ziekte

Prolactinoom

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor prolactinoom

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Norprolac 5 4,2
Cabergoline Tabletten 5 4,4
2,8
Dostinex 3 4
3,33333333333333
Parlodel 1 5

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: prolactinoom

23-10-2020 | Vrouw | 32
Prolactinoom
Gebruik sinds 2016 dostinex ivm macroprolactinoom bij hypofyse. Eerste fase gedurende opstarten last van bijwerkingen als tintelende vingers, duizelig, flitsen zien en moe. Na enige tijd (enkele maanden) goed gewend en ingesteld. Prolactine waarden dalen goed dankzij deze medicijnen, waarmee ook het prolactinoom is gekrompen. Hetzij langzamer dan gehoopt, maar uiteindelijk[lees meer...] wel effectief. Ivm zwangerschap 9 maanden gestopt, waarna het prolactinoom weer in omvang was toegenomen. Na zwangerschap weer gestart met dostinex, binnen een jaar was het prolactinoom weer gekrompen tot gewenste grootte. Ook dit keer weer tijd nodig gehad te wennen aan de medicatie, maar na enige tijd weer goed gewend. Prima mee te leven.

Parlodel

12-08-2020 | Vrouw | 29
bromocriptine
Prolactinoom
Parlodel voorgeschreven gekregen door gynaecoloog, om prolactinoom van 6,6 mm te behandelen en cyclus terug te laten komen. Na 3,5 week slikken weer bloed geprikt; prolactinewaarden gedaald van ruim 2100 naar 300, werkt zeer effectief dus! Ontzettend blij mee, maar helaas wel flink last van bijwerkingen. Advies gekregen om Parlodel ‘s avonds voor het slapen gaan te nemen, [lees meer...]omdat je dan zo min mogelijk last hebt. Ik helaas niet. Na inname binnen een uur een verstopte neus en wakker door misselijkheid. Inmiddels neem ik de medicatie tijdens de lunch of tijdens het diner, zodat ik ‘s avonds hopelijk beter slaap. Helaas niet altijd het geval, soms ‘valt’ het inderdaad verkeerd. Ik heb nog steeds de hoop dat het na een aantal weken minder wordt met de bijwerkingen. Al met al wel zeer tevreden, het medicijn doet wat het moet doen!

20-08-2019 | Vrouw | 24
Prolactinoom
Middel werkt goed, prolactine gehalte in bloed is gedaald. Ik slik dit al sinds 2013 volgens mij. Ik loop al die jaren met hoofdpijn klachten. Kreeg tijdens middelbare school en uni periode de stempel ‘gestrest’ en door het vele computeren. Nu werk en loop ik bij een neuroloog , hier kreeg ik de stempel ‘migraine patiënt’. Een maand geleden bij internist op afspraak en gev[lees meer...]raagd of we tijdelijk kunnen stoppen met medicatie omdat ik dagelijks hoofdpijn heb. Ben nu 2,5 week gestopt ... HOOFDPIJN IS OVER!! Al die jaren met hoofdpijn ... had iemand mij dit maar eerder verteld.. :(

16-07-2019 | Man | 50
Prolactinoom
Werking goed en snel weer op normale waarden van testosteron en prolactine, gezwel van 11 mm op de hypofyse. Lijkt makkelijk, slikken en het komt goed over 4 a 5 jaar. Ik loop vast emotioneel. Kan erg boos worden om kleine dingen die tegen lopen en kan het niet wegblazen maar het wordt steeds groter. Ga dan ook (helaas) op een destructieve manier mee om. De negatieve emot[lees meer...]ies worden ook groter en kunnen soms 2 a drie dagen duren, gevolgd door een periode dat ik alles wil gaan ondernemen. Sexdrive is erg versterkt en is niet aan tegemoet te komen door mijn partner. Dit geeft een hoop spanningen in onze relatie. Ik probeer door continue met dingen bezig te zijn mijn gedachten uit te zetten en een andere focus te houden of weg te gaan als ik merk dat ik boos aan het worden ben. Fysieke inspanning helpt daarbij. Ik zou graag meer weten over het emotionele aspect voor mij en mijn omgeving. Begrip is er wel maar de impact is veel heftiger dan ik kan registreren en vermoeden.

