Gynefix (koperhoudend spi...

koperhoudend spiraal

14-04-2011

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)
Kan niet goed tegen hormonen

Hoi! Ik ben/was zeer tevreden over de Gynefix alleen kwam deze er vorige week uitzetten. Ik weet nu niet wat ik moet doen: nog een keer proberen of overgaan op de andere koperspiraal (hormonen wil ik niet door stemmingswisselingen). Iemand een tip? Bedankt!
29-06-2016

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

na lang uitstellen en niet durven ruim 2 maanden geleden de Gynefix laten zetten. ik ben er echt superblij mee. vooral omdat ik nu met de pil kon stoppen en toch niet zenuwachtig hoef te zijn over een eventuele zwangerschap. de pil bleek trouwens veel meer effect op mijn mijn humeur, zelfvertrouwen en seksleven te hebben dan ik ooit had durven vermoeden. ik sta nu veel ste[lees meer...]viger in mijn schoenen en heb weer goede zin in seks. ik was al twee maanden voor dat ik de spiraal kreeg gestopt met de pil en kan dus ook goed vergelijken. de spiraal heeft bij mij nog geen merkbare invloed gehad. het zetten van de spiraal was pijnlijker dan ik gehoopt had, maar voor het even dat het duurt is het te doen. ik heb geen last van extra krampen of meer bloedverlies, dus dat is ook fijn. mijn ervaring met de gynefix is dan ook uitstekend, ik raad deze zeker aan.
17-09-2013

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Al jaren was ik op zoek naar een anticonceptie zonder hormonen. Na lang googlen kwam ik op dit type spiraaltje. Ik ben erg tevreden over en zou niets anders meer willen! Eindelijk geen hormonen meer in mijn lijf. Het zetten deed 4 sec pijn, kwestie van tanden op elkaar. Daarna voelde ik amper nog pijn. Mijn menstruatie is iets zwaarder dan voorheen maar dit verschilt per m[lees meer...]enstruatie. Al met al ben ik enorm tevreden en raad ik het elke vrouw aan!
28-06-2011

Anticonceptie

Ik wilde geen hormonen meer na bijna 10 jaar de pil te hebben geslikt. Het plaatsen deed wel pijn, de gynefix wordt vastgemaakt in de baarmoederwand, en ik viel bijna flauw. Bij de controle bleek later dat de gynefix half was uitgestoten (pech) dus... gynefix eruit en weer een nieuwe erin. De tweede plaatsing was veel minder pijnlijk. Die bleef goed zitten. Nu, anderhalf [lees meer...]jaar na plaatsing, duurt de menstruatie 6 a 7 dagen. Soms voel ik de gynefix zitten, al doet dat niet zeer. Het voelt nu als iets dat bij mijn lichaam hoort, en dat is positief. Het belangrijkste; het spiraaltje doet z'n werk. Waar dit spiraaltje niet tegen beschermd is een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, de kans daarop is 1 a 2%.
23-02-2018

