Ervaringen met Flexi-T (koperhoudend spiraaltje)

Flexi-T (koperhoudend spi...

16-02-2020 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb de spiraal inmiddels al een maand. Hier en daar wat steekjes gehad. Plaatsing ging ookwel goed was even doorzetten Nu mijn eerste menstruatie ook wel wat buikpijn gehad, maar dit was nog wel te onderdrukken. Op de controle zat hij goed ik twijfelde door die rare steekjes dus ging eerder, had gewoon te maken met de cyclus Ik heb voor het eerst een menstruatie cu[lees meer...]p weer gebruikt even ermee gewacht, het ging goed totdat ik na het eruit halen plots mega erge buikpijn kreeg na de 3de keer snachts Waar dat aan lag is me niet helemaal duidelijk geworden, ik was ook erg onrustig die nacht. Maar ik had zon pijn "dat ik gauw aleve had ingenomen, en ik voelde de drukkende pijn wegtrekken. Spiraal gecheckt of hij niet uit gestoten was , ik voelde alleen het touwtje geen*** hard stukje pfff Verder vandaag geen buikpijn meer gehad niet zo erg meer als toen ik in bed lag. Ik had nog narillingen ervan na die aanval. Verloskundige adviseerde even om de cup niet te gebruiken tijdig, maar ik durf dit niet meer, ik kneep de cup ook in het vacuum te verbreken nog steeds een raadsel of de pijn hier van kwam Ik merkte ook dat mijn vagina vanbinnen erg soepel was daarom kon ik de touwtjes dus voelen wat normaal niet was. Als dat ding gewoon netjes blijft zitten en zijn taken doet ben ik hoe dan ook erg blij, en raad ik de flexi T zeker aan, ik heb er eentje met wat meer koper.

27-01-2020 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (380)
Even een positief verhaal.. Laten plaatsen, meevallertje tot nu toe. Plaatsen was even op de tanden bijten, maar erna rustig aan gedaan 3 tot 4 dagen rusten. Geen gemeenschap gehad wegens steken en krampen 2 /3 dagen lang, licht bloedverlies door het zetten Wegens het wondje. Het lijkt nu te minderen, ook is de buikpijn weg. Ik was pil gebruikster en had het voor[lees meer...]deel dat mijn stop week voor het zetten geweest is niet heel veel gebloed, en ook geen zware krampen tot nu toe. Nu wachten op mijn echte menstruatie. En hoe deze gaat zijn met dit spiraaltje spannend En hopen dat hij blijft zitten over 6 weken controle

02-11-2018 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
Aangezien ik van alle anticonceptie die hormonen bevatten paniekaanvallen kreeg ben ik 5 jaar terug begonnen met een koperspiraal. Plaatsing was niet heel prettig en de eerste maanden had ik tuddendoor bloedingen maar daarna erg tevreden. Ik ben zo tevreden dat ik hem vandaag heb laten verwisselen voor een nieuwe

21-09-2018 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (300)
Na 12 jaar (vanaf mijn 13e) de pil geslikt te hebben ben ik gestopt. Ik was klaar met hormonen en wilde wel eens weten hoe het zonder hormonen voelde. Na enkele maanden geen anticonceptie te gebruiken kwam toch weer de behoefte om anticonceptie te gebruiken, echter wilde ik graag iets zonder hormonen. De koperspiraal is dan de enige optie en na alle horrorverhalen op inter[lees meer...]net durfde ik eigenlijk niet. Uiteindelijk is het zo erg meegevallen dat ik niet meer anders wil! Het plaatsen zelf was echt niet fijn, maar vooraf had ik pijnstilling genomen en het is echt belangrijk dat je kunt ontspannen. Echt pijn heb ik nog geen minuutje gehad en die pijn ebde snel weer weg. Na de plaatsing heb ik nog twee dagen een beetje kramp gehad in mijn buik dat goed op te lossen was met een kruik. Ook heb ik nog 4 dagen last gehad van bloedverlies. De enige bijwerkingen die ik heb zijn kramp tijdens mijn eisprong (hier had ik voorheen nooit last van) en dat ik nu af en toe tussendoor een beetje bloed 'spot'. Dit heb ik over voor anticonceptie zonder hormonen.

