ziekte

IJzergebreksanemie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ijzergebreksanemie

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Mirena 1 1
Foliumzuur 1 5
Cosmofer 1 2
Venofer 1 1

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ijzergebreksanemie

02-01-2022 | Vrouw | 49

26-12-2021 | Vrouw | 53
IJzergebreksanemie
Ik moet ferro 100 mg gebruiken, en deed dat eerst om de dag vanwege boven genoemde bijwerkingen. Maar daar ging de waarde niet van omhoog. Dus ik ging weer naar 100 per dag en tijdens de lunch. Ik heb al die tijd elke dag maagpijn en voel hartkloppingen en ben onrustig en opgefokt! Sinds vandaag mee gestopt , ik neem het niet meer want het verpest meer dan dat het bijd[lees meer...]raagd, heel jammer want wat nu?

05-12-2021 | Vrouw | 45
IJzergebreksanemie
Na de 2e dag doodziek, misselijk buikpijn krampen diarree. Echt verschrikkelijk ziek, duizelig en alles. Zweten, trillen op de wc en op het randje van flauwvallen. Paar dagen niet genomen en toen geprobeerd om de dag een tabletje te nemen. Weer enorm misselijk buikpijn krampen duizelig enz. Ook geen honger meer. Wat een troep. Nu een week niks genomen en nog steeds dar[lees meer...]men helemaal van slag. Lijkt wel of ik niks meer kan eten. Nooit meer deze troep.

27-04-2021 | Vrouw | 47
IJzergebreksanemie
Met een HB van 4,4 en ferritine van 2, niet tegen de pillen kunnen door hevige maagklachten nu infuus gehad. Het inlopen duurde 20 minuten. Ik was al flink duizelig, maar ik ben daarna 2 weken echt ziek geweest, zo moe, knallende hoofdpijn, zeer duizelig, grieperig gevoel. ik heb zelfde een aantal dagen tussendoor op bed gelegen en dat doe ik nooit! Nu al een aantal dagen [lees meer...]hevige pijn in linkerbovenbuik, net iets lager dan de ribben, lijkt wel op koliekaanvallen ( mijn galblaas ben ik al kwijt) Niet fijn. Al met al viel/ valt mij het flink tegen....

Foliumzuur

16-04-2021 | Vrouw | 50
foliumzuur
IJzergebreksanemie
ik heb een zware bloedarmoede ik heb ook ijzertableten gekregen van het ziekenhuis en foliumzuur

06-04-2021 | Vrouw | 59
IJzergebreksanemie
Sinds 4 jaar heb ik chronische ijzergebrekanemie tengevolge van een watermeloenmaag. Deze zeldzame aandoening houdt in dat onder in de maag bloedvaten uitzetten en gaan bloeden met als gevolg bloedarmoede. Het is ontdekt dmv het bevolkingsonderzoek naar darmkanker. Mijn hb was toen al gezakt naar 4 en ik was blij dat er een verklaring was voor mijn algehele vermoeidheid[lees meer...]. Als eerste kreeg ik direct een bloedtransfusie en een ferinject. Ik voelde me opleven! De behandeling van mijn maag uit het dichtbranden met argongas vd bloedvaten in mijn maag. Helaas komen er steeds nieuwe aders in mijn maag naar boven en is de bloedarmoede dermate aanwezig dat ik momenteel 4 tot 6x per jaar een ferinject krijg en dagelijks 1 tablet ferrofumeraat slik. Bijkomstig probleem is, dat ik door een mislukte rugoperatie een cauda equinasyndroom heb opgelopen met heel veel neuropathieklachten in mijn benen. Deze klachten verergeren zo erg als mijn ferritinegehalte daalt, dat ik niet meer kan slapen vd pijn. Ook spierpijn , gewichtstoename, zware vermoeidheid, geheugen en denk- en spraakveemogen geven problemen. Een Ferinject vermindert alle klachten dermate, dat ik weer voor even normaal kan functioneren. Dit duurt ongeveer 2 maanden en dan begint het circus weer van voren af aan. De artsen in het ziekenhuis moet ik telkens overhalen om weer een feeinject te krijgen. Heel vervelend. Herkent iemand dit?

