Norprolac

Prolactinoom (5 meningen)
Hersentumor (0 meningen)

06-03-2019

Prolactinoom

In Juli 2018 is bij mij een Prolactinoom ontdekt na lang e omzwervingen. Mijn hormoonwaarden waren bizar hoog, dat de behandelend specialist niet geloofde dat de test correct uitsloeg. Begonnen met slikken van medicatie 150ug op 18.658 hormoonwaarden prolactine. Dit is in zeer korte tijd behoorlijk snel afgenomen, met nodige druk op mijn hoofd en hoofdpijnen. Nu na 7 maa[lees meer...]nden en 1 terugval ben ik redelijk gewend aan de bijwerkingen, maar zijn nog steeds aanwezig. Naast de verhoogde Norprolac 225ug die ik slik, neem ik ook hydrocortison omdat na 10+ jaar ziekte mijn lijf compleet uitgeput is geraakt. De hydrocortison veroorzaakt ook misselijkheid en hoofdpijnen, duizelingen. Dus het is niet een voordelige combinatie. In december en januari erg depressief geweest, daar ben ik mezelf nu uit aan het vechten. Toch wil ik niet meer terug, ik zal dit traject afmaken om mezelf de beste kans te geven op een toekomst. Het is nog even de vraag hoe mijn lijf zal zijn over 1,5jr, of ik nog vruchtbaar ben en een kans heb om kinderen te kunnen krijgen, of mijn lichaam weer zelf cortisonen aan gaat maken. Wel reageert de testosteron goed op de verminderde prolactinewaarden, daardoor ben ik ook aan het afvallen en verlies ik mijn ronde, ‘vrouwelijke’ vormen. Ik kijk uit naar hoe ik mezelf zal zien als het herstel afgelopen is.
02-10-2015

Prolactinoom

Eigenlijk had ik al een paar jaar (zo'n 4 a 6 jaar) met tussenpozen dat ik melk gaf zonder zwanger te zijn of een zogend kind te hebben. Toen ik in 2014 een hartritmestoornis kreeg en aan de Verapamil(bijwerking verapamil is oa ook melk-vloed)kwam werd die melk-vloed erger, ben ik naar de huisarts gegaan. Er werd verschillende momenten de Prolactine waarde bepaald die telk[lees meer...]ens hoger was en max 1200, ik werd doorverwezen naar een internist waarna er meerdere stofjes werden getest en een MRI volgde. Uit de andere lab waarden kwam niets bijzonders. Maar toen ik in november 2014 stopte met de Verapamil bleef ik melk-vloed houden én de Prolactine bleef nog steeds verhoogd. Conclusie mede door een minuscuul afwijkende MRI: micro-prolactinoom. Ik kwam aan de Norprolac, vanaf februari 2015. Eerst tot 150mcg opgebouwd met tussenpozen, vooral de eerste week misselijk, overgeven, concentratie als prut, en weken daarna moe moe moe maar dat viel niet op want"ik had zoveel aan me hoofd". Vanaf augustus 2015 iom de endocrinoloog de medicatie opgebouwd naar 225mcg. Weer moe, concentratie weer prut, overgeven, niet fatsoenlijk kunnen ontbijten. Dit ging ietsje beter maar de bijwerkingen bleven vaagjes op de achtergrond, vooral de moeheid. Maar wat blijkt, het middel moet je innemen voor de nacht: en als verpleegkundige in de nachtdienst dat je je ritme omgooit ging niet samen. Tot twee keer aan toe in een apart blokje nachtdiensten ziek geworden; 1x midden in de nacht, bij gebruik medicatie 's avonds ingenomen te hebben en 1x na inname 's ochtends na terug komst van nachtdienst. Iom de endocrinoloog heb ik bloed laten prikken en ben ik nu gestopt met de Norprolac om uit te vogelen of de klachten écht van de Norprolac komen. Mijn gevoel zegt dat ik wel weer met de Norprolac moet beginnen omdat er tzt een kinderwens is en ik'investeer in mijn toekomst'. Bij weer starten met Norprolac, dan niet weer de 225mcg, dat weet ik wel!!!
01-09-2015

