Ervaringen met Flexi-T (koperhoudend spiraaltje)

Flexi-T (koperhoudend spi...

koperhoudend spiraal

19-03-2018 | Vrouw | 40
koperhoudend spiraal (300)
Na ruim 24 jaar (met een pil pauze van 2 jaar) verschillende pillen te hebben geslikt en een mirena spiraal te hebben geprobeerd (geen succes!) ben ik eigenlijk uit nood overgestapt op een koperspiraal. Ik had zoveel bijwerkingen van de hormonen dat ik er echt niet meer tegen kon. Nav m’n ervaring met de mirena, die ik bijna continu voelde zitten heb ik gekozen voor een fl[lees meer...]exi-t +300. Deze heeft gebogen armpjes, is zeer buigzaam en heeft een kleinere inbreng huls. Ik heb van het plaatsen bijna niets gevoeld. De mirena was duidelijk pijnlijker, dit spiraal was hooguit ongemakkelijk. Nadien een paar uur kramp gehad en twee dagen later kreeg ik iets dat leek op menstruatie. Ik was namelijk ruim twee weken eerder al gestopt met de pil, maar de dokter kon twee keer niet en het plaatsen van de spiraal werd dus steeds verplaatst. Zoals verwacht wat heviger dan met de pil. Toen na twee weken weer. Maar vanaf dat moment lijkt nu alles weer “normaal”. Ik ben nu na 28 dagen weer ongesteld en heb m’n eisprong in het midden van de cyclus ook duidelijk gevoeld. Ja, ik bloed heviger, maar ik heb geen tussentijdse bloedingen en zware hoofdpijn meer en ik voel me weer veel meer mezelf. Ik merk nu duidelijk dat ik een cyclus heb. Dat is voor veel vrouwen een nadeel, maar tot nu toe voor mij niet. M’n lichaam “leeft” weer. Ontpillen is niet fijn (acne) maar daar kan het spiraal niets aan doen. Misschien verander ik nog van mening, dat kan natuurlijk altijd. Maar ik voel dit spiraal nooit zitten en ik heb tevens m’n libido weer terug!

02-03-2018 | Vrouw | 21
koperhoudend spiraal (380)
Op mijn 17e het koperspiraal laten plaatsen omdat de pil zorgde voor flink wat extra kilo's en driftbuien. Ook voelde ik me 24/7 opgezwollen en kon niks eten zonder weer aan te komen. Daarnaast vond ik het een naar idee dat er hormonen in mijn lichaam werden gestopt, en aangezien het meest betrouwbare anticonceptiemiddel dat geen hormonen bevatte het koperspiraal was nam i[lees meer...]k die. Hij werd gezet door de gynaecoloog, tijdens mijn ongesteldheid, zonder dat ik pijnstillers had genomen. Achteraf gezien had ik die echt wel moeten nemen. Het plaatsen voelde 10 seconden lang alsof er met een ijzeren tang in de binnenkant van mijn baarmoeder werd gepord en geknepen en ik heb het uitgeschreeuwd alsof ik lag te baren. Vervolgens waren die 10 seconden voorbij en voelde ik niets meer. Ik was verbaasd dat de gynaecoloog vroeg of het wel ging. Maar een halfuur later, toen ik weer op de been was, begreep ik waarom... en het antwoord was nee, nee het gaat echt niet. Heb 2 dagen heeeeel erge buikkrampen gehad dus ik raad anderen aan 2 dagen vrij te nemen. In het begin voelde het vaak alsof ik het spiraaltje voelde prikken en bepaalde plekken in mijn onderbuik waren gevoelig. Meerdere keren laten checken of ie nog goed zat en dat was zo. Sindsdien zijn de klachten wel met regelmaat aanwezig maar in mijn opzicht minder ingrijpend dan die van de pil. Ik heb regelmatig tussendoorse bloedingen en ook vaak net na of voor mijn geplande menstruatie al/nog bloedverlies. Aangezien mijn menstruaties zonder welke anticonceptie dan ook al HEFTIG waren (extreem veel bloedverlies, extreem veel pijn) heb ik niet super veel verandering gemerkt daarin. Het kon gewoon niet erger. Nu ik ouder word (ik ben 21) merk ik wel dat de menstruatiepijnen afnemen en het bloedverlies ook een beetje. Wat voor mij vooral meespeelt in de negatieve beleving van dit spiraaltje is de gevoeligheid in mijn onderbuik en rug door de maand heen, ook met regelmaat als ik niet ongesteld ben of hoef te worden. Moet daardoor vaak naar de dokter en 1 keer, anderhalf jaar geleden, bloedde ik zo veel en had ik zulke typische symptomen als een zwangere vrouw dat de arts me een test liet afleggen. Ondanks het feit dat ik het spiraaltje heb. Dus zo betrouwbaar is het niet, anders was zwangerschap niet eens een optie geweest. Dat is natuurlijk ook een enorm minpunt. Maar het blijft kiezen tussen kwaden. Wat mij betreft ga ik liever door nog wat extra pijn door de maand heen, dan dat mijn persoonlijkheid en uiterlijk in negatieve zin verandert. Maar dat is denk ik persoonsafhankelijk.