06-03-2019 | Man | 30
Prolactinoom
In Juli 2018 is bij mij een Prolactinoom ontdekt na lang e omzwervingen. Mijn hormoonwaarden waren bizar hoog, dat de behandelend specialist niet geloofde dat de test correct uitsloeg. Begonnen met slikken van medicatie 150ug op 18.658 hormoonwaarden prolactine. Dit is in zeer korte tijd behoorlijk snel afgenomen, met nodige druk op mijn hoofd en hoofdpijnen. Nu na 7 maa[lees meer...]nden en 1 terugval ben ik redelijk gewend aan de bijwerkingen, maar zijn nog steeds aanwezig. Naast de verhoogde Norprolac 225ug die ik slik, neem ik ook hydrocortison omdat na 10+ jaar ziekte mijn lijf compleet uitgeput is geraakt. De hydrocortison veroorzaakt ook misselijkheid en hoofdpijnen, duizelingen. Dus het is niet een voordelige combinatie. In december en januari erg depressief geweest, daar ben ik mezelf nu uit aan het vechten. Toch wil ik niet meer terug, ik zal dit traject afmaken om mezelf de beste kans te geven op een toekomst. Het is nog even de vraag hoe mijn lijf zal zijn over 1,5jr, of ik nog vruchtbaar ben en een kans heb om kinderen te kunnen krijgen, of mijn lichaam weer zelf cortisonen aan gaat maken. Wel reageert de testosteron goed op de verminderde prolactinewaarden, daardoor ben ik ook aan het afvallen en verlies ik mijn ronde, ‘vrouwelijke’ vormen. Ik kijk uit naar hoe ik mezelf zal zien als het herstel afgelopen is.

09-10-2017 | Vrouw | 40
Prolactinoom
Afgelopen weekend gestart met dostinex Cabergoline 1x per week voor behandeling macro prolactinoom. Gezien de vele verhalen was ik erg bang voor de bijwerkingen. Ik heb helemaal nergens geen last van, ik hoop dat dit zo blijft en dat de waardes gaan verlagen en de prolactinoom gaat krimpen!

24-03-2016 | Vrouw | 23
Prolactinoom
Voor mij een wondermiddel! Prolactinoom ontdekt in mijn puberteit. 5 jaar lang geen cyclus gehad en toen besloten om aan de medicatie te gaan. Medicatie beviel goed. Ik viel in 3 maanden 3 kledingmaten af (begreep al niet waarom ik als puber zoveel aankwam, maar de hormonen bleken de oorzaak). Mijn libido en stemming verbeterde aanzienlijk, ik werd een leukere versie van m[lees meer...]ezelf. Geen negatieve bijwerkingen.

