ethinylestradiol/drospirenon

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

15-08-2019 | Vrouw | 36
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Acne/puistjes
Ik heb dit middel gebruikt tegen acné (en anticonceptie als bijzaak). Binnen enkele weken was mijn acné zo goed als verdwenen en na een paar maanden was mijn huid weer helemaal rustig. Echter vond ik de andere bijwerkingen van dit middel erg storend en ben daarom na een jaar gebruik weer gestopt. (Mede door het libidoverlies is dit ook een zeer effectief anticonceptie[lees meer...]middel gebleken ;-)) Nu ruim een halfjaar later is mijn acné nog steeds weggebleven (met af en toe een klein pukkeltje rond mijn menstruatie). De overige bijwerkingen zijn in het geheel verdwenen.

09-08-2019 | Vrouw | 31
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Elke ochtend neem ik mijn pil. Ik word daarna erg lusteloos en heb weinig energie. Na 6 uur is dit op zijn ergst, heb ik een zeer kort lontje en kan ik weinig hebben. Soms ben ik misselijk en de meeste middagen moet ik op bed liggen en voel ik me vreselijk. Ik schrik van de depressieve gevoelens en de bijwerkingen die deze pil bij mij opwekken. Volgende week bel ik mijn hu[lees meer...]isarts om te overleggen of ik direct weer kan stoppen, tenzij dit weekend het verbeterd.

03-08-2019 | Vrouw | 28
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Ik gebruik de pil pas een week en ik zit erover na te denken om er gewoon mee te stoppen. Ik ben gevallen tijdens het rennen omdat mijn benen gewoon veels te zwaar aanvoelen en ik ben mezelf niet meer. Ik ben mega moe en ik heb erg last van stemmingswisselingen en benauwdheid. Dit is echt troep!!!

21-07-2019 | Vrouw | 33
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Sinds een paar maanden heb ik deze pil van het merk Teva gekregen van de apotheek. Het zou dezelfde samenstelling moeten zijn, maar mijn huid lijkt erg veranderd. Heel vettige neus en kin en meer pukkeltjes. Verder geen opvallende bijwerkingen. Jarenlang Yasmin en Sandoz gebruikt, zelfde product, andere merknaam.

04-07-2019 | Vrouw | 20
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Alleen maar negatieve bijwerkingen: -moodswings -laag/geen libido -emotioneel onstabiel -depressie opwekkend -veel bloedverlies -etc. Bij goed gebruik geen doorbraakbloedingen en weinig buikkrampen tijdens de menstruatie. Overgestapt op de koperspiraal omdat ik van de hormonale rommel in mijn lijf af wil.

05-12-2017 | Vrouw | 50
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Risico factor factor V van leiden vandaar de bloedverdunners, maar tevens het probleem van twee maal in de maand ongesteld zijn omdat dit nu eenmaal geregeld wordt door dit medicijn. Op aanraden van nieuwe arts gestopt met dit medicijn. Geen hoofdpijnen meer gebruik van pijnstillers daarvoor duidelijk gedaald. Hopen op dat periode of regelmatig wordt of i.v.m. overgang ein[lees meer...]delijk verdwijnt. Na stoppen van de pil ook gestopt met de bloedverdunners. En de ongemakkelijke droge ogen zijn nu ook weg. Gelukkig de eerste maanden niet twee maal per maand periode.

28-03-2016 | Vrouw | 20
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)

Thyrax Duotab (851) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (547) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (500) - Antibiotica - penicillines breedspectrum