Ervaringen met Gynefix (koperhoudend spiraaltje)

Gynefix (koperhoudend spi...

11-11-2016 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (200)
Hier nog een (tot nu toe) tevreden gebruikster. Ik heb drie weken geleden de Gynefix laten plaatsen in het OLVG in A'dam omdat ik psychische klachten krijg van anticonceptie met hormonen. Over de Gynefix las ik de meeste positieve verhalen. Volgens de gyn is er geen wetenschappelijk bewijs dat de Gynefix ook daadwerkelijk minder bijwerkingen geeft dan andere koperspiraaltj[lees meer...]es, maar ik wilde het zekere voor het onzekere nemen aangezien ik al zoveel andere methoden heb geprobeerd (waarvan de Implanon echt horror was!!). Mijn ervaring mbt het plaatsen: ik heb hem op de vierde dag van mijn menstruatie laten plaatsen. Ik had toen al nauwelijks bloedverlies meer overigens. Ik heb om een verdoving gevraagd. Ik had 4 venijnige prikjes nodig om de boel goed te verdoven. Zelf had ik twee uur van tevoren Naproxen geslikt (in totaal 440 mg, twee tabletjes die je bij de Etos kan kopen). De tang die de baarmoedermond vastpakt heb ik dus helemaal niet gevoeld. Het inbrengen van het buisje vond ik pijnlijk, voelde als een hele nare menstruatiekramp. Moest geloof ik ook overnieuw omdat hij te lang was ofzo. Toen de Gynefix zelf werd ingebracht en vastgeknoopt was ik al bijna 'gewend' aan de pijn en het gedoe daar beneden (ze doen ook een uitgebreide echo van tevoren), dat ik na afloop vroeg "huh was dit het al?". Misschien ook omdat hij mij niet veel uitleg gaf van wat hij aan het doen was, maar het gewoon deed. Hij was namelijk een arts in opleiding dingen aan het uitleggen in medisch jargon dat ik toch niet begreep. Na afloop nog een echo gekregen en hij zat perfect. De gyn vond het niet nodig dat ik nog op controle kwam. Al met al vond ik het dus zeker pijnlijk, maar viel het me toch wel weer mee. Ik zou het nemen van een spiraal in ieder geval zeker niet laten voor de pijn bij het plaatsen! Bij het plaatsen heb ik uiteraard een beetje gebloed, maar na plaatsing eigenlijk nergens meer last van gehad, op een licht weeïg gevoel in m'n baarmoeder na. Ben ook gelijk gaan shoppen in de stad. De week na plaatsing alleen last gehad van hele lichte spotting, maar dat mag geen naam hebben. Met sex heb ik netjes een week gewacht. Geen last gehad daarna, al voelde mijn vriend de draad af en toe zitten. Niet dat dat pijn deed oid. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn draadje vrij lang is. Volgens de gyn zou hij om de baarmoedermond krullen, maar ik voel hem de ene dag bijna niet en de andere dag hangt hij zeg maar echt een stuk "lager". Inmiddels heb ik ook mijn eerste menstruatie al gehad. Die kwam een stuk vroeger dan verwacht. Normaal gesproken heb ik al een korte, onregelmatige cyclus (gemiddeld 24 dagen), maar nu begon ik op dag 18 al licht te bloeden. Op dag 19 niks en op dag 20 brak het echt door. Die eerste twee dagen bloedde ik wel echt veel meer dan dat ik gewend ben, dus dat was wel even vervelend. Maar het was ook niet zo dat ik elk uur naar het toilet moest rennen omdat ik anders door zou lekken. De buikkrampen die ik normaal gesproken altijd heb bleven helemaal weg! Wel had ik last van erge rugpijn de dagen vooraf en de eerste zware dagen. Voor de rest verliep mijn menstruatie qua aantal dagen eigenlijk zoals normaal. Vanaf dag 3 een stuk minder bloedverlies en nu op dag 6 alleen nog wat spotting. Hopelijk blijft die spotting hierna dan ook weg tot de volgende menstruatie, die hopelijk wat later komt de volgende keer! Wel kreeg ik op dag 4 en 5 ineens best wel nare krampen in mijn eierstokken / baarmoeder. Geen idee hoe dat ineens kwam. Heb zelfs Naproxen moeten slikken. Volgende week heb ik op mijn verzoek toch een controleafspraak bij de gyn, ook i.v.m. die lange draad. Concluderend zou ik iedereen die twijfelt willen aanraden om de Gynefix gewoon te proberen. Als je wel eventueel heel erge last krijgt ervan, kan je hem altijd nog laten verwijderen.