Prolactinoom

Tja...vanaf ongeveer mijn 19e werd ik niet meer ongesteld. Ik voelde me vaak ook onverklaarbaar moe. Dacht soms dat ik een vermoeidheidssyndroom had. De huisarts zei dat dat niet het geval kon zijn en ook over mijn wegblijvende menstruatie gaf hij aan, dat kan als je jong bent, het komt wel weer terug. Geen nadere onderzoek en aangezien ik toen niet echt een kinderwens had[lees meer...] en ook de maandelijkse "perikelen" wel kon missen, boeide het ook niet zo. Ongeveer 5 jaar later werd ik weer eens een blauwe maandag ongesteld, wel 12 dagen?! Ook niet normaal. Daarna bleef het ruim 10 jaar weg!!! Omdat ik inmiddels in de 30 was en inmiddels ook de kinderwens begon te komen, wilde ik het eea uit laten zoeken. En wonderboven wonder, vlak voordat ik een afspraak wilde maken, werd ik ineens weer ongesteld. Wooohaaa. Toch de afspraak gemaakt. En wat bleek: na vragenlijst, intern onderzoek en MRI-scan. Je hebt een verhoogd prolactine. Er werd mij Norprolac voorgeschreven. Prima, ga ik slikken, als daardoor mijn menstruatie structureel blijft, en kans op vergroten tumor verdwijnt. Ik slik het gewoon. In het begin: inderdaad wat een vermoeid gevoel (ik noem het een implosie van moeheid). Na de eerste weken van slikken was het Hallelujah: ik voelde me energiek, tot het bizarre af (ik zei tegen vrienden, ik voel geen moeheid meer). Ik viel af (wie wil dat niet, zonder ook maar enige ongezonde zaken te laten en niet te hoeven sporten). En mijn allergien (exczeem, zonneallergie, hooikoorts verdwenen als sneeuw voor de zon. Op langere termijn wordt de continue alertheid en drang naar continue actie ook wel een " minpuntje" . Geen rust meer om even televisie te kijken, een psycholoog waar ik een jaar na het slikken een intake had zei, het lijkt wel of je coke heb geslikt, maar een relatie met norprolac zag ze niet (uhuuu?!). anyway een paar jaar verstrijken. En ik voel me fysiek goed. Maar aan de andere kant eiste de medicijnen denk ik zijn tol: met name in mijn uitspattingen die op financieel gebied mij hebben genekt. Twee jaar geleden ben ik gestopt met de medicijnen. Maar een paar maanden geleden weer begonnen, nadat bleek dat mijn menstruatie weer ongeregeld werd en er ook een verhoogd prolactine werd geconstateerd. Op financieel gebied blijk ik weer rare sprongen te maken. Maar fysiek voel ik me toch net iets beter en ja ik val ook weer wat af!!! Tja dilemma, wat zijn dit voor medicijnen?! ze doen in mijn ogen heel heel veel met je lichaam, die invloed hebben op gedrag en lichaam. aanraden of afraden?! wie het antwoord heeft..
22-04-2015

