desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

20-01-2021 | Vrouw | 33
desogestrel (0,075mg)
Enorm last van stemmingswisselingen, doorbraakbloedingen (6weken aan een stuk ongesteld) en een slechtere huid (last van puistjes), vetter haar. Na 2 maanden gestopt, wat een opluchting! Voel me véél beter.

05-05-2021 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
Ik slik deze pil inmiddels 4 maanden met de hoop dat mijn menstruatie zou uit blijven. Hormonaal is hij heel licht, dus qua stemmingswisselingen en depressief voelen geen last van gehad. Maar ik wordt om de 2 weken ongesteld voor een week lang! Ik hoop dat dit gaat afnemen, zo niet dan stap ik over naar een andere pil.

18-01-2021 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Ik wilde weer een pil slikken omdat mijn acne toenam toen ik stopte, voor een lichte pil gekozen i.v.m. Hormonen. Helaas is deze pil totaal niet geschikt voor mij, slik hem nu bijna 6 maanden en ik voel me er erg slecht bij. Ik ga ermee stoppen en hoop dat ik dan weer beter in mijn vel zit.

10-11-2020 | Vrouw | 30
Buikpijn
Gestart met dit hormoon omdat ik erge buikpijnen heb vanaf mijn eisprong, ik val flauw van de pijn en er gaat al een jarenlange onderzoek aan vooraf. Eerste maand verliep goed op wat puistjes en erg zweten na, maar na die eerste maand kreeg ik heftige bloedingen en met menstruatie vergelijkbare buikpijn. Soms stopte het even maar sowieso kreeg ik elke dag doorbraak bloed[lees meer...]ingen. Ik voelde me zeer onrustig, deed kortaf tegen mijn omgeving en had continue het gevoel van een brok in de keel. Daarnaast was mijn buikpijn maar minimaal verminderd. Daarom besloten te stoppen. Wat een opluchting! Alsof de grijze waas, de mist optrok uit mijn hoofd. Ik ga op zoek naar een andere oplossing.

25-07-2020 | Vrouw | 27
Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS)
Ik kreeg deze pil voorgeschreven toen ik bevallen was, ik mocht geen andere pil gebruiken icm borstvoeding. Nu gebruik ik deze pil al een jaar en ben ik niet echt tevreden. Na de bevalling viel ik weer af, maar niet voor lang. Hoe langer ik deze pil innam des te meer ik weer de verloren kilo's terug kreeg. Ik kreeg deze pil ook tegen de heftige krampen van de menstruatie [lees meer...]die ik had met pcos. Dat is dan het enige pluspuntje die ik tot nu toe ervaar. Dat er dus geen bloedingen meer zijn en dus ook geen heftige krampen. Ik krijg hier wel haaruitval van, uitslag op mijn rug en armen, misselijkheid, stemmingswisselingen en vrij vaak hoofdpijn. Ik raad het niet aan ook omdat er volgens de bijsluiter na lang gebruik zich borstkanker kan ontwikkelen. In het begin heb ik in 6 maanden tijd hevige bloedingen gehad die wel tot bijna 3 weken doorgingen. En dat ging ook gepaard met hevige krampen. Prettig is een ander woord.

14-01-2020 | Vrouw | 34
Menstruatiepijn
Vanwege ernstige menstruatie klachten met iedere maand een nacht wakker liggen vd weeën en de laatste keer flauwvallen vd pijn aan toe. Ben ik uit pure wanhoop aan deze pil begonnen na 10 jaar geen AC te hebben gebruikt en slechte ervaringen met microgynon 30 en 20. Ik ben 3 dagen na de menstruatie begonnen en de week er na had ik vreselijke darmklachten vanwege de lact[lees meer...]ose. Iedere keer misselijk na inname, daarna met een lactase tabletje in gaan nemen. Dat ging beter. In eerste instantie voelde ik me er goed bij, psychisch stabieler, minder piekeren/ emotionele ups en downs. Na twee weken gebruik schoot het in m'n rug (spit). En na 3 weken gebruik begon ik te bloeden (kon gelijk weer iets beter bukken, vreemd genoeg) Helaas stopte het bloeden niet meer, en heb ik meer dan twee weken gebloed met soms ook best wel buikpijn er bij. Continu pijn in m'n buik op het laatste. Volgens de huisarts een bijwerking die niet meer over zou gaan dus ik ben gestopt. Prompt schoot die dag er na s,avonds mijn rug weer los. (toeval of invloed vd pil?) En de buikpijn was gelijk verdwenen, 3 dagen nadat ik gestopt ben is het bloeden ook eindelijk gestopt. Nu weet ik niet meer wat ik moet doen...

