YAZ 24+4

ethinylestradiol / drospirenon

05-07-2019

YAZ 24+4 (ethinylestradiol / drospirenon)

Begonnen toen ik een jaar of 15 was met deze pil. Vervolgens werd deze uit de basis gehaald, dus ben ik overgegaan op een staafje. Deze gaf enorm veel bijwerkingen, dus heb ik deze eruit laten halen en zit opnieuw aan de Yaz. Enorm fijn hormoon, welke door de lage dosering niet veel bijwerkingen op mij heeft.
01-04-2019

YAZ 24+4 (ethinylestradiol / drospirenon)

Ik gebruik deze pil nog niet zo lang (lees; anderhalve week) echter, tot nu toe bevalt hij erg goed en daarom wil ik mijn mening ook met jullie delen. Ik was nml erg tegen hormonen (extra) en had daarom een koperspiraal. Alleen door de toenemende PMS/PMDD klachten en het niet kunnen reguleren van mijn menstruatie (zou handig zijn in de zomer met vakantie ed) ben ik op zoek[lees meer...] gegaan naar een ander anticonceptie middel. Sterilisatie vind ik toch wat te heftig voor mijn leeftijd nu (31 jr). Op diverse sites kwam ik tegen dat Yaz wetenschappelijk bewezen was tegen PMS/PMDD klachten. Tevens had ik hier ook een paar recente positieve ervaringen gelezen en daarom besloten het te gaan proberen. Tot nu toe ben ik erg tevreden! Ik ben vrolijk, positief, libido is goed!, en ik heb niet het gevoel zoals anders ... druk/negatief gevoel in mijn hoofd, wazig als mist , mopperig of het gevoel soort van ‘gevangen’ te zijn... wat ik vele jaren terug wel had met anticonceptie met hormonen, alleen toen had ik geen last van PMS klachten... omgekeerde wereld... die klachten voelde ik dan al binnen 2 weken... dat was niet fijn.... maar tot nu toe dus erg tevreden, ook al gebruik ik het nog maar kort...
23-06-2018

YAZ 24+4 (ethinylestradiol / drospirenon)

Ik heb zware pms klachten. Zowel lichamelijk als psychisch. Daarbij praat ik over pijnlijke borsten rugpijn hoofdpijn gewrichtspijn. Depressie angstaanvalken agressie hallucinaties. Het is zo erg dat ik bepaalde dagen van de maand niet functioneer. Deze pil heeft mij ontzettend geholpen. Heeft 70% van mijn lichamelijke klachten verminderd en mijn psychische klachten terug [lees meer...]gedrongen. Waar ik eerst 2 weken niet functioneerde functioneer ik nu nog maar 1 a 2 dagen niet en de overige dagen heb ik nog wel depressieve klachten maar in veel mindere maten dan voorheen. Mijn libido is verminderd wat ik jammer vind maar mijn te hoge libido gaf mij voorheen ook ongemakken dus dat is kiezen tussen 2 kwade. Vrouwen met pms klachten zouden deze pil kunnen proberen. Het werkt natuurlijk niet voor iedereen maar het is het proberen waard.
09-11-2017

Overgang

Ten einde raad via de gynaecoloog met de Yaz gestart om zo de overgang wat aangenamer te maken. Wat een ellende! Met name de moodswings zijn echt vreselijk. Van een piepklein lontje naar helemaal geen lontje meer. Huilbuien, vreselijk onredelijk zijn bij de kleinste dingen en ruzie zoeken. Eigenlijk met mezelf geen raad meer weten. Op advies van arts per direct gestopt en [lees meer...]nu op zoek naar het volgende alternatief. Yaz24+4 is voor mij duidelijk geen (tijdelijk) oplossing...
27-09-2017

YAZ 24+4 (ethinylestradiol / drospirenon)

Gevraagd aan huisarts ivm pms (vooral zere borsten en psychische klachten), verhoging dosis antidepressiva helft van de maand werkte niet bij mij. Nu gewone dosis antidepressivum (20 mg fluoxetine) en deze pil en ik ben nu al 3 mnd van mijn pms klachten af! Ik hoop van harte dat dit zo blijft!
10-09-2017

YAZ 24+4 (ethinylestradiol / drospirenon)

