Ervaringen met Gynefix (koperhoudend spiraaltje)

Gynefix (koperhoudend spi...

14-06-2017 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (380)
Let op, lang verhaal! Ondanks gynefix zwanger geworden! Ik heb in 2014 besloten om over te stappen op hormoonvrije anticonceptie na ruim 15 jaar aan een stuk hormonale anticonceptie zoals de pil en de nuvaring. Ik vond het na 15 jaar wel genoeg gerommel aan mijn lichaam met de hormonen zeker met de evt lange termijn bijwerkingen. Toen verdiept in koperspiraaltjes en ge[lees meer...]kozen voor de gynefix. Ook heb ik toen hier de reviews erover gelezen. Maar nu wil ik ook mijn eigen ervaring kwijt. Na 1 jaar van het gebruik van de gynefix was mijn lichaam pas echt weer normaal. Hiervoor ging mijn lichaam door het ontgiften van de hormonen door een hele boel fases zoals: meer zin in sex, elke maand een paar extreem sombere dagen, een hele slechte huid (acné) over mijn rug en gezicht waar ik hiervoor nooit last van had gehad. Na 1 jaar was alles ingespeeld en alle 'ontgiftingsverschijnselen' verdwenen. Mijn cyclus was trouwens snel zeer regelmatig en de menstruatie maar iets sterker dan met de pil. Maar niks storend. Ik was dus erg blij met deze koperspiraal want mijn lichaam functioneerde nu gewoon weer zo zoals de natuur dat had bedacht, behalve dat ik niet zwanger kon worden. De spiraal zat bij controles altijd perfect op zijn plek en TOEN.. 3 jaar later bleef mijn menstruatie uit en bleek ik ondanks spiraal toch zwanger!! Een zwangerschapstest, de huisarts en het ziekenhuis bevestigende dit en zij stelden mij voor de keuze houden of weghalen. Als ik koos voor laten weghalen zouden zij de zwangerschap en de spiraal (die dus nog op haar plek zat) met een curettage verwijderen. Als ik koos voor doorzetten van de zwangerschap zouden zij de spiraal alsnog proberen te verwijderen en als dit niet zou lukken zou de spiraal gewoon kunnen blijven zitten en met de bevalling eruit komen. Ik koos ervoor de zwangerschap te behouden en ben nu gelukkige (maar ongepland!!) moeder van een prachtige dochter. De spiraal kwam niet met de bevalling mee eruit en moest 6 weken na de bevalling met een kijkoperatie verwijdert worden. Dit ging heel gemakkelijk en ik merkte er zo goed als niks van. (Heel anders dan het laten zetten van de spiraal ...of een bevalling!) tijdens de kijkoperatie bleek dat de spiraal nog steeds perfect op haar plek zat en dus niet was losgeschoten/ verschoven zoals aan het begin werd aangenomen dat dat de reden was dat hij niet goed had gewerkt. De spiraal zat perfect, had perfect moeten werken, maar deed dat niet. Nu ben ik opnieuw opzoek naar hormoonvrije anti conceptie, maar zal niet opnieuw voor een koperspiraal kiezen en al helemaal niet voor de gynefix. 3 jaar lang was ik erg tevreden met de gynefix en wilde ik niet meer anders, totdat ik zwanger werd! En vergis je niet, ook al heb ik gekozen de zwangerschap door te zetten en ben ik onbeschrijfelijk gelukkig met mijn dochter, zo onverwachts en ongepland was het een emotioneel erg zware en intense slopende periode.