22-10-2019 | Vrouw | 20
desogestrel (0,075mg)
Begin dit jaar begonnen met deze pil omdat ik op oestrogeen niet goed reageer, helaas vervelende bijwerkingen zoals pijnlijke borsten, opgeblazen gevoel, last van slechte huid, last van stemming en minder libido.

13-11-2017 | Vrouw | 37
desogestrel (0,075mg)
Na twee maanden gestopt. Ik bleef bloedverlies houden (bijna dagelijks). En haaruitval. Verder weinig bijwerkingen, maar wel erg slecht humeur.

24-04-2017 | Vrouw | 45
Overgang
ivm klachten rond de overgang deze pil geprobeerd. Voornamelijk tegen de heftigheid van de menstruatie. Dit heeft helaas niet geholpen, het heeft eigenlijk alleen maar meer klachten opgeleverd, net als het gebruik van andere anticonceptie overigens. Zoals hoofdpijn, pukkels, pijnlijke borsten, emotioneel instabiel, gevoel van constant ongesteld zijn.

25-10-2016 | Vrouw | 31
desogestrel (0,075mg)
Op advies van de gyn gekregen ter preventie van migraine. En als anticonceptie. Migraine verminderde inderdaad. Maar ik voel mij alsof ik zwanger ben, zelfs mijn bekkenklachten die ik tijdens de zwangerschap had komen terug, En dan die pukkels Van die pijnlijke onderhuidse pukkels. Ik ga stoppen met deze pil. Gelukkig is mijn gezin compleet en kiest mijn man voor de [lees meer...]definitieve oplossing.

24-05-2021 | Vrouw | 40
Endometriose
3 maanden geleden begonnen met Desogestrel (Delamonie) ipv Orgametril (wegens endometriose). Had depressieve klachten van de Orgametril, dus overgestapt. Eerste maanden nog redelijk wat pijnklachten. Maar deze zijn verdwenen. Echter heb ik nog steeds bloedverlies. Soms 2 dagen niks en daarna begint het weer. Kijk het nog even aan, want geen pijnklachten is voor mij het b[lees meer...]elangrijkste. Maar zou fijn zijn als ook het bloedverlies nog gaat stoppen. Maar heb er een hard hoofd in na 3 maanden.

15-09-2021 | Vrouw | 42
desogestrel (0,075mg)
sinds ongeveer 9 maanden gebruik ik desogestrel. geen last gehad van bijwerkingen, sterker nog, ik ben fitter dan voorheen, of dat aan deze pil ligt weet ik niet maar geen klachten door deze minipil. & sinds het gebruik eerder meer energie, dan minder (theramex is de naam van mijn minipil)

28-02-2021 | Vrouw | 22
desogestrel (0,075mg)
Vanaf jongs af aan aan de pil met een stopweek. Na ongeveer 4 jaar veel last gekregen van menstruatie migraine. Eerst één keer in de maand tijdens de stopweek, vervolgens 2 keer per maand. Uiteindelijk overgestapt naar desogestrel minipil, afgelopen jaar gebruikt. Erg tevreden over, migraine verdwenen en menstruatie blijft uit. Eigenlijk nergens last meer van, wel vraag ik[lees meer...] mij af wat al deze hormonen doen wat mij ertoe heeft doen besluiten om eens een tijdje te stoppen met de pil.

04-01-2021 | Vrouw | 40
Endometriose
Voorgeschreven ivm heftige endometriose en migraine. Migraine is zelfde gebleven, maar ben eindelijk van de helse pijn vd endometriose verlost! Nu al 3 jaar nonstop in gebruik en nooit meer ongesteld geweest. Wel na de bevalling toen ik hiermee startte flink aangekomen, maar ligt ook aan mij.

07-12-2017 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
Door veel bijwerkingen van de ‘normale’ pil werd ik op deze pil gewezen door een vriendin. Sinds die tijd geen migraine meer gehad en niet ongesteld geweest. Dus voor zover super. Alleen soms lastig dat je de pil op dezelfde tijd moet innemen. Ik heb een wekker gezet zodat ik het niet vergeet.

15-11-2020 | Vrouw | 32
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik ben positief en zeer tevreden over de minipil. Had ik dit maar veel eerder gedaan. Mijn menstruele migraine is verdwenen. Menstruatie blijft uit dus heb daar ook geen ongemak van. Ook wat vet verloren blijkbaar door het niet meer slikken van oestrogenen. Bijwerking waren in het begin milde hoofdpijn en pijnlijke borsten. Ook geen lager libido!