koperhoudend spiraal

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

19-02-2021 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb eerder een goede recentie geschreven. Echter laatste maanden meer krampen en minder ongesteld. Na radar afl toch echo laten maken. Ook bij mij verzakt en niet meet veilig! En daarbij nu zwanger worden zou veel risicos geven. Dus laat hem verwijderen. Ik heb een kinderwens, maar voor jonge meiden waarbij dit wordt aangeraden zou ik dit risico niet nemen! Ons ziekenhu[lees meer...]is plaatst de Ballerine al niet meer.

11-02-2021 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (1)
Ik heb de Ballerine spiraal begin december 2020 geplaatst. Eind januari 2021 heb ik een controle echo gehad, daarbij lag de spiraal goed. 5 dagen later heb ik een expulsie gehad, dat betekent dat de spiraal eruit is gevallen. Ik ben een jonge vrouw, niet zwanger geweest, geen menstruatie cups gebruikt maar toch is de spiraal eruit gevallen. Ook naar aanleiding van het rada[lees meer...]r programma, twijfel ik of deze spiraal goed is. De praktijk waar ik de spiraal heb laten plaatsen, gaat de Ballerine spiraal niet meer zetten.

31-01-2021 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (330)
In januari heb ik de Ballerina laten plaatsten in een verloskundige praktijk. Ik heb daarvoor 1,5 jaar geen anticonceptie gehad en daarvoor een stuk of 10-15 jaar de pil. Ik wilde niet weer aan de hormonen, zodat ik me meer mezelf kan voelen. Ik vond het plaatsen naar, alsof je een kies moeten laten trekken. Een naar gevoel van druk/pijn en de week erna voelde ik me een [lees meer...]soort van 'geschonden'. De verloskundigen waren overigens heel prettig en stelden me echt op mijn gemak! Daar ben ik zeker tevreden mee. Ik heb in overleg voor dit spiraaltje gekozen i.v.m. geen hormonen en geen eerdere zwangerschap, dan zou het plaatsen hiervan makkelijker zijn en zou de kans op uitstoten kleiner zijn. Na het lezen van de verhalen van de afgelopen tijd, schrik ik echt!! Bij het plaatsen werd er genoemd dat de kans op ongewenste zwangerschap 0,8% is, wat ik best hoog vindt. Maar dat percentage maakt dat het wel als een hoog betrouwbaar middel wordt gezien. Ik ben nu al 10 dagen ongesteld en heftiger dan normaal. Normaal gebruik ik een cup, maar er werd gezegd dat ik i.v.m. vacuüm en mogelijk spiraal mee uittrekken, dat het misschien prettiger is om eerst maandverband te gebruiken - gebruik cup en tampon mág dus wel, maar het is belangrijk om eerst dat vacuüm goed te doorbreken. Het hele gebruik van maandverband vind ik des te heftiger met al die bloedingen. De controle zou eigenlijk puur telefonisch zijn, maar na deze verhalen wil ik toch regelmatig op fysieke controle gaan..

28-01-2021 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (300)
De spiraal is geplaatst door een gynaecoloog en na 6 weken is er nogmaals met de echo gecontroleerd of alles nog goed zat. Het plaatsen zelf en de uren daarna waren zeer pijnlijk. Na de plaatsing had ik ruim 5 maanden licht bloedverlies, wat ik heel vervelend vond. Volgens de gynaecoloog was dat niks ernstigs. Nu is het al een tijdje gestopt en werkt het spiraal dus naar b[lees meer...]ehoren. Mijn cyclus is wel onregelmatig geworden. Daarnaast heb ik gemerkt dat ik last heb van acne sinds de spiraal is geplaatst. Dat vind ik de vervelendste bijwerking. Ik had nooit last van acne. Ik lees overal dat dit niet door een koperspiraal kan komen, omdat er geen hormonen in zitten. Ik ervaar het toch echt. Al met al ben ik aardig tevreden, het ding doet zijn werk. Maar leuk is anders.

26-01-2021 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (330)
Zoo blij dat ik dit spiraal heb laten plaatsen! Plaatsen was pijnlijk, maar is in 1keer goed gegaan. Bloedingen na het plaatsen waren heftig maar dat is de bijwerking, na 4 maanden werd mijn cyclus normaal, aanrader! Ik ervaar geen buikkrampen zoals van mirena of t-safe, tijdens het vrijen is de spiraal niet voelbaar. Zoals het product omschreven staat... flexibel en Een g[lees meer...]oed spiraal voor vrouwen die nog geen kinderen hebben.

26-01-2021 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal (300)
Ik was positief over de ballerine. Het leek een mooi verhaal. Speciaal voor vrouwen die niet eerder zwanger zijn geraakt en hormoonvrij. Ik typ dicht echter met mijn dochter op mijn borst. Want ik ben zwanger geraakt terwijl ik de ballerine in mijn baarmoedermond had zitten, hij was uitgezakt zonder dat we het wisten. De fabrikant op de hoogte gesteld, dit was een onpl[lees meer...]ezierig gesprek. Mijn gynaecoloog, MCL Leeuwarden, zet dit spiraal overigens niet omdat men het niet vertrouwt. Wees gewaarschuwd! Omdat een spiraal een medisch hulpmiddel is en geen geneesmiddel hoeft het dus ook niet te voldoen aan de wetten en eisen van de geneesmiddelenwet en mag dit spiraal gewoon geplaatst worden in NL Het spriraal is eruit gehaald, met vergrote kans op een miskraam, deze is uitgebleven ennnu genieten wij van onze dochter. Maar mentaal heeft het ons het nodige gekost...

25-01-2021 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (300)
Ballerine plaatsing ging moeizaam, maar zat toen goed. Bij de nacontrole 6 weken later bleek hij echter uitgezakt te zijn.

02-01-2021 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (300)
De eerste keer plaatsen deed erg veel pijn die bleef aanhouden nadat het gezet was. Nadat de pijn steeds erger werd, heeft de huisarts besloten deze te verwijderen. Een paar maanden later (door covid) kon ik terecht bij de gynaecoloog om een nieuwe ballerine te laten plaatsen. Dit deed weer erg veel pijn bij mij, maar de plaatsing was succesvol. Die menstruatie had ik hel[lees meer...]e erge buikkrampen en veel meer bloedverlies dan normaal. Dit nam geleidelijk af over de maanden. Na vijf maanden was mijn menstruatie weer zoals voorheen. Maar nu na zeven maanden heb ik ineens een onverwachtse (pijnloze) expulsie van dit spiraaltje. Ik ben nu nog niet van plan om een nieuw ballerine spiraaltje te laten zetten gezien mijn ervaringen met het plaatsen niet erg positief zijn. Maar verder is het wel een effectief koperspiraaltje en de bijwerkingen gaan vrij snel voorbij.

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum