Ervaringen met Gynefix (koperhoudend spiraaltje)

Gynefix (koperhoudend spi...

04-01-2017 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (200)
Vandaag heb ik in het ziekenhuis het Gynefix spiraaltje laten zetten. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik niet tevreden ben over de pil. Ik vind het vervelend om elke dag de pil te moeten slikken, ik heb veel last van stemmingswisselingen en een heel laag libido. Om deze redenen ben ik op zoek gegaan naar een hormoon vrije vorm van anticonceptie. Uiteindelijk terecht gekomen [lees meer...]bij de Gynefix. Van te voren heb ik 2 paracetamol ingenomen en ik moet zeggen dat het plaatsen enorm is mee gevallen. De eendenbek vond ik vervelender dan het plaatsen van het buisje. Je voelt alleen een klein prikje en dan zit hij en ben je voor vijf jaar beschermd! Ik heb wel wat menstruatie achtige krampjes maar ik ben erg tevreden!

20-12-2016 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (300)
Met heel veel plezier deel ik mijn mening over de Gynefix. Na vier lange jaren heel ontevreden te zijn over de pil (Mercilon), vooral op vlak van mijn libido, ben ik terecht gekomen bij de bedenker en ontwikkelaar van de Gynefix zelf. Aangezien hij de ontwikkelaar is, vertrouwde ik de man voor 100% dat hij weet waar hij mee bezig is. Van vorige gynaecologen kreeg ik te hor[lees meer...]en dat een spiraal niet geschikt was voor vrouwen die nog geen kinderen hebben gehad en het onvruchtbaarheid kan veroorzaken (vandaar dat ik er vier jaar over gedaan heb, om 'hulp' te zoeken). 99,99% van de spiralen die Dr. Wildemeersch plaatst, zijn goed geplaatst (bij de overige 0,01% ligt de oorzaak van een bijwerking bij het hebben van een abnormale baarmoeder). Uiteraard lees je horrorverhalen over het plaatsen, maar deze lees je best niet. Iedereen reageert hier namelijk anders op. Ik moet toegeven dat ik heel zenuwachtig was door te veel van deze verhalen te lezen. Voor de plaatsing heb ik een pijnstiller (2u op voorhand) en 'baarmoederontspanner' (4u op voorhand) moeten nemen die op voorhand werden opgestuurd door de dokter. Na het bekijken van je baarmoeder met de gekende echo, zoals bij de jaarlijkse controle, plaatste de dokter een eendenbekje en moest hij de afstand meten. Doordat ik extra gespannen was heeft de dokter me extra verdoofd met een prikje in de baarmoeder/baarmoedermond. Bij het vasthechten van het spiraal zelf, moest ik even diep ademhalen en kreeg ik een venijnige prik te voelen. Dit duurt nog geen seconde. Al bij al duurde het plaatsen nog geen 10 minuten. Dit zou je dus zeker niet mogen tegenhouden want het valt echt goed mee wetende dat je voor vijf jaar safe bent en geen synthetische hormonen meer in je lichaam hebt. Je lichaam gaat terug zijn gezonde gang en kan herstellen (de pil verkalkt je aderen immers en kan leiden tot dementie op latere leeftijd). Na de plaatsing heb ik een 5-tal dagen wat menstruatieachtige krampen gehad en licht bloedverlies. Sinds de plaatsing heb ik twee keer mijn menstruatie gehad en kan zeggen dat ik wat meer bloedverlies ervaar, maar wel minder lang. Het bloedverlies stopt ook sneller definitief tegenover dat het beetje bij beetje afneemt. De menstruatiekrampen zijn aanzienlijk afgenomen. Ik hoef geen pijnstiller meer te nemen. Ik heb ook al mijn natuurlijke cyclus terug, namelijk 31 dagen. Voor iedereen die twijfelt een spiraal te nemen: kies voor een koperspiraal en kies voor de Gynefix! Voor alle duidelijkheid heb ik de Gynefix200, dat is met de 4 koperen hulsjes en dus voor vijf jaar.

