ethinylestradiol/drospirenon

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

03-09-2022 | Vrouw | 32
Abnormaal vaginaal bloedverlies

23-08-2022 | Vrouw | 28
Menstruatiepijn
Gebruik nu 11 jaar deze pil, daarvoor 2 andere (goedkopere) geprobeerd. Maar de een veroorzaakte nog ergere menstruatiepijn, de ander bevatte een hulpstof waardoor plots mijn gezicht onder de eczeem zat. Ik heb veel minder last van buikkrampen in de stopweek dankzij de Yasmin. 2 dagen flink bloedverlies, maar daarna is het minimaal en dan ook geen pijn meer. Wel erg vaa[lees meer...]k een migraine aanval in de stopweek gekregen, daarom slik ik de pil nu zo lang mogelijk door. Nooit last van een doorbraakbloeding gehad! Tegen een ongewenste zwangerschap is deze in mijn geval 100% betrouwbaar. Libido werd na starten met de Yasmin al wat lager, maar is inmiddels tot ver beneden NAP gezakt. Dus de Yasmin doet waar 'ie voor bedoeld is..

12-08-2022 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik heb de Yasmin pil 7 weken geslikt zonder stopweek. Na een week slikken kreeg ik last van veel onderhuidse ontstekingen, maar omdat ik wist dat je acne in het begin wat erger kon worden ben ik de pil toch door blijven slikken. Na ongeveer 3 weken slikken stopte de onderhuidse ontstekingen. De bijwerkingen die ik in het begin ervaarde waren wat gevoeligere borsten (ook e[lees meer...]en beetje gegroeid), beetje gewichtstoename en heel veel afscheiding. Ik moet echt elke dag een inlegkruisje dragen. M’n huid werd na de eerste strip eindelijk rustig en ik dacht dat het nu eindelijk z’n werk ging doen tegen m’n acne. Helaas is m’n onrustige huid weer terug en heb ik besloten om na 7 weken en 2,5 strip te stoppen met het slikken van Yasmin. De afgelopen week heb ik me ook enorm neerslachtig gevoeld en moest ik steeds huilen zonder reden. Voor mij genoeg redenen om te stoppen met deze pil aangezien het niks doet aan mijn hormonale acne.. hiervoor heb ik 11 jaar microgynon 30 geslikt en ik denk dat ik maar weer terug ga naar deze vorm van anticonceptie.

10-04-2022 | Vrouw | 40
Haaruitval
Na vele jaren zonder pil, waarin ik me supergoed voelde, vanwege alopecia androgenetica deze pil voorgeschreven gekregen. Na een maand of 3, 4 namen die klachten inderdaad af en vielen mijn haren minder uit. Echter woog dit niet op tegen hoe ik me geestelijk en lichamelijk voelde nadat ik deze pil weer was gaan slikken. Angstig, somber, soms agressief. Misselijk in de eers[lees meer...]te maand en elke maand diarree tijdens de stopweek. Na een half jaar de keuze gemaakt ermee te stoppen. Nu druk op zoel naar andere middelen tegen haaruitval.

15-02-2022 | Vrouw | 28

04-02-2022 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Van mijn spiraal naar Yasmine gegaan. Libido was zo goed als weg en ontzettend pijnlijke menstruaties. Acne bleef wel weg. Toch gekozen om opnieuw een spiraal te plaatsen. Wat een verademing.

29-01-2022 | Vrouw | 26
Menstruatiepijn
1 jaar en 2 maanden blijvend doorgeslikt tegen menstruatiepijn en rugpijn. Na deze periode kreeg ik doorbraakbloedingen. Werkt dus prettig tegen menstruatiepijn, maar dan moet je wel na een jaar kijken om toch wel eens een stopweek mer pijnstillers weer te gebruiken.

12-10-2021 | Vrouw | 32
ethinylestradiol/drospirenon (20ug/3mg)
Ik vergat vaak mijn pil of had schrik dat ik toch zwanger kon geraken na ziekte ik had er weinig vertrouwen in.

22-07-2021 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Ik slik hem nu bijna 3 weken. Overstap gemaakt omdat ik van mijn spiraal erge onderhuidse ontstekingen kreeg. Zat al aan de antibiotica en agressieve zalf niks hielp. Tot ik de yasmin pil voorbij zag komen. Dus spiraal verwijderd en begonnen weer aan de pil! Sins ik hem slikte geen een ontsteking meer gekregen! Hier en daar mini jeugdpuistje die na dag weer weg was[lees meer...]! Wel heb ik soms klein beetje bloed verlies nog tussen door, maar ben ook net over gestapt dus ga er van uit dat, dat straks weg is! Ik ben tot nu toe erg tevreden vooral door dat mijn huid eindelijk tot rust kan komen en verder nog geen bijwerkingen!

03-05-2021 | Vrouw | 33

22-03-2021 | Vrouw | 41
Abnormaal vaginaal bloedverlies
ik neem nu ca 4 maand deze pil; menstruatiebloedingen zijn wel minder sterk maar ik heb last van tussentijds bloedverlies. Ik neem de pilstrip zeer regelmatig. Ook nog altijd wel last van wat hoofdpijn voor of tijdens mijn regels. Ik ben wel 17 jaar pilvrij geweest en nu ik 40 ben, neem ik dit terug.