23-05-2018 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal
Ik ben vanaf mijn 18e een anticonceptiepil beginnen slikken. Ik heb er eerst enkele geprobeerd en de definitieve was Microgynon 30. Ik heb deze geslikt van maart 2011 tot juli 2013. In het begin verliep dit allemaal heel goed, maar naarmate er maanden en dan 2 jaar voorbijgingen, werd ik enorm depressief, ik was ook ongeveer 10 kg bijgekomen ook al sportte ik toen, terwijl[lees meer...] ik van mezelf eerder een slank persoon ben met een snel metabolisme die bij wijze van spreken niets moest doen om een slanker figuur te behouden. Ook kreeg ik van deze pil enorme zware acne en een vette huid, hiervoor had ik daar ook nooit erg last van en was ik ook 'gezegend' met een redelijk goede huid. Ik voelde me met deze pil een opgeblazen, depressieve en lelijke walrus, een wandelende ton. Tijdens mijn stopweek voelde ik me enorm goed en tijdens het slikken heel slecht. Tot ik me dat begon te realiseren, ben ik gestopt in juli 2013. Enkele maanden na het stoppen was ik al 5 kg vermagerd en bleef alles wat ik at er ook al niet meer aanplakken. Ik voelde mij mentaal op slag beter, een andere en positievere persoon, terwijl ik bij de pil bleef hangen in heel erg negatieve emoties. De acne is eigenlijk altijd gebleven, ook nu moet ik nog zien wat ik doe. Ik heb pas sinds dit jaar goede producten gevonden die het een beetje in toom weten te houden, antibiotica ook geprobeerd en ik ben 26 met een vette huid. In 2016 heb ik besloten om een koperspiraal te laten zetten, omdat ik het echt gehad had met hormonen. Ik moet zeggen dat ik met de koperspiraal wel beter af ben op vlak van me goed voelen, niets bijkomen, maar ik had zonder pil mijn menstruatie nooit enorm enorm erg, wat ik nu met de koperspiraal wel heel heftig heb, zo heftig dat ik soms moet thuisblijven. Vandaag bij de gynaecoloog geweest, het probleem uitgelegd van mijn enorm heftige menstruaties (grootste tampon + groot maandverband en na een uur al doorlekken), zij heeft mij aangeraden om ondanks mijn schrik toch misschien dan terug over te schakelen op hormonale anticonceptie (mirena of minipil wegens minder hormonen), maar na het lezen van enorm veel reviews, heb ik toch beslist dat ik liever mezelf blijf met heftige menstruaties dan een persoon met minder of geen menstruatie die bijna zelfmoordneigingen heeft.

19-03-2018 | Vrouw | 40
koperhoudend spiraal (300)
Na ruim 24 jaar (met een pil pauze van 2 jaar) verschillende pillen te hebben geslikt en een mirena spiraal te hebben geprobeerd (geen succes!) ben ik eigenlijk uit nood overgestapt op een koperspiraal. Ik had zoveel bijwerkingen van de hormonen dat ik er echt niet meer tegen kon. Nav m’n ervaring met de mirena, die ik bijna continu voelde zitten heb ik gekozen voor een fl[lees meer...]exi-t +300. Deze heeft gebogen armpjes, is zeer buigzaam en heeft een kleinere inbreng huls. Ik heb van het plaatsen bijna niets gevoeld. De mirena was duidelijk pijnlijker, dit spiraal was hooguit ongemakkelijk. Nadien een paar uur kramp gehad en twee dagen later kreeg ik iets dat leek op menstruatie. Ik was namelijk ruim twee weken eerder al gestopt met de pil, maar de dokter kon twee keer niet en het plaatsen van de spiraal werd dus steeds verplaatst. Zoals verwacht wat heviger dan met de pil. Toen na twee weken weer. Maar vanaf dat moment lijkt nu alles weer “normaal”. Ik ben nu na 28 dagen weer ongesteld en heb m’n eisprong in het midden van de cyclus ook duidelijk gevoeld. Ja, ik bloed heviger, maar ik heb geen tussentijdse bloedingen en zware hoofdpijn meer en ik voel me weer veel meer mezelf. Ik merk nu duidelijk dat ik een cyclus heb. Dat is voor veel vrouwen een nadeel, maar tot nu toe voor mij niet. M’n lichaam “leeft” weer. Ontpillen is niet fijn (acne) maar daar kan het spiraal niets aan doen. Misschien verander ik nog van mening, dat kan natuurlijk altijd. Maar ik voel dit spiraal nooit zitten en ik heb tevens m’n libido weer terug!

09-11-2017 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
Het koperspiraal leek een goed alternatief voor het mirena spiraal. Ik vloeide wel meer, maar voelde me verder wel ontspannen en vrolijk.

