Gynefix (koperhoudend spi...

koperhoudend spiraal

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

21-05-2017 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal (330)
Nu 12 dagen geleden de gynefix laten plaatsen. Plaatsen was een heel rottig kwartier- als iemand 'even aan je baarmoedermond trekt' is dat nooit leuk. ­čś│ En de eerste keer pakte hij niet. 2de keer wel, maar al met al, ondanks ibuprofen, een pijnlijke bedoening. Maar goed, een kwartier voor 5 jaar anticonceptie, lijkt mij een goeie deal. De eerste week (had ik me op verkeke[lees meer...]n) echt wel een beetje rustig aan moeten doen, ik voelde de plek waar hij vast gezet was zeer doen, en er zit iets in de baarmoeder wat er niet hoort. Dus wel wat krampjes en gewoon een ongemakkelijk gevoel. Ik voelde 'm echt zitten. Ik moest ook af en toe echt even gaan liggen, en niet sporten en vrijen leek mij idd ineens heel logisch. Ik heb 9 dagen nagebloed, 1ste 2 dagen fors, en de rest op te vangen met inlegkruisjes. Nu sinds 2 dagen geen bloed meer, na 1 week lekker aan het sporten en fanatiek aan het vrijen: nergens last van. Touwtje lang gehouden. Geliefde voelt er niks van. Als dit zo blijft en het werkt: echt een aanrader.

20-02-2015 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal (300)
Na zo veel ervaringen op internet te lezen over anticonceptie middelen( en vooral negatieve ervaringen vind je op de forums )heb ik even de tijd genomen om even de Gynefix te prijzen. Eerst had ik een gewone koper spiraal, maar die had ik paar dagen na de plaatsing afgestoten. Het was vreselijk! Maar omdat ik intollerant ben aan hormonen, heb ik besloten toch de Gynefix te[lees meer...] proberen. Het was geplaatst in no time en helemaal pijnloos! Ik vreesde dat dit zal pijn doen omdat Gynefix een implant IUD is, maar viel reuze mee. En nu 2 jaar verder ben ik alleen maar positief. De cyclus bleef onveranderd, misschien bloed ik zelfs minder. Jammer dat ik was zo sceptisch over IUDs en heb niet eerder ervoor gekozen.

26-07-2014 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal
Moeder van 3. Na een verleden van pil (kan niet tegen hormonen), mirena (op zich ideaal, maar toch nog last van de hormonen), jaren later aan de gynefix. Inbrengen geen probleem (na drie bevallingen kan je wel wat hebben), maar na een half jaar toch last van zeurende onderbuikpijn. Na een paar maanden dubben, het spiraal twee weken laten verwijderen. En nu... nergens las[lees meer...]t meer van. Op Amerikaanse sites is meer te vinden over negatieve ervaringen. Huisarts dacht dat ik iets anders had... Soa oid, dat was dus niet het geval. Blij dat ik zo koppig was om het eruit te laten halen. Het gekke is dat ik ineens ook bijna geen last meer heb van mijn rug... het menselijk lichaam zit byzonder in elkaar....

12-08-2011 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal
Ik heb de gynefix sinds een week., ivm melasma (vlekken in gezicht door hormonen van de pil) Zetten voel je de klem, het meten van je baarmoeder en het erin prikken was pijnlijk maar zijn korte momenten dus te doen. Eerste 3 dagen prima, daarna veel pijn op 1 punt. Volgens het ziekenhuis hoorde dit niet maar moest het aanzien. Rutgerhuis toen gebeld en heel fijn geho[lees meer...]lpen daar., nemen je serieus en zelfs buiten hun uren mailen ze je nog, onderzocht en grondig. Zwelling buiten mijn baarmoeder voelde ze, wat het is weten ze niet zou niet horen na zetten omdat het buiten je baarmoeder zit., maar wel raar nu na plaatsen dat ik pijn heb bij mijn baarmoeder. Dus nog maar even aanzien wat dit is of overgaat. Nu wel weer na een week bloedverlies. Dus zover kan ik nog niet echt wat positiefs zeggen helaas.

13-12-2016 | Vrouw | 38
koperhoudend spiraal (300)
Na echt alles gebruikt te hebben qua anticonceptie kwam ik als laatste uit bij Gynefix. Tegen de pil kan ik niet. Mirena geprobeerd en alleen maar bijwerkingen gehad. Een ander koperhoudend spiraaltje gebruikt, ik geloof Flexi-T, en daarvan 14 dagen ongesteld, jaren lang. Nu dus mijn laatste hoop gevestigd op deze spiraal. De eerste 2 maanden waren wel even doorzetten, wat[lees meer...] langer ongesteld en wat heftiger. Na maand 2 zelfs een cyclus van 30 dagen! En de dagen dat ik ongesteld ben zijn er ongeveer 7, lichtjes. Nergens last van, geen bijwerkingen, ik ben een heel gelukkig mens na jaren van zoeken naar geschikte anticonceptie! Ik raad het iedereen aan! Wel laten zetten bij de Rutgerstichting.

31-07-2015 | Vrouw | 38
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb gekozen voor dit spiraal omdat het geen hormonen bevat en een zeer lage kans heeft op scheefzakken of uitvallen. Het spiraaltje zelf is heel klein en ik voel het niet zitten. Het inbrengen viel reuze mee. Ik heb het laten doen bij het Mildred Rutgershuis omdat ik graag geholpen wilde worden door iemand die veel ervaring had met het zetten. Het arts die me hielp gaf [lees meer...]me goede voorlichting en ze plaatste het spiraal snel. Voordat ik het wist zat het al op zijn plek. Het voelde als een stevige menstruatie kramp. Daarna zonder problemen naar huis gegaan en nog een paar dagen licht gevloeid. De eerste menstruatie na het plaatsen duurde een paar dagen langer (8 ipv 5) maar was niet pijnlijker dan normaal. Tijdens de seks voelt mijn partner heel soms het touwtje dat nu over de rand van mijn baarmoedermond loopt. Dat is niet pijnlijk volgens hem. Ik voel het spiraal niet zitten, wel merkte ik bij de eerste orgasmes na het plaatsen dat de baarmoeder nog wat gevoelig was. Ik ben er echt heel tevreden mee.

09-04-2015 | Vrouw | 38
koperhoudend spiraal (200)
Ik heb 4 jaar de gynefix gehad nadat ik had besloten ge stoppen met hormonen. Dit was de kleinste koperspiraal die ik kon vinden en waar de meningen redelijk positief over waren. Ik heb de spiraal laten plaatsen in het ziekenhuis door een gynaecoloog die hier ervaring mee had. Het plaatsen ging vlot met enige kramp achteraf. Gedurende het gebruik was ik langer ongesteld [lees meer...](7-10 dagen). Wel regelmatig en niet heel heftig. De buikkrampen vielen ook mee.

28-08-2013 | Vrouw | 46
koperhoudend spiraal
Ik heb al bijna 9 jaar een gynefix en dus al twee keer plaatsen en eenmaal eruit halen meegemaakt. Het is echt een zeer kort durende pijn bij het zetten (zonder verdoving) en voor de rest heb je er jaren geen omkijken naar. De menstruatie is bij mij zeer kort en wat zwaarder geworden maar niet echt hinderlijk. Extra slijmafscheiding is wel wat vervelender. Reden voor plaat[lees meer...]sing was migraine door de pil (hormoongevoelig) en een gewone koperspiraal bleef niet op zijn plaats. In ieder geval zeer tevreden!

Thyrax Duotab (859) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (566) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (521) - Antibiotica - penicillines breedspectrum