23-12-2017 | Vrouw | 18
koperhoudend spiraal (300)
Heb sinds een maand nu de Flexi-T en ben hier alleen maar tevreden over te spreken. De keuze om een koperspiraaltje te nemen heb ik een paar maanden geleden al gemaakt. Condooms zijn niet ideaal en in hormonen had ik geen zin (hier heb ik geen ervaring mee maar vondt het idee gewoon niet zo fijn). Zelf heb ik op internet het spiraaltje uitgekozen, dit is de Flexi-T 300D ge[lees meer...]worden, een nieuw model en was ook nog niet bekend bij de huisarts. Het is een kleiner spiraaltje waarbij er ook koper om de armpjes heen gewikkeld zit waardoor het effectiever is. Het plaatsen was zeer pijnlijk, maar na 5 minuten zat alles al op zijn plaats. En na een half uurtje voelde ik al bijna niks meer. Laat je zeker niet afschrikken door het plaatsen en de pijn hiervan, het duurt maar heel even en vervolgens heb je er 5 jaar plezier van. Af en toe voel ik het spiraatlje nog zitten, geen ernstige buikpijn gewoon een licht steekje, qua afscheiding is het wel iets meer geworden maar dit is absoluut niet hinderlijk. Het is dus zeker een aanrader.

09-11-2017 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
Het koperspiraal leek een goed alternatief voor het mirena spiraal. Ik vloeide wel meer, maar voelde me verder wel ontspannen en vrolijk.

11-10-2017 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal (330)
Na mirena overgegaan op deze koperspiraal. Plaatsen was een eitje, maar heb dan ook al wel 2 zwangerschappen met een natuurlijke bevalling achter de rug. Misschien na plaatsen iets licht krampen gehad en wat onregelmatig bloedverlies, maar dit stabiliseerde al snel. Het eerste half jaar wat lange menstruaties en ook heftig. het dragen van maandverband en tampon was een noo[lees meer...]dzaak. Ik had geen klachten zoals buikpijn tijdens mijn menstruatie wat ik wel gewend ben. Na een half jaar waren het 2 tot 3 dagen wat zwaarder bloedverlies en dan was het vaak al klaar weer. Verder voelde ik niets. Wel voel ik mijn eisprong nu en heb dan wat last van mijn rug. Mijn libido is weer natuurlijk, wat met hormoon anticonceptie zwaar onderdrukt leek. Ja ik ben tevreden! Reden van overgaan naar de koperspiraal: Met de mirena ervaarde ik neerslachtigheid en een libido ver onder nul. En ook helaas niet meer wegtrekkende melasma (zwangerschapsmasker) na mijn 2e zwangerschap. De vlekken zijn nu stabiel en lijken lichter, ook volgens mijn huidtherapeut.

30-08-2017 | Vrouw | 21
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik ben normaal van alles lezen op internet maar ik heb nog nooit mijn verhaal ergens op gezet. Ik was 17 en wou een spiraal, ik heb een mirena laten zetten en die heb ik twee jaar gehad. Ik stapte over naar de koperspiraal. Afspraak bij de dokter gemaakt en gelijk de mirena eruit en de koperspiraal erin. Het zetten was een drama, ze heeft het 3 keer opnieuw moeten doen omd[lees meer...]at het meetstaafje te breed was. De eerste dagen heel erg veel last van gehad. Nu weer twee jaar later heb ik minimaal 1 keer per week weeachtige pijn gehad in mijn buik. De pijn werd zo ondraaglijk. Heb er zelfs aan zitten denken om hem er zelf maar uit te halen. Het enige wat er tegen helpt is naproxen. Nu 4 jaar tobben en niet wetende wat ik moest doen ga ik toch overstappen naar de prikpil. Het maakt me niks meer uit al kom ik 30 kilo aan, tegen deze pijn kan ik niet meer tegen. Ik kan niet wachten tot die eruit is.

