ziekte

IJzergebreksanemie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ijzergebreksanemie

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
3,5
Mirena 1 1
Cosmofer 1 2
Venofer 1 1

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ijzergebreksanemie

24-02-2020

03-12-2019

IJzergebreksanemie

Constante anemie al meer dan drie jaar. Telkens aan de Ferro om dit hoog te houden. Ferro levert veel buikpijn en misselijkheid in de eerste weken van gebruik op. Daarna nemen symptomen af.
29-11-2019

IJzergebreksanemie

Ik krijg ferinject omdat de tabletten niet worden opgenomen in mijn lichaam. De eerste keer het infuus eind het einde van de middag gehad, voelde me niet fit en wat misselijk ben toen meteen naar bed gegaan. Nu het infuus smorgens gehad, en dat heb ik geweten. Ontzettend misselijk, flink aan het spoegen erbij, duizelig, en een behoorlijke galkoliekaanval ondanks mijn ga[lees meer...]l verwijderd is....
22-11-2019

IJzergebreksanemie

Inmiddels heb ik al 5 infusen gehad verdeeld over 9 jaar. Ik ben coeliakie patiënt en mijn dunne darm neemt o.a. zelf geen ijzer meer op. Mijn feritine waarde was de laatste keer onder de 10. Ik heb een jaar moeten zeuren voor dat de artsen mij weer een infuus wilde geven. Inmiddels is dat 2,5 week geleden. Symptomen zoals depressief, aankomen,chronisch vermoeidheidss[lees meer...]yndroom, vergeetachtig, zaken niet meer kunnen overzien, onrustige benen, overal spierpijn zijn de klachten die ik heb VOORDAT ik het infuus krijg. De week na het infuus voel ik me moe, heb hartkloppingen, ben duizelig en zweet s’nachts. Volgens mij moet mijn lijf hard werken om het ijzer te verwerken zodat het weer in mijn organen, spieren en bindweefsel komt. Maar dat is het me allemaal waard omdat ik me na 1 maand echt veel beter voel dan voor het infuus. Heeft iemand positieve ervaringen in Duitsland, mijn interne geneeskunde arts vertelde mij dat ze daar veel verder zijn op dit gebied, alleen kan zij mij geen namen van artsen of ZH geven, omdat ze daar niemand kent.
14-11-2019

IJzergebreksanemie

Ik heb slechts 1 malig 1/3 van 1 tablet ingenomen. Ik werd vervolgens langzaam aan misselijk en lethargisch en ben gaan slapen. Na 3 uur slaap ontwaakt en hevig moeten braken. Inmiddels ruim 12 uur verder en nog steeds last van heftige opkomende misselijkheid wanneer ik probeer te eten. De reactie is dus zo hevig dat ik een ander alternatief kies om mijn ijzergehalte te st[lees meer...]imuleren, aangezien ik geen gewicht dien te verliezen (lage BMI) en me slap voel vanwege het weinige voedsel dat ik de afgelopen 24 uur binnenkreeg.
08-11-2019

IJzergebreksanemie

Kreeg door hartfalen, mindere lever - en nierfunctie door medicijngebruik een te laag HB gehalte. Huisarts gaf hiervoor 3 x 200mg daags. Na 2 weken veel maagklachten, vroeg om hartfalenverpleegkundige mij in plaats van tabletten een infuus te geven, werd door verpleegkundige geweigerd, moest maar meer Pantoprozol slikken 2 x daags 1 tablet . Resultaat is nu na 2 1/2 maan[lees meer...]d pijn, misselijkheid, en bijna dagelijks braken, een maagslijmvliesontsteking, waardoor ik nu weer bij de MDL specialist loop (gastroscopie + Ezomeprazol 40mg 2 x daags 1 capsule, en om het weer schoon te maken Macrogol/Elec sachets, want bij de gastroscopie bleek mijn maag van binnen groen te zijn geworden). Verder ben ik dus in 2 mnd. 11 kg afgevallen. Ben bijzonder boos op die hartfalen verpleegkundige, die dus weigerde naar de patient te luisteren waardoor er buiten mijn pijn en boven de toiletpot hangen, er dus ook enorme extra kosten zijn ontstaan, zeker een ongemakkelijk gegeven in deze tijd van steeds hoger wordende zorgkosten.
29-10-2019