03-05-2014 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal
Ik heb de gynefix 1,5 jaar geleden laten plaatsen. Als je geen hormonen meer in je lijf wil, maar een effectief anticonceptiemiddel wilt waar je nooit aan hoeft te denken is in mijn ogen de Gynefix een goede keus. Het was even zoeken naar iemand die ervaring had met het plaatsen van de Gynefix. Het is wel belangrijk om dat te laten doen door iemand die er speciaal voor op[lees meer...]geleid is, want het is best lastig en je wilt niet dat hij er binnen de kortste keren weer uit valt, want het is zo klein dat je dat waarschijnlijk niet eens zou merken. Daarom de producent gecontacteerd, die mij verwees naar een arts in het lokale ziekenhuis. Ik denk dat het plaatsen veel mensen afschrikt, waardoor het niet zo een populair middel is. Dat is jammer. Mijn eigen ervaring is namelijk dat het zetten bijna pijnloos was en de pijn die er wel was, was van zeer korte duur. Eigenlijk was het plaatsen van een speciale tang om je baarmoeder open te houden (dat wordt bij het plaatsen van alle soort spiraaltjes gedaan) vervelender dan het plaatsen van de spiraal zelf, dat was een kort prikje. Als je het plaatsen vergelijkt met het gedoe dat je hebt bij het dagelijks innemen van de pil (je moet er steeds aan denken, kan het vergeten of de betrouwbaarheid kan door andere dingen worden verminderd), dan stelt deze procedure niets voor. De eerste maanden was mijn menstruatie heviger, alhoewel dit een bekende bijwerking is, denk ik dat dit mede toe te schrijven is aan een hormonale ontregeling door het tegelijkertijd stoppen met de pil, waar mijn lichaam ook even aan moest wennen. Nu is mijn menstruatie over het algemeen weer normaal. Nadelen: je kan je menstruatie niet uitstellen, je kan wel daarvoor als het echt nodig is pilletjes bij de dokter krijgen. Voordelen: bijna geen last van lichamelijke en geestelijke bijwerkingen zoals dit bij de pil het geval kan zijn, je hoeft 5 jaar nergens aan te denken, het is goedkoop (wordt vergoed), het is naar mijn idee beter voor je gezondheid en betrouwbaar.

23-10-2017 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb iets te lang gyne-fix gehad. Ik liet het maar in me omdat ik veilig wilde vrijen. Ik kan niet tegen elke vorm van hormonen. Ik dacht dat deze koperspiraal me een oplossing zou bieden. Maar ik heb heel veel last gehad. Ik bloedde soms een hele cyclus door en niet een paar druppeltjes. Vanaf het moment dat de spiraal uit mijn lichaam was kreeg ik een normale cyclus va[lees meer...]n 3 tot 5 dagen. Dat was een hele opluchting. Ik weet nu hoe ik mezelf kan beschermen. Door als vrouw geen dingen meer in me te laten plaatsen maar door mijn lichaam te leren kennen en weten wanneer ik zwanger kan worden en wanneer niet. Ik weet dat dit een groot taboe is. Maar de vrouw is al zonkant onderdrukt. Komaan! Waarom? Waarom zou ik me kapot laten maken door dingen in me te laten perforeren of pillen te slikken. Ik heb echt afgezien van deze koperspiraal en ik weet dat men dat niet graag hoort. Maar zelfs een condoom is fijner dan iets in mijn lichaam dat me deed bloeden de hele maand door. Ik dacht echt dat er iets aan de hand was met me. Gelukkig ben ik kern gezond en heb ik seks al 2 jaar op een veilige manier doordat ik mijn lichaam ken en ook met condoom op de vruchtbare dagen. Je laat je zoveel aanpraten als vrouw. Als mannen iets moeten laten perforeren in hun geslacht, how maar! Eens kijken of mannen hier wel voor open staan. Ik zeg wat voor mij werkt. En ook voor mijn zus trouwens. Zij had ook lang deze spiraal maar was blij als ze verlost was. Dit is geen pleidooi voor feministen, of ook wel. Bekijk het zelf maar. Maar laat je nooit tot iets dwingen. Je bent altijd met 2 als het om seks gaat. Mij heeft het doen afzien. Seks werd er niet leuker op. Daarnaast had ik ook een paar jaar de pil gebruikt en ook Nuva-ring. Dat is al helemaaal niet om naar huis te schrijven. Hoeveel ellende kan een vrouw verdragen. En dat de patriarchale wereld waar de man een beetje onzichtbaar maar voor sommigen heel zichtbaar met de scepter zwaait!