Vreselijk!!! 2 jaar lang geen zin hebben in seks. Terwijl je vriend dit wel heeft. Constante afwijzing, niet opgewonden worden, denken dat je aseksueel bent, onzeker zijn over dat je niet normaal bent op t gebied van seks. En mijn vriend? Die moest dit maar accepteren. Onzeker over de relatie, alles. Voor mij nooit meer de pil!!!!! Tevreden over ladycomp, sponsor je de zor[lees meer...]gverzekering/overheid ook gelijk niet meer met de kosten vd pil. 2 vliegen in 1 klap! Ik raad het iedereen aan, wees zuinig op jezelf en stop er geen hormonenrommel in!
22-05-2016

Menstruatiepijn

Begonnen aan de yaz op aanraden van de huisarts. Had last van overbeharing in het gelaat, erge moodswings irl met mijn menstruatie en een zware menstruatie. Voor mijn humeur werkte het perfect en ook mijn menstruatie werd VEEL minder heftig, de enige voordelen. Voor de overbeharing deed het niets. Minpunten: je gehele libido verdwijnt; oorklachten, suizen sinds het gebruik[lees meer...]; enorme jeuk, over mijn hele lijf! ( meerdere malen voor bij de huisarts geweest maar die beweerde dat het absoluut niet door de pil kon komen en lachte me gewoon uit); kramp in armen en benen; droge ogen; vocht bultjes in het gezicht ( geen puistjes); Onverklaarbaar gewichtsverlies ( 25 kilo over een periode van een half jaar?!). En zo vergeet ik er vast nog een aantal dingen. Voor bovenstaande klachten regelmatig bij de huisarts geweest en dan vooral voor de jeuk. Huisarts deed het eerst af met; het zit tussen je oren en na enig aandringen stuurde zij mij door naar een dermatoloog. Op de vraag of het door de pil kon komen was het antwoord van beide duidelijk; nee. Na een jaar onder behandeling van de dermatoloog te zijn geweest, heb ik besloten toch te stoppen met de pil. Ik ben nu 5 weken gestopt en de klachten nemen langzaam aan af. De jeuk is EINDELIJK zo veel minder. Luister naar je lichaam en jezelf... Voor mij geen pil meer....
01-02-2016

YAZ 24+4 (ethinylestradiol / drospirenon)

Begonnen met deze pil op aanraden van de gynaecoloog omdat de Meliane ook niet goed werkte. Kreeg er meer puisten van dan normaal en voelde me niet lekker. Na een week Yaz genomen te hebben naar spoed moeten gaan: symptomen van bloedklonter in longen plus onrustwekkende scan. Na vier onderzoeken op twee uur tijd bleek het niet om een bloedklonter te gaan. Ik werd naar huis[lees meer...] gestuurd, maar lag wel meer dan een week plat op de zetel, geen energie en nog steeds korte ademhaling (longinfectie). Niet lang erna kreeg ik vaak last van duizeligheid, misselijkheid 's morgens, een gevoel van algemene zenuwachtigheid dat maar niet weg ging. Bovenop dan nog eens heel lang menstrueren. Zonder pil duurde het zelfs minder lang. De tweede maand was de misselijkheid weg, maar ik kon de dagen dat mijn buik niet als een ballon opgezwollen was op één hand tellen. Toen begon de migraine ook: 1x per maand, 2x per maand en daarna om de zoveel tijd aura zien met bonzende hoofdpijn als gevolg, pillen hielpen er niet aan. Ben in het midden van een strip gestopt, omdat dit voor mij echt wel de druppel is. Geen pil meer voor mij...
20-10-2015

YAZ 24+4 (ethinylestradiol / drospirenon)

Lees het verslag van de Amerikaanse FDA, dit is werkelijk een gevaarlijke pil die verboden zou moeten worden.Indien u deze slikt absoluut opzoeken!!!schokkend!!!
18-06-2015

YAZ 24+4 (ethinylestradiol / drospirenon)

Begin je als 16 jarige aan de pil om je cyclus te reguleren voor de zomer, omdat je vrijwillergswerk gaat doen in een arm land. Beland je na anderhalve maand in het ziekenhuis met een heel heftig trombosebeen. Als ik er later bij was geweest had ik het niet overleefd zei de arts. Dit alles doordat ik aan de Yaz begon. Deze soort anticonceptie pil heeft een dubbel verhoogd[lees meer...]e kans op trombose blijkt later.
13-06-2015