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Na de bevalling van mijn tweede kindje, wilde ik graag een anticonceptiemiddel zonder hormonen, omdat ik de pil niet goed verdraag (migraine), ik ben toen na wat zoekwerk op internet bij de gynefix uitgekomen, een klein koperspiraaltje die de normale cyclus nauwelijks zou beïnvloeden. Dat idee leek mij ideaal, dus de keuze was snel gemaakt. De plaatsing bij de gynaecoloog [lees meer...]viel alles mee en ik dacht voor vijf jaar klaar te zijn met het hele anticonceptiegebeuren. De eerste menstruaties waren heftig, zoals aangegeven, maar dit zou naar een aantal maanden minder moeten worden. Dit klopte gedeeltelijk. De hoeveelheid werd inderdaad minder, maar het aantal menstruatiedagen nam iedere maand toe. Waar het er eerst 3 waren, waren het er later 10. Ook kreeg ik last van allerlei vage klachten, die ik in eerste instantie niet aan het spiraaltje linkte, want ja he geen hormonen en er zouden nauwelijks bijwerkingen zijn. Om maar een paar klachten te noemen naast de heftige menstruaties: zeurende buikpijn, slapeloosheid, neerslachtigheid, intens vermoeid, angstaanvallen, gevoelige geïrriteerde huid, hartkloppingen, verkrampte spieren (fyso bezocht), droge vagina en een mega lage weerstand, waardoor continue verkouden. Uiteraard ben ik met deze klachten naar de huisarts gegaan en is er bloed geprikt. Hier kwam niets uit. Het zou de situatie zijn, ontzwangeren, werkende moeder, kleine kinderen, gebroken nachten, etc.. Dit zeiden zowel mijn omgeving als de huisarts. Ik zou me er bij neer moeten leggen (het hoort er bij) en wachten tot het van zelf weer beter zou gaan als de kinderen wat ouder zouden worden. Dat heb ik in eerste instantie ook gedaan, maar naderhand dacht ik werkelijk waar dat ik gek werd, ik was totaal mezelf niet meer. Ik sliep elke middag gelijk met de kinderen, het huishouden uitbesteed, sporten lukte niet meer, de zorg voor de kinderen nog net, met de groots mogelijke moeite. Helaas werd het met de tijd niet beter, eerder slechter. Want nadat ik voor de derde keer deze winter met griep in bed kwam te liggen, wilde de koorts niet meer zakken en kreeg ik ontzettende buikpijn. Verschillende keren contact gehad met de huisartsenpost, weer aangegeven dat ik dacht last te hebben van het spiraaltje, maar nee de pijn zou bij mijn darmen vandaan komen. Wel bleek toen bij nogmaals bloedprikken de ontstekingswaarden veel te hoog. De volgende dag is het spiraaltje toen alsnog verwijderd en stelde de gynaecoloog een baarmoederontsteking vast! Ze vertelde me dat dit inderdaad door een combinatie van een spiraaltje en een normaalgesproken onschuldige bacterie (van de huid, darm of vagina bijv.) veroorzaakt worden op het moment van verminderde weerstand. De ontsteking is uiteindelijk met een pittige antibioticakuur verholpen, maar jeetje wat een strijd! Ik ben zo blij dat het spiraaltje er nu uit is. Ik ben nog niet volledig hersteld, maar voel me al zoveel beter gelukkig. De angstaanvallen en hartkloppingen zijn verdwenen, een normale menstruatie, geen pijn meer, ik slaap weer goed en ook de neerslachtigheid is volledig verdwenen. Ik voel me eindelijk weer mezelf. Voor mij never nooit meer een spiraaltje! Uiteraard is mijn verhaal uitzonderlijk en zullen de meeste vrouwen veel minder of geen last hebben van hun spiraaltje. Het zal voor vele vrouwen een prima middel zijn ennik zal het dan ook niemand afraden. Echter wilde ik mijn verhaal toch delen om andere vrouwen te kunnen informeren over mogelijke bijwerkingen die niet vermeld worden in de bijsluiter of op de website. Want het meest vervelende vind ik dat ik meerdere keren bij de huisarts ben geweest maar dat de klachten niet herkend/serieus genomen zijn. Dat het na bijna een jaar aanmodderen moet eindigen in een baarmoederontsteking, had echt niet nodig geweest. Dus luister vooral naar je gevoel, mocht je een spiraaltje hebben en het gevoel hebben dat je niet jezelf bent of allerlei vage klachten hebben die je niet kunt verklaren. Laat je dan niet van de wijs brengen en laat het spiraaltje verwijderen. Ook heb ik op internet gezocht, gek genoeg kun je in het Nederlands weinig vinden over de bijwerkingen van een koperspiraaltje. Maar wanneer je zoekt op 'side effect copper IUD' blijken er wel degelijk vele vrouwen te zijn met vergelijkbare verhalen.
17-02-2014

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb vorige week een gynefix spiraal laten plaatsen en ik was op voorhand zeer bang voor het plaatsen van de spiraal. Eerste keer ging het mis en kwam ie er weer uit..toen heeft ze een nieuwe gepakt. Het was echt paar seconde werk en hij zat. Het is even vervelend maar echt pijn..nee sorry. Pijnstiller of verdoving nodig..nee echt totaal niet. In mijn geval dan. Daarna[lees meer...] ook geen last gehad. Wel kreeg ik 2 dagen na de plaatsing kramp en diarree maar ik weet niet of dat het met het spiraal te maken had of met iets anders. Al om al.. alle horrorverhalen op internet over het plaatsen van de gynefix spiraal vind ik echt totaal overbodig. Bij mij viel het echt reuze mee.
26-02-2011

Anti conceptie

Ik heb jaren de Diane pil geslikt en kreeg last van alle bijwerkingen. Ik wilde perse geen hormonen meer. Het plaatsen heb ik laten doen door een zeer ervaren gyneacoloog. Het deed me echt wel pijn, maar dat was van korte duur. Menstuatie is nu iets langer en het bloedverlies en slijmafscheiding zijn heftiger, maar niet zodanig dat het me echt hindert. Mijn partner voelt h[lees meer...]et draadje soms, maar het hindert hem totaal niet. Ik heb de gynefix nu twee jaar en ik zal er zeker weer voor kiezen.
12-01-2017