Prolactinoom

Een paar weken geleden gestopt met het slikken van de Norprolac, wat een zegen! Had ik veel eerder moeten doen! Heb dit jarenlang geslikt omdat ik een microprolactinoom heb. Kinderen kort op elkaar gehad, beide lang borstvoeding gegeven, eerste 9 maanden en de tweede 8 maanden. Na de tweede werd ik niet ongesteld, huisarts; prolactine bepaald en die was licht verhoogd[lees meer...]. Ik wilde zelf doorverwezen worden naar de endocrinoloog, moest zeuren om een MRI. aangezien zij het prolactinegehalte te laag vond voor een tumor. Die dus toch te zien was om de MRI. Verder bloedonderzoek was niet afwijkend. Goed; Norprolac slikken.....wat een bijwerkingen! Vooral de enorme sufheid in het begin was vreselijk! Maar heb altijd problemen gehouden met vooral 'ochtends watterige kop, slechte kunnen concentreren. Verder; flushgevoel, verstopte neus, darmen op slot, hoofdpijn, misselijkheid....en zo kan ik nog wel even doorgaan! Troep is het! Nu ik voorbij de ontwenningsverschijnselen ben, merk ik echt hoe anders ik mijzelf voel! Ik voel me weer mijzelf. Ik heb tussentijds een aantal keren geprobeerd te stoppen maar merkte telkens dat de tumor dan gelijk weer actief werd. Ook heb ik een poosje Cabergoline geprobeerd maar had daar ook bijwerkingen van. Ook in het Radboud een gesprek gehad om de tumor operatief te laten verwijderen maar ik durf niet, gezien de bijwerkingen en het feit dat bij een microprolactinoom de kans groot is dat de tumor terugkomt. Effectief was Norprolac dus wel bij mij, maar de bijwerkingen zijn van dusdanige aard dat het zeven jaar lang op negatieve wijze mijn kwaliteit van leven beïnvloed heeft. Dat wil niet zeggen dat de situatie nu ideaal is. De tumor is actief, merk ik aan mijn borsten, vocht vasthouden, warme handen oa. Maar ik ben zo blij dat ik de tabletten niet meer slik. Ik probeer nu 'Prodo' van Ortholon, Teunisbloemolie, Saliethee en nog een kruidentinctuur van de natuurgeneeskundige; Vitex agnus castus, Carduus marianus, Orthosiphon stamineus, Equisteum arvense. Ik ben hier net mee gestart, dus kan nog geen resultaat melden. Mijn prolactinegehalte laat ik de komende tijd regelmatig controleren, ik hoop dat het bij een microformaatje blijft, mijn zorg is , dat het toch uitgroeit tot een macrotumor en dat ik een beschadigde oogzenuw krijg. Als het prolactine binnen de perken blijft dan leef ik er zo wel mee totdat ik voorbij de overgang ben, in de hoop dat het dan volledig hormonaal rustig wordt. Mocht het prolactinegehalte gevaarlijk hoog worden dan zal ik wel weer aan de Norprolac moeten, maar dan met grote tegenzin! Achteraf had ik nooit moeten starten met die rottabletten, hadden de afgelopen jaren waarschijnlijk stukken mooier geweest, energieker. Maar je slikt het, omdat het wordt voorgeschreven, omdat dat het middel is wat je nou éénmaal bij zo'n tumor voorschrijft. Ik had liever geen menstruatie gehad en misschien wat kans op botontkalking dan wat ik de afgelopen zeven jaar heb meegemaakt door die tabletten. Iedereen zal het anders ervaren.....ik heb mijn verhaal maar eens opgeschreven in de hoop dat anderen wat aan deze ervaringen hebben. Ik heb in ieder geval veel herkend in de ervaringen van de andere mensen die hier opgeschreven hebben.
13-04-2015

Prolactinoom

Van af 1991 heb ik ong 5 jaar norprolac gebruikt. Was in het begin moe en slaperig, maar ging snel over. De preciese dosering weet ik niet meer. Na een MRI bleek de erwt grootte tumor kapot te zij en mijn prolactine heel laag. Gestopt met de norprolac. Is dit nog steeds laag (0,27). Ga nog wel elk jaar naar de endocrinoloog en eens in de 6 jaar een MRI. Heb nergens meer l[lees meer...]ast van
11-06-2014

Norprolac (quinagolide)

Sinds 1993 gebruik ik ( na eerst Parlodel te hebben gebruikt) het middel norprolac voor een macroprolactinoom. Sinds die tijd geeft mri geen prolactinoom meer weer, dus het middel heeft goed geholpen. Ik zou heel graag willen proberen met het medicijn te stoppen, maar mijn specialist wil hier niet aan, omdat mijn prolactinegehalte wel altijd iets verhoogt is. Wie heeft hie[lees meer...]r ervaring mee? Ik moet binnen kort wel op controle bij de cardiolooog omdat dit middel schijnbaar bijwerkingen kan geven aan het hart.
13-03-2014

Norprolac (quinagolide)