YAZ 24+4 (ethinylestradiol / drospirenon)

Ik slik deze pil nu ruim 2 jaar en ben er erg tevreden over. Ik heb de jaren ervoor diverse pillen geprobeerd en had bij allemaal dezelfde klachten. Hoofdpijn, laag libido, neerslachtig, afgevlakte emoties. Met de Yaz heb ik hier voor het eerst geen last van. Voor mij absoluut de juiste pil. Zelfs van de goedkopere namaakvariant kreeg ik bijwerkingen. Ik ben dus snel weer [lees meer...]terug gegaan naar de Yaz
26-05-2015

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Ik heb deze anticonceptie 2 maanden geslikt. Kreeg last van trekkingen in de kuiten die langzaam omhoog trokken naar de boven benen. Begin mei in de avond heftige hartkloppingen, benauwdheid, misselijkheid, braken, duizeligheid en zwakte. Op de e.h. terecht gekomen, ecg en bloeddruk gemeten 104/145, ze zijn vergeten bloed af te nemen i.v.m. aantonen hartaanval (slordige fo[lees meer...]ut volgens cardioloog), soms aanval op ecg niet te zien. Loop nu bij cardioloog op verdenking hartaanval en wordt nader onderzoek gedaan. Moest direct stoppen met de anticonceptie! En via de huisarts naar gynaecoloog verwezen voor het oplossen v.h. probleem waar ik deze pil voor heb gekregen.
12-05-2015

YAZ 24+4 (ethinylestradiol / drospirenon)

Ik slik nu al een poosje de YAZ en merk een enorm verschil in mijn algemene stemming, heb nergens meer zin in en voel me enorm lusteloos. Blijkbaar komt dat veel voor. Ik ga mijn huisarts zo snel mogelijk contacten zodat ik kan stoppen met deze slechte pil. Voelen anderen zich ook zo slecht door deze pil?
17-03-2015

YAZ 24+4 (ethinylestradiol / drospirenon)

Zonder anticonceptie vrijwel nergens last van. Lichte korte menstruatie, geen pijn, geen stemmingswisselingen en normaal libido. Met deze pil ( Ruim 1,5 jr gebruikt) wel al deze klachten: eerste week zeer emotioneel onstabiel, daarna nog altijd emotioneler en gevoeliger dan voorheen. Libido was geleidelijk beneden nulpunt, ging me zelfs echt tegenstaan. Zwaardere en iets l[lees meer...]angere menstruaties dan zonder pil. Maandelijks een dag hoofdpijn. Ook meer/ andere afscheiding met deze pil dan zonder anticonceptie. Van de verschillende pillen die ik geprobeerd heb, was dit de slechtste. Bij weinig/ geen klachten van nature blijkt dat je vrijwel met iedere anticonceptie slechter af bent ( ook Nuvaring en mirenaspiraal). Helaas. Nu toch maar geheel zonder en terug naar condooms.
21-01-2015

Premenstrueel syndroom (PMS)

Al jaren erg veel pms-klachten; hevige buikpijn tijdens eisprong en menstruatie, somberheid, moeheid, opgeblazen buik. Na start Yaz zijn de klachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik menstrueer nu 2 dagen ipv 5 en heb geen pijn meer. Somberheid tijdens pms-week is helemaal uitgebleven in de 4 maanden dat ik de pil nu slik. Handig dat je de menstruatie kunt uitstellen o[lees meer...]f juist bespoedigen als dat beter uitkomt door iets langer door te slikken of juist eerder te stoppen. Geen gewichtstoename. Had ik dit maar jaren eerder ontdekt!!!
03-12-2014

YAZ 24+4 (ethinylestradiol / drospirenon)

Heel tevreden, hiervoor een half jaar Microgynon 30 gebruikt en toen 5 kilo aangekomen, neerslachtig en veel hoofdpijn. Nu alleen hoofdpijn in het weekend (lang leve de koffie) en 4 kilo kwijt in 2 maanden. Verder heb ik haast geen bloeding meer in de stopperiode (1/2 dag) en voel mij stukken beter. Iemand anders ervaring met het uitblijven van de bloeding?

Amoxicilline (476) - Antibiotica - penicillines breedspectrum