11-11-2016 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (200)
Hier nog een (tot nu toe) tevreden gebruikster. Ik heb drie weken geleden de Gynefix laten plaatsen in het OLVG in A'dam omdat ik psychische klachten krijg van anticonceptie met hormonen. Over de Gynefix las ik de meeste positieve verhalen. Volgens de gyn is er geen wetenschappelijk bewijs dat de Gynefix ook daadwerkelijk minder bijwerkingen geeft dan andere koperspiraaltj[lees meer...]es, maar ik wilde het zekere voor het onzekere nemen aangezien ik al zoveel andere methoden heb geprobeerd (waarvan de Implanon echt horror was!!). Mijn ervaring mbt het plaatsen: ik heb hem op de vierde dag van mijn menstruatie laten plaatsen. Ik had toen al nauwelijks bloedverlies meer overigens. Ik heb om een verdoving gevraagd. Ik had 4 venijnige prikjes nodig om de boel goed te verdoven. Zelf had ik twee uur van tevoren Naproxen geslikt (in totaal 440 mg, twee tabletjes die je bij de Etos kan kopen). De tang die de baarmoedermond vastpakt heb ik dus helemaal niet gevoeld. Het inbrengen van het buisje vond ik pijnlijk, voelde als een hele nare menstruatiekramp. Moest geloof ik ook overnieuw omdat hij te lang was ofzo. Toen de Gynefix zelf werd ingebracht en vastgeknoopt was ik al bijna 'gewend' aan de pijn en het gedoe daar beneden (ze doen ook een uitgebreide echo van tevoren), dat ik na afloop vroeg "huh was dit het al?". Misschien ook omdat hij mij niet veel uitleg gaf van wat hij aan het doen was, maar het gewoon deed. Hij was namelijk een arts in opleiding dingen aan het uitleggen in medisch jargon dat ik toch niet begreep. Na afloop nog een echo gekregen en hij zat perfect. De gyn vond het niet nodig dat ik nog op controle kwam. Al met al vond ik het dus zeker pijnlijk, maar viel het me toch wel weer mee. Ik zou het nemen van een spiraal in ieder geval zeker niet laten voor de pijn bij het plaatsen! Bij het plaatsen heb ik uiteraard een beetje gebloed, maar na plaatsing eigenlijk nergens meer last van gehad, op een licht weeïg gevoel in m'n baarmoeder na. Ben ook gelijk gaan shoppen in de stad. De week na plaatsing alleen last gehad van hele lichte spotting, maar dat mag geen naam hebben. Met sex heb ik netjes een week gewacht. Geen last gehad daarna, al voelde mijn vriend de draad af en toe zitten. Niet dat dat pijn deed oid. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn draadje vrij lang is. Volgens de gyn zou hij om de baarmoedermond krullen, maar ik voel hem de ene dag bijna niet en de andere dag hangt hij zeg maar echt een stuk "lager". Inmiddels heb ik ook mijn eerste menstruatie al gehad. Die kwam een stuk vroeger dan verwacht. Normaal gesproken heb ik al een korte, onregelmatige cyclus (gemiddeld 24 dagen), maar nu begon ik op dag 18 al licht te bloeden. Op dag 19 niks en op dag 20 brak het echt door. Die eerste twee dagen bloedde ik wel echt veel meer dan dat ik gewend ben, dus dat was wel even vervelend. Maar het was ook niet zo dat ik elk uur naar het toilet moest rennen omdat ik anders door zou lekken. De buikkrampen die ik normaal gesproken altijd heb bleven helemaal weg! Wel had ik last van erge rugpijn de dagen vooraf en de eerste zware dagen. Voor de rest verliep mijn menstruatie qua aantal dagen eigenlijk zoals normaal. Vanaf dag 3 een stuk minder bloedverlies en nu op dag 6 alleen nog wat spotting. Hopelijk blijft die spotting hierna dan ook weg tot de volgende menstruatie, die hopelijk wat later komt de volgende keer! Wel kreeg ik op dag 4 en 5 ineens best wel nare krampen in mijn eierstokken / baarmoeder. Geen idee hoe dat ineens kwam. Heb zelfs Naproxen moeten slikken. Volgende week heb ik op mijn verzoek toch een controleafspraak bij de gyn, ook i.v.m. die lange draad. Concluderend zou ik iedereen die twijfelt willen aanraden om de Gynefix gewoon te proberen. Als je wel eventueel heel erge last krijgt ervan, kan je hem altijd nog laten verwijderen.