23-01-2021 | Vrouw | 38
IJzergebreksanemie
Door een maandenlange menstruatie bleek mijn ferritine gehalte nog maar 5 te zijn. Dus deze pillen 1x daags 200 mg van de dokter gekregen. Op voorhand las ik hier de recensies en durfde het medicijn bijna niet in te nemen. Ik ben een hypochonder en angsthaas 1e klas, en als je de verhalen hier mag geloven, ga je nog net niet dood aan dit pilletje. Nadat ik mijn test[lees meer...]ament geschreven en de top 10 liedjes voor mijn uitvaart had uitgezocht, heb ik de ferro ingeslikt. De eerste 5 min had ik een mega snelle hartslag (niet van de ferro hoor, van mijn eigen angst). Na 10 min dacht ik: hey ik ben er nog! En na een half uur besefte ik mij dat ik het had overleefd. šŸ„³šŸ» Niks aan het handje dus. Lieve mensen die hier komen speuren, pas op voor alle negatieve reacties want de positieve zul je hier waarschijnlijk niet vinden en het jaagt alleen maar angst aan. Vertrouw op je huisarts, je krijgt het niet voor niks.

22-11-2020 | Vrouw | 41
IJzergebreksanemie
Centrapharm ferofumaarat veel te veel bijwerking

22-11-2020 | Vrouw | 41
IJzergebreksanemie
Ik weet niet maar het is me opgevallen dat elke keer dat ik deze medicijn gebruik mijn tong mond brandt zo erg . 2 jaar geleden had ik hetzelfde klachten en toen viel nu het kwartje dat ook op die tijd ik ferrofumaraat gebruikte . Nu 1 maand geleden opnieuw gestart en paar daggen want moest stoppen ivm met een zware antibiotica kuur. 2 wekken geleden gestart pijn in mijn t[lees meer...]ong droge mond . Ik weet niet of iemand anders hetzelfde heeft ervaart . Nu 2 daggen gestopt en branderig tong is minder . Ik zit te denken dat die echt invloed had .

15-11-2020 | Vrouw | 45
IJzergebreksanemie
Als gevolg van dikke darmkanker met verwijderen van dikke darm, poreus weefsel wat bloed doorlaat. Nu chronisch ferritinegebrek. Ik krijg elke 2 maanden een infuus, levenslang. Tip: in twee uur (1000 ml) vermindert de bijwerkingen. Inmiddels ruim 3 jaar nu n ijzerinfuus. Kan iemand mij vertellen die dit al veel langer gebruik en of dit nog verdere gevolgen heeft v[lees meer...]oor je lijf? Moet je nog ergens rekening mee houden?

15-09-2020 | Vrouw | 25
IJzergebreksanemie
Ik gebruik nu sinds een paar dagen 3x per dag 100mg ijzertabletten, en ik voel me beroerd.. Hevige buikpijnaanvallen, misselijk, duizelig, gevoel alsof ik moet overgeven (nog niet gebeurd gelukkig) en mijn hongergevoel is van slag (het ene moment geen eetlust en het andere moment verga ik van de honger). Ik lees hier wel veel dat de klachten uiteindelijk minder kunnen word[lees meer...]en en dat het dan wel helpt, dus ik geef het nog een tijdje de kans, maar anders ga ik overleggen met de arts of een andere dosering mogelijk is.

20-04-2020 | Vrouw | 41
IJzergebreksanemie
Ik heb al enkele malen ferinject 500 mg via infuus toegediend gekregen. Ik kan door opnameprobleem geen ijzer via tabletten opnemen, dus dit is een goed alternatief. De eerste keer kreeg ik de normale dosering van 1000 mg. Ik ben daar erg ziek van geweest en n.a.v. dit infuus krijg ik nu de dosering in delen. Ook bij 500 mg heb ik bijwerkingen, erge spierpijnen en gewrich[lees meer...]tspijn, duizeligheid, misselijkheid (in mijn hoofd), kortademigheid, hoofdpijn en zware vermoeidheid. De eerste 3 dagen zijn het ergst, daarna neemt het geleidelijk af en na 1-1,5 week voel ik het gewenste effect van het infuus en krijg ik mijn oude energie weer terug. Ik ben blij te lezen dat anderen ook deze bijwerkingen ervaren, want steeds na het infuus voel ik me toch onzeker en bezorgd, maar het is uiteindelijk echt de moeite waard.

24-02-2020 | Vrouw | 60

03-12-2019 | Vrouw | 22
IJzergebreksanemie
Constante anemie al meer dan drie jaar. Telkens aan de Ferro om dit hoog te houden. Ferro levert veel buikpijn en misselijkheid in de eerste weken van gebruik op. Daarna nemen symptomen af.