17-02-2017 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (1991)
De pil was niet meer ideaal voor mij als anticonceptie. Ik kreeg doorbraakbloedingen en was daardoor drie weken van de vier per maand ongesteld. Ook ben ik er nu achter dat de pil veel invloed had op mijn stemmingen. Ik voelde me zeker 2 keer per week rot (verdrietig, ellendig, etc.) en ik wist niet waardoor, nu is dit teruggebracht naar 1 keer per maand. Ik denk dat dit t[lees meer...]e maken had met de hormonen van de pil ... (die ik wel vanaf mijn 14de heb geslikt, dus een groot deel van mijn leven hebben bepaald). Allereerst heb ik het spiraaltje laten inbrengen bij de huisarts. Ik raad iedereen dit af. De hele behandeling duurde een uur, ze konden mijn baarmoeder niet vinden en was erg ongemakkelijk en pijnlijk. Uiteindelijk bleek bij controle 5 weken later door de gynaecoloog (echo) dat hij ook nog eens niet goed zat, dus de hele handel moest eruit. Toen het spiraaltje laten plaatsen door gynaecoloog. Ik stond binnen tien minuten buiten en dat raad ik iedereen aan. Ik had twee feminax genomen en twee paracetamol vanwege de horrorpraktijken bij de huisarts en daar was ik erg blij mee, want het doet goed zeer. Het schijnt minder zeer te doen als je al kinderen hebt gehad, maar daar weet ik dus niets van. Van bijwerkingen van het spiraaltje heb ik weinig last. Ik ben blij met mijn 'normale' cyclus en gemoedstoestand zonder de hormonen van de pil. Geen last tijdens seks. Soms nog wat kramp, maar dat schijnt minder te worden.

31-01-2017 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal (300)
Vanmiddag mijn Flexi-T 300 laten plaatsen bij de huisarts. In eerste instantie wilde ik een Gynefix, maar de dokter zei me dat de Flexi-T ook prima is, en iets makkelijker te verkrijgen en plaatsen is. Zodoende.. Ik maakte me wel wat zorgen aangezien ik de laatste keer vlak na het plaatsen van de Mirena spiraal flauw ben gevallen van de napijn. Ik ben vantevoren dan ook m[lees meer...]ijn medicijnkist ingedoken en heb 1 x 10 mg Oxazepam en 1500 mg Paracetamol genomen, ongeveer een uur voor de ingreep. Bij aankomst stelde de huisarts me gerust en zei me dat ze de "spiraalkoningin" is. Ik moest wel lachen, ze brak het ijs. Nadat ik me half had uitgekleed vroeg ze me plaats te nemen op een bedje. Ze zei me mijn benen te spreiden, en mijn billen te ontspannen. Ze bracht een warme eendenbek bij me in, die ze vastzette. Vervolgens prepareerde ze de boel met jodium. Erg comfortabel lag ik er niet bij, maar tot zover was het nog te doen. De volgende stap was het opmeten van mijn baarmoeder. Ze bracht een staafje in, dit zorgde voor een krampje en een prikkende pijn van binnen. Ze legde mijn baarmoeder recht (whatever dat inhield), dit was echt mega pijnlijk en kort daarna schoof ze de spiraal naar binnen. Het voelde als een inwendige stomp in mijn buik. Branderig, drukkend en gespannen. Prettig is anders, maar het was uiteindelijk binnen een kwartier gepiept. Ik was een beetje duizelig maar na een halfuurtje alweer fris genoeg om op de fiets naar het station te rijden. Gedurende de rest van de dag heb ik nog wat krampjes mogen ervaren, met bloedverlies valt het alles mee. Tip: neem een vriendin mee! :) en neem wat ontspannende middelen vantevoren;)

16-08-2016 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (330)
De algemene beoordeling kan ik nog niet helemaal beoordelen, omdat ik het spiraal vanmorgen heb laten plaatsen. Er staan veel "enge" verhalen op over het plaatsen, waardoor ik zelf heel nerveus door ben geweest. Het plaatsen is geen pretje, maar omdat ik heel ontspannen was ging het veel makkelijker. Het vastpakken van je baarmoeder mond doet echt wel even zeer, maar door[lees meer...] het goed weg te zuchten is het echt wel te doen. Het plaatsen van het spiraaltje zelf is hetzelfde gevoel als het vastpakken van de baarmoedermond, ook wegzuchten en het is wel te doen. Je staat na 10 min weer buiten. Erna wel wat krampen maar ook die zijn dragelijk.

