ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 1 van 7

30-07-2017

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Ik slik al een paar maanden de Yasmin pil, de eerste maand was de namaakpil, deze heeft mij werkelijk ziek gemaakt. Veel darmproblemen, misselijkheid, gevoelige borsten, kan door deze klachten bijna niet eten ben hierdoor 2 kilo afgevallen en ik voelde mij vreselijk moe en ziek. Een maand daarna heb ik de originele Yasmin geprobeerd de klachten bleven nog, maar waren niet [lees meer...]zo ernstig. De derde maand was alles in één keer verdwenen. Nu heb ik soms 's morgens bij het wakker worden een vreselijk kramp in de benen en ik voel wel een beetje vermoeid. Het verlamt mijn lichaam een beetje waardoor je heel relaxt voelt, maar wel lui en minder actief. Ook een beetje slaperiger dan normaal. Ik voel ook dat ik constante spierpijn heb, vooral in de benen en het meest rond de knieen. Knieen zijn altijd wel mijn zwakste punt en door deze pil is dat erger geworden. Soms voel ik dat de bloeddruk wat hoger is, mijn hart klopt ook sneller dan normaal en de libido is veel gezakt. Ik voel soms ook beetje hoofdpijn meestal in de pauzeweek. De menstruatie zelf is goed, veel minder bloedingen en minder pijn. Nu heb ik de laatste weken gemerkt dat ik veel zware dromen heb. Bijna de hele nacht door, je voelt je dan uitgeput. De eerste droom ging over dat ik vreemd ging (wat ik nooit zal doen :)) ), mijn vriend betrapte mij en stak mijn auto in brand en nog een droom dat ik naar de zee ging en iemand vertelde mij dat daar veel krokodillen zijn, hij liet mij een paar wonden op zijn pols zien. Deze dromen gingen nog door, meestal zijn ze heel duidelijk maar ook verwarrend, dit zijn de bijwerkingen ongeveer.
26-07-2017

Acne/puistjes

Toen ik na 9 jaar stopte met de diane pil kreeg ik last van een onrustige huid. Niet heel erg, maar omdat ik gewend was een egale huid te hebben vond ik het toch vervelend. Ik besloot weer de pil te gaan gebruiken en kreeg yasmin omdat de diane niet meer werd voorgeschreven. Al tijdens het gebruik van deze pil kreeg ik verschillende bijwerkingen en herkende mezelf niet mee[lees meer...]r terug. Tegen de puistjes hielp het niks, mijn huid bleef onrustig. Na anderhalf jaar vond ik het mooi geweest en besloot te stoppen. Toen bleek wel wat deze pil met mijn hormonen had gedaan. Ik kreeg een vreselijke vette huid met enorme ontstekingen, mijn kaaklijn, nek en wangen kwamen onder de acne te staan. Ik wist niet wat me overkwam. Mijn haar begon enkele uren na het wassen alweer vet te worden en bovendien kreeg ik zweetaanvallen waardoor ik soms meerdere keren per dag van kleding moest wisselen. Deze pil heeft ervoor gezorgd dat mijn hormoonhuishouding compleet verstoord raakte en ik nu littekens heb. Ik lees veel positieve verhalen over het gebruik van deze pil bij puistjes, maar ik raad niemand aan om er mee te beginnen. Als je eenmaal stopt komt alles dubbel zo erg terug.
19-07-2017

