Ervaringen met Mercilon

ethinylestradiol/desogestrel

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (621 meningen)
Microgynon '30' (228 meningen)
Yasmin (219 meningen)
YAZ 24+4 (148 meningen)
Zoely (83 meningen)

27-05-2009 | Vrouw
Onderbuikpijn
Voor mijn buikpijnen deed Mercilon nul, komma nul. Anticonceptie? HA, natuurlijk werkt dat. Immers, de pil haalt je zin in seks compleet weg. Verder de gebruikelijke misselijkheid en borstvergroting. Gelukkig op tijd gestopt met de waanzin. Lang leven de eigen cyclus.

20-12-2016 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/desogestrel (20/150ug)
Net zoals elk meisje dat seksueel actief wordt, begon ik rond mijn 16de op aanraden van de gynaecoloog met Mercilon. Toen ik na een jaar terug op controle ging bij mijn arts voor het jaarlijks uitstrijkje, werd er mij gevraagd of ik enige bijwerkingen ondervond van het pilgebruik. In alle vertrouwen en met het gedacht dat een professional hier ervaring mee heeft, vertelde [lees meer...]ik dat ik merkte dat ik weinig zin in seks had gekregen. Voor ik de pil nam, had ik namelijk een gezonde dosis 'interesse en behoefte' aan seks en intimiteit. Als 17-jarige vond ik het niet normaal, hier totaal geen behoefte meer aan te hebben. Ondanks dat ik mijn vriend heel graag zag wou mijn lichaam niet mee. Opgewonden raken lukte mij niet meer, fantaseren interesseerde me langs gaan kanten. Je bent letterlijk een koelkast. Ik hoopte dan ook dat men gynaecoloog me een andere pil zou aanraden of een spiraal, maar in de plaats daarvan zei ze mij doodleuk dat ik maar wat meer 'passie' in mijn relatie moest steken. Van een professioneel antwoord gesproken! Toen ik vroeg achter een spiraal, vertelde ze mij 'dat ze dit niet doen bij vrouwen die nog geen kinderen hebben, want je kan er onvruchtbaar van worden'. Het spreekt voor zich dat ik niet bij de desbetreffende gynaecoloog bleef, maar bij de nieuwe durfde ik mijn 'libidoprobleem' niet te vernoemen. Het zal wel aan mij liggen dacht ik! Om een lang verhaal kort te maken: alhoewel het internet bomvol staat van de negatieve effecten van de pil op het libido van de vrouw, heb ik de pil 4 jaar blijven doornemen doordat ik dacht dat een spiraal niet geschikt was voor mij. Ik wou immers nog kinderen! Een vriendin vertelde me over de Gynefix, een koperspiraal dat een I-vorm heeft ipv de gewoonlijke T-vorm en dus minder bijwerkingen heeft een geen kans op vegroeiing. Heel het 'onvruchtbaarheids-verhaal' was volgens haar nonsens en ze raadde mij aan een afspraak te maken bij de medeontwikkelaar van de Gynefix (gynaecoloog gevestigd in België). Wat ben ik daar hartelijk onthaald! Na een uitgebreid gesprek en eindelijk erkenning van mijn libido-probleem was ik zó blij dat er een oplossing bestond. De dokter vertelde mij over het vele onderzoek dat gevoerd wordt naar de pil en zijn bijwerkingen ervan. Na een maand en een half de Gynefix te hebben, voel ik me veel beter. Eindelijk heb ik terug het gevoel dat ik 'gevoel' heb! Ik schrijf dit uitgebreid verhaal in de hoop dat meisjes en vrouwen die zich hier in herkennen niet bij de pakken blijven zitten en élke gynaecoloog afgaan tot ze geholpen worden! Baseer je niet op één iemands visie, geen enkele vrouw verdient het om haar seksualiteit niet optimaal te kunnen benutten!

