Ervaringen met Gynefix (koperhoudend spiraaltje)

Gynefix (koperhoudend spi...

15-11-2023 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (300)
Wegens mijn diagnose Factor 5 Leiden (stollingsstoornis) en trombose verleden jaren geleden overgegaan op de gynefix spiraal. De eerste 5 jaar waren perfect. De menstruaties werden een heel klein beetje heviger maar niet storend. Nooit zwanger geworden of veel bijwerkingen gehad. Helaas moest hij na 5 jaar vervangen worden en toen begon alle ellende. De eerste kwam na een [lees meer...]paar dagen los en had ik ineens in mijn hand, veel pijn ook. Teruggegaan en NOG een keer een nieuwe laten plaatsen, deze kwam ook weer los na een klein jaar en had ik ook weer in mijn hand. Toen was ik er klaar mee, mijn lichaam wil het blijkbaar niet meer. Heel vervelend want het was de perfecte oplossing voor mij.

15-09-2018 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (330)
Na de geboorte van mijn jongste dochter nu inmiddels 6 jaar geleden liet ik een mutisafe plaatsen. Na 5 jaar moest natuurlijk eruit en werd een t-safe bij mij geplaatst. Het was helaas geen succes omdat ik menstruatie begon te hebben van 18 dagen. Ik heb 4 maanden volgehouden maar daarna moest eruit. Die zware menstruaties door t-safe kwamen doordat het een groot spira[lees meer...]al is en veroorzaakt dus een heftige ontsteking in de baarmoeder. Alternatief was een kleinere spiraal. Gynefix dus omdat het de alle kleinste spiraaltje is op de markt. Plaasten was erg irritant. Het prikken van het knopje in de baarmoeder deed zeer maar het duurde maar een paar secondes. De eerste 3 weken na plaatsing had ik last van heftige steken in mijn onderbuik. De intensiteit en frequentie van die steken werden minder en ik heb nu nergens last van. Ik heb een heel fijne menstruatie gehad met gynefix, 5 dagen ipv 18 dagen met die t-safe en 10 dagen met mutisafe.

29-12-2016 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb vijf jaar geleden voor het eerst een gynefix spiraaltje laten plaatsen. Heb in die vijf jaar tijd amper problemen gehad en was zeer tevreden. Onlangs moest ik de spiraal laten vervangen en heb toen weer voor de gynefix gekozen. Helaas is deze losgeraakt en eruit gevallen.. Toen weer een nieuwe geplaatst met het idee, dit zal vast niet nog een keer gebeuren. Helaas i[lees meer...]s ook de tweede keer het spiraaltje los geraakt en kon ik 'm zo uit mn vagina peuteren tijdens een wc bezoek. Het zetten is gebeurd in het ziekenhuis door een zeer ervaren arts dus daar kan het niet aan liggen. Misschien is mijn baarmoeder niet geschikt voor dit type spiraal? Voor mij in ieder geval geen gynefix meer..

19-10-2022 | Vrouw | 35
koperhoudend spiraal (330)
Ik heb vandaag mijn tweede gynefix laten plaatsen. Na vijf jaar was het tijd voor een vervanging. Ik had deze laten plaatsen omdat ik geen hormonale anticonceptie meer wou. De plaatsing is echt pijnlijk, zowel de eerste als tweede keer kreeg ik een vagale reactie. Ook het uithalen van de spiraal voel je echt. Het is telkens iets waar ik enorm tegenop kijk. Maar daarna zit [lees meer...]je vijf jaar goed. Mijn maandstonden zijn wel van 3 dagen naar 9-10 dagen gegaan, maar in vergelijking met de bijwerkingen die ik bij pil, minipil en nuvaring kreeg, is dit echt wel ok.

28-11-2023 | Vrouw | 36
koperhoudend spiraal
Ik ben enorm tevreden met dit spiraaltje. Ik heb hem nu bijna 2 jaar en heb geen last gehad van bijwerkingen, ik voel hem niet, mijn cyclus is gewoon zoals 'ie was: regelmatig, geen verschil in hoeveelheid bloedverlies of pijn. Ik merk niet dat ik hem heb en mijn lichaam reageerde er direct heel goed op (in tegenstelling tot andere anticonceptiemiddelen). Ik kan hem iedere[lees meer...]en aanraden, het is zo'n verademing en voelt heel natuurlijk. Ik was jaren op zoek naar een goed anticonceptiemiddel zonder hormonen. Jarenlang de pil