Ik slik nu sinds ongeveer 5 maanden Norprolac, er is bij mij een tijdje geleden een kleine prolactinoom ontdekt, en ik moet zeggen dat ik niet echt te spreken ben over het medicijn... Alhoewel het wel super goed en snel aansloeg! Ik weet wel dat het wel een tijdje kan duren voordat je lichaam aan het medicijn ''gewend'' raakt, voor zover dat kan natuurlijk. Maar ik heb toc[lees meer...]h wel hele vervelende bijwerkingen! Eerst was in nog wel positief, ik dacht dat het wel weg zou gaan... Maar dat is bij mij niet het geval, althans tot nu nog niet. Veelal heb ik last van super erge maagklachten ; met name maagzuur. Ook heb ik in de ochtend last van extreme misselijkheid en braakneigingen al dat niet overgeven. Verder heb ik ook nog wel eens de neiging om uit het niets flauw te vallen, wat ik voorheen eigenlijk nooit heb gehad. Ook heb ik last van een soort ''opvliegers'', het ene moment heb ik het super warm en het andere moment heb ik rillingen omdat ik het koud heb. Hoofdpijn heb ik nog steeds maar wel minder als voor het gebruik van de medicijnen dus dat is wel een pluspunt! Ook menstrueerde ik vrij snel weer & de melkproductie is gelukkig ook gestopt! Dus al met al ; het medicijn werkt bij mij perfect, maar het heeft wel bijwerkingen waar vaak iets te luchtig over wordt gedaan! Ik hoop dat deze bijwerkingen bij mij nog wegtrekken, laat maar zeggen... want anders weet ik zo net nog niet of ik deze medicatie blijf slikken! Maar veelal de dingen die ik hier lees in andere meningen, herken ik wel! Vooral de misselijkheidsklachten zijn erg vervelend!
17-10-2012

Norprolac (quinagolide)

Ivm een prolactinoom en zwangerschapswens gestart met norprolac. Na 6 weken weer eerste menstruatie op gang gekomen. Soms last van duizeligheid en misselijkheid.
23-08-2012

Hypertensie

Ik heb dit middel lang gebruikt, maar ben 2 jaar geleden gebeld door mijn huisarts. Deze vertelde me dat er risico's zijn voor schade het hart en dat ik moest kiezen of ik door wilde gaan, met elke 6 mnd. hartfilmpje om te kijken of alles in orde was of stoppen. Ik heb besloten te stoppen. Waar mijn gewicht al die tijd stabiel was tijdens het gebruik van dostinex ben ik nu[lees meer...] 22 kilo aangekomen.... Ik durf het echter niet meer te slikken.
11-05-2012

Norprolac (quinagolide)

Sinds maart is er bij mij een gezwel in de hypofyse ontdekt; een prolactinoom die ervoor zorgt dat ik melkproductie ontwikkel zonder dat ik zwanger ben. I.v.m. een kinderwens en het uitblijven van mijn menstruatie is dit onderzoek gedaan. Sinds 28 maart slik ik 75 mg en sinds 10 mei 150 mg. De normale waarde is 0.50, Bij de eerste keer prikken (dus nog geen medicatie ges[lees meer...]likt) was het 5,19 en na 5 weken slikken was het al gedaald naar 1,75! Mijn menstruatie is ook nog niet op gang gekomen, dus ben daar ook wel ongeduldig voor. Maar ik ben blij dat het zo snel al effect heeft en hoop dat dit zo blijft en dat mijn gezwel ook kleiner wordt. Alleen bij de eerste keer slikken heb ik moeten spugen en ook bij de verhoging van 1 naar 2 tabletten is dit gebeurd. Verder ben ik een paar keer duizelig geweest, maar verder geen problemen en ben ik er tot nu toe erg tevreden over!
30-03-2012

Norprolac (quinagolide)