29-06-2016 | Vrouw | 31
koperhoudend spiraal (300)
na lang uitstellen en niet durven ruim 2 maanden geleden de Gynefix laten zetten. ik ben er echt superblij mee. vooral omdat ik nu met de pil kon stoppen en toch niet zenuwachtig hoef te zijn over een eventuele zwangerschap. de pil bleek trouwens veel meer effect op mijn mijn humeur, zelfvertrouwen en seksleven te hebben dan ik ooit had durven vermoeden. ik sta nu veel ste[lees meer...]viger in mijn schoenen en heb weer goede zin in seks. ik was al twee maanden voor dat ik de spiraal kreeg gestopt met de pil en kan dus ook goed vergelijken. de spiraal heeft bij mij nog geen merkbare invloed gehad. het zetten van de spiraal was pijnlijker dan ik gehoopt had, maar voor het even dat het duurt is het te doen. ik heb geen last van extra krampen of meer bloedverlies, dus dat is ook fijn. mijn ervaring met de gynefix is dan ook uitstekend, ik raad deze zeker aan.

11-06-2016 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (300)
Afgelopen week heb ik een Gynefix spiraal laten plaatsen. Na ruim 13 jaar de pil te hebben geslikt, heb ik hiervoor gekozen omdat ik geen hormonen meer wilde; er zit trombose in mijn familie en ik rook, dus wilde het risico niet meer lopen. Daarbij was mijn libido niet goed genoeg naar mijn zin en had ik zoiets van laten we eens met de pil stoppen. Ik heb goed georienteerd[lees meer...] tussen de Multiload (ander koperspiraaltje) en de Gynefix, uiteindelijk voor deze gekozen door goede verhalen om me heen. Mijn huisarts kende het niet (in Belgie normaal middel, in NL niet) en verwees me door naar de gyneacoloog. Vooraf nog wat vragen laten beantwoorden door de verpleegkundige. Ik heb het als vervelend ervaren dat ik zowel bij deze verpleegkundige als voor de plaatsing aan de gyneacoloog mezelf moest verantwoorden waarom ik deze wilde, omdat het in hun ogen meestal alleen wordt geplaatst bij vrouwen waarbij andere spiraaltjes niet blijven zitten. Toch doorgezet en het viel me alles mee. Nu moet ik zeggen dat ik uitging van het ergste en ook 400 mg ibuprofen en 2 paracetemols ophad;). Het interne onderzoek deed geen pijn, het plaatsen op zich ook niet. Het moment dat ze door de baarmoederwand prikken is wel pijnlijk, maar duurt misschien 3 minuten. Na het plaatsen heb ik de avond klein beetje last gehad van krampen (zoals bij ongesteldheid) en bloedde ik ook. De dag erna een weeïg gevoel, buik-en rugkrampen. Eigenlijk hetzelfde gevoel als ongesteld zijn. Nu zijn we 4 dagen verder en bloed ik nog steeds; niet erger dan ongesteldheid en ook niet pijnlijk. Heb alweer een flinke sportsessie gehad (al voelde ik dit wel nog) Ik kijk het nog 3 dagen aan, als het bloeden dan niet is opgehouden, neem ik weer contact op met de arts. Verder moet ik nog afwachten hoe de eerste ongesteldheid gaat zijn, maar tot nu toe bevalt het goed. Ook heb ik nog geen seks gehad, dus deze ervaring kan ik nog niet delen.

31-07-2015 | Vrouw | 38
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb gekozen voor dit spiraal omdat het geen hormonen bevat en een zeer lage kans heeft op scheefzakken of uitvallen. Het spiraaltje zelf is heel klein en ik voel het niet zitten. Het inbrengen viel reuze mee. Ik heb het laten doen bij het Mildred Rutgershuis omdat ik graag geholpen wilde worden door iemand die veel ervaring had met het zetten. Het arts die me hielp gaf [lees meer...]me goede voorlichting en ze plaatste het spiraal snel. Voordat ik het wist zat het al op zijn plek. Het voelde als een stevige menstruatie kramp. Daarna zonder problemen naar huis gegaan en nog een paar dagen licht gevloeid. De eerste menstruatie na het plaatsen duurde een paar dagen langer (8 ipv 5) maar was niet pijnlijker dan normaal. Tijdens de seks voelt mijn partner heel soms het touwtje dat nu over de rand van mijn baarmoedermond loopt. Dat is niet pijnlijk volgens hem. Ik voel het spiraal niet zitten, wel merkte ik bij de eerste orgasmes na het plaatsen dat de baarmoeder nog wat gevoelig was. Ik ben er echt heel tevreden mee.