11-06-2016 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (300)
Afgelopen week heb ik een Gynefix spiraal laten plaatsen. Na ruim 13 jaar de pil te hebben geslikt, heb ik hiervoor gekozen omdat ik geen hormonen meer wilde; er zit trombose in mijn familie en ik rook, dus wilde het risico niet meer lopen. Daarbij was mijn libido niet goed genoeg naar mijn zin en had ik zoiets van laten we eens met de pil stoppen. Ik heb goed georienteerd[lees meer...] tussen de Multiload (ander koperspiraaltje) en de Gynefix, uiteindelijk voor deze gekozen door goede verhalen om me heen. Mijn huisarts kende het niet (in Belgie normaal middel, in NL niet) en verwees me door naar de gyneacoloog. Vooraf nog wat vragen laten beantwoorden door de verpleegkundige. Ik heb het als vervelend ervaren dat ik zowel bij deze verpleegkundige als voor de plaatsing aan de gyneacoloog mezelf moest verantwoorden waarom ik deze wilde, omdat het in hun ogen meestal alleen wordt geplaatst bij vrouwen waarbij andere spiraaltjes niet blijven zitten. Toch doorgezet en het viel me alles mee. Nu moet ik zeggen dat ik uitging van het ergste en ook 400 mg ibuprofen en 2 paracetemols ophad;). Het interne onderzoek deed geen pijn, het plaatsen op zich ook niet. Het moment dat ze door de baarmoederwand prikken is wel pijnlijk, maar duurt misschien 3 minuten. Na het plaatsen heb ik de avond klein beetje last gehad van krampen (zoals bij ongesteldheid) en bloedde ik ook. De dag erna een weeïg gevoel, buik-en rugkrampen. Eigenlijk hetzelfde gevoel als ongesteld zijn. Nu zijn we 4 dagen verder en bloed ik nog steeds; niet erger dan ongesteldheid en ook niet pijnlijk. Heb alweer een flinke sportsessie gehad (al voelde ik dit wel nog) Ik kijk het nog 3 dagen aan, als het bloeden dan niet is opgehouden, neem ik weer contact op met de arts. Verder moet ik nog afwachten hoe de eerste ongesteldheid gaat zijn, maar tot nu toe bevalt het goed. Ook heb ik nog geen seks gehad, dus deze ervaring kan ik nog niet delen.

14-04-2011 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal
Kan niet goed tegen hormonen
Hoi! Ik ben/was zeer tevreden over de Gynefix alleen kwam deze er vorige week uitzetten. Ik weet nu niet wat ik moet doen: nog een keer proberen of overgaan op de andere koperspiraal (hormonen wil ik niet door stemmingswisselingen). Iemand een tip? Bedankt!