02-10-2015 | Vrouw | 27
Prolactinoom
Eigenlijk had ik al een paar jaar (zo'n 4 a 6 jaar) met tussenpozen dat ik melk gaf zonder zwanger te zijn of een zogend kind te hebben. Toen ik in 2014 een hartritmestoornis kreeg en aan de Verapamil(bijwerking verapamil is oa ook melk-vloed)kwam werd die melk-vloed erger, ben ik naar de huisarts gegaan. Er werd verschillende momenten de Prolactine waarde bepaald die telk[lees meer...]ens hoger was en max 1200, ik werd doorverwezen naar een internist waarna er meerdere stofjes werden getest en een MRI volgde. Uit de andere lab waarden kwam niets bijzonders. Maar toen ik in november 2014 stopte met de Verapamil bleef ik melk-vloed houden én de Prolactine bleef nog steeds verhoogd. Conclusie mede door een minuscuul afwijkende MRI: micro-prolactinoom. Ik kwam aan de Norprolac, vanaf februari 2015. Eerst tot 150mcg opgebouwd met tussenpozen, vooral de eerste week misselijk, overgeven, concentratie als prut, en weken daarna moe moe moe maar dat viel niet op want"ik had zoveel aan me hoofd". Vanaf augustus 2015 iom de endocrinoloog de medicatie opgebouwd naar 225mcg. Weer moe, concentratie weer prut, overgeven, niet fatsoenlijk kunnen ontbijten. Dit ging ietsje beter maar de bijwerkingen bleven vaagjes op de achtergrond, vooral de moeheid. Maar wat blijkt, het middel moet je innemen voor de nacht: en als verpleegkundige in de nachtdienst dat je je ritme omgooit ging niet samen. Tot twee keer aan toe in een apart blokje nachtdiensten ziek geworden; 1x midden in de nacht, bij gebruik medicatie 's avonds ingenomen te hebben en 1x na inname 's ochtends na terug komst van nachtdienst. Iom de endocrinoloog heb ik bloed laten prikken en ben ik nu gestopt met de Norprolac om uit te vogelen of de klachten écht van de Norprolac komen. Mijn gevoel zegt dat ik wel weer met de Norprolac moet beginnen omdat er tzt een kinderwens is en ik'investeer in mijn toekomst'. Bij weer starten met Norprolac, dan niet weer de 225mcg, dat weet ik wel!!!

01-09-2015 | Vrouw | 39
Prolactinoom
Tja...vanaf ongeveer mijn 19e werd ik niet meer ongesteld. Ik voelde me vaak ook onverklaarbaar moe. Dacht soms dat ik een vermoeidheidssyndroom had. De huisarts zei dat dat niet het geval kon zijn en ook over mijn wegblijvende menstruatie gaf hij aan, dat kan als je jong bent, het komt wel weer terug. Geen nadere onderzoek en aangezien ik toen niet echt een kinderwens had[lees meer...] en ook de maandelijkse "perikelen" wel kon missen, boeide het ook niet zo. Ongeveer 5 jaar later werd ik weer eens een blauwe maandag ongesteld, wel 12 dagen?! Ook niet normaal. Daarna bleef het ruim 10 jaar weg!!! Omdat ik inmiddels in de 30 was en inmiddels ook de kinderwens begon te komen, wilde ik het eea uit laten zoeken. En wonderboven wonder, vlak voordat ik een afspraak wilde maken, werd ik ineens weer ongesteld. Wooohaaa. Toch de afspraak gemaakt. En wat bleek: na vragenlijst, intern onderzoek en MRI-scan. Je hebt een verhoogd prolactine. Er werd mij Norprolac voorgeschreven. Prima, ga ik slikken, als daardoor mijn menstruatie structureel blijft, en kans op vergroten tumor verdwijnt. Ik slik het gewoon. In het begin: inderdaad wat een vermoeid gevoel (ik noem het een implosie van moeheid). Na de eerste weken van slikken was het Hallelujah: ik voelde me energiek, tot het bizarre af (ik zei tegen vrienden, ik voel geen moeheid meer). Ik viel af (wie wil dat niet, zonder ook maar enige ongezonde zaken te laten en niet te hoeven sporten). En mijn allergien (exczeem, zonneallergie, hooikoorts verdwenen als sneeuw voor de zon. Op langere termijn wordt de continue alertheid en drang naar continue actie ook wel een " minpuntje" . Geen rust meer om even televisie te kijken, een psycholoog waar ik een jaar na het slikken een intake had zei, het lijkt wel of je coke heb geslikt, maar een relatie met norprolac zag ze niet (uhuuu?!). anyway een paar jaar verstrijken. En ik voel me fysiek goed. Maar aan de andere kant eiste de medicijnen denk ik zijn tol: met name in mijn uitspattingen die op financieel gebied mij hebben genekt. Twee jaar geleden ben ik gestopt met de medicijnen. Maar een paar maanden geleden weer begonnen, nadat bleek dat mijn menstruatie weer ongeregeld werd en er ook een verhoogd prolactine werd geconstateerd. Op financieel gebied blijk ik weer rare sprongen te maken. Maar fysiek voel ik me toch net iets beter en ja ik val ook weer wat af!!! Tja dilemma, wat zijn dit voor medicijnen?! ze doen in mijn ogen heel heel veel met je lichaam, die invloed hebben op gedrag en lichaam. aanraden of afraden?! wie het antwoord heeft..

31-05-2015 | Vrouw | 30
Prolactinoom
Sinds enkele weken gebruik ik Cabergoline Sandoz ivm de diagnose hyperprolactinemie door een micro prolactinoom in mijn hypofyse. Ik reageer erg heftig op de medicatie. De eerste bijwerkingen kwamen al na enkele dagen. Ik kreeg een opgejaagd gevoel en sliep erg slecht. Het ergste zijn echter de stemmingswisselingen. Ik herken mijzelf niet meer. Ik ben kattig en zoek veel[lees meer...] ruzie (vooral met mijn man). Ik heb vrijwel dagelijks zware hoofdpijnen, deze zijn het ergst de dag na inname van het tabletje. Nu ongeveer drie weken na de start ben ik zeer suf, slaapdronken, wil ook het liefst de hele dag slapen. De stemmingswisselingen zijn gebleven, gelukkig slaap ik wel weer door (al lijkt het nu door te schieten naar de andere kant). Het belemmert mijn sociale leven, mijn relatie. Ik ga normaal zo'n drie keer per week sporten, maar het kost mij grote moeite om dit te doen momenteel. Ik ben amper een maand bezig met deze pillen, maar heb over 2 dagen een afspraak met mijn gynaecoloog want dit gaat zo niet werken.

22-04-2015 | Vrouw | 44
Prolactinoom
Een paar weken geleden gestopt met het slikken van de Norprolac, wat een zegen! Had ik veel eerder moeten doen! Heb dit jarenlang geslikt omdat ik een microprolactinoom heb. Kinderen kort op elkaar gehad, beide lang borstvoeding gegeven, eerste 9 maanden en de tweede 8 maanden. Na de tweede werd ik niet ongesteld, huisarts; prolactine bepaald en die was licht verhoogd[lees meer...]. Ik wilde zelf doorverwezen worden naar de endocrinoloog, moest zeuren om een MRI. aangezien zij het prolactinegehalte te laag vond voor een tumor. Die dus toch te zien was om de MRI. Verder bloedonderzoek was niet afwijkend. Goed; Norprolac slikken.....wat een bijwerkingen! Vooral de enorme sufheid in het begin was vreselijk! Maar heb altijd problemen gehouden met vooral 'ochtends watterige kop, slechte kunnen concentreren. Verder; flushgevoel, verstopte neus, darmen op slot, hoofdpijn, misselijkheid....en zo kan ik nog wel even doorgaan! Troep is het! Nu ik voorbij de ontwenningsverschijnselen ben, merk ik echt hoe anders ik mijzelf voel! Ik voel me weer mijzelf. Ik heb tussentijds een aantal keren geprobeerd te stoppen maar merkte telkens dat de tumor dan gelijk weer actief werd. Ook heb ik een poosje Cabergoline geprobeerd maar had daar ook bijwerkingen van. Ook in het Radboud een gesprek gehad om de tumor operatief te laten verwijderen maar ik durf niet, gezien de bijwerkingen en het feit dat bij een microprolactinoom de kans groot is dat de tumor terugkomt. Effectief was Norprolac dus wel bij mij, maar de bijwerkingen zijn van dusdanige aard dat het zeven jaar lang op negatieve wijze mijn kwaliteit van leven beïnvloed heeft. Dat wil niet zeggen dat de situatie nu ideaal is. De tumor is actief, merk ik aan mijn borsten, vocht vasthouden, warme handen oa. Maar ik ben zo blij dat ik de tabletten niet meer slik. Ik probeer nu 'Prodo' van Ortholon, Teunisbloemolie, Saliethee en nog een kruidentinctuur van de natuurgeneeskundige; Vitex agnus castus, Carduus marianus, Orthosiphon stamineus, Equisteum arvense. Ik ben hier net mee gestart, dus kan nog geen resultaat melden. Mijn prolactinegehalte laat ik de komende tijd regelmatig controleren, ik hoop dat het bij een microformaatje blijft, mijn zorg is , dat het toch uitgroeit tot een macrotumor en dat ik een beschadigde oogzenuw krijg. Als het prolactine binnen de perken blijft dan leef ik er zo wel mee totdat ik voorbij de overgang ben, in de hoop dat het dan volledig hormonaal rustig wordt. Mocht het prolactinegehalte gevaarlijk hoog worden dan zal ik wel weer aan de Norprolac moeten, maar dan met grote tegenzin! Achteraf had ik nooit moeten starten met die rottabletten, hadden de afgelopen jaren waarschijnlijk stukken mooier geweest, energieker. Maar je slikt het, omdat het wordt voorgeschreven, omdat dat het middel is wat je nou éénmaal bij zo'n tumor voorschrijft. Ik had liever geen menstruatie gehad en misschien wat kans op botontkalking dan wat ik de afgelopen zeven jaar heb meegemaakt door die tabletten. Iedereen zal het anders ervaren.....ik heb mijn verhaal maar eens opgeschreven in de hoop dat anderen wat aan deze ervaringen hebben. Ik heb in ieder geval veel herkend in de ervaringen van de andere mensen die hier opgeschreven hebben.