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Gisteren mijn spiraal laten plaatsten bij het Rutgershuis in Arnhem. Het inbrengen werd door een vakkundige dame gedaan. Het was geen prettig gevoel uiteraard, maar het was zo voorbij. Na het plaatsen kwam er heel even wat kramp wat doortrok naar mijn rug, maar toen ik naar huis ging was dat eigenlijk al weg. Ben wel nog even 15 minuten na het plaatsen blijven liggen, ik w[lees meer...]as nogal duizelig, maar meer van de opgebouwde spanning die nu losliet denk ik. Ik weet niet hoe het verder gaat verlopen, maar het plaatsen viel me heel erg mee!
15-09-2018

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Na de geboorte van mijn jongste dochter nu inmiddels 6 jaar geleden liet ik een mutisafe plaatsen. Na 5 jaar moest natuurlijk eruit en werd een t-safe bij mij geplaatst. Het was helaas geen succes omdat ik menstruatie begon te hebben van 18 dagen. Ik heb 4 maanden volgehouden maar daarna moest eruit. Die zware menstruaties door t-safe kwamen doordat het een groot spira[lees meer...]al is en veroorzaakt dus een heftige ontsteking in de baarmoeder. Alternatief was een kleinere spiraal. Gynefix dus omdat het de alle kleinste spiraaltje is op de markt. Plaasten was erg irritant. Het prikken van het knopje in de baarmoeder deed zeer maar het duurde maar een paar secondes. De eerste 3 weken na plaatsing had ik last van heftige steken in mijn onderbuik. De intensiteit en frequentie van die steken werden minder en ik heb nu nergens last van. Ik heb een heel fijne menstruatie gehad met gynefix, 5 dagen ipv 18 dagen met die t-safe en 10 dagen met mutisafe.
29-12-2016

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb vijf jaar geleden voor het eerst een gynefix spiraaltje laten plaatsen. Heb in die vijf jaar tijd amper problemen gehad en was zeer tevreden. Onlangs moest ik de spiraal laten vervangen en heb toen weer voor de gynefix gekozen. Helaas is deze losgeraakt en eruit gevallen.. Toen weer een nieuwe geplaatst met het idee, dit zal vast niet nog een keer gebeuren. Helaas i[lees meer...]s ook de tweede keer het spiraaltje los geraakt en kon ik 'm zo uit mn vagina peuteren tijdens een wc bezoek. Het zetten is gebeurd in het ziekenhuis door een zeer ervaren arts dus daar kan het niet aan liggen. Misschien is mijn baarmoeder niet geschikt voor dit type spiraal? Voor mij in ieder geval geen gynefix meer..
14-03-2018

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Dit is al mijn derde gynefix spiraaltje. Ik heb de gynefix aangeraden gekregen nadat ik toch ongewenst zwanger ben geworden terwijl ik al 3 jaar een flexi-t spiraal had. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over de gynefix. Ik ben extreem vruchtbaar, maar zolang ik de gynefix heb zijn er geen ongelukjes meer geweest. Het plaatsen van spiraaltjes is voor mij echter zeer p[lees meer...]ijnlijk, en de gynefix is hier geen uitzondering op. Maar daarna ben je er wel weer voor 5 jaar vanaf. Het grootste nadeel voor mij is dat ik met de gynefix last heb van tussentijds bloedverlies. Hier had ik met de flexi-t of de pil geen last van. In de 'goede' maanden heb ik rond mijn eisprong een paar dagen (oud) bloedverlies, in de 'slechte' maanden houdt dit aan tot aan de volgende menstruatie. Het is doorgaans weinig (laatste dag van je menstruatie zeg maar), maar wel zichtbaar en daarom toch vervelend. Omdat het geen bekende bijwerking van de gynefix is, ben ik door een gynaecoloog onderzocht om te kijken of er een andere oorzaak was voor dit bloedverlies. Dit was gelukkig niet het geval. Mijn huidige gynefix heb ik een jaar geleden laten plaatsen. In de 3 jaar daarvoor heb ik geen anti-conceptie gebruikt, en ik heb gedurende die periode nooit last gehad van dit soort bloedingen. Het ligt dus echt aan de spiraal. Ik neem bovenstaande op de koop toe, omdat de enige andere optie sterilisatie is. Verder doet hij z'n werk prima, en is mijn menstruatie ook niet zwaarder geworden. Mijn libido wordt er uiteraard ook niet door beïnvloed. Al met al dus toch een aanrader wat mij betreft.
21-05-2017