IJzergebreksanemie

IJzer tekort waarschijnlijk door zware menstruatie. gestart met 3 x 200 mg, zoals voorgeschreven, maar door buikpijn en darmklachten heb ik dit na enkele dagen teruggebracht naar 2x 200 mg en na 2 weken zelfs naar 1x 200 mg per dag. Ik neem het een uur voor het ontbijt in, met 2 vers geperste sinaasappels. Nu geen bijwerkingen meer en ik voel dat mijn energie toeneemt. He[lees meer...]t werkt: de oorspronkelijke klachten zijn bijna weg. Ik heb wel meer dorst en drink meer water.
18-06-2019

IJzergebreksanemie

Wetenschappelijk is bewezen dat het innemen van minder ijzer net zo efficiënt werkt (zelfs beter doordat je lichaam geen stijging van stoffen aan hoeft te maken die ijzer opname voorkomen) en zo bijwerkingen vrijwel niet voorkomen. Ik ben van 2x200mg overgestapt naar 1x60 mg ( suspensie) en dit heeft mijn anemie ook verholpen. Heb geen bijwerkingen gehad. Google maar op "i[lees meer...]jzer supplement" bij anemie, minder is beter.
30-04-2019

IJzergebreksanemie

Ik wist van te voren niet zo heel veel over een ijzer infuus, en lees/vraag ook bewust niet over bijwerkingen (omdat ik dan objectiever kan zijn als er bijwerkingen optreden) In het ziekenhuis kreeg ik het toegediend, duurde ongeveer een uur met naspoelen. Toen het infuus begon te lopen, voelde ik na een tijdje al enige reactie van mijn maag en buik. Omdat het nog ochte[lees meer...]nd was en ik niet zoveel gegeten had gaf ik het de schuld aan een lege maag gevoel. Maar eigenlijk werd dit misselijkheidsgevoel alleen maar erger over het weekend. En ik voelde me ook echt vreemd algeheel ....raar in me hoofd, maag, buik... hartkloppingen heb ik ook nog ervaren, daarvoor heb ik de koffie laten staan, dit leek wel te werken. Nu 5 dagen later voel ik me nog steeds hinderlijk misselijk en voel me eigenlijk slechter als ervoor ook qua vermoeidheid Inmiddels heb ik wel bijwerkingen opgezocht, omdat ik serieus twijfelde of ik niet zwanger kon zijn (voel me namelijk precies zoals bij mn laatste zwangerschap) Ik hoop dat ik me snel beter ga voelen, want als dit het is, dan wordt t m niet...
29-04-2019

IJzergebreksanemie

Direct na het innemen van de eerste tablet al duizelingen, hartkloppingen, onregelmatig hartritme en misselijk. Tablet in de ochtend ingenomen en deze ongemakken hebben de hele dag aangehouden. Voelde allemaal niet goed. Heb verder nooit last van bovenstaande. Direct gestopt - krijg nu andere ijzertabletten.
06-02-2019

Losferron (ferrogluconaat)
IJzergebreksanemie

Met 3 keer in de week te nemen heb je echt bijna geen last van bijwerking en klachten je moet het wel 1 uur voor je eten doen of 3 uur na je eten. Dan ligt het niet op je maag. Door deze supplement voel ik mij juist minder duizelig en minder flauw, dus voor mij helpt het perfect. Het smaakt inderdaad slecht maar je moet er iets voor over hebben om je ijzer op peil te zett[lees meer...]en .
23-09-2018

IJzergebreksanemie

Enorm blij dat ik dit medicijn ben gaan gebruiken. Met een HB van 6,2 was ik constant duizelig en ontzettend moe. Direct de eerste dag merkte ik al het effect van de tablet: eindelijk weer meer energie! De duizeligheid is nu na een paar weken volledig verdwenen. De bijwerkingen zijn er zeker ook: misselijk, vol gevoel in m'n maag, verstopping, hele dag een ijzersmaak in m'[lees meer...]n mond. Maar ik had verwacht dat dit erger zou zijn. Doordat ik meer energie heb kan ik m'n fysieke en mentale gezondheid ook weer verbeteren met meer beweging, yoga, gezonde voeding, met vrienden afspreken etc. Met dit medicijn heb ik een grote vooruitgang geboekt in een paar weken tijd.
06-08-2018

een tekort aan ijzer na periode slikken mijn HB waarde nu 8,8
21-05-2018

IJzergebreksanemie

Beste lezer, ik heb nu voor de 2e x via mdl arts n ijzerinfuus gehad ivm poreus dunne darm adv operatie. De eerste x afgelopen november alleen slechte nacht gehad , veel toilet voor ontlasting en veel lucht /pijnllijke buik. Nu afgelopen vrijdag infuus gehad, was de eerste nacht redelijk. Veel toilet en lucht s nachts. Maar nu de afgelopen dagen veel hoofdpijn met nam[lees meer...]e s nachts, overal spierpijn, oorpijn, zo'n griepgevoel, koorts en nachtelijk zweten, kortademig. Hoop snel op verbetering. Ik neem de tip mee om t infuus langzamer te laten verlopen de vlgde x. Van ijzertabletten werd ik naar veel borrels in buik vandaar dit infuus.
19-03-2018