Sinds september 2011 proberen mijn echtgenoot en ik een kind te krijgen. In maart hebben ze een adenoom van 5mm ontdekt waardoor ik niet meer ongesteld wordt. Ik gebruik nu norprolac met de volgende bijwerkingen: - overgeven - concentratieverlies - elke week gewichtsverlies (ik ben van 50kg naar 47kg gegaan). Voor nu is mijn gehalte aan prolactine goed omlaag gegaan,[lees meer...] maar mijn menstruatie is nog niet terug gekomen. Ik begin de moed te verliezen......
06-03-2012

Norprolac (quinagolide)

Veel last van misselijkheid gehad na inname en paar maal flauwgevallen na inname.. Maar als je wat eet met medicijn innemen en gaat gelijk naar bed , gaat het goed.
25-11-2011

Prolactinoom

22 jaar geleden is bij mij een prolactinoom ontdekt. In eerste instantie het medicijn Parlodel voorgeschrven gekregen, na een jaar overgegaan op Norprolac en dit gebruik ik al 20 jaar. Alleen tijdens de zwangerschappen van mijn 2 kinderen heb ik geen medicijnen geslikt. Ik heb jarenlang geen bijwerkingen gehad bij het gebruik van Norprolac. ik heb een aantal keren gepro[lees meer...]beerd of ik kon stoppen met de medicatie, maar dan komen mijn klachten weer terug. na dit tijdelijke stoppen, had ik in het begin wel last van duizeligheid en een vermoeid gevoel.
30-07-2011

Te hoog prolactine gehalte

Ik slik norprolac sinds mijn 17e en ik ben wisselend tevreden over norprolac, op zich helpt goed tegen de te hoge prolactine gehalte, waarschijnlijk ten gevolg van een prolactinoom. Alleen ik heb in periodes veel last van bijwerkingen. Een aantal dingen kan ik wel mee leven: duizeliig als ik te snel om hoog kom, wat vaker hoofdpijn, maar dat is met een paracetamolletje goe[lees meer...]d te verhelpen, maar ik ben ook heel vaak misselijk. Als ik s avonds het medicijn in heb genomen, soms als ik niet meteen kan slapen dan moet ik overgeven, of ik word na een uur anderhalf uur wakker en moet dan accuut overgeven, gevolg is dat ik nu altijd een emmer naast mij hoofdkussen heb staan, omdat ik standaard te laat was. Gelukkig wordt ik wel wakker anders zou je een hele nacht in je eigen braaksel liggen... En s ochtends, ik wordt geregeld wakker dat ik misselijk ben en moet overgeven. En dat is toch wel heel vervelend, zeker omdat het in periodes is. Na een vervelende periode teruggeweest naar de Gyneacoloog, maar die wil geen ander medicijn voorschrijven Helaas kan ik niet zonder/minderen de norprolac, dit heeft direct het gevolg dat de klachten terug komen, en ik voel me ook gewoon veel beter als ik het wel slik. Heeft iemand ook dat het in periodes bijwerkingen veroorzaakt?
01-06-2011

Prolactinoom

Ik gebruik nu iets langer dan een half jaar norprolac. In het begin was ik wel misselijk en duizelig, maar na een aantal maand nam dit af, ook ging ik eindelijke weer menstrueren. Sinds een aantal maand ben ik echter met periodes weer vaak duizelig, soms opeens helemaal slap, alsof je een dag niet gegeten hebt en soms raar in mijn hoofd, alsof je valt ofzo. De arts kan [lees meer...]er niks mee, zegt dat het niet van de medicatie komt en dat ik dan maar voorzichtig moet doen en niet van de trap moet vallen (?!??) Herkent iemand deze bijwerkingen?? En zijn er ook mensen die ervaring hebben met een prolactinoom en kinderen krijgen??
14-05-2011

Prolactinoom

Ik gebruik Norprolac 75 nu ongeveer 1,5 jaar vanwege een prolactinoom. Ik heb vage klachten en weet niet goed of het bijwerkingen zijn. Het meest vervelende vind ik dat ik het constant ontzettend warm heb en extreem veel transpireer. Ik heb alle ramen open omdat ik het zo warm heb, het lijken wel opvliegers. Zijn er meer mensen die hier last van hebben met Norprolac?

Amoxicilline (476) - Antibiotica - penicillines breedspectrum