11-04-2017 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (300)
Ik haat het om een van de personen op het internet te zijn met een horrorverhaal, maar ik wil het toch even kwijt. Ik heb de flexi-T 1.5 jaar effectief in gebruik gehad. Inzetten was geen probleem, weinig pijn ervaren. Twee maanden geleden echter, was ik een week over tijd (terwijl ik altijd regelmatig ongesteld was). Ik was misselijk en moe, en je raad het al... zwanger. [lees meer...]Bij nader onderzoek in een abortuskliniek bleek het spiraal er nog in te zitten, niet eens heel erg verplaatst. Waarschijnlijk zat ik in de 0.01% met pech, dus dit wil niet zeggen dat het ding niet effectief is. Het is echter wel jammer dat ik hierdoor de heerlijke ervaring van een abortus mocht meemaken (geen aanrader). Ik ga nu over op de T-safe en hoop bij god dat dit wel gaat werken...

17-02-2017 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (1991)
De pil was niet meer ideaal voor mij als anticonceptie. Ik kreeg doorbraakbloedingen en was daardoor drie weken van de vier per maand ongesteld. Ook ben ik er nu achter dat de pil veel invloed had op mijn stemmingen. Ik voelde me zeker 2 keer per week rot (verdrietig, ellendig, etc.) en ik wist niet waardoor, nu is dit teruggebracht naar 1 keer per maand. Ik denk dat dit t[lees meer...]e maken had met de hormonen van de pil ... (die ik wel vanaf mijn 14de heb geslikt, dus een groot deel van mijn leven hebben bepaald). Allereerst heb ik het spiraaltje laten inbrengen bij de huisarts. Ik raad iedereen dit af. De hele behandeling duurde een uur, ze konden mijn baarmoeder niet vinden en was erg ongemakkelijk en pijnlijk. Uiteindelijk bleek bij controle 5 weken later door de gynaecoloog (echo) dat hij ook nog eens niet goed zat, dus de hele handel moest eruit. Toen het spiraaltje laten plaatsen door gynaecoloog. Ik stond binnen tien minuten buiten en dat raad ik iedereen aan. Ik had twee feminax genomen en twee paracetamol vanwege de horrorpraktijken bij de huisarts en daar was ik erg blij mee, want het doet goed zeer. Het schijnt minder zeer te doen als je al kinderen hebt gehad, maar daar weet ik dus niets van. Van bijwerkingen van het spiraaltje heb ik weinig last. Ik ben blij met mijn 'normale' cyclus en gemoedstoestand zonder de hormonen van de pil. Geen last tijdens seks. Soms nog wat kramp, maar dat schijnt minder te worden.

31-01-2017 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal (300)
Vanmiddag mijn Flexi-T 300 laten plaatsen bij de huisarts. In eerste instantie wilde ik een Gynefix, maar de dokter zei me dat de Flexi-T ook prima is, en iets makkelijker te verkrijgen en plaatsen is. Zodoende.. Ik maakte me wel wat zorgen aangezien ik de laatste keer vlak na het plaatsen van de Mirena spiraal flauw ben gevallen van de napijn. Ik ben vantevoren dan ook m[lees meer...]ijn medicijnkist ingedoken en heb 1 x 10 mg Oxazepam en 1500 mg Paracetamol genomen, ongeveer een uur voor de ingreep. Bij aankomst stelde de huisarts me gerust en zei me dat ze de "spiraalkoningin" is. Ik moest wel lachen, ze brak het ijs. Nadat ik me half had uitgekleed vroeg ze me plaats te nemen op een bedje. Ze zei me mijn benen te spreiden, en mijn billen te ontspannen. Ze bracht een warme eendenbek bij me in, die ze vastzette. Vervolgens prepareerde ze de boel met jodium. Erg comfortabel lag ik er niet bij, maar tot zover was het nog te doen. De volgende stap was het opmeten van mijn baarmoeder. Ze bracht een staafje in, dit zorgde voor een krampje en een prikkende pijn van binnen. Ze legde mijn baarmoeder recht (whatever dat inhield), dit was echt mega pijnlijk en kort daarna schoof ze de spiraal naar binnen. Het voelde als een inwendige stomp in mijn buik. Branderig, drukkend en gespannen. Prettig is anders, maar het was uiteindelijk binnen een kwartier gepiept. Ik was een beetje duizelig maar na een halfuurtje alweer fris genoeg om op de fiets naar het station te rijden. Gedurende de rest van de dag heb ik nog wat krampjes mogen ervaren, met bloedverlies valt het alles mee. Tip: neem een vriendin mee! :) en neem wat ontspannende middelen vantevoren;)