IJzergebreksanemie

Ik heb van de arts ijzertabletten gekregen omdat ik heftige mensruatie jes gehad. Sins dat ik ze inneem heb ik last van duizeligheid. Ik moet ze 3x daags 1 innemen. Nu moet ik van de arts alleen in de middag en avond na het innemen. Maar ik blijf de klachten houden. De tabletten zijn 200mg. Ik ben van plan om ze niet meer te nemen.
04-04-2017

IJzergebreksanemie

Ik heb afgelopen week de Ferinject voor het eerst gehad. 5 jaar geleden heb ik ook een ijzerinfuus gehad ,maar de verpleegster vertelde me dat het toen niet Ferinject was. Vijf jaar geleden was ik zeer tevreden en heb ik geen enkele bijwerking gehad en voelde ik me binnen een aantal dagen super fit. Afgelopen week verwachtte ik hetzelfde effect, na het infuus voelde ik in [lees meer...]de avond en de volgende dag goed. Een dag erna begon ik diarree te krijgen en een aantal uur later kon ik haast niet lopen, want al mijn gewrichten en spieren (tot aan mijn tenen) deden pijn. Weer een aantal uur later had ik knallende hoofdpijn, koorts en rillingen. In de hoop dat het de volgende dag over zou zijn ben ik vroeg naar bed gegaan en helaas werd ik in de nacht wakker met extreme duizeligheid en misselijkheid. Er bleef die nacht en de volgende dag niets binnen en had ik ook nog eens last van nachtzweten. Nu ben ik een dag verder en heb ik nog steeds geen eetlust en heb ik ineens slikproblemen en blaasjes in mijn keelholte. Wat een verschrikkelijke ervaring, ik vind het erg jammer dat ik niet van tevoren op de hoogte ben gebracht van de bijwerkingen. Want dan had ik een andere dag gekozen om het infuus te krijgen, aangezien ik nu een drukke periode heb. En ik vraag me af of het andere ijzerinfuus (waar ik helaas de naam niet van ken) nog wordt gebruikt, aangezien ik hierbij geen bijwerkingen van had.
29-11-2016

IJzergebreksanemie

Goedemiddag, Ik heb vorige week voor het eerst een ijzerinfuus gehad vanwege een te laag hb. Ik heb een tijdje ferro geprobeerd, maar ik krijg hierdoor snel last van obstipatie. Vorige week is het ijzerinfuus gecombineerd met de remsima. Ik had na het infuus eigenlijk geen last van bijwerkingen, maar ik voel mezelf de laatste dagen echt ellendig. Er komt niks meer uit mijn[lees meer...] handen, ben extreem moe en kan mezelf moeilijk concentreren. Ook heb ik veel last van obstipatie, hoofdpijn en misselijkheid. Dit komt niet van de remsima, omdat ik dit al vaker heb gekregen en hier nooit last van heb gehad. Ik heb het gevoel dat de hoeveelheid ijzer in mijn bloed tot deze bijwerkingen lijdt. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat te doen? Het werken en sporten kost extreem veel energie terwijl het de afgelopen maanden juist zo goed ging.. Ik had veel energie en deed veel leuke dingen. Ik heb een standaard dosering ijzerinfuus gehad aan de hand van mijn lengte en lichaamsgewicht.
29-08-2016

IJzergebreksanemie

Via dagverpleging. De eerste keer ging erg vlug, mocht na dik een uur al weer naar huis. Nu drie dagen later erg moe, spierpijn, lusteloos en teleurgesteld, omdat andere mensen uit mijn omgeving allemaal vertelde, daarna voel je je echt een stuk beter. Ik voel nog helemaal niets. Hopelijk gaat het snel over en kan ik wel tevreden zijn.
06-04-2016