01-07-2015 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (330)
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik heel erg blij ben dat ik de Gynefix heb "ontdekt". Ik heb een paar jaar geleden een tijdje de pil geslikt, maar had hier nare bijwerkingen van (slechte huid, hoofdpijn, stemmingswisselingen, heel 'down' gevoel) en was dus absoluut niet tevreden. Het proberen van andere pillen heeft ook niks geholpen, de klachten bleven. Omdat ik geen v[lees meer...]riend had ben ik gestopt. Maar toen ik weer een relatie kreeg, ben ik toch weer aan de pil gegaan. Na een lange zoektocht één gevonden waar ik goede hoop bij had, maar helaas. Ook dit was waardeloos. Om te kijken of mijn problemen echt van de pil kwamen, ben ik vier maanden gestopt. Na een maand waren de klachten weg en kon in mijn conclusies trekken. Geen pil vol met hormonen meer voor mij.. Maar ja, je moet wel wat. Dus ik ben op zoek gegaan naar een alternatief en zo kwam ik bij de Gynefix uit. Na heel lang research en googlen op internet ben ik naar mijn huisarts gegaan. Zij kenden de Gynefix niet, maar zeiden dat ze het wel zelf konden plaatsen. Dit is nog een "ruzie" geworden, omdat ik het niet door mijn eigen huisarts wilde plaatsen. Dit omdat er overal staat, zowel op de website, als op forums, als hier, dat het geplaatst moet worden door een arts die er een training voor heeft gevolgd. Na heel wat gesprekken toch een doorverwijzing gekregen naar Utrecht UMC. Ik ben hier heel fijn ontvangen en had een heel aardige arts. Ze stelde me erg op mijn gemak. Het plaatsten was licht pijnlijk, maar ik had dan ook geen pijnstillers van tevoren genomen. Na de behandeling heb ik wel een iboprufen gekregen. De behandeling zelf duurde maar een half uurtje, en was dus nauwelijks pijnlijk. Ik heb de Gynefix nu drie maanden en ben zeer tevreden. De enige bijwerkingen die ik heb is dat ik meer bloedverlies heb en dat er iets meer krampen zijn. Maar de krampen zijn eigenlijk alleen de eerste dag, en zijn nu ook al veel minder dan de eerste twee menstruatie's na plaatsing. Verder nergens last van, je voelt 'm ook niet zitten. Als je een hormoonvrije manier van anticonceptie wil, dan is dit in mijn ogen echt de perfecte oplossing. Geen synthetische hormonen meer in je lichaam! Het is een heel verhaal geworden ;) Maar ik heb zelf ook veel aan deze site en alle meningen en verhalen gehad, dus ik deel mijn verhaal ook graag. Ik hoop dat de nog-zoekende mensen er wat aan hebben!

17-12-2014 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal
Ik heb de Gynefix bij een gynaecoloog in het ziekenhuis laten plaatsen. Het plaatsen zelf was niet prettig (vooral het opmeten van de baarmoeder was even naar), maar het grootste probleem daarbij is dat mijn bloeddruk heel laag wordt wanneer er aan mijn lichaam wordt gerommeld. Qua pijn waren het even twee erge "menstruatie"krampen en dat was ook alles. Sindsdien heb ik[lees meer...] geen moment doorgehad dat de Gynefix er zit. De eerste dag van mijn menstruatie is nu vrij heftig, ik verlies dan veel bloed, maar verder is mijn menstruatie regelmatig en heb ik geen last. Mijn huisarts had nog nooit van de Gynefix gehoord, maar heeft na eigen onderzoek besloten dat het vanaf nu haar voorkeurs"spiraal" wordt wanneer vrouwen ernaar vragen. Naast dat ikzelf dus heel positief ben, is ook mijn huisarts om.

24-07-2023 | Vrouw | 21
koperhoudend spiraal (200)
Ik wilde al langer een koperspiraaltje, omdat het geen hormonen bevat. Omdat mijn huisarts dit afraadde, ben ik toch begonnen aan de pil als anticonceptie. De pil heb ik 6 maanden geprobeerd, maar omwille van bijwerkingen (pijnlijke borsten, hoofdpijn,...), heb ik met mijn gynaecoloog besloten om een koperspiraal te proberen. Ik heb voor de gynefix gekozen omdat ik hier be[lees meer...]tere recensies van las en het idee dat hij vastzit leek me beter aangezien ik graag een menstruatie cup gebruik. Ik heb hem onder een korte algemene narcose laten plaatsen, de gynaecoloog raadde dit aan. Na het plaatsen heb ik weinig last gehad van krampen en ook weinig bloedverlies. Ik heb nu 4 keer mijn regels gehad met de spiraal, ik heb geen last van krampen of een pijnlijke menstruatie. Wel merk ik dat mijn maandstonden wat trager op gang komen. Ik begin 2/3 dagen ervoor al een heel klein beetje bloed te verliezen, waardoor mijn menstruatie iets langer duurt. Dit is het enige nadeel dat ik momenteel ervaar. Verder vind ik het ook heel fijn dat ik niet meer elke dag aan mijn anticonceptie moet denken. Ik ben dus zeker tevreden.