16-01-2017 | Vrouw | 16
koperhoudend spiraal (1)
Toen ik 16 was een koperspiraal laten plaatsen, omdat ik anticonceptie wilde gebruiken maar niet aan de pil mocht van mijn huisarts ivm bloedstollingsafwijking. Plaatsen was erg pijnlijk. Ik menstrueerde erger dan voorheen, maar het was nog wel te doen. Na 3 jaar zwanger geraakt met het spiraaltje. Ik was toen 19. Ik raad elk jong meisje af om een koperspiraal te nemen! Be[lees meer...]schermt niet genoeg als je erg vruchtbaar bent.

02-01-2017 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb een hele nare ervaring met het koperen spiraal die ik wil delen, het plaatsen ging allemaal prima, alleen voelde ik me drie weken na plaatsing anders. Ik kreeg last van angst en paniekaanvallen en voelde me heel machteloos in drukke ruimtes. Ook voelde ik me langzamer depressief voelen. Ik ben gaan googlen want het zat me niet lekker, ik las in het Engels (copper ui[lees meer...]d depression) duizenden verhalen dat ondanks de artsen zeggen dat het koper geen effect heeft op het lichaam dat dit wel degelijk zo is. Ik heb vervolgens een haar mineralen analyse laten doen want dit is niet aan te tonen in een normaal bloedonderzoek. Wat bleek? Mijn kopergehalte was 5x zo hoog als mijn normale waarde. Ik wil vrouwen waarschuwen luister naar je lichaam, en geloof niet alles wat de artsen zeggen. Het spiraal is nu twee weken eruit en ik voel me langzaam aan steeds beter. Het is dus degelijk mogelijk om een kopervergiftiging op te lopen maar dit hangt ook af hoe de rest van de waardes zitten (bv bij een te kort aan b12, is de kans groter) dus nogmaals ondanks dat er geen hormonen in zitten heeft koper zeker effect op je lichaam en dan met name op je geestelijke gezondheid.

04-12-2016 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (375)
Anderhalf jaar heb ik deze spiraal gehad. In principe niet veel bijwerkingen gehad. Wat erger ongesteld, meer bloedingen en steken maar dat was niet zo erg. Ik heb anderhalf jaar af en aan last van bacteriële vaginose gehad. Dit begon nadat het spiraaltje was gezet, na twee maanden een antibiotica kuur gekregen maar het kwam steeds terug. Uiteindelijk na diverse kuren en b[lees meer...]ezoeken aan zowel de huisarts als de gynaecoloog de spiraal eruit gehaald. Sindsdien geen last meer van de infecties. Wat dat betreft echt geen aanrader, want de symptomen van de vaginose zijn verschrikkelijk. Als je daar geen last van hebt dan is het een prima anticonceptiemiddel.

13-09-2016 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Precies elf weken geleden heb ik een koperspiraaltje laten plaatsen. Omdat ik ontzettend heb getwijfeld en veel verschillende ervaringen heb gelezen op deze website plaats ik mijn positieve ervaring. Sinds anderhalf jaar gebruikte ik de nuvaring. Daarvoor had ik nooit eerder anti-conceptie gebruikt (ik was 22 toen ik met de nuvaring startte). Het afgelopen jaar zat ik stee[lees meer...]ds minder lekker in m’n vel: veel huilbuien om niks (ook als ik niet ongesteld was), laag libido, chagrijnig, emotioneel voelde ik me afgevlakt. Omdat ik nog maar relatief kort een hormonaal anticonceptiemiddel gebruikte wist ik ook hoe ik normaal was. Ik herkende mezelf bijna niet meer en het voelde alsof ik mezelf kwijt was geraakt. Ik kon me haast niet voorstellen dat dit met de nuvaring te maken had, maar om dit uit te sluiten besloot ik toch voor een koperspiraaltje te gaan, zodat ik geen kunstmatige hormonen meer zou hebben. Op internet las ik veel horrorverhalen: het zetten zou gruwelijk veel pijn doen, de menstruatie zou veel erger worden en seks zou pijn doen. Dit heeft me lange tijd afgeschrikt, maar ik besloot dat het zo echt niet langer kon. Eind juni was het dan zover. Het zetten deed inderdaad best eventjes pijn (zelfs met een diclofenac achter de kiezen; ik heb geen kinderen), een soort hele hevige, intense menstruatiekramp. Maar nu, bijna drie maanden kan ik je zeggen: het is het zó waard geweest. De dagen na het zetten heb ik nauwelijks last gehad van krampen, pijn of bloedverlies. Ik had alleen wat bloed van de menstruatie, omdat ik heb had laten zetten op mijn eerste ongesteldheidsdag. Toen ik het koperspiraal drie dagen had durfde ik het aan om seks te hebben. De eerste paar keren was dit nog wel eens pijnlijk (vooral als het wat dieper ging), maar na een maand was dat verdwenen. Geen greintje pijn bij de seks meer. Mijn baarmoeder was toen gewend aan het spiraal. De eerste twee maandjes merkte ik emotioneel gezien nog niet heel veel verschil, maar dat was logisch, omdat het tijd nodig heeft voordat alles weer is zoals voor de kunstmatige hormonen. Sinds een maand begin ik mezelf weer terug te vinden. Ik ben vrolijker, heb meer zin in seks (veel zin zelfs, mijn oude libido is weer helemaal terug), nauwelijks meer huilbuien (alleen de gebruikelijke tijdens mijn menstruatie). Ik ben nu één keer ongesteld geweest en heb tot nu toe gaan last van meer krampen of meer bloedverlies, eigenlijk verloopt mijn menstruatie weer zoals voor de nuvaring. Ik ben zo blij dat ik deze keuze uiteindelijk heb gemaakt. Tegen iedereen die zich laat afschrikken door de horrorverhalen wil ik zeggen: “Laat je niet gek maken. Mensen delen sneller hun negatieve ervaring, dan hun goede. Ja, het zetten doet pijn, maar het is het absoluut waard! Voor mij nooit meer hormonen.”