13-06-2016 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (375)
Ik wilde graag anticonceptie zonder hormonen. Van te voren erg zenuwachtig voor het plaatsen, maar dit viel erg mee (ik heb nog geen kinderen). Wel ervoor gekozen om het bij de gynaecoloog te laten doen. Redelijk veel buikkramp gehad na het plaatsen, duurde paar dagen. Tot aan mijn eerste menstruatie (3 weken later) regelmatig buikpijn. Eerste menstruatie was een ramp, hel[lees meer...]e erge krampen en 5 volle dagen bloedverlies. Van nature duurt mijn menstruatie twee dagen en heb ik vrijwel geen buikpijn, dus dit was even wennen. Ondertussen heb ik een tweede menstruatie achter de rug en deze was minder pijnlijk. Ik ben wel vijf volle dagen ongesteld nu, maar het is verder goed te doen. Buiten de menstruatie om verder geen klachten meer. Al met al meer dan tevreden!

14-07-2015 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Nu ongeveer een maand geleden laten plaatsen, dat is niet zo fijn maar duurt maar even. Verder weinig last, af en toe krampen en lekker makkelijk dat je nergens aan hoeft te denken. Wel af en toe meer afscheiding maar dit zou na 3 maanden normaal moeten zijn. Naar mijn idee een van de beste anticonceptiemiddelen als je geen hormonen wilt.

13-05-2015 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (300)
Mijn 5 jaar koperspiraal zit er bijna op! Ik kan eerlijk zeggen dat het een geweldige beslissing is geweest om hem te plaatsen, ook al ging dat niet vanzelf ;). De eerste keer niet goed gezet en de spiraal zakte uit m'n baarmoeder. De 2e keer goed gezet en 5 jaar plezier van gehad. Beide keren zetten was met verdoving, wat wel een aanrader is denk ik. Als je je zorgen maak[lees meer...]t over het zetten: >> niet doen <<. Oké, het is even doorbijten, die 5 seconden pijn kan je lijden, geloof me. Die middag krampen er na is vervelend, maar daarna heb je er 5 jaar plezier van. Mijn ongesteldheid is gewoon regelmatig, ik heb milde krampen en vloei als een jekko. Spiraal heeft hier geen invloed op, omdat het geen hormoonspiraal is. In die 5 jaar tijd nooit klachten gehad. Nooit last gehad. Een vaste relatie en niet zwanger. Als je recensies en reviews zoekt omdat je bang bent voor complicaties: maak jezelf niet zo gek! Praat met je huisarts en laat je daar adviseren. Niet op het internet. Misschien is het niet geschikt voor jou, maar laat dat de professionals bepalen. Ik ben geen professional, maar wel dolgelukkig dat ik het heb gedaan en ga binnenkort een nieuwe laten plaatsen. Ik ben wel een heel tevreden gebruiker :) .

19-06-2014 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal
Ik wil even ervaring delen over de Flexi T 380. Je leest op internet de meest gruwelijke ervaringen met een spiraal, maar ik heb er nul last van gehad! Ik heb nog geen kinderen en dus was ik huiverig voor het zetten. Bij mij is hij op de laatste dag van mijn menstruatie gezet en behalve een onplezierig krabbeltje in je baarmoeder, heb ik niets gevoeld! Moet er wel bij ver[lees meer...]tellen dat ik een uur van te voren twee Aleve Feminax tabletten heb genomen. In de loop van de middag een lichte kramp gehad en verder een lichte bloeding van twee à drie dagen. Niets geen horrorervaring. Hop, plop erin en klaar. Ik ben blij!

21-08-2013 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal
Uit noodzaak genomen. Kan niet goed tegen de hormonen van de pil. Daarom voor koperspiraal gekozen Plaatsen was pijnlijk. Vervelende bijwerkingen zijn debloedingen. Elke maand 7 volle dagen en erg heftig. Krijg hiervoor pijnstillers voorgeschreven. Verder geen last van bijwerkingen

08-03-2013 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal
Eerste 6 maanden even doorbijten, veel bloedverlies en bijna hele maand licht bloedverlies. Nu , na 6 maanden alles genormaliseerd. Geen bijwerkingen, menstruatie als voorheen, 2 dagen normaal bloedverlies. Ben er heel blij mee! Geen hormonen meer en nergens meer aan denken! Inbrengen was ook niet pijnlijk. Wel bij gynaecoloog laten doen.