29-11-2019 | Vrouw | 30
IJzergebreksanemie
Ik krijg ferinject omdat de tabletten niet worden opgenomen in mijn lichaam. De eerste keer het infuus eind het einde van de middag gehad, voelde me niet fit en wat misselijk ben toen meteen naar bed gegaan. Nu het infuus smorgens gehad, en dat heb ik geweten. Ontzettend misselijk, flink aan het spoegen erbij, duizelig, en een behoorlijke galkoliekaanval ondanks mijn ga[lees meer...]l verwijderd is....

22-11-2019 | Vrouw | 49
IJzergebreksanemie
Inmiddels heb ik al 5 infusen gehad verdeeld over 9 jaar. Ik ben coeliakie patiĆ«nt en mijn dunne darm neemt o.a. zelf geen ijzer meer op. Mijn feritine waarde was de laatste keer onder de 10. Ik heb een jaar moeten zeuren voor dat de artsen mij weer een infuus wilde geven. Inmiddels is dat 2,5 week geleden. Symptomen zoals depressief, aankomen,chronisch vermoeidheidss[lees meer...]yndroom, vergeetachtig, zaken niet meer kunnen overzien, onrustige benen, overal spierpijn zijn de klachten die ik heb VOORDAT ik het infuus krijg. De week na het infuus voel ik me moe, heb hartkloppingen, ben duizelig en zweet sā€™nachts. Volgens mij moet mijn lijf hard werken om het ijzer te verwerken zodat het weer in mijn organen, spieren en bindweefsel komt. Maar dat is het me allemaal waard omdat ik me na 1 maand echt veel beter voel dan voor het infuus. Heeft iemand positieve ervaringen in Duitsland, mijn interne geneeskunde arts vertelde mij dat ze daar veel verder zijn op dit gebied, alleen kan zij mij geen namen van artsen of ZH geven, omdat ze daar niemand kent.

14-11-2019 | Vrouw | 42
IJzergebreksanemie
Ik heb slechts 1 malig 1/3 van 1 tablet ingenomen. Ik werd vervolgens langzaam aan misselijk en lethargisch en ben gaan slapen. Na 3 uur slaap ontwaakt en hevig moeten braken. Inmiddels ruim 12 uur verder en nog steeds last van heftige opkomende misselijkheid wanneer ik probeer te eten. De reactie is dus zo hevig dat ik een ander alternatief kies om mijn ijzergehalte te st[lees meer...]imuleren, aangezien ik geen gewicht dien te verliezen (lage BMI) en me slap voel vanwege het weinige voedsel dat ik de afgelopen 24 uur binnenkreeg.

08-11-2019 | Man | 76
IJzergebreksanemie
Kreeg door hartfalen, mindere lever - en nierfunctie door medicijngebruik een te laag HB gehalte. Huisarts gaf hiervoor 3 x 200mg daags. Na 2 weken veel maagklachten, vroeg om hartfalenverpleegkundige mij in plaats van tabletten een infuus te geven, werd door verpleegkundige geweigerd, moest maar meer Pantoprozol slikken 2 x daags 1 tablet . Resultaat is nu na 2 1/2 maan[lees meer...]d pijn, misselijkheid, en bijna dagelijks braken, een maagslijmvliesontsteking, waardoor ik nu weer bij de MDL specialist loop (gastroscopie + Ezomeprazol 40mg 2 x daags 1 capsule, en om het weer schoon te maken Macrogol/Elec sachets, want bij de gastroscopie bleek mijn maag van binnen groen te zijn geworden). Verder ben ik dus in 2 mnd. 11 kg afgevallen. Ben bijzonder boos op die hartfalen verpleegkundige, die dus weigerde naar de patient te luisteren waardoor er buiten mijn pijn en boven de toiletpot hangen, er dus ook enorme extra kosten zijn ontstaan, zeker een ongemakkelijk gegeven in deze tijd van steeds hoger wordende zorgkosten.

29-10-2019 | Vrouw | 45
IJzergebreksanemie
IJzer tekort waarschijnlijk door zware menstruatie. gestart met 3 x 200 mg, zoals voorgeschreven, maar door buikpijn en darmklachten heb ik dit na enkele dagen teruggebracht naar 2x 200 mg en na 2 weken zelfs naar 1x 200 mg per dag. Ik neem het een uur voor het ontbijt in, met 2 vers geperste sinaasappels. Nu geen bijwerkingen meer en ik voel dat mijn energie toeneemt. He[lees meer...]t werkt: de oorspronkelijke klachten zijn bijna weg. Ik heb wel meer dorst en drink meer water.

