Norprolac

quinagolide

Hersentumor (0 meningen)

06-03-2019

Prolactinoom

In Juli 2018 is bij mij een Prolactinoom ontdekt na lang e omzwervingen. Mijn hormoonwaarden waren bizar hoog, dat de behandelend specialist niet geloofde dat de test correct uitsloeg. Begonnen met slikken van medicatie 150ug op 18.658 hormoonwaarden prolactine. Dit is in zeer korte tijd behoorlijk snel afgenomen, met nodige druk op mijn hoofd en hoofdpijnen. Nu na 7 maa[lees meer...]nden en 1 terugval ben ik redelijk gewend aan de bijwerkingen, maar zijn nog steeds aanwezig. Naast de verhoogde Norprolac 225ug die ik slik, neem ik ook hydrocortison omdat na 10+ jaar ziekte mijn lijf compleet uitgeput is geraakt. De hydrocortison veroorzaakt ook misselijkheid en hoofdpijnen, duizelingen. Dus het is niet een voordelige combinatie. In december en januari erg depressief geweest, daar ben ik mezelf nu uit aan het vechten. Toch wil ik niet meer terug, ik zal dit traject afmaken om mezelf de beste kans te geven op een toekomst. Het is nog even de vraag hoe mijn lijf zal zijn over 1,5jr, of ik nog vruchtbaar ben en een kans heb om kinderen te kunnen krijgen, of mijn lichaam weer zelf cortisonen aan gaat maken. Wel reageert de testosteron goed op de verminderde prolactinewaarden, daardoor ben ik ook aan het afvallen en verlies ik mijn ronde, ‘vrouwelijke’ vormen. Ik kijk uit naar hoe ik mezelf zal zien als het herstel afgelopen is.
02-10-2015

Prolactinoom

Eigenlijk had ik al een paar jaar (zo'n 4 a 6 jaar) met tussenpozen dat ik melk gaf zonder zwanger te zijn of een zogend kind te hebben. Toen ik in 2014 een hartritmestoornis kreeg en aan de Verapamil(bijwerking verapamil is oa ook melk-vloed)kwam werd die melk-vloed erger, ben ik naar de huisarts gegaan. Er werd verschillende momenten de Prolactine waarde bepaald die telk[lees meer...]ens hoger was en max 1200, ik werd doorverwezen naar een internist waarna er meerdere stofjes werden getest en een MRI volgde. Uit de andere lab waarden kwam niets bijzonders. Maar toen ik in november 2014 stopte met de Verapamil bleef ik melk-vloed houden én de Prolactine bleef nog steeds verhoogd. Conclusie mede door een minuscuul afwijkende MRI: micro-prolactinoom. Ik kwam aan de Norprolac, vanaf februari 2015. Eerst tot 150mcg opgebouwd met tussenpozen, vooral de eerste week misselijk, overgeven, concentratie als prut, en weken daarna moe moe moe maar dat viel niet op want"ik had zoveel aan me hoofd". Vanaf augustus 2015 iom de endocrinoloog de medicatie opgebouwd naar 225mcg. Weer moe, concentratie weer prut, overgeven, niet fatsoenlijk kunnen ontbijten. Dit ging ietsje beter maar de bijwerkingen bleven vaagjes op de achtergrond, vooral de moeheid. Maar wat blijkt, het middel moet je innemen voor de nacht: en als verpleegkundige in de nachtdienst dat je je ritme omgooit ging niet samen. Tot twee keer aan toe in een apart blokje nachtdiensten ziek geworden; 1x midden in de nacht, bij gebruik medicatie 's avonds ingenomen te hebben en 1x na inname 's ochtends na terug komst van nachtdienst. Iom de endocrinoloog heb ik bloed laten prikken en ben ik nu gestopt met de Norprolac om uit te vogelen of de klachten écht van de Norprolac komen. Mijn gevoel zegt dat ik wel weer met de Norprolac moet beginnen omdat er tzt een kinderwens is en ik'investeer in mijn toekomst'. Bij weer starten met Norprolac, dan niet weer de 225mcg, dat weet ik wel!!!
01-09-2015

Prolactinoom

Tja...vanaf ongeveer mijn 19e werd ik niet meer ongesteld. Ik voelde me vaak ook onverklaarbaar moe. Dacht soms dat ik een vermoeidheidssyndroom had. De huisarts zei dat dat niet het geval kon zijn en ook over mijn wegblijvende menstruatie gaf hij aan, dat kan als je jong bent, het komt wel weer terug. Geen nadere onderzoek en aangezien ik toen niet echt een kinderwens had[lees meer...] en ook de maandelijkse "perikelen" wel kon missen, boeide het ook niet zo. Ongeveer 5 jaar later werd ik weer eens een blauwe maandag ongesteld, wel 12 dagen?! Ook niet normaal. Daarna bleef het ruim 10 jaar weg!!! Omdat ik inmiddels in de 30 was en inmiddels ook de kinderwens begon te komen, wilde ik het eea uit laten zoeken. En wonderboven wonder, vlak voordat ik een afspraak wilde maken, werd ik ineens weer ongesteld. Wooohaaa. Toch de afspraak gemaakt. En wat bleek: na vragenlijst, intern onderzoek en MRI-scan. Je hebt een verhoogd prolactine. Er werd mij Norprolac voorgeschreven. Prima, ga ik slikken, als daardoor mijn menstruatie structureel blijft, en kans op vergroten tumor verdwijnt. Ik slik het gewoon. In het begin: inderdaad wat een vermoeid gevoel (ik noem het een implosie van moeheid). Na de eerste weken van slikken was het Hallelujah: ik voelde me energiek, tot het bizarre af (ik zei tegen vrienden, ik voel geen moeheid meer). Ik viel af (wie wil dat niet, zonder ook maar enige ongezonde zaken te laten en niet te hoeven sporten). En mijn allergien (exczeem, zonneallergie, hooikoorts verdwenen als sneeuw voor de zon. Op langere termijn wordt de continue alertheid en drang naar continue actie ook wel een " minpuntje" . Geen rust meer om even televisie te kijken, een psycholoog waar ik een jaar na het slikken een intake had zei, het lijkt wel of je coke heb geslikt, maar een relatie met norprolac zag ze niet (uhuuu?!). anyway een paar jaar verstrijken. En ik voel me fysiek goed. Maar aan de andere kant eiste de medicijnen denk ik zijn tol: met name in mijn uitspattingen die op financieel gebied mij hebben genekt. Twee jaar geleden ben ik gestopt met de medicijnen. Maar een paar maanden geleden weer begonnen, nadat bleek dat mijn menstruatie weer ongeregeld werd en er ook een verhoogd prolactine werd geconstateerd. Op financieel gebied blijk ik weer rare sprongen te maken. Maar fysiek voel ik me toch net iets beter en ja ik val ook weer wat af!!! Tja dilemma, wat zijn dit voor medicijnen?! ze doen in mijn ogen heel heel veel met je lichaam, die invloed hebben op gedrag en lichaam. aanraden of afraden?! wie het antwoord heeft..
22-04-2015