13-04-2015 | Vrouw | 64
Prolactinoom
Van af 1991 heb ik ong 5 jaar norprolac gebruikt. Was in het begin moe en slaperig, maar ging snel over. De preciese dosering weet ik niet meer. Na een MRI bleek de erwt grootte tumor kapot te zij en mijn prolactine heel laag. Gestopt met de norprolac. Is dit nog steeds laag (0,27). Ga nog wel elk jaar naar de endocrinoloog en eens in de 6 jaar een MRI. Heb nergens meer l[lees meer...]ast van

27-08-2014 | Vrouw | 23
Prolactinoom
Anderhalf jaar geleden is er bij mij een microprolactinoom vastgesteld. Nou waren we bezig met afbouwen omdat mijn bloedwaardes weer goed waren. Helaas bij een kwart tablet kwamen klachten terug en steeg het prolactine gehalte in het bloed. Dus nu weer op oude dosering. Bijwerkingen bij mij zijn erg moe, en een stoned gevoel de dag daarna. Klachten zijn 2 dagen na inname w[lees meer...]eer afgenomen.

30-07-2014 | Vrouw | 48
Prolactinoom
ik heb dit medicijn een tijdje gebruikt voor het krimpen van het prolactinoom die in de hypofyse zit. Kreeg barstende koppijnen, héél veel krampen in mijn benen, ook werd ik er héél zenuwachtig van en werkte alles op mijn zenuwen. Mijn libido schoot echt teveel in de hoogte zodat ik een beetje een bitch werd. Uiteindelijk heb ik nadat de bloedwaarden goed stonden er 1 [lees meer...]jaar mee gestopt. Dat maakte me terug wat menselijk. Maar nu na 1 jaar, de vermoeidheid is ongelofelijk erg, de tumor is van 3 mm naar 6 mm gegaan en ik heb duizeligheid en oorsuizen . Uiteindelijk zal ik terug medicijnen moeten nemen, ofwel een operatie?

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2423)
Depressie (1970)
Angst & paniekstoornis (1882)
Hoge bloeddruk (1374)
Blaasontsteking (985)