09-01-2020 | Vrouw | 31
koperhoudend spiraal (200)
Ik heb de Gynefix 200 5 jaar gehad en ben er zeer tevreden over. Ik heb hem eind 2014 laten plaatsen bij de gynaecoloog in haar thuispraktijk. Dat was effe onaangenaam, maar dat lag vooral aan de eendenbek; van de plaatsing zelf heb ik weinig tot niets gevoeld. De dag zelf en de dag erna heb ik wel wat last gehad van buikpijn, maar dat viel op te lossen met Dafalgan. Na de[lees meer...] plaatsing heb ik zo’n 2 maand licht bloedverlies gehad (tussen mijn menstruaties door), maar dat is overgegaan. Volgens de gynae was dat een normale bijwerking. In de jaren erna had ik ook telkens wat spotting rond het moment van mijn ovulatie, maar dat was zo weinig dat een inlegkruisje zelfs niet nodig was. Verder waren er geen bijwerkingen: mijn menstruaties waren niet heviger of langer en ik had geen last van depressieve buien (wat ik wel had bij de pil en de nuvaring). Als ik 1 echt nadeel moet noemen, dan is het dat de verwijdering (en plaatsing van een nieuw koperspiraal) moest gebeuren in het ziekenhuis onder (een korte) algemene narcose. Ik weet niet of dat strikt noodzakelijk was, maar dat was nu eenmaal de instructie van de gynaecoloog. Het grote voordeel is dat je 5 jaar lang gerust bent en gespaard blijft van de vervelende bijwerkingen van hormonale anticonceptie, als je iemand bent die daar -net als ik- last van heeft. Ik ben alvast van plan om de rest van mijn vruchtbare leven bij koperspiralen te blijven, bij voorkeur de Gynefix.

29-06-2016 | Vrouw | 31
koperhoudend spiraal (300)
na lang uitstellen en niet durven ruim 2 maanden geleden de Gynefix laten zetten. ik ben er echt superblij mee. vooral omdat ik nu met de pil kon stoppen en toch niet zenuwachtig hoef te zijn over een eventuele zwangerschap. de pil bleek trouwens veel meer effect op mijn mijn humeur, zelfvertrouwen en seksleven te hebben dan ik ooit had durven vermoeden. ik sta nu veel ste[lees meer...]viger in mijn schoenen en heb weer goede zin in seks. ik was al twee maanden voor dat ik de spiraal kreeg gestopt met de pil en kan dus ook goed vergelijken. de spiraal heeft bij mij nog geen merkbare invloed gehad. het zetten van de spiraal was pijnlijker dan ik gehoopt had, maar voor het even dat het duurt is het te doen. ik heb geen last van extra krampen of meer bloedverlies, dus dat is ook fijn. mijn ervaring met de gynefix is dan ook uitstekend, ik raad deze zeker aan.

17-09-2013 | Vrouw | 31
koperhoudend spiraal
Al jaren was ik op zoek naar een anticonceptie zonder hormonen. Na lang googlen kwam ik op dit type spiraaltje. Ik ben erg tevreden over en zou niets anders meer willen! Eindelijk geen hormonen meer in mijn lijf. Het zetten deed 4 sec pijn, kwestie van tanden op elkaar. Daarna voelde ik amper nog pijn. Mijn menstruatie is iets zwaarder dan voorheen maar dit verschilt per m[lees meer...]enstruatie. Al met al ben ik enorm tevreden en raad ik het elke vrouw aan!

28-06-2011 | Vrouw | 31
Anticonceptie
Ik wilde geen hormonen meer na bijna 10 jaar de pil te hebben geslikt. Het plaatsen deed wel pijn, de gynefix wordt vastgemaakt in de baarmoederwand, en ik viel bijna flauw. Bij de controle bleek later dat de gynefix half was uitgestoten (pech) dus... gynefix eruit en weer een nieuwe erin. De tweede plaatsing was veel minder pijnlijk. Die bleef goed zitten. Nu, anderhalf [lees meer...]jaar na plaatsing, duurt de menstruatie 6 a 7 dagen. Soms voel ik de gynefix zitten, al doet dat niet zeer. Het voelt nu als iets dat bij mijn lichaam hoort, en dat is positief. Het belangrijkste; het spiraaltje doet z'n werk. Waar dit spiraaltje niet tegen beschermd is een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, de kans daarop is 1 a 2%.