22-02-2022 | Vrouw | 21
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb de Gynefix gekozen omdat ik geen hormonen meer wilde, maar zelf wel last had van lange menstruaties. Ik ben ook pas 21 en heb nog geen kinderen gehad, dus deze leek een ideale uitkomst. Ik dacht, het inbrengen wordt zwaar, maar daarna 5 jaar nergens last van. Dat bleek anders; de plaatsing was een hel, en daarna heb ik 3 dagen niet kunnen lopen van de pijn. Vervolge[lees meer...]ns kwamen daar rare klachten als pijn met plassen bij. Pas na 6 dagen naar het ziekenhuis gegaan, want mij was verteld dat de pijn normaal was toen ik belde. Maar zo veel pijn is NIET normaal (lichte krampen zijn wel normaal). De Gynefix was volledig door mijn baarmoederwand heen geperforeerd en is zo bij mijn blaas beland. Ik loop nog steeds met de klachten en hij moet er nu onder narcose, via een kijkoperatie uit deze week. De Gynefix is voor sommigen misschien een top optie, maar wat ik je mee wil geven; als je veel pijn hebt, en het gevoel hebt dat er iets niet klopt, dring aan bij het ziekenhuis dat ze het checken. Ik wist wel van de kans op baarmoederperforatie maar ik achtte de kans heel klein doordat ik jong ben en nooit zwanger ben geweest. Maar als je voelt dat het fout zit, zit het fout. De Gynefix heeft nou eenmaal grotere kans op perforatie (al is die alsnog heel klein). De artsen die ik sprak waren overigens ook sceptisch over dat deze spiraal voor minder bloedverlies zou zorgen omdat dit bij veel vrouwen alsnog verergert

24-03-2021 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (300)
Mijn eerste koperspiraal heeft mijn lichaam na een paar maanden afgestoten, daarom had de gynaecoloog mij de Gynefix aangeraden. Deze is voor mij onder narcose geplaatst (dit gebeurd normaal niet). tijdens het gebruik van de Gynefix heb ik klachten gehad van ernstige krampen en overal pijn. Na 2 jaar voelde ik de Gynefix zakken en heb ik een afspraak gemaakt voor een echo[lees meer...]. de enkele dagen voor de echo heb ik onwijs veel pijn gehad en kon op een gegeven moment niet eens meer lopen. Daarom heb ik een afspraak gemaakt bij de spoedeisende hulp en hier heeft de huisarts de gynefix er zo uit kunnen halen (zonder eendenbek). Tijdens de afspraak bij de gynaecoloog hebben ze niks kunnen vinden wat de oorzaak is van het uitstoten van de spiraal. Maar gelukkig ben ik tijdens dit proces niet zwanger geworden. Al bij al heb ik een traumatische ervaring gehad.

28-06-2019 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (330)
Nadat twee keer een mirena spiraaltje was uitgezakt werd mij aangeraden de Gynefix te proberen. Plaatsing was een beetje oncomfortabel, maar niet heel pijnlijk. Helaas liet de Gynefix na de eerst menstruatie wel los en had ik dus dubbel pech. Bij de tweede keer plaatsen slaagde de gynaecoloog er pas de derde keer in de Gynefix goed in mijn baarmoeder te prikken. De twee[lees meer...] pogingen hiervoor werd het knoopje wel goed in mijn baarmoeder geprikt, echter bleef deze niet zitten wanneer de instrumenten weer werden teruggetrokken. Doordat er tussendoor steeds voor een nieuwe Gynefix gebeld moest worden werd het op het einde wel een beetje pijnlijk. Gelukkig pakte hij bij de derde poging wel en bleek hij op controle goed te zitten! Het was dus wel wat gedoe om de Gynefix goed op z’n plek te krijgen, al ben ik wel een uitzondering. Ik voel hem niet zitten, ben hormoonvrij en hoef nergens aan te denken. Ideaal! Dit was het doorzetten allemaal waard. Mijn advies is om de Gynefix zeker te proberen als je een low-maintenance niet hormonale vorm van anticonceptie wil gebruiken. Zelfs wanneer het de eerste keer niet lukt zou ik het toch nog een keer proberen. Ik kan dit type spiraaltje zeker aanraden!