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Ik ben nu 18 jaar en begon met de pil toen ik 12 jaar was, heb geen idee meer van de exacte datum dus heb maar wat ingevuld, maar weet dat het in 2011 ergens was. Des tijds had ik de Diane-35 pil. Wegens bijwerkingen ben ik daarmee gestopt waarna even later het slechte nieuws kwam dat de Diane-35 dodelijk is. Ik had zeer ernstige misselijkheid en pijn in mijn kuit, die weg[lees meer...] ging toen ik ermee stopte. Van de Diane-35 ben ik overgestapt naar de Yasmin pil om acne en haargroei tegen te gaan, waar ik nu zeer ontevreden over ben. Ik wil hier binnenkort mee stoppen i.v.m. alle bijwerkingen maar ook omdat het de 1-naar gevaarlijkste pil is. De Diane-35 is de gevaarlijkste, maar daarna komt de Yasmin pil. Hij heeft namelijk dezelfde risico's als de Diane-35. Hieronder heb ik even de bijwerkingen neer gezet die ik ervaar: - Zeer ernstige menstruatie's met donkerrood tot zwart bloed, dikke slijmvliezen en grote bloedstolsels. Moet dag en nacht een nacht maandverband dragen vanwege de grote hoeveelheid bloedverlies, hoef nog net geen tampon met maandverband. - Ernstige krampen die doorschieten naar de rug. Zo erg dat ik vaak ziek thuis moet blijven en alleen maar kan liggen. Een stuk of 2/3 paracetamols helpt niet. - Veel vochtverlies en minimaal 2 kg gewichtsverlies tijdens menstruatie maar als het dan over is weer heel veel aankomen en nauwelijks afvallen. - Het altijd koud hebben of juist heel heet. - Acne verbeterde niet maar verslechterde juist, met name tijdens de menstruatie of vlak erna, echt van die grote korsten over mijn gehele gezicht+achter de oren, nek en bovenrug+schouders met het gevolg dat er littekens overblijven terwijl ik er niet aanzit en het juist heel schoon houd. - Haargroei verergerde. Dikke, lange, zwarte haren op ongewenste plekken, nog net geen gezichtsbeharing. Merkte pas verschil dat het minder werd toen ik ging epileren. Ook uren lang in de zon bakken helpt niet. - Vaak eetbuien, de neiging om ongezond, vet of suikerrijk eten naar binnen te werken zoals frisdrank, chips, noedels, pizza, koek, snoep of gebak en snacks van de friettent of chinees eten. Ook heb ik vaak geen drinkprikkel(dorst), terwijl ik dit anders wel altijd had zonder deze pil. - Vaak brandend maagzuur of misselijk en andere darmklachten, ook tijdens menstruatie. - Daarnaast ben ik altijd erg licht in mijn hoofd als ik ongesteld ben, ik vermoed vanwege de grote hoeveelheid bloedverlies(bloedarmoede). Daarom slik ik altijd een vitamine pil. - Het viel mij ook op dat als ik ooit bloed moest prikken dat mijn bloed zeer dik was dat ik zelf zoiets had van: Is dat niet gevaarlijk? - Vaak menstruatiepijn zonder bloedafscheiding terwijl ik niet ongesteld ben. Ben niet zwanger want heb geen vriend dus dan kan er ook geen ongelukje gebeuren. - Ook vaak jeuk aan m'n onderste, wat ik voorheen niet had en krampen in andere spieren. - Ernstige stemmingswisselingen en vermoeid, net alsof je depressief bent maar dat eigenlijk helemaal nooit geweest bent. Verder heb ik nooit geen klachten aan de borsten of andere bekende klachten van de pil maar het is dus wel een hele klachtenlijst. Ik beveel deze pil NIET aan voor niemand niet want het is echt mishandeling als je deze gaat slikken! Dus ben nu van plan om terug te gaan naar de huisarts en te vragen om een andere pil. Ik denk dat het de Lovette pil gaat worden omdat die goed aangeschreven staat en van de 2e generatie komt want pillen van de 3e en 4e generatie zijn gevaarlijk en die van de 2e niet.
03-07-2017

Acne/puistjes

Doordat de Minerva-pil niet meer geleverd werd (Diane ging uit het schap), ben ik in gesprek gegaan met mijn huisarts over een nieuwe anticonceptiepil. Eerst ben ik helemaal gestopt met de pil, maar daardoor kwam mijn acne hevig terug (gistpuistjes over mijn hele gezicht). Ik ben toen gestart met de Yasmin en die slik ik nu nog steeds. Mijn huid is vrijwel gaaf, met af en [lees meer...]toe wat bultjes en soms onderhuidse puisten op mijn kin en rondom mijn mond. De acne op mijn rug en borst is veel minder geworden. Ben heel tevreden over deze pil als het gaat om het verslaan van acne. Wel merk ik dat ik meer last heb van stemmingswisselingen, soms last heb van overmatig zweten (zeker rondom einde pil of menstruatietijd) en hoofdpijn op het moment dat ik ongesteld moet worden. Daarbij ben ik zo'n 1/2 kilo aangekomen en ik krijg het er amper af. Ik denk dat ik mij zonder deze pil beter in mijn vel zou voelen, maar ik wil mijn acne ook niet terug. Dus voorlopig stop ik nog niet met de pil.
03-06-2017

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Ruim 5 jaar lang de Yasmin pil geslikt zonder noemenswaardige bijwerkingen voor zover ik wist. Tot dat ik ruim een half jaar geleden constant last kreeg van schimmelinfecties. Het was in een maand meer wel aanwezig dan niet.. allemaal zalfjes capsules etc geprobeerd, voor korte duur was het weg en kwam het steeds weer terug. Tot ik een verhaal tegen kwam hier op de pagin[lees meer...]a van iemand die precies hetzelfde heeft ervaart. Bijsluiter van deze pil nog eens goed gaan lezen en zag inderdaad dat schimmelinfecties een veel voorkomende bijwerking hiervan is. Toen de keuze gemaakt om over te stappen op een mirena spiraal (ook vanwege de menstruaties, veranderde in een complete labiele heks) en sinds het plaatsen nu wel pas 2 maanden geleden, voor het eerst nog geen schimmelinfectie weer gehad. Ook merk ik dat ik veel minder hoofdpijn heb, dan tijdens pil gebruik.
06-04-2017

Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS)

Pil twee keer langere periode gebruikt. Ging beide keren de eerste paar maand goed en kreeg daarna veel last van klachten (Migraine (3-5 keer per week), vermoeidheid, depressieve klachten, misselijkheid, gewichtsverlies, pijn bij vrijen, lusteloosheid). Zag de eerste keer geen verband, totdat de klachten stopten nadat ik met de pil stopte. Tweede keer kreeg ik na ongeveer [lees meer...]vijf maand dezelfde klachten. Desondanks toch nog bijna zeven maand doorgegaan. Kreeg de laatste paar maanden dat ik hem slikte minstens drie zware migraine aanvallen per week waarbij ik vervolgens niks meer kon. Aangezien het leven gewoon doorging toch maar gestopt om te zíen of de migraine in verband stond met de pil. Heb de week dat ik stopte nog één migraine aanval gehad en sindsdien niet meer. Dit hoeft uiteraard niet bij iedereen zo te zijn, voor mij was het gewoon niet de oplossing.
17-03-2017

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Al op mijn 15e ben ik begonnen met het slikken van de pil. Omdat ik veel last had van puistjes ben ik eerst begonnen met de Diane pil en na een jaar ben ik op aanraden van de huisarts overgestapt op de Yasmin pil omdat deze lichter zou zijn. De Yasmin pil heb ik jarenlang geslikt zonder noemenswaardige bijwerkingen. Na ongeveer 5 jaar begon ik echter veel last te krijgen v[lees meer...]an vaginale schimmelinfecties. Deze werden elke keer behandeld met schimmeldodende middelen en dan was ik er even vanaf, maar binnen de kortste keren was de schimmelinfectie weer terug. Er ging geen maand voorbij zonder (soms meermaals) een schimmelinfectie. Mijn libido werd ook erg laag en ik had geregeld last van duizelingen. Ik ben heel vaak bij de huisarts geweest met deze klachten en daar kreeg ik te horen dat veel vrouwen er helaas last van hebben en dat ik de anti-schimmelmedicatie maar gewoon preventief moest gebruiken. De vele schimmelinfecties hebben mijn seksleven ook erg beïnvloeden en hebben uiteindelijk ook geresulteerd in veel pijnklachten tijdens het vrijen (vaginisme). Uiteindelijk ben ik bij de bekkenbodemspecialist terecht gekomen om deze problemen op te lossen. Na jaren aanklungelen was ik het spuugzat en heb ik samen met mijn partner besloten om te stoppen met de pil, ondanks dat we nog geen kinderwens hadden. De huisarts vond het niet nodig, want deze was van mening dat de pil niet de veroorzaker kon zijn van al mijn klachten. Ik was echter inmiddels wanhopig en wilde alles wel proberen. En jawel, na een paar maanden gestopt te zijn met de pil werden de schimmelinfecties minder! Wat was ik blij. Helaas heeft mijn eerste natuurlijke menstruatie wel enorm lang op zich laten wachten (meer dan 10 maanden). Mijn hormonale huishouding lag enorm overhoop. Inmiddels ben ik 1,5 jaar verder en zijn mijn menstruaties terug, maar heb ik wel een hele lange cyclus, waar ik dat voordat ik de pil slikte nooit had. De schimmelinfecties zijn bijna helemaal verdwenen en ik heb mijn libido terug. Wat een verschil.De pil heeft mijn hormoonhuishouding dus enorm in de war geschopt, had ik dat maar eerder geweten. Een grote frustratie die ik heb is dat veel (huis)artsen de bijwerkingen die een pil kan geven wegwuiven (ik ben destijds bij verschillende geweest). Elk lichaam is anders, en hormonen kunnen van GROTE invloed zijn op je gezondheid. Alle bijwerkingen zijn voor mij het gemak van het niet zwanger raken niet waard geweest. Inmiddels gebruik ik een natuurlijk anticonceptiemiddel en hier ben ik dolgelukkig mee. Een temperatuurmeter die je vruchtbare dagen berekend, en dus aangeeft op welke dagen je onbeschermd kunt vrijen als je niet zwanger wil worden (of juist ideaal andersom, als je wel zwanger wil worden). Voor mij is deze oplossing ideaal, omdat ik een vaste partner heb.
06-03-2017

Acne/puistjes

Ik gebruik sinds 2 dagen de pil omdat ik sinds 2 maanden last heb van steenpuisten. Dit heb ik in het verleden weleens gehad toen ik 16 was. Tot nu toe geen ernstige bijwerking, behalve in de ochtend beetje misselijk. Daarom neem ik de pil voor het slapen gaan. Heeft iemand enige ervaring met de pil en acné? Wanneer neemt acné af? Ik vind het vreselijk :(
Pagina 1 van 7

Mirena (1990) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (811) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (418) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (415) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (350) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!