01-02-2021 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal (375)
Ondanks gynefix en 1e 3 maanden 3x echo controle.. ben ik in de 4e maand zwanger geworden! Ik heb toen nog een rontgenfoto gehad of de gynefix ergens in mijn buik nog aanwezig was. Dat was niet zo. Waarschijnlijk vlak na de laatste controle er ongemerkt uitgevallen.

23-02-2018 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal
Na de bevalling van mijn tweede kindje, wilde ik graag een anticonceptiemiddel zonder hormonen, omdat ik de pil niet goed verdraag (migraine), ik ben toen na wat zoekwerk op internet bij de gynefix uitgekomen, een klein koperspiraaltje die de normale cyclus nauwelijks zou beïnvloeden. Dat idee leek mij ideaal, dus de keuze was snel gemaakt. De plaatsing bij de gynaecoloog [lees meer...]viel alles mee en ik dacht voor vijf jaar klaar te zijn met het hele anticonceptiegebeuren. De eerste menstruaties waren heftig, zoals aangegeven, maar dit zou naar een aantal maanden minder moeten worden. Dit klopte gedeeltelijk. De hoeveelheid werd inderdaad minder, maar het aantal menstruatiedagen nam iedere maand toe. Waar het er eerst 3 waren, waren het er later 10. Ook kreeg ik last van allerlei vage klachten, die ik in eerste instantie niet aan het spiraaltje linkte, want ja he geen hormonen en er zouden nauwelijks bijwerkingen zijn. Om maar een paar klachten te noemen naast de heftige menstruaties: zeurende buikpijn, slapeloosheid, neerslachtigheid, intens vermoeid, angstaanvallen, gevoelige geïrriteerde huid, hartkloppingen, verkrampte spieren (fyso bezocht), droge vagina en een mega lage weerstand, waardoor continue verkouden. Uiteraard ben ik met deze klachten naar de huisarts gegaan en is er bloed geprikt. Hier kwam niets uit. Het zou de situatie zijn, ontzwangeren, werkende moeder, kleine kinderen, gebroken nachten, etc.. Dit zeiden zowel mijn omgeving als de huisarts. Ik zou me er bij neer moeten leggen (het hoort er bij) en wachten tot het van zelf weer beter zou gaan als de kinderen wat ouder zouden worden. Dat heb ik in eerste instantie ook gedaan, maar naderhand dacht ik werkelijk waar dat ik gek werd, ik was totaal mezelf niet meer. Ik sliep elke middag gelijk met de kinderen, het huishouden uitbesteed, sporten lukte niet meer, de zorg voor de kinderen nog net, met de groots mogelijke moeite. Helaas werd het met de tijd niet beter, eerder slechter. Want nadat ik voor de derde keer deze winter met griep in bed kwam te liggen, wilde de koorts niet meer zakken en kreeg ik ontzettende buikpijn. Verschillende keren contact gehad met de huisartsenpost, weer aangegeven dat ik dacht last te hebben van het spiraaltje, maar nee de pijn zou bij mijn darmen vandaan komen. Wel bleek toen bij nogmaals bloedprikken de ontstekingswaarden veel te hoog. De volgende dag is het spiraaltje toen alsnog verwijderd en stelde de gynaecoloog een baarmoederontsteking vast! Ze vertelde me dat dit inderdaad door een combinatie van een spiraaltje en een normaalgesproken onschuldige bacterie (van de huid, darm of vagina bijv.) veroorzaakt worden op het moment van verminderde weerstand. De ontsteking is uiteindelijk met een pittige antibioticakuur verholpen, maar jeetje wat een strijd! Ik ben zo blij dat het spiraaltje er nu uit is. Ik ben nog niet volledig hersteld, maar voel me al zoveel beter gelukkig. De angstaanvallen en hartkloppingen zijn verdwenen, een normale menstruatie, geen pijn meer, ik slaap weer goed en ook de neerslachtigheid is volledig verdwenen. Ik voel me eindelijk weer mezelf. Voor mij never nooit meer een spiraaltje! Uiteraard is mijn verhaal uitzonderlijk en zullen de meeste vrouwen veel minder of geen last hebben van hun spiraaltje. Het zal voor vele vrouwen een prima middel zijn ennik zal het dan ook niemand afraden. Echter wilde ik mijn verhaal toch delen om andere vrouwen te kunnen informeren over mogelijke bijwerkingen die niet vermeld worden in de bijsluiter of op de website. Want het meest vervelende vind ik dat ik meerdere keren bij de huisarts ben geweest maar dat de klachten niet herkend/serieus genomen zijn. Dat het na bijna een jaar aanmodderen moet eindigen in een baarmoederontsteking, had echt niet nodig geweest. Dus luister vooral naar je gevoel, mocht je een spiraaltje hebben en het gevoel hebben dat je niet jezelf bent of allerlei vage klachten hebben die je niet kunt verklaren. Laat je dan niet van de wijs brengen en laat het spiraaltje verwijderen. Ook heb ik op internet gezocht, gek genoeg kun je in het Nederlands weinig vinden over de bijwerkingen van een koperspiraaltje. Maar wanneer je zoekt op 'side effect copper IUD' blijken er wel degelijk vele vrouwen te zijn met vergelijkbare verhalen.