17-03-2021 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Deze pil voorgeschreven gekregen om mijn acne te verminderen. Ik moet zeggen dat mijn huid in geen tijden meer zo rustig is geweest. In mijn gezicht is het velen malen beter en op mijn rug is het zelfs helemaal weg. Ik gebruik deze pil nu 5 maanden en ik ben er best wel tevreden over. Ik voel me goed, merkte al vrij snel een grote verbetering in mijn stemming. Geen menstru[lees meer...]atie pijn meer. Ben echt veel vrolijker, meer mezelf. Huid is wel wat droger, maar dat vind ik niet zo erg want dan smeer ik gewoon wat meer creme. Haargroei in het gezicht is ook minder, wat erg erg fijn is. Hiervoor was het niet extreem maar ik zag het zelf natuurlijk wel. Een strook met langere en in het verkeerde licht ook donkerdere donshaartjes als bakkebaarden en een dons snor die in het juiste licht ook donkerder kleurde. Echt niet leuk. Ik hoef me nu daar niet meer te harsen. Heel heel fijn want van harsen kreeg ik weer meer acne en rode bultjes. Wat ik wel echt een nadeel vind aan deze pil is mijn verminderde libido en seksbeleving. Normaalgesproken had ik wel eens in de paar dagen zin en in het weekend deden we het soms wel 4x. Nu heb ik als ik een libido pil neem maar dat dit eens in de 2 - 3 weken maar wat uithaalt. Als ik er sneller eentje neem doet het niks en uit mezelf krijg ik geen zin. Wat normaal voor mij mijn zin triggerde, doet me nu echt niks. Ook de beleving is een stuk minder intens. Een hoogtepunt bereiken kan, maar de hele weg ernaartoe is matig. Ik voel me op seksueel gebied dus echt een oude oma en daar wil ik vanaf. Ik ben nu aan kijken met de gyn wat mijn opties zijn. Hij schreef Claira voor, maar na de online bijsluiter gelezen te hebben en de bijwerkingen die daarin stonden heb ik de apotheek opgebeld om te zeggen dat ik m niet kom halen. Ook tussentijds bloedverlies heb ik met de Yasmin pil, wel is dat alleen als ik aan de tweede strip ben begonnen zonder stopweek, maar doorslikken vind ik nu juist zo handig. Hopelijk is er een betere optie voor mij maar ik houd de Yasmin wel in mijn achterhoofd, mochten de andere opties op niets uitdraaien. Op die twee punten na is het namelijk een hele fijne pil!

15-02-2021 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Huid is enorm gaaf tijdens gebruik. Nu last van acne en vettig haar, heb inmiddels al 2 jaar een spiraal. Ga hem eruit laten halen en terug naar de pil want mn verlaagde zelfvertrouwen door mn slechte huid is het me niet waard. Hiervoor 4 jaar de Yasmin geslikt.

08-02-2021 | Vrouw | 40
Premenstrueel syndroom (PMS)
Na jaren tobben met PMS en vroegere slechte ervaringen met de pil toch met deze pil begonnen op aanraden van de huisarts. Ik was al 20 jaar pilvrij door mijn vroegere ervaringen. Ik ben werkelijk waar een ander mens geworden. Ik voel me alle dagen goed ipv 1 week per maand. Ik was heel Sceptisch door alle horror verhalen maar ik ben blij dat ik toch de beslissing heb gen[lees meer...]omen. Me haargroei is ook weg, me libido is nog steeds goed en me huid is ook helemaal gaaf. Ik slik de pil ook 3 maanden door en zit nu in mijn 4e maand dus ik ben echt heel erg tevreden. Zelfs mijn kinderen valt het op dat ik beter in mijn vel zit, mijn lontje is een stuk langer geworden.

03-11-2020 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/drospirenon (30ug/3mg)
Deze pil heb ik 7 jaar geslikt. Helpt goed tegen veel bloedverlies tijdens de menstruatie en deed wonderen voor mijn huid. Ik had echt nooit meer een onzuivere huid, maar dan ook echt nooit. Ik had welgeteld 1 hooguit 2 minuscule puistjes tijdens mijn menstruatie. En natuurlijk het belangrijkst: geen zwangerschap ;) Nadelen die ik ervaarde: maandelijks migraine, afvlak[lees meer...]king van mijn emoties en bijna geen libido. Werd nooit echt meer opgewonden. Ik dacht dat er iets mis was met mij maar het was gewoon de pil. Daarom uiteindelijk gekozen voor hormoon vrije anticonceptie (koperspiraal). Die vervelende bijwerkingen zijn dus allemaal verdwenen! Maar mijn mooie huid helaas ook...

28-10-2020 | Vrouw | 52
Acne/puistjes
Ik heb 30 jaar yasmin doorgenomen zonder stoppen om migraine uit te sluiten. Nu pre menopauze en gestopt ermee. Mijn huis is zo vettig niet normaal en overal puistjes. Nu raad ze me aan om over te gaan op yasminella daar die lichter is

Thyrax Duotab (869) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (593) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (553) - Antibiotica - penicillines breedspectrum