koperhoudend spiraal

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

19-03-2021 | Vrouw | 39
koperhoudend spiraal (380)
Ballerine laten plaatsen na mijn zwangerschappen. Ik was tevreden totdat ik vage klachten kreeg en toch maar een zwangerschapstest had test gedaan, welke positief was. Bij het maken van de echo zat de spiraal nog goed en zwangerschap eronder. Dit is uiteindelijk een miskraam geworden na het verwijderen van het spiraaltje. Hoewel ons gezin compleet was heb ik er emotionee[lees meer...]l best veel last van.

25-02-2021 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (300)
Een jaar na mijn eerste zwangerschap de Ballerine laten plaatsen bij mijn verloskundige. Mei 2020 heb ik hem laten plaatsen. Ik heb voor de Ballerine gekozen omdat het hormoon vrij is, een flexibele vorm heeft en minder pijnlijk is tijdens het zetten. Vroeger ooit de Mirena gehad en het zetten was een hel, flauwgevallen en altijd pijn tijdens de seks. De Ballerine is veel [lees meer...]prettiger te plaatsen door de dunne inbrenghuls. Wel wat hevigere menstruaties na het plaatsen maar dit heeft enkele maanden nodig om zich te herstellen. Vorige week gebeld door de verloskundige dat de spiraal in opspraak is geweest bij Radar en dat er veel onrust over de Ballerine is. Vandaag een controle echo laten maken op kosten van de fabrikant en hij zit nog steeds perfect. Ik ben er zeer tevreden over en hoop dat hij nog jaren blijft zitten.

24-02-2021 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal (300)
Eerst zeer enthousiast. Na het zien van rapportage op tv wat twijfel, dus op kosten van de fabrikant een controle echo mogen laten maken. Alles zat op de juiste plek. Gerustgesteld. Vannacht schreeuwend van de pijn wakker geworden. Direct naar de huisartsenpost en daar bleek het spiraaltje in mijn baarmoedermond te hangen. Hij stak zelfs al een beetje uit. De huisarts hee[lees meer...]ft hem direct verwijderd. Veel geld weggegooid, veel pijn gehad en geen anticonceptie meer. Ik heb altijd een T safe spiraal gehad. Die geeft iets meer ongemak, maar blijft tenminste zitten. Dus maar weer een pijnlijke plaatsing ondergaan.

19-02-2021 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb eerder een goede recentie geschreven. Echter laatste maanden meer krampen en minder ongesteld. Na radar afl toch echo laten maken. Ook bij mij verzakt en niet meet veilig! En daarbij nu zwanger worden zou veel risicos geven. Dus laat hem verwijderen. Ik heb een kinderwens, maar voor jonge meiden waarbij dit wordt aangeraden zou ik dit risico niet nemen! Ons ziekenhu[lees meer...]is plaatst de Ballerine al niet meer.

11-02-2021 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (1)
Ik heb de Ballerine spiraal begin december 2020 geplaatst. Eind januari 2021 heb ik een controle echo gehad, daarbij lag de spiraal goed. 5 dagen later heb ik een expulsie gehad, dat betekent dat de spiraal eruit is gevallen. Ik ben een jonge vrouw, niet zwanger geweest, geen menstruatie cups gebruikt maar toch is de spiraal eruit gevallen. Ook naar aanleiding van het rada[lees meer...]r programma, twijfel ik of deze spiraal goed is. De praktijk waar ik de spiraal heb laten plaatsen, gaat de Ballerine spiraal niet meer zetten.

31-01-2021 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (330)
In januari heb ik de Ballerina laten plaatsten in een verloskundige praktijk. Ik heb daarvoor 1,5 jaar geen anticonceptie gehad en daarvoor een stuk of 10-15 jaar de pil. Ik wilde niet weer aan de hormonen, zodat ik me meer mezelf kan voelen. Ik vond het plaatsen naar, alsof je een kies moeten laten trekken. Een naar gevoel van druk/pijn en de week erna voelde ik me een [lees meer...]soort van 'geschonden'. De verloskundigen waren overigens heel prettig en stelden me echt op mijn gemak! Daar ben ik zeker tevreden mee. Ik heb in overleg voor dit spiraaltje gekozen i.v.m. geen hormonen en geen eerdere zwangerschap, dan zou het plaatsen hiervan makkelijker zijn en zou de kans op uitstoten kleiner zijn. Na het lezen van de verhalen van de afgelopen tijd, schrik ik echt!! Bij het plaatsen werd er genoemd dat de kans op ongewenste zwangerschap 0,8% is, wat ik best hoog vindt. Maar dat percentage maakt dat het wel als een hoog betrouwbaar middel wordt gezien. Ik ben nu al 10 dagen ongesteld en heftiger dan normaal. Normaal gebruik ik een cup, maar er werd gezegd dat ik i.v.m. vacuüm en mogelijk spiraal mee uittrekken, dat het misschien prettiger is om eerst maandverband te gebruiken - gebruik cup en tampon mág dus wel, maar het is belangrijk om eerst dat vacuüm goed te doorbreken. Het hele gebruik van maandverband vind ik des te heftiger met al die bloedingen. De controle zou eigenlijk puur telefonisch zijn, maar na deze verhalen wil ik toch regelmatig op fysieke controle gaan..