IJzergebreksanemie

Heb lage hb door lange en heftige menstruaties, nu pil gekregen, dus geen menstruatie meer. Sinds 31 januari ferrofumaraat gekregen veel bijwerkingen, zo erg dat ik nu al 2 mnd niet met mijn kleine meisje kan spelen en al 2 mnd aan huis zit gekluisterd. Ik krijg niks anders van huisarts en nu 1.5 week geleden waren ze op en heb nu nog last van de bijwerkingen zoals druk en[lees meer...] vol gevoel in maag en misselijk en buikpijn, etc. Heeft er nog iemand daar last van. Ik dacht juist dat dokters je beter horen te maken en niet slechter moeten laten voelen.
10-11-2015

Cosmofer (ijzerdextraan)
IJzergebreksanemie

Lieve mensen mijn ervaring met Cosmofer is slecht. Indien u last heeft van een ijzertekort begint u aub niet aan deze injecties van dit merk. Zelf ben ik niet goed voorgelicht hierover, maar na het lezen van de bijsluiter schrok ik enorm, dit middel zou kunnen lijden tot een hartstilstand! Ben inmiddels gestopt hiermee, maar de nasleep hiervan is een hele erg droge mond, r[lees meer...]illen, misselijk, ijzerachtige smaak in de mond. Deze klachten begonnen net na gebruik en zijn tot nu toe niet overgegaan. Ik hoop dat er meerdere mensen ervaring met dit middel hebben gehad en mogelijk mij kunnen aangeven hoelang het duurt voordat dit middel uit je lichaam is.
24-08-2015

IJzergebreksanemie

Vanaf februari dit jaar erg moe, bleek een laag Ferritine gehalte te hebben van 3, normaal 20-150 voor vrouwen. Aangezien ik heel ziek word van staaltabletten vond de specialist dat ik een ijzerinfuus nodig had. Tijdens het inlopen had ik alleen het idee dat ik verkeerd op de stoel zat en kreeg het warm. Toen ik naar huis ging kreeg ik gewrichtspijn en spierpijn. Ik was do[lees meer...]odmoe en 's nachts heb ik zodanig getranspireerd dat het leek alsof ik onder de douche gestaan had. In twee dagen was ik 3 kilo afgevallen en ik heb nog steeds gewrichtspijn, ben benieuwd of dat nog over gaat. De specialist weet op dergelijke vragen geen antwoord. Ook wordt gezegd dat het bijna niet voorkomt. Als ik hier de verhalen lees dan denk ik dat de bijwerkingen meer voorkomen dan de artsen weten of willen weten. Hoeveel weet de ondervrager van ferinject? kan geen juiste antwoorden invullen.
12-08-2015

IJzergebreksanemie

Ik heb al jaren ijzergebrek en dan niet een beetje maar een waarde van 3.4. Nooit last van gehad, nooit problemen mee gehad. Het is een familiekwaal. Mijn moeder heeft het en mijn zus ook. Nu ben ik 36 weken zwanger en ze krijgen met medicijnen mijn ijzer niet omhoog en zijn bang dat als ik beval en veel bloed verlies ik een bloedtransfusie nodig heb dus dan maar een Feri[lees meer...]nject infuus. Gisteren gehad dus ik weet nog niet wat het effect zal zijn, zou een dag of 8 duren voor ik er iets van ga merken maar wat ik nu wel heb, in tegenstelling van voor het infuus is dat ik nu zo slap ben als een vaatdoek, er komt niks uit mijn handen en zou het liefst heel de dag op bed willen liggen. Ook ben ik licht misselijk. Ik kan wel eten maar voel me gewoon niet 100%. het zullen de bijwerkingen wel zijn maar hoop dat het snel over gaat. Ik moet namelijk nog genoeg doen voor de komst van ons kleintje ;-)
20-06-2015

Mirena (levonorgestrel)
IJzergebreksanemie

Op 4-6-2015 een Mirena-spiraaltje geplaatst om menstruatie in te perken. Had door menstruatie zwaar ijzertekort en een bloedtransfusie volgde. Slik na TIA bloedverdunners. Sinds 18-6-2015 zware bloedingen. Bloed loopt gewoon weg. Elke 5 minuten nieuw maandverband. Op 20-6-2015 ziekenhuis gebeld waar ik meteen terecht kon. Gynaecoloog maakte echo en zag alleen maar bloed en[lees meer...] stolsels in de baarmoeder. Mirena eruit gehaald. Hb-waarde gezakt. Ik reageerde volgens haar heel heftig. Misschien door bloedverdunners? Nu pillen om bloedingen te stoppen. Als die niet helpen, word ik deze week opgenomen.
03-04-2015

Losferron (ferrogluconaat)
IJzergebreksanemie

de eerste dag kon ik na inname niet bewegen van duizeligheid en misselijkheid, de tweede dag al iets beter, maar ik blijf na inname (voor het ontbijt) urenlang erg misselijk.
14-01-2015

IJzergebreksanemie

ik ben 24 weken zwanger en was moe en futloos. Mijn hb werd geprikt en toen bleek dat dit behoorlijk was gezakt. Ik kreeg ferrofumaraat voorgeschreven. Na 2 dagen misselijk, ziek, braken, maagzuurbranden, vreemd gevoel in m'n benen. en nog minder energie dan voorheen. Na een week gestopt met innemen. En langzaam gaat het beter. Nog steeds moe, maar dat is beter dan [lees meer...]alle andere bijwerkingen bij elkaar! De misselijkheid was meteen weg. Ik ga mijn ijzer opkrikken door meer ijzerhoudende producten te eten! Nooit meer ferrofumaraat voor mij!
02-10-2014

IJzergebreksanemie

Ik ben nog niet zo lang bezig met het slikken van de ferrofumaraat maar heb al behoorlijk last van mijn maag. Maagpijn, vol gevoel en oprispingen. Ik moet nog tot eind november slikken vanwege een behoorlijke ijzergebreks anemie maar het valt me zwaar. Hopelijk worden de bijwerkingen wat minder.
19-09-2014

IJzergebreksanemie

Voorgeschreven gekregen vanwege een laag ijzergehalte. Voor het slikken van de pil werd ik vaak moe in de loop van de dag. Nu heb ik de hele dag energie! Laatst vergat ik hem twee dagen te slikken en werd in de loop van de dag meteen weer slaperig, zoals voorheen.
13-04-2014

Venofer (ferrioxidesaccharaat)
IJzergebreksanemie

Ik wil iedereen waarschuwen dat je je niet te veel wijs moet laten maken door zusters tijdens het infuus. Als het binnen een minuut al fout gaat in je lichaam, dan ben je allergisch. Voorkom een anafylactische shock, het is levensgevaarlijk! Een aantal jaren geleden had ik bloedarmoede en kreeg ik staaltabletten. Hier kreeg ik enorme buikkrampen van, dus moest ik aan het i[lees meer...]jzerinfuus. Binnen een minuut voelde ik dat ik weg ging vallen, mijn moeder zag dit en kon dit melden aan de zuster. Niets aan de hand volgens haar, gewoon de stroming wat langzamer zetten. Dit ging beter, totdat ik in het midden van de behandeling brandende benen kreeg. Toen ik klaar was, zag ik twee kleine bultjes op mijn arm. 'Die waren er net vast ook wel', zei de zuster. Echt niet. Nog geen minuut later wilde ik opstaan uit de stoel, maar ik viel. Geen zuster die het zag. Daarna pakte ik mijn jas, was mijn hand dik en rood. 'Dat kan door het verband komen, thuis gewoon even minder strak doen'. Thuis aangekomen, kon ik mijn vingers niet meer bewegen omdat ze zo opgezwollen waren. Moeder deed mijn jas uit en stroopte mijn mouw per ongeluk. Arm paars en rood en vol met bulten. De andere ook. Benen waren donkerpaars en rood, opgezwollen, behalve mijn romp en gezicht. Gelijk naar de huisarts gegaan, die wist ook niet wat het kon zijn. Gaf me anti-histamine voor de zekerheid. Moeder en ik naar de apotheek, viel ik daar flauw. Klam, zweten, trillen, lage polsslag, moest een uur bijkomen in de apotheek. Kreeg een anti-histamine en deze werkte een klein beetje. Ik kon weer staan, maar om de paar meter moest ik zitten omdat ik anders weg zou vallen. Ik ben blij dat ik geen benauwdheid had, maar het was echt wel een allergische reactie die niet herkend werd! Ik had wel dood kunnen gaan!! Maanden lang ontzettend wagenziekgevoel gehad, ook als ik alleen maar zat of lag, lage bloeddruk, zware problemen met mijn concentratie. Het ziekenhuis/de zusters heeft/hebben een dikke klacht van mij gekregen.
07-04-2014

IJzergebreksanemie

voorgeschreven gekregen voor laag HB na miskraam. Kreeg last van duizeligheid, niet tegen daglicht kunnen, hoofdpijn en maagpijn. In het begin dacht ik dat het symptomen van ijzergebrek waren. maar merkte na inname van het medicijn, toename van klachten. Verder donkere ontlasting en diarree ipv obstipatie.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2310)
Depressie (1885)
Angst & paniekstoornis (1761)
Hoge bloeddruk (1319)
Acne/puistjes (932)