01-10-2016 | Vrouw | 33
ethinylestradiol/desogestrel (30/150ug)
Als 15 jarig meisje gaan gebruiken tegen menstruatie klachten en later preventief tegen zwangerschap. 2 keer snel zwanger geworden. Betrouwbare pil. Na 17 jaar gestopt omdat ik weleens wilde weten wie ik was zonder pil. Op 32 jarige leeftijd dus. Er is werkelijk een wereld voor me open gegaan. Waar zal ik beginnen. 8 kilo kwijt geraakt na het stoppen. Geen migraine mee[lees meer...]r. Stemmingswisselingen/ depressieve gevoelens weg. Maar bovenal mijn zin in sex is met 300% gestegen!! Ik dacht bijna dat ik niet"normaal" was. Ik had nooit zin in sex....moest altijd zin maken. Het zou je relatie kosten op den duur. Ik ben nu een stuk leuker voor mijn man en ook voor mezelf natuurlijk. Ik ga nooit meer aan een pil. Als ik 1 nadeel moet noemen is dat ik meer pukkels heb gekregen na het stoppen van de pil. Maar dat weegt helemaal niet op tegen al die voordelen.

09-04-2013 | Vrouw | 39
ethinylestradiol/desogestrel
Ik heb deze pil ruim 20 jaar lang gebruikt. De eerste jaren heb ik zeker niet gemerkt dat mijn libido hierdoor minder was geworden, maar ach... ik was ook nog heel jong ;-). Maar vanaf mijn 30ste begon hier wel degelijk verandering in te komen, ik had eigenlijk helemaal geen behoefte meer aan seks. Nadat ik vorig jaar gestopt ben met de pil merkte ik ineens zoooooo'n veran[lees meer...]dering.... ik had wel weer seksuele verlangens!!! Wow... het zit er nog... ik blij, mijn man blij, we hebben weer een seksleven......!!! Daarnaast denk ik ook dat mijn stofwisseling sindsdien een stuk verbeterd is. Ik heb nu een goede stofwisseling en merk dat ik veel minder snel aankom als ik een keer iets te veel heb gegeten. Als ik dit eerder had geweten was ik echt veel eerder gestopt met de pil, dan maar gewoon condooms, geen probleem.......... Het enige waar ik nu weer meer "last" van heb zijn wat puistjes tijdens mijn menstruatie, maar die neem ik in dit geval maar voor lief.

05-01-2013 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/desogestrel
Met deze pil voelde ik me weer een kind. In de zin van: seksualiteit zegt je niets meer, je kan bijna niet meer opgewonden worden en het maakt ook allemaal niet meer zoveel uit. Je gaat bijna aan jezelf twijfelen, totdat voila je stopt met deze pil. Dus effectief: zeker, en een verder geen andere bijwerkingen maar niet geschikt voor mij.

09-10-2013 | Vrouw | 20
ethinylestradiol/desogestrel
Ongewenste bijwerking van ander medicijn
Hallo iedereen, ik ben nu 20 jaar en gebruik mercilon ongeveer een viertal jaar. In het begin denk je natuurlijk niet na over eventuele bijwerkingen en let je er dus ook niet op. Maar de laatste twee jaar merk ik toch dat mijn zin in seks heel erg is verminderd, tot bijna niks meer. Zoals iemand hier al zei zou je op den duur toch beginnen twijfelen aan jezelf, is er iet[lees meer...]s mis met mij? Zeker omdat ik nog zo jong ben ... Nu begon ik de laatste tijd op internet te zoeken naar de ervaringen van anderen rond mercilon en nu kan ik concluderen dat ik zal overstappen op een andere pil. Ik heb heel vaak hoofdpijn, ervaar grondige stemmingswisselingen én heb ook geen zin meer in seks. Het is natuurlijk afhankelijk van persoon tot persoon, maar hier lees ik dat enkele mensen dezelfde ervaringen hebben en ook op andere forums. Nu alleen nog uitzoeken op welke pil ik best overstap.