28-01-2021 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (300)
De spiraal is geplaatst door een gynaecoloog en na 6 weken is er nogmaals met de echo gecontroleerd of alles nog goed zat. Het plaatsen zelf en de uren daarna waren zeer pijnlijk. Na de plaatsing had ik ruim 5 maanden licht bloedverlies, wat ik heel vervelend vond. Volgens de gynaecoloog was dat niks ernstigs. Nu is het al een tijdje gestopt en werkt het spiraal dus naar b[lees meer...]ehoren. Mijn cyclus is wel onregelmatig geworden. Daarnaast heb ik gemerkt dat ik last heb van acne sinds de spiraal is geplaatst. Dat vind ik de vervelendste bijwerking. Ik had nooit last van acne. Ik lees overal dat dit niet door een koperspiraal kan komen, omdat er geen hormonen in zitten. Ik ervaar het toch echt. Al met al ben ik aardig tevreden, het ding doet zijn werk. Maar leuk is anders.

26-01-2021 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (330)
Zoo blij dat ik dit spiraal heb laten plaatsen! Plaatsen was pijnlijk, maar is in 1keer goed gegaan. Bloedingen na het plaatsen waren heftig maar dat is de bijwerking, na 4 maanden werd mijn cyclus normaal, aanrader! Ik ervaar geen buikkrampen zoals van mirena of t-safe, tijdens het vrijen is de spiraal niet voelbaar. Zoals het product omschreven staat... flexibel en Een g[lees meer...]oed spiraal voor vrouwen die nog geen kinderen hebben.

26-01-2021 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal (300)
Ik was positief over de ballerine. Het leek een mooi verhaal. Speciaal voor vrouwen die niet eerder zwanger zijn geraakt en hormoonvrij. Ik typ dicht echter met mijn dochter op mijn borst. Want ik ben zwanger geraakt terwijl ik de ballerine in mijn baarmoedermond had zitten, hij was uitgezakt zonder dat we het wisten. De fabrikant op de hoogte gesteld, dit was een onpl[lees meer...]ezierig gesprek. Mijn gynaecoloog, MCL Leeuwarden, zet dit spiraal overigens niet omdat men het niet vertrouwt. Wees gewaarschuwd! Omdat een spiraal een medisch hulpmiddel is en geen geneesmiddel hoeft het dus ook niet te voldoen aan de wetten en eisen van de geneesmiddelenwet en mag dit spiraal gewoon geplaatst worden in NL Het spriraal is eruit gehaald, met vergrote kans op een miskraam, deze is uitgebleven ennnu genieten wij van onze dochter. Maar mentaal heeft het ons het nodige gekost...

25-01-2021 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (300)
Ballerine plaatsing ging moeizaam, maar zat toen goed. Bij de nacontrole 6 weken later bleek hij echter uitgezakt te zijn.

02-01-2021 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (300)
De eerste keer plaatsen deed erg veel pijn die bleef aanhouden nadat het gezet was. Nadat de pijn steeds erger werd, heeft de huisarts besloten deze te verwijderen. Een paar maanden later (door covid) kon ik terecht bij de gynaecoloog om een nieuwe ballerine te laten plaatsen. Dit deed weer erg veel pijn bij mij, maar de plaatsing was succesvol. Die menstruatie had ik hel[lees meer...]e erge buikkrampen en veel meer bloedverlies dan normaal. Dit nam geleidelijk af over de maanden. Na vijf maanden was mijn menstruatie weer zoals voorheen. Maar nu na zeven maanden heb ik ineens een onverwachtse (pijnloze) expulsie van dit spiraaltje. Ik ben nu nog niet van plan om een nieuw ballerine spiraaltje te laten zetten gezien mijn ervaringen met het plaatsen niet erg positief zijn. Maar verder is het wel een effectief koperspiraaltje en de bijwerkingen gaan vrij snel voorbij.

01-09-2020 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (300)
In december 2019 de ballerine spiraal laten plaatsen, na twee zwangerschappen. In tussentijd geen bijzonderheden. 5 maanden na plaatsing met een hevige menstruatie de ballerine spiraal verloren, is niet meer vindbaar. En 6 weken later een positieve zwangerschapstest, waardoor we ons nu opmaken voor een 3e kindje. Na (meerdere) zwangerschap(pen) raadt ik de ballerine spira[lees meer...]al ten zeerste af!