16-08-2016 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (330)
De algemene beoordeling kan ik nog niet helemaal beoordelen, omdat ik het spiraal vanmorgen heb laten plaatsen. Er staan veel "enge" verhalen op over het plaatsen, waardoor ik zelf heel nerveus door ben geweest. Het plaatsen is geen pretje, maar omdat ik heel ontspannen was ging het veel makkelijker. Het vastpakken van je baarmoeder mond doet echt wel even zeer, maar door[lees meer...] het goed weg te zuchten is het echt wel te doen. Het plaatsen van het spiraaltje zelf is hetzelfde gevoel als het vastpakken van de baarmoedermond, ook wegzuchten en het is wel te doen. Je staat na 10 min weer buiten. Erna wel wat krampen maar ook die zijn dragelijk.

13-06-2016 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (375)
Ik wilde graag anticonceptie zonder hormonen. Van te voren erg zenuwachtig voor het plaatsen, maar dit viel erg mee (ik heb nog geen kinderen). Wel ervoor gekozen om het bij de gynaecoloog te laten doen. Redelijk veel buikkramp gehad na het plaatsen, duurde paar dagen. Tot aan mijn eerste menstruatie (3 weken later) regelmatig buikpijn. Eerste menstruatie was een ramp, hel[lees meer...]e erge krampen en 5 volle dagen bloedverlies. Van nature duurt mijn menstruatie twee dagen en heb ik vrijwel geen buikpijn, dus dit was even wennen. Ondertussen heb ik een tweede menstruatie achter de rug en deze was minder pijnlijk. Ik ben wel vijf volle dagen ongesteld nu, maar het is verder goed te doen. Buiten de menstruatie om verder geen klachten meer. Al met al meer dan tevreden!

19-05-2016 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal (300)
Van andere anticonceptie had ik altijd wel ergens last: humeur, bloedingen, laag libido. En de hormonen in die middelen staan mij altijd tegen. Bij de koperspiraal heb ik daar geen last van. Ik ben nu voor de 2e keer licht ongesteld en door alle horrorverhalen vreesde ik de menstruaties, dus had ibuprofen al in huis.. maar nog absoluut niet nodig. De plaatsing heb ik bij d[lees meer...]e gynaecoloog gedaan ivm nog geven van borstvoeding. Volgens mijn huisarts is dat verstandiger ivm verweking/dun zijn van baarmoederslijmvlies en kans op bloedingen of verkeerd plaatsen. Nu geef ik nog borstvoeding, dus heel misschien heeft dat nog wel invloed op de lichtheid van de menstruatie. Maar het fijne vind ik dat je natuurlijke cyclus ongestoord blijft, dus er wordt geen kunstmatige menstruatie aangezet. Wel heb ik soms tussentijds een heel licht roze afscheiding wat duidt op wat bloedverlies. Maar dat is vele malen minder dan wat ik bij implanon en mirena spiraal had.