31-07-2015 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb helaas niet zo'n goede ervaring met de Gynefix. Het plaatsen was pijnlijk, maar dat was maar heel even. De eerste week dat ik hem had heb ik nergens last van gehad. Een week na het plaatsen kreeg ik ontzettende buikpijn, maar meer in mijn darmen. Dus de huisarts zei dat het niet met het spiraaltje te maken kon hebben maar waarschijnlijk obstipatie was. Toen ik na 7[lees meer...] weken een controle had, was het spiraaltje niet te zien op de echo., dus werd er een röntgenfoto gemaakt. Het spiraaltje had een gaatje gemaakt in mijn baarmoederwand en is terecht gekomen tussen mijn darmen. Dus dat was die heftige pijn. Het spiraaltje moet nu verwijderd worden met een kijkoperatie. Ze gaan dan direct kijken of mijn baarmoederwand helemaal geheeld is en dan laat ik onder narcose de Flexi-T plaatsen. Mijn gynaecologe zei dat dit niet vaak voorkwam, maar ik wilde mijn ervaring toch even delen, omdat ik zelf dacht dat de Gynefix het beste spiraaltje zou zijn.

01-07-2015 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (330)
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik heel erg blij ben dat ik de Gynefix heb "ontdekt". Ik heb een paar jaar geleden een tijdje de pil geslikt, maar had hier nare bijwerkingen van (slechte huid, hoofdpijn, stemmingswisselingen, heel 'down' gevoel) en was dus absoluut niet tevreden. Het proberen van andere pillen heeft ook niks geholpen, de klachten bleven. Omdat ik geen v[lees meer...]riend had ben ik gestopt. Maar toen ik weer een relatie kreeg, ben ik toch weer aan de pil gegaan. Na een lange zoektocht één gevonden waar ik goede hoop bij had, maar helaas. Ook dit was waardeloos. Om te kijken of mijn problemen echt van de pil kwamen, ben ik vier maanden gestopt. Na een maand waren de klachten weg en kon in mijn conclusies trekken. Geen pil vol met hormonen meer voor mij.. Maar ja, je moet wel wat. Dus ik ben op zoek gegaan naar een alternatief en zo kwam ik bij de Gynefix uit. Na heel lang research en googlen op internet ben ik naar mijn huisarts gegaan. Zij kenden de Gynefix niet, maar zeiden dat ze het wel zelf konden plaatsen. Dit is nog een "ruzie" geworden, omdat ik het niet door mijn eigen huisarts wilde plaatsen. Dit omdat er overal staat, zowel op de website, als op forums, als hier, dat het geplaatst moet worden door een arts die er een training voor heeft gevolgd. Na heel wat gesprekken toch een doorverwijzing gekregen naar Utrecht UMC. Ik ben hier heel fijn ontvangen en had een heel aardige arts. Ze stelde me erg op mijn gemak. Het plaatsten was licht pijnlijk, maar ik had dan ook geen pijnstillers van tevoren genomen. Na de behandeling heb ik wel een iboprufen gekregen. De behandeling zelf duurde maar een half uurtje, en was dus nauwelijks pijnlijk. Ik heb de Gynefix nu drie maanden en ben zeer tevreden. De enige bijwerkingen die ik heb is dat ik meer bloedverlies heb en dat er iets meer krampen zijn. Maar de krampen zijn eigenlijk alleen de eerste dag, en zijn nu ook al veel minder dan de eerste twee menstruatie's na plaatsing. Verder nergens last van, je voelt 'm ook niet zitten. Als je een hormoonvrije manier van anticonceptie wil, dan is dit in mijn ogen echt de perfecte oplossing. Geen synthetische hormonen meer in je lichaam! Het is een heel verhaal geworden ;) Maar ik heb zelf ook veel aan deze site en alle meningen en verhalen gehad, dus ik deel mijn verhaal ook graag. Ik hoop dat de nog-zoekende mensen er wat aan hebben!