Prolactinoom

Een paar weken geleden gestopt met het slikken van de Norprolac, wat een zegen! Had ik veel eerder moeten doen! Heb dit jarenlang geslikt omdat ik een microprolactinoom heb. Kinderen kort op elkaar gehad, beide lang borstvoeding gegeven, eerste 9 maanden en de tweede 8 maanden. Na de tweede werd ik niet ongesteld, huisarts; prolactine bepaald en die was licht verhoogd[lees meer...]. Ik wilde zelf doorverwezen worden naar de endocrinoloog, moest zeuren om een MRI. aangezien zij het prolactinegehalte te laag vond voor een tumor. Die dus toch te zien was om de MRI. Verder bloedonderzoek was niet afwijkend. Goed; Norprolac slikken.....wat een bijwerkingen! Vooral de enorme sufheid in het begin was vreselijk! Maar heb altijd problemen gehouden met vooral 'ochtends watterige kop, slechte kunnen concentreren. Verder; flushgevoel, verstopte neus, darmen op slot, hoofdpijn, misselijkheid....en zo kan ik nog wel even doorgaan! Troep is het! Nu ik voorbij de ontwenningsverschijnselen ben, merk ik echt hoe anders ik mijzelf voel! Ik voel me weer mijzelf. Ik heb tussentijds een aantal keren geprobeerd te stoppen maar merkte telkens dat de tumor dan gelijk weer actief werd. Ook heb ik een poosje Cabergoline geprobeerd maar had daar ook bijwerkingen van. Ook in het Radboud een gesprek gehad om de tumor operatief te laten verwijderen maar ik durf niet, gezien de bijwerkingen en het feit dat bij een microprolactinoom de kans groot is dat de tumor terugkomt. Effectief was Norprolac dus wel bij mij, maar de bijwerkingen zijn van dusdanige aard dat het zeven jaar lang op negatieve wijze mijn kwaliteit van leven beïnvloed heeft. Dat wil niet zeggen dat de situatie nu ideaal is. De tumor is actief, merk ik aan mijn borsten, vocht vasthouden, warme handen oa. Maar ik ben zo blij dat ik de tabletten niet meer slik. Ik probeer nu 'Prodo' van Ortholon, Teunisbloemolie, Saliethee en nog een kruidentinctuur van de natuurgeneeskundige; Vitex agnus castus, Carduus marianus, Orthosiphon stamineus, Equisteum arvense. Ik ben hier net mee gestart, dus kan nog geen resultaat melden. Mijn prolactinegehalte laat ik de komende tijd regelmatig controleren, ik hoop dat het bij een microformaatje blijft, mijn zorg is , dat het toch uitgroeit tot een macrotumor en dat ik een beschadigde oogzenuw krijg. Als het prolactine binnen de perken blijft dan leef ik er zo wel mee totdat ik voorbij de overgang ben, in de hoop dat het dan volledig hormonaal rustig wordt. Mocht het prolactinegehalte gevaarlijk hoog worden dan zal ik wel weer aan de Norprolac moeten, maar dan met grote tegenzin! Achteraf had ik nooit moeten starten met die rottabletten, hadden de afgelopen jaren waarschijnlijk stukken mooier geweest, energieker. Maar je slikt het, omdat het wordt voorgeschreven, omdat dat het middel is wat je nou éénmaal bij zo'n tumor voorschrijft. Ik had liever geen menstruatie gehad en misschien wat kans op botontkalking dan wat ik de afgelopen zeven jaar heb meegemaakt door die tabletten. Iedereen zal het anders ervaren.....ik heb mijn verhaal maar eens opgeschreven in de hoop dat anderen wat aan deze ervaringen hebben. Ik heb in ieder geval veel herkend in de ervaringen van de andere mensen die hier opgeschreven hebben.
13-04-2015

Prolactinoom

Van af 1991 heb ik ong 5 jaar norprolac gebruikt. Was in het begin moe en slaperig, maar ging snel over. De preciese dosering weet ik niet meer. Na een MRI bleek de erwt grootte tumor kapot te zij en mijn prolactine heel laag. Gestopt met de norprolac. Is dit nog steeds laag (0,27). Ga nog wel elk jaar naar de endocrinoloog en eens in de 6 jaar een MRI. Heb nergens meer l[lees meer...]ast van

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (481) - Antibiotica - penicillines breedspectrum