24-07-2020 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb in februari de Ballerine laten plaatsen. Op de echo na plaatsing zat hij goed. Ik wilde per se 6 weken later een controle echo om te zien of hij nog op zijn plek zat. Dit was allemaal niet nodig volgens de arts, en ik heb hier lang om moeten zeuren. Toen het eindelijk zover zou zijn kwam de corona er tussen en kon ik pas 2 maanden later terecht. En jawel hoor; de sp[lees meer...]iraal was gezakt en ik was al die tijd niet veilig geweest. Er werd een afspraak gemaakt bij de gynaecoloog om de spiraal omhoog te duwen. Dit was zeer pijnlijk en wel omdat de spiraal inmiddels vast gegroeid is in mijn weefsel. Dit in nog geen half jaar tijd!! Ik moet nu onder sedatie binnenkort het ding laten verwijderen want ze kregen hem niet los op een humane manier. Tevens wordt er dan op goed geluk een nieuwe geplaatst. Als dit ook niets wordt, neem ik geen spiraal meer. Sinds ik deze koperspiraal heb, heb ik veel meer psychische klachten dan voorheen. Ik ben hiervoor 2 jaar zonder anticonceptie geweest. Daarnaast bloed ik heviger, wat normaal is bij een koperspiraal. Dit vind ik nog de minste zorg. Dringend advies: laat regelmatig checken of hij nog op zijn plek zit als je niet zwanger wil raken. Ik heb van het hele zakken werkelijk niets gevoeld.

08-06-2020 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal
Ben hier zo blij mee! Geen hormonen meer en heb geen enkele bijwerkingen. Geen krampen tijdens de menstruatie en mijn menstruatie is ook niet zwaarder geworden. Het zetten vond ik wel erg pijnlijk maar het was snel gedaan en het zeker waard!

02-05-2020 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb 10 jaar gesjoemeld met anticonceptie omdat hormonen niet werkten en de condoom in een relatie te weinig intimiteit gaf. vijf jaar geleden een spiraal laten plaatsen die na een maand uitgestoten bleek te zijn door mijn lijf, dit was toen een mirenaspriaal. Plaatsing was toen al heel moeilijk en de ervaren gynaecoloog had er heel wat moeite mee. Nu gekozen voor hormoo[lees meer...]nvrij (omdat ik last heb van angsten en die verergeren door hormonen) en omdat de ballerine een organische vorm heeft en mogelijk minder kans op uitstoot zou geven. Ik heb een hele heftige eerste ongesteldheid gehad na het plaatsen van de ballerine. Mijn menstruatie kwam een week te vroeg en in belandde in het ziekenhuis met bloedstolsels en een halve liter bloedverlies. De gynaecoloog zei daar dat het wel eens voorkomt en ik bloedstollingsmedicatie kon slikken om deze periode te overbruggen omdat sommige vrouwen eroverheen kwamen en het daarna goed kon gaan en je er dan wel 5 jaar plezier van hebt. Ik heb maar doorgebeten en ben nu echt ontzettend blij, ik heb geen angsten en stress rondom zwangerschap, geen tussentijdse bloedingen, mijn menstruatie is wel wat langer en meer bloed maar echt goed te doen, ze zijn ook niet pijnlijker en ik heb het idee dat mijn lijf eindelijk iets accepteert dat een zwangerschap tegen gaat. De weg erheen kan soms lang en moeizaam zijn maar zet door als de specialist je zegt dat er ook grote positieve kansen zijn!

10-03-2020 | Vrouw | 44
koperhoudend spiraal (330)
Na drie jaar te hebben geklooid met de T-Safe spiraal ben ik overgestapt op de ballerine. Les 1: altijd een spiraal laten zetten door de verloskundige en niet door de huisarts. Wat een verademing! Het deed relatief weinig pijn terwijl ik de eerste keer bijna van mijn stokje ging. En dan te bedenken dat ik al twee kinderen heb. Ik was hoopvol dat de ballerine mijn bloedinge[lees meer...]n zou bekorten en verminderen. Vermindert zijn ze wel wat, maar er zit nu totaal geen regelmaat meer in. Het begint een paar dagen met wat oud bloedverlies, heel miniem, dan gaat het over in echt vloeien voor een dag of drie en dan stopt het waarna het na vier dagen niets weer verdergaat. Onnodig te zeggen dat ik hier niet blij mee ben! Ik heb geen pijnlijke krampen meer zoals bij de t-safe, wel een beetje menstruatiepijn maar dat hoort erbij. Verder heb ik al sinds ik de koperspiraal heb, last van bacteriele vaginose. Dat schijnt een bijwerking te zijn. Heel vervelend. Toen ik mijn verhaal wilde plaatsen op de officiele website van de ballerine, werd het doodleuk niet geplaats....het is wel duidelijk dat het daar puur om winstbejag te doen is! Ik weet nu niet goed wat ik zal doen met het spiraal; ik zou hem er het liefst uit laten halen maar wil geen zwangerschap en ik kan niet tegen hormonen. Ik heb weinig keuze.

Thyrax Duotab (856) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (561) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (517) - Antibiotica - penicillines breedspectrum