09-04-2015 | Vrouw | 38
koperhoudend spiraal (200)
Ik heb 4 jaar de gynefix gehad nadat ik had besloten ge stoppen met hormonen. Dit was de kleinste koperspiraal die ik kon vinden en waar de meningen redelijk positief over waren. Ik heb de spiraal laten plaatsen in het ziekenhuis door een gynaecoloog die hier ervaring mee had. Het plaatsen ging vlot met enige kramp achteraf. Gedurende het gebruik was ik langer ongesteld [lees meer...](7-10 dagen). Wel regelmatig en niet heel heftig. De buikkrampen vielen ook mee.

20-02-2015 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal (300)
Na zo veel ervaringen op internet te lezen over anticonceptie middelen( en vooral negatieve ervaringen vind je op de forums )heb ik even de tijd genomen om even de Gynefix te prijzen. Eerst had ik een gewone koper spiraal, maar die had ik paar dagen na de plaatsing afgestoten. Het was vreselijk! Maar omdat ik intollerant ben aan hormonen, heb ik besloten toch de Gynefix te[lees meer...] proberen. Het was geplaatst in no time en helemaal pijnloos! Ik vreesde dat dit zal pijn doen omdat Gynefix een implant IUD is, maar viel reuze mee. En nu 2 jaar verder ben ik alleen maar positief. De cyclus bleef onveranderd, misschien bloed ik zelfs minder. Jammer dat ik was zo sceptisch over IUDs en heb niet eerder ervoor gekozen.

17-12-2014 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal
Ik heb de Gynefix bij een gynaecoloog in het ziekenhuis laten plaatsen. Het plaatsen zelf was niet prettig (vooral het opmeten van de baarmoeder was even naar), maar het grootste probleem daarbij is dat mijn bloeddruk heel laag wordt wanneer er aan mijn lichaam wordt gerommeld. Qua pijn waren het even twee erge "menstruatie"krampen en dat was ook alles. Sindsdien heb ik[lees meer...] geen moment doorgehad dat de Gynefix er zit. De eerste dag van mijn menstruatie is nu vrij heftig, ik verlies dan veel bloed, maar verder is mijn menstruatie regelmatig en heb ik geen last. Mijn huisarts had nog nooit van de Gynefix gehoord, maar heeft na eigen onderzoek besloten dat het vanaf nu haar voorkeurs"spiraal" wordt wanneer vrouwen ernaar vragen. Naast dat ikzelf dus heel positief ben, is ook mijn huisarts om.

19-09-2014 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal
Ik heb de Gynefix iets meer dan 2 jaar geleden laten zetten. Heb dit in het Rutgershuis in Arnhem laten doen omdat ze hier gespecialiseerd waren in het zetten van deze spiraal. Ben zeer positief over de artsen daar, het zetten ging bij mij moeizaam (baarmoeder gekanteld) maar ze deden het heel rustig en vertelden steeds wat ze aan het doen waren. Ook was het mogelijk om pl[lees meer...]aatselijk een verdoving te nemen. Heb dit eigenlijk vooral voor mijn eigen geruststelling gedaan, weet niet of het wat had uitgemaakt als ik het niet had gedaan. Bij controle-echo na plaatsing was het zo dat de spiraal niet helemaal op de gewenste plek in de baarmoeder zat maar hij zat wel vast. Maar blijkbaar maakt dit voor de veiligheid van een koperspiraal niet uit, zolang de koper maar ergens in de baarmoeder zit en niet in de baarmoedermond. Ik heb na plaatsing aangekeken hoe het ging en heb er helemaal geen last meer van gehad erna. Sterker nog, mijn mensturaties zijn minder hevig geworden als het gaat om buikpijn. Wel is het zo dat ik nu in 2 dagen echt compleet leegbloed, om het maar grof te zeggen. Normaal was dat verspreid over 5 dagen, dus het is die 2 dagen wel heel erg veel, maar daar gebruik ik nu n grote maat menstruatiecup voor, ideaal! Als de spiraal eruit moet over 3 jaar zou ik gelijk weer een nieuwe laten zetten, dan ga ik wel van te voren baarmoederverwijders gebruiken, dit zou het inbrengen makkelijker maken. Al met al veel beter dan al die hormonen in je lichaam stoppen mijn inziens.

16-09-2014 | Vrouw | 19
koperhoudend spiraal
Door deze spiraal hoef ik 5 jaar niet aan mijn anticonceptie te denken. Het is door aardige gynaecologen ingebracht in het UMCG Groningen. Deed even pijn. Enige bijwerkingen zijn een iets langere ongesteldheidsduur en af en toe wat steekjes in mijn baarmoeder. Verder is de hevigheid van mijn menstruatie minder geworden. Die was eerst heel heftig en nu heb ik nauwelijks bui[lees meer...]kpijn meer op de dag dat ik ongesteld word. Helemaal tevreden dus!

12-08-2014 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb van mijn 16de tot mijn 22ste de pil geslikt (microgynon 20), en had ondanks de lage dosering toch altijd klachten van depressieve episoden, stemmingswisselingen, en gewoon minder lekker in mijn vel zitten. Na een hoop wikken en wegen heb ik ervoor gekozen om de gynefix te laten plaatsen, omdat de bijwerkingen van een gewone koperspiraal en de mirena me niks leken. [lees meer...] Ik ben ontzettend tevreden. Ik heb het laten plaatsen in het SLAZ, waar ik een afspraak maakte met een van de meerdere gespecialiseerde gynaecologen. Het plaatsen zelf vond ik erg pijnlijk, maar de gynaecoloog was ontzettend lief en ging goed met de situatie om. Omdat ik zelf in opleiding tot arts ben, bood het mij rust om te horen wat ze aan het doen was. Bij iedere stap gaf ze uitleg, vroeg ze me of het wel goed ging en zorgde ze ervoor dat het zo comfortabel mogelijk was. Ik heb op de dag van het plaatsen zelf een paar uur lichte kramp gehad, maar dit was tegen de middag alweer over. Hierna heb ik ongeveer een week lang erg licht gebloed, veel minder dan bij een normale menstruatie of zelfs ontrekkingsbloeding. Na een maand kwam mijn eerste menstruatie, die 5 dagen duurde en waarbij ik ook bijna geen pijnklachten had. Het bloedverlies was ook niet veel, hoewel het natuurlijk wel meer was dan bij de pil. Ik ben onlangs voor de tweede keer ongesteld geworden (na 31 dagen, dus mijn cyclus lijkt weer hersteld te zijn), en hierbij had ik ook geen klachten. De controleafspraak was ook erg fijn. Hierbij had ik een andere gynaecoloog, omdat de eerste op vakantie was. Dit was een wat oudere man, die ook weer veel uitleg gaf en rekening met mij hield tijdens het onderzoek. Op alle vragen gaf hij antwoord, en hij wachtte zelfs met het gesprek afronden tot dat ik aangaf geen vragen te hebben. Al met al ben ik ontzettend tevreden met zowel de gynaecologen in het SLAZ als de gynefix zelf, en zou ik het aan iedereen aanraden. Tip: neem wel twee ibuprofen en twee paracetamol voor de behandeling! :)

26-07-2014 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal
Moeder van 3. Na een verleden van pil (kan niet tegen hormonen), mirena (op zich ideaal, maar toch nog last van de hormonen), jaren later aan de gynefix. Inbrengen geen probleem (na drie bevallingen kan je wel wat hebben), maar na een half jaar toch last van zeurende onderbuikpijn. Na een paar maanden dubben, het spiraal twee weken laten verwijderen. En nu... nergens las[lees meer...]t meer van. Op Amerikaanse sites is meer te vinden over negatieve ervaringen. Huisarts dacht dat ik iets anders had... Soa oid, dat was dus niet het geval. Blij dat ik zo koppig was om het eruit te laten halen. Het gekke is dat ik ineens ook bijna geen last meer heb van mijn rug... het menselijk lichaam zit byzonder in elkaar....