17-02-2014 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb vorige week een gynefix spiraal laten plaatsen en ik was op voorhand zeer bang voor het plaatsen van de spiraal. Eerste keer ging het mis en kwam ie er weer uit..toen heeft ze een nieuwe gepakt. Het was echt paar seconde werk en hij zat. Het is even vervelend maar echt pijn..nee sorry. Pijnstiller of verdoving nodig..nee echt totaal niet. In mijn geval dan. Daarna[lees meer...] ook geen last gehad. Wel kreeg ik 2 dagen na de plaatsing kramp en diarree maar ik weet niet of dat het met het spiraal te maken had of met iets anders. Al om al.. alle horrorverhalen op internet over het plaatsen van de gynefix spiraal vind ik echt totaal overbodig. Bij mij viel het echt reuze mee.

26-02-2011 | Vrouw | 32
Anti conceptie
Ik heb jaren de Diane pil geslikt en kreeg last van alle bijwerkingen. Ik wilde perse geen hormonen meer. Het plaatsen heb ik laten doen door een zeer ervaren gyneacoloog. Het deed me echt wel pijn, maar dat was van korte duur. Menstuatie is nu iets langer en het bloedverlies en slijmafscheiding zijn heftiger, maar niet zodanig dat het me echt hindert. Mijn partner voelt h[lees meer...]et draadje soms, maar het hindert hem totaal niet. Ik heb de gynefix nu twee jaar en ik zal er zeker weer voor kiezen.

23-11-2019 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
Plaatsten was zeer pijnlijk zelfs na 3 zwangerschappen en waarvan 2 gezonde kindjes. Leek op weeen. Slechte voorlichting arts en onnodig moeten wrikken met een soort van breinaald omdat het niet makkelijk geplaatst kon worden in mijn baarmoeder. Kortom een hel. Daarna 3 maanden ongesteld met soms wat dagen ertussen. Nu net over en ben ik na 1 maand normale cyclus de dag na[lees meer...] mijn menstruatie aan het douchen valt hij eruit.

12-01-2017 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
Gisteren mijn spiraal laten plaatsten bij het Rutgershuis in Arnhem. Het inbrengen werd door een vakkundige dame gedaan. Het was geen prettig gevoel uiteraard, maar het was zo voorbij. Na het plaatsen kwam er heel even wat kramp wat doortrok naar mijn rug, maar toen ik naar huis ging was dat eigenlijk al weg. Ben wel nog even 15 minuten na het plaatsen blijven liggen, ik w[lees meer...]as nogal duizelig, maar meer van de opgebouwde spanning die nu losliet denk ik. Ik weet niet hoe het verder gaat verlopen, maar het plaatsen viel me heel erg mee!