ethinylestradiol/drospirenon

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

27-06-2022 | Vrouw | 37
Premenstrueel syndroom (PMS)
Na jaren getobt te hebben met ernstige Pmdd was ik bij Yaz 24+4 uitgekomen. Zelf alles geprobeerd, van een Mirena spiraal tot verschillende pilsoorten, geen anticonceptie (was ook een ramp met Pmdd), gynaecoloog niemand die mij verder kon helpen. Ik zakte steeds verder in een depressie. Ik voelde me 1 week in de maand goed en voor mijn menstruatie was een hel. Tot ik deze [lees meer...]pil ontdekte. Aan alle vrouwen met Pmdd klachten deze pil is echt de moeite waard. Ik zit 1 dag voor mijn menstruatie, normaal had ik mezelf slepend de dag door moeten helpen. Ik heb bijna geen klachten meer. Wat een wereld van verschil! Ben er zo blij mee dat ik het andere vrouwen die hiermee kampen ook gun!

04-06-2022 | Vrouw | 30
Premenstrueel syndroom (PMS)
Na negatieve ervaringen met verschillende soorten anticonceptie kwam ik er achter dat de Yaz pil zou kunnen helpen bij PMDD. Ik heb via mijn huisarts deze generieke versie voorgeschreven gekregen. Na de eerste maand voelde ik al een verlichting. Ik heb 4 jaar lang een Kyleena gehad omdat ik dacht dat dat zou helpen maar mijn klachten leken daarmee alleen maar toe te nemen [lees meer...]en ik was zwaar depressief geworden. Ik had nooit gedacht dat deze pil mijn redding zou zijn. Ik kan niet goed verwoorden wat een hel PMDD is, en ik wou dat ik veel eerder de Yaz (of generieke variant) had ontdekt. Ik kan me voorstellen dat deze pil niet goed valt bij mensen zonder PMDD/PMS dus mijn aanrader is deze vooral te proberen als je last hebt van deze klachten, anders kan het te heftig zijn. Ik slik de 24+4 variant, maar ik kon dat niet selecteren uit de lijst.

23-08-2021 | Vrouw | 23
Onregelmatige menstruatiecyclus
Vanwege onregelmatige menstruatie, overbeharing en acne ben ik begonnen met dit middel. Mijn acne lijkt eerder erger te zijn geworden, mijn beharing is niet minder en ik ben nogal geschrokken van de bijwerkingen. Ik heb daarom besloten om na 1.5 slikken te stoppen. De klachten waarvoor ik begon neem ik maar voor lief.

05-01-2021 | Vrouw | 20

15-08-2019 | Vrouw | 36
Acne/puistjes
Ik heb dit middel gebruikt tegen acné (en anticonceptie als bijzaak). Binnen enkele weken was mijn acné zo goed als verdwenen en na een paar maanden was mijn huid weer helemaal rustig. Echter vond ik de andere bijwerkingen van dit middel erg storend en ben daarom na een jaar gebruik weer gestopt. (Mede door het libidoverlies is dit ook een zeer effectief anticonceptie[lees meer...]middel gebleken ;-)) Nu ruim een halfjaar later is mijn acné nog steeds weggebleven (met af en toe een klein pukkeltje rond mijn menstruatie). De overige bijwerkingen zijn in het geheel verdwenen.

09-08-2019 | Vrouw | 31
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Elke ochtend neem ik mijn pil. Ik word daarna erg lusteloos en heb weinig energie. Na 6 uur is dit op zijn ergst, heb ik een zeer kort lontje en kan ik weinig hebben. Soms ben ik misselijk en de meeste middagen moet ik op bed liggen en voel ik me vreselijk. Ik schrik van de depressieve gevoelens en de bijwerkingen die deze pil bij mij opwekken. Volgende week bel ik mijn hu[lees meer...]isarts om te overleggen of ik direct weer kan stoppen, tenzij dit weekend het verbeterd.

03-08-2019 | Vrouw | 28
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Ik gebruik de pil pas een week en ik zit erover na te denken om er gewoon mee te stoppen. Ik ben gevallen tijdens het rennen omdat mijn benen gewoon veels te zwaar aanvoelen en ik ben mezelf niet meer. Ik ben mega moe en ik heb erg last van stemmingswisselingen en benauwdheid. Dit is echt troep!!!

21-07-2019 | Vrouw | 33
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Sinds een paar maanden heb ik deze pil van het merk Teva gekregen van de apotheek. Het zou dezelfde samenstelling moeten zijn, maar mijn huid lijkt erg veranderd. Heel vettige neus en kin en meer pukkeltjes. Verder geen opvallende bijwerkingen. Jarenlang Yasmin en Sandoz gebruikt, zelfde product, andere merknaam.

04-07-2019 | Vrouw | 20
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Alleen maar negatieve bijwerkingen: -moodswings -laag/geen libido -emotioneel onstabiel -depressie opwekkend -veel bloedverlies -etc. Bij goed gebruik geen doorbraakbloedingen en weinig buikkrampen tijdens de menstruatie. Overgestapt op de koperspiraal omdat ik van de hormonale rommel in mijn lijf af wil.

05-12-2017 | Vrouw | 50
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Risico factor factor V van leiden vandaar de bloedverdunners, maar tevens het probleem van twee maal in de maand ongesteld zijn omdat dit nu eenmaal geregeld wordt door dit medicijn. Op aanraden van nieuwe arts gestopt met dit medicijn. Geen hoofdpijnen meer gebruik van pijnstillers daarvoor duidelijk gedaald. Hopen op dat periode of regelmatig wordt of i.v.m. overgang ein[lees meer...]delijk verdwijnt. Na stoppen van de pil ook gestopt met de bloedverdunners. En de ongemakkelijke droge ogen zijn nu ook weg. Gelukkig de eerste maanden niet twee maal per maand periode.

28-03-2016 | Vrouw | 20

Amoxicilline (550) - Antibiotica - penicillines breedspectrum