03-05-2014 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal
Ik heb de gynefix 1,5 jaar geleden laten plaatsen. Als je geen hormonen meer in je lijf wil, maar een effectief anticonceptiemiddel wilt waar je nooit aan hoeft te denken is in mijn ogen de Gynefix een goede keus. Het was even zoeken naar iemand die ervaring had met het plaatsen van de Gynefix. Het is wel belangrijk om dat te laten doen door iemand die er speciaal voor op[lees meer...]geleid is, want het is best lastig en je wilt niet dat hij er binnen de kortste keren weer uit valt, want het is zo klein dat je dat waarschijnlijk niet eens zou merken. Daarom de producent gecontacteerd, die mij verwees naar een arts in het lokale ziekenhuis. Ik denk dat het plaatsen veel mensen afschrikt, waardoor het niet zo een populair middel is. Dat is jammer. Mijn eigen ervaring is namelijk dat het zetten bijna pijnloos was en de pijn die er wel was, was van zeer korte duur. Eigenlijk was het plaatsen van een speciale tang om je baarmoeder open te houden (dat wordt bij het plaatsen van alle soort spiraaltjes gedaan) vervelender dan het plaatsen van de spiraal zelf, dat was een kort prikje. Als je het plaatsen vergelijkt met het gedoe dat je hebt bij het dagelijks innemen van de pil (je moet er steeds aan denken, kan het vergeten of de betrouwbaarheid kan door andere dingen worden verminderd), dan stelt deze procedure niets voor. De eerste maanden was mijn menstruatie heviger, alhoewel dit een bekende bijwerking is, denk ik dat dit mede toe te schrijven is aan een hormonale ontregeling door het tegelijkertijd stoppen met de pil, waar mijn lichaam ook even aan moest wennen. Nu is mijn menstruatie over het algemeen weer normaal. Nadelen: je kan je menstruatie niet uitstellen, je kan wel daarvoor als het echt nodig is pilletjes bij de dokter krijgen. Voordelen: bijna geen last van lichamelijke en geestelijke bijwerkingen zoals dit bij de pil het geval kan zijn, je hoeft 5 jaar nergens aan te denken, het is goedkoop (wordt vergoed), het is naar mijn idee beter voor je gezondheid en betrouwbaar.

17-02-2014 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb vorige week een gynefix spiraal laten plaatsen en ik was op voorhand zeer bang voor het plaatsen van de spiraal. Eerste keer ging het mis en kwam ie er weer uit..toen heeft ze een nieuwe gepakt. Het was echt paar seconde werk en hij zat. Het is even vervelend maar echt pijn..nee sorry. Pijnstiller of verdoving nodig..nee echt totaal niet. In mijn geval dan. Daarna[lees meer...] ook geen last gehad. Wel kreeg ik 2 dagen na de plaatsing kramp en diarree maar ik weet niet of dat het met het spiraal te maken had of met iets anders. Al om al.. alle horrorverhalen op internet over het plaatsen van de gynefix spiraal vind ik echt totaal overbodig. Bij mij viel het echt reuze mee.

16-10-2013 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (200)
Ik heb voor een koperspiraal gekozen omdat ik geen hormonen meer wilde innemen (ik kreeg een laag libido en depressieve gevoelens). De gynefix is in tegenstelling tot andere spiralen voor elke vorm en maat van baarmoeder geschikt en veroorzaakt daardoor meestal geen extra zware bloedingen of menstruatiepijn. Ik heb iets meer dan een week geleden een gynefix laten zette[lees meer...]n. Over de effectiviteit kan ik dus nu nog weinig zeggen, maar ik kan jullie misschien wel wat geruststellen met wat info over het plaatsen en vlak daarna. Ik heb online een gynaecoloog uitgezocht die gespecialiseerd is in het plaatsen. Deze heeft me eerst een uur op voorhand een pijnstiller gegeven (anaal, geen idee of dit beter werkt dan oraal) en een pilletje om de baarmoedermond meer te openen. Hoewel ze het meestal plaatsen in de eerste 3 dagen van de menstruatie, werd de mijne 7 dagen na mijn eerste bloeding geplaatst, maar dit viel ook super goed mee, dankzij dat pilletje wellicht. Voordien zat ik echt te bibberen in de wachtzaal, ja ik ben nogal een doetje, maar de dokter zelf was ongelofelijk vriendelijk en legde telkens uit wat ze deed, zodat ik eigenlijk erg gerust en ontspannen in de stoel lag. Er worden eerst 3 buisjes/staven tot tegen de baarmoederwand geduwd, die telkens iets lastiger aanvoelen. Echt pijn deed het bij mij niet. Het was eerder een lastig steekje. Het inknopen van de gynefix zelf was dan nog een graadje lastiger, maar is in 3 seconden gefixt. Lokale verdoving lijkt me overbodig, maar blijkbaar kiezen sommigen hier toch voor. Tot nu toe had ik nog geen verdere last, geen krampen of pijn, enkel af en toe een steekje. De verplichte week zonder seks (of tampons) heb ik ook doorstaan. Het enige irritante tot nu toe is dat ik een bloederige, dik slijmerige afscheiding had. Het blijft afwachten of hij al dan niet uitgestoten wordt en goed zijn werk doet. Bon, CONCLUSIE ga naar een ervaren dokter waar je je op je gemak bij voelt, neem voordien een pijnstiller (maar dan mag je wel die dag niet meer autorijden enz.), en vraag of het mogelijk is om een pilletje te krijgen om de baarmoedermond te ontspannen/openen. succes!