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Nu 12 dagen geleden de gynefix laten plaatsen. Plaatsen was een heel rottig kwartier- als iemand 'even aan je baarmoedermond trekt' is dat nooit leuk. 😳 En de eerste keer pakte hij niet. 2de keer wel, maar al met al, ondanks ibuprofen, een pijnlijke bedoening. Maar goed, een kwartier voor 5 jaar anticonceptie, lijkt mij een goeie deal. De eerste week (had ik me op verkeke[lees meer...]n) echt wel een beetje rustig aan moeten doen, ik voelde de plek waar hij vast gezet was zeer doen, en er zit iets in de baarmoeder wat er niet hoort. Dus wel wat krampjes en gewoon een ongemakkelijk gevoel. Ik voelde 'm echt zitten. Ik moest ook af en toe echt even gaan liggen, en niet sporten en vrijen leek mij idd ineens heel logisch. Ik heb 9 dagen nagebloed, 1ste 2 dagen fors, en de rest op te vangen met inlegkruisjes. Nu sinds 2 dagen geen bloed meer, na 1 week lekker aan het sporten en fanatiek aan het vrijen: nergens last van. Touwtje lang gehouden. Geliefde voelt er niks van. Als dit zo blijft en het werkt: echt een aanrader.
20-02-2015

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Na zo veel ervaringen op internet te lezen over anticonceptie middelen( en vooral negatieve ervaringen vind je op de forums )heb ik even de tijd genomen om even de Gynefix te prijzen. Eerst had ik een gewone koper spiraal, maar die had ik paar dagen na de plaatsing afgestoten. Het was vreselijk! Maar omdat ik intollerant ben aan hormonen, heb ik besloten toch de Gynefix te[lees meer...] proberen. Het was geplaatst in no time en helemaal pijnloos! Ik vreesde dat dit zal pijn doen omdat Gynefix een implant IUD is, maar viel reuze mee. En nu 2 jaar verder ben ik alleen maar positief. De cyclus bleef onveranderd, misschien bloed ik zelfs minder. Jammer dat ik was zo sceptisch over IUDs en heb niet eerder ervoor gekozen.
26-07-2014

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Moeder van 3. Na een verleden van pil (kan niet tegen hormonen), mirena (op zich ideaal, maar toch nog last van de hormonen), jaren later aan de gynefix. Inbrengen geen probleem (na drie bevallingen kan je wel wat hebben), maar na een half jaar toch last van zeurende onderbuikpijn. Na een paar maanden dubben, het spiraal twee weken laten verwijderen. En nu... nergens las[lees meer...]t meer van. Op Amerikaanse sites is meer te vinden over negatieve ervaringen. Huisarts dacht dat ik iets anders had... Soa oid, dat was dus niet het geval. Blij dat ik zo koppig was om het eruit te laten halen. Het gekke is dat ik ineens ook bijna geen last meer heb van mijn rug... het menselijk lichaam zit byzonder in elkaar....
12-08-2011

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb de gynefix sinds een week., ivm melasma (vlekken in gezicht door hormonen van de pil) Zetten voel je de klem, het meten van je baarmoeder en het erin prikken was pijnlijk maar zijn korte momenten dus te doen. Eerste 3 dagen prima, daarna veel pijn op 1 punt. Volgens het ziekenhuis hoorde dit niet maar moest het aanzien. Rutgerhuis toen gebeld en heel fijn geho[lees meer...]lpen daar., nemen je serieus en zelfs buiten hun uren mailen ze je nog, onderzocht en grondig. Zwelling buiten mijn baarmoeder voelde ze, wat het is weten ze niet zou niet horen na zetten omdat het buiten je baarmoeder zit., maar wel raar nu na plaatsen dat ik pijn heb bij mijn baarmoeder. Dus nog maar even aanzien wat dit is of overgaat. Nu wel weer na een week bloedverlies. Dus zover kan ik nog niet echt wat positiefs zeggen helaas.
13-12-2016

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Na echt alles gebruikt te hebben qua anticonceptie kwam ik als laatste uit bij Gynefix. Tegen de pil kan ik niet. Mirena geprobeerd en alleen maar bijwerkingen gehad. Een ander koperhoudend spiraaltje gebruikt, ik geloof Flexi-T, en daarvan 14 dagen ongesteld, jaren lang. Nu dus mijn laatste hoop gevestigd op deze spiraal. De eerste 2 maanden waren wel even doorzetten, wat[lees meer...] langer ongesteld en wat heftiger. Na maand 2 zelfs een cyclus van 30 dagen! En de dagen dat ik ongesteld ben zijn er ongeveer 7, lichtjes. Nergens last van, geen bijwerkingen, ik ben een heel gelukkig mens na jaren van zoeken naar geschikte anticonceptie! Ik raad het iedereen aan! Wel laten zetten bij de Rutgerstichting.

Amoxicilline (476) - Antibiotica - penicillines breedspectrum