18-06-2019 | Vrouw | 49
IJzergebreksanemie
Wetenschappelijk is bewezen dat het innemen van minder ijzer net zo efficiƫnt werkt (zelfs beter doordat je lichaam geen stijging van stoffen aan hoeft te maken die ijzer opname voorkomen) en zo bijwerkingen vrijwel niet voorkomen. Ik ben van 2x200mg overgestapt naar 1x60 mg ( suspensie) en dit heeft mijn anemie ook verholpen. Heb geen bijwerkingen gehad. Google maar op "i[lees meer...]jzer supplement" bij anemie, minder is beter.

30-04-2019 | Vrouw | 33
IJzergebreksanemie
Ik wist van te voren niet zo heel veel over een ijzer infuus, en lees/vraag ook bewust niet over bijwerkingen (omdat ik dan objectiever kan zijn als er bijwerkingen optreden) In het ziekenhuis kreeg ik het toegediend, duurde ongeveer een uur met naspoelen. Toen het infuus begon te lopen, voelde ik na een tijdje al enige reactie van mijn maag en buik. Omdat het nog ochte[lees meer...]nd was en ik niet zoveel gegeten had gaf ik het de schuld aan een lege maag gevoel. Maar eigenlijk werd dit misselijkheidsgevoel alleen maar erger over het weekend. En ik voelde me ook echt vreemd algeheel ....raar in me hoofd, maag, buik... hartkloppingen heb ik ook nog ervaren, daarvoor heb ik de koffie laten staan, dit leek wel te werken. Nu 5 dagen later voel ik me nog steeds hinderlijk misselijk en voel me eigenlijk slechter als ervoor ook qua vermoeidheid Inmiddels heb ik wel bijwerkingen opgezocht, omdat ik serieus twijfelde of ik niet zwanger kon zijn (voel me namelijk precies zoals bij mn laatste zwangerschap) Ik hoop dat ik me snel beter ga voelen, want als dit het is, dan wordt t m niet...

29-04-2019 | Vrouw | 45
IJzergebreksanemie
Direct na het innemen van de eerste tablet al duizelingen, hartkloppingen, onregelmatig hartritme en misselijk. Tablet in de ochtend ingenomen en deze ongemakken hebben de hele dag aangehouden. Voelde allemaal niet goed. Heb verder nooit last van bovenstaande. Direct gestopt - krijg nu andere ijzertabletten.

Losferron

06-02-2019 | Vrouw | 18
ferrogluconaat
IJzergebreksanemie
Met 3 keer in de week te nemen heb je echt bijna geen last van bijwerking en klachten je moet het wel 1 uur voor je eten doen of 3 uur na je eten. Dan ligt het niet op je maag. Door deze supplement voel ik mij juist minder duizelig en minder flauw, dus voor mij helpt het perfect. Het smaakt inderdaad slecht maar je moet er iets voor over hebben om je ijzer op peil te zett[lees meer...]en .

Fero Gradumet

23-09-2018 | Vrouw | 35
ferrosulfaat
IJzergebreksanemie
Enorm blij dat ik dit medicijn ben gaan gebruiken. Met een HB van 6,2 was ik constant duizelig en ontzettend moe. Direct de eerste dag merkte ik al het effect van de tablet: eindelijk weer meer energie! De duizeligheid is nu na een paar weken volledig verdwenen. De bijwerkingen zijn er zeker ook: misselijk, vol gevoel in m'n maag, verstopping, hele dag een ijzersmaak in m'[lees meer...]n mond. Maar ik had verwacht dat dit erger zou zijn. Doordat ik meer energie heb kan ik m'n fysieke en mentale gezondheid ook weer verbeteren met meer beweging, yoga, gezonde voeding, met vrienden afspreken etc. Met dit medicijn heb ik een grote vooruitgang geboekt in een paar weken tijd.

Fero Gradumet

06-08-2018 | Man | 32
ferrosulfaat
een tekort aan ijzer na periode slikken mijn HB waarde nu 8,8

21-05-2018 | Vrouw | 43
IJzergebreksanemie
Beste lezer, ik heb nu voor de 2e x via mdl arts n ijzerinfuus gehad ivm poreus dunne darm adv operatie. De eerste x afgelopen november alleen slechte nacht gehad , veel toilet voor ontlasting en veel lucht /pijnllijke buik. Nu afgelopen vrijdag infuus gehad, was de eerste nacht redelijk. Veel toilet en lucht s nachts. Maar nu de afgelopen dagen veel hoofdpijn met nam[lees meer...]e s nachts, overal spierpijn, oorpijn, zo'n griepgevoel, koorts en nachtelijk zweten, kortademig. Hoop snel op verbetering. Ik neem de tip mee om t infuus langzamer te laten verlopen de vlgde x. Van ijzertabletten werd ik naar veel borrels in buik vandaar dit infuus.