20-08-2017 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (200)
Heb een gynefix spiraal laten plaatsen omdat ik bang was voor hormonen en ook dat ik bij een gewoon koperspiraaltje zwaardere menstruaties zou krijgen. Het plaatsen was pijnlijk ondanks 800mg ibuprofen, maar wel snel. Op de echo vlak na het plaatsen was te zien dat het goed hing. Daarna geen pijn meer gehad tot ik 5 dagen na plaatsen felle krampen kreeg en iets voelde prik[lees meer...]ken in mijn baarmoedermond. Ben zo snel mogelijk naar de gynecoloog gegaan die met de echo heeft gekeken. Spiraal was niet meer te zien. Eerst werd ervan uitgegaan dat het om een expulsie ging. Was toch niet gerust gesteld heb een röntgenfoto laten nemen. Daarop was het spiraal te zien in mijn buik niet in mijn baarmoeder. Het is een week later verwijdert met een kijkoperatie. Ik zou de gynefix alleen aanraden als je al andere spiraaltjes hebt geprobeerd en die niet voor je werkte. Misschien is het risico op perforatie groter bij de gynefix als bij de klassieke spiraaltjes?

16-09-2014 | Vrouw | 19
koperhoudend spiraal
Door deze spiraal hoef ik 5 jaar niet aan mijn anticonceptie te denken. Het is door aardige gynaecologen ingebracht in het UMCG Groningen. Deed even pijn. Enige bijwerkingen zijn een iets langere ongesteldheidsduur en af en toe wat steekjes in mijn baarmoeder. Verder is de hevigheid van mijn menstruatie minder geworden. Die was eerst heel heftig en nu heb ik nauwelijks bui[lees meer...]kpijn meer op de dag dat ik ongesteld word. Helemaal tevreden dus!

08-12-2010 | Vrouw
Anticonceptie
Heb niet mirena spiraal maar koperspiraal omdat deze hormonen vrij is. Had voorheen pil, daardoor heel veel migraine. Door te stoppen met pil werd dit minder. Daarom gekozen voor koperspiraal. Hoofdpijn gelukkig nog altijd minder. Bij het plaatsen voelde ik klein prikje, dat was al. Daarna helemaal geen enkele last. Nadeel dat mensturatie niet te sturen is, tenzij op rece[lees meer...]pt van pilletjes. Nu 5 jaar later is deze nu aan vervanging toe, beetje schrik voor.

23-08-2010 | Vrouw

01-07-2010 | Vrouw
Anticonceptie
Ik had eerst een Multiload, maar daar kreeg ik enorme buikkrampen van en die is tot 2 keer toe uitgezakt. Toen de gynaecoloog mij over de Gynefix vertelde, was ik meteen enthousiast. Het inbrengen heb ik onder verdoving gedaan, omdat dat voor mij erg pijnlijk is. De ingreep viel mij ontzettend mee! Mijn menstruatiepijn is voorbij en hij zit nog steeds goed. Tijdens het vri[lees meer...]jen heeft mijn partner een paar keer het touwtje gevoeld, maar dat is nu ook over. Mijn menstruatie is hetzelfde gebleven, alleen mijn afscheiding blijft iets langer roodbruinig.

22-10-2009 | Vrouw
Anticonceptie
Momenteel heb ik nu ruim een jaar de Gynefix als anticonceptie. Dit bevalt mij uitstekend! Het plaatsen is een kwestie van tanden op mekaar en bikkelen. Echter is dit een paar seconde en dus wel te overzien. Mijn keuze van pil naar spiraal werd mij door mijn homeopaat aangeraden, omdat ik last had van stemmingswisselingen, en mij lichaam slecht reageerde op de hormonen. Z[lees meer...]elf voel ik mij ook beter bij het idee dat ik me niet elke ochtend weer voed met een klein hormonenpilletje die sterk genoeg is om een zwangerschap te voorkomen. (Dat kan toch ook niet gezond zijn…) De stap maar de Gynefix is voor mij een hele vooruitgang geweest is zit lekkerder in me vel. Ook heb ik minder klachten dan mijn vriendinnen die een hormoon of dergelijk spiraal hebben! Wil je dus een spiraal, dan raad ik de Gynefix aan! Succes

06-05-2009 | Vrouw
Anticonceptie
Gynéfix is een type spiraaltje. Het wordt met een knoopje vastgehecht in de baarmoederwand. Dat moet een ervaren arts doen, bv. bij het Centrum voor Seksuele Gezondheid in Amsterdam. Het plaatsen doet even een beetje pijn, maar daarna heb je er geen last van. Geen extra bloedverlies en je voelt het niet zitten.