21-06-2012 | Vrouw | 29
ethinylestradiol/desogestrel
Om beter met narcolepsie te kunnen leven overdag, Modiodal gaan gebruiken, maar dit maakt dat de anticonceptie pil niet meer betrouwbaar is. Daarom maar gestopt en overgestapt op spiraaltje. Achteraf gezien had ik al veel eerder kunnen overstappen, want negatieve effecten zoals bij de pil ervaar ik niet met het spiraaltje. Begindatum van pil weet ik niet.

28-07-2011 | Vrouw | 33
ethinylestradiol/desogestrel
Ik heb Mercilon gebruikt vanaf mijn 15e, i.v.m. hevige buikkrampen tot bijna flauwvallen aan toe. Ik ben nu, na 17 jaar, gestopt met deze pil. Ik heb nooit zo stilgestaan bij evt. bijwerkingen, maar de laatste maanden merk ik dat ik regelmatig last heb van (hevige) stemmingswisselingen. Die had ik al eerder dan enkele maanden, maar ik heb nooit de link gelegd met de pil. D[lees meer...]aarnaast was ik regelmatig moe, heb ik vaak hoofdpijn en last van mijn darmen. Het zou kunnen dat deze klachten door de pil komen. De stemmingswisselingen werden de laatste tijd steeds heviger, waardoor ik toch met mijn huisarts in gesprek ben gegaan. Ik krijg nu de Yaz24+4, start ik volgende week mee, maar ik heb daar al een aantal horrorverhalen over gelezen.. Ben dus erg benieuwd wat die gaat doen...

23-09-2010 | Vrouw
ethinylestradiol/desogestrel
bijgekomen en ik zweet zoveel

11-03-2010 | Vrouw
Voorbehoedsmiddel

04-03-2018 | Vrouw | 20
ethinylestradiol/desogestrel (20/150ug)
Ik was een paar maanden terug begonnen met ethiny/levon (0,03/0,15) op aanraden van de dokter. Ik kon bizar slecht tegen die pil. Ik werd enorm depressief, ik voelde me heel eenzaam en had last van paniekaanvallen. Nog vóór mijn stopweek gestopt en al mijn bijwerkingen waren binnen 2 dagen weg. Ben toen erg bang geworden voor de pil en besloot maar even niets te slikken. [lees meer...] 3 weken geleden toch maar weer besloten om wat te gaan gebruiken. Dokter heeft me Mercilon voorgeschreven. Tot nu toe (1,5 week bezig) helemaal geen last ergens van (heel klein beetje stemmingswissingen en prikkelbaar). Ik ben zo blij dat deze wel voor mij werkt. Dit is echt een aanrader!

10-09-2013 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/desogestrel
Is makkelijk in gebruik, heb er geen klachten van. Ga binnenkort over op de generieke variant. Hoop dat ik daar ook zo tevreden over ben.

09-06-2011 | Vrouw | 18
Niet zwanger worden
Fijne pil, enige nadeel waren doorbraakbloedingen continu eerste maanden.

18-02-2009 | Vrouw
Zwangerschap voorkomen
Mercilon, een betrouwbare pil waarvan je niet al te veel vocht vasthoudt. Wel is de buitenlandse (japans) benaming van de dagen niet handig.

22-01-2020 | Vrouw | 35
ethinylestradiol/desogestrel (20/150ug)
Ik gebruik Mercilon inmiddels 18 jaar. De krampen/buikpijn die ik voorheen had (tot overgeven aan toe) zijn compleet verdwenen. De eerste dag soms wel een beetje krampen, maar die kan ik zelfs zonder paracetamol/ibuprofen goed aan. Omdat ik continu moe ben, ga ik binnenkort wel een tijdje stoppen met Mercilon. Ik wil weten of het door de Mercilon komt of niet.

21-09-2016 | Vrouw | 42
ethinylestradiol/desogestrel (20/150ug)
Vroeger altijd ingenomen, maar had er hoofdpijn door, overgestapt naar nuvaring, maar daar kreeg ik na verloop van tijd schimmelinfectie door. Dus nu terug mercilon.