19-03-2018 | Vrouw | 53
IJzergebreksanemie
Ik heb van de arts ijzertabletten gekregen omdat ik heftige mensruatie jes gehad. Sins dat ik ze inneem heb ik last van duizeligheid. Ik moet ze 3x daags 1 innemen. Nu moet ik van de arts alleen in de middag en avond na het innemen. Maar ik blijf de klachten houden. De tabletten zijn 200mg. Ik ben van plan om ze niet meer te nemen.

04-04-2017 | Vrouw | 29
IJzergebreksanemie
Ik heb afgelopen week de Ferinject voor het eerst gehad. 5 jaar geleden heb ik ook een ijzerinfuus gehad ,maar de verpleegster vertelde me dat het toen niet Ferinject was. Vijf jaar geleden was ik zeer tevreden en heb ik geen enkele bijwerking gehad en voelde ik me binnen een aantal dagen super fit. Afgelopen week verwachtte ik hetzelfde effect, na het infuus voelde ik in [lees meer...]de avond en de volgende dag goed. Een dag erna begon ik diarree te krijgen en een aantal uur later kon ik haast niet lopen, want al mijn gewrichten en spieren (tot aan mijn tenen) deden pijn. Weer een aantal uur later had ik knallende hoofdpijn, koorts en rillingen. In de hoop dat het de volgende dag over zou zijn ben ik vroeg naar bed gegaan en helaas werd ik in de nacht wakker met extreme duizeligheid en misselijkheid. Er bleef die nacht en de volgende dag niets binnen en had ik ook nog eens last van nachtzweten. Nu ben ik een dag verder en heb ik nog steeds geen eetlust en heb ik ineens slikproblemen en blaasjes in mijn keelholte. Wat een verschrikkelijke ervaring, ik vind het erg jammer dat ik niet van tevoren op de hoogte ben gebracht van de bijwerkingen. Want dan had ik een andere dag gekozen om het infuus te krijgen, aangezien ik nu een drukke periode heb. En ik vraag me af of het andere ijzerinfuus (waar ik helaas de naam niet van ken) nog wordt gebruikt, aangezien ik hierbij geen bijwerkingen van had.

29-11-2016 | Man | 24
IJzergebreksanemie
Goedemiddag, Ik heb vorige week voor het eerst een ijzerinfuus gehad vanwege een te laag hb. Ik heb een tijdje ferro geprobeerd, maar ik krijg hierdoor snel last van obstipatie. Vorige week is het ijzerinfuus gecombineerd met de remsima. Ik had na het infuus eigenlijk geen last van bijwerkingen, maar ik voel mezelf de laatste dagen echt ellendig. Er komt niks meer uit mijn[lees meer...] handen, ben extreem moe en kan mezelf moeilijk concentreren. Ook heb ik veel last van obstipatie, hoofdpijn en misselijkheid. Dit komt niet van de remsima, omdat ik dit al vaker heb gekregen en hier nooit last van heb gehad. Ik heb het gevoel dat de hoeveelheid ijzer in mijn bloed tot deze bijwerkingen lijdt. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat te doen? Het werken en sporten kost extreem veel energie terwijl het de afgelopen maanden juist zo goed ging.. Ik had veel energie en deed veel leuke dingen. Ik heb een standaard dosering ijzerinfuus gehad aan de hand van mijn lengte en lichaamsgewicht.

29-08-2016 | Vrouw | 45
IJzergebreksanemie
Via dagverpleging. De eerste keer ging erg vlug, mocht na dik een uur al weer naar huis. Nu drie dagen later erg moe, spierpijn, lusteloos en teleurgesteld, omdat andere mensen uit mijn omgeving allemaal vertelde, daarna voel je je echt een stuk beter. Ik voel nog helemaal niets. Hopelijk gaat het snel over en kan ik wel tevreden zijn.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2744)
Depressie (2197)
Angst & paniekstoornis (2186)
Hoge bloeddruk (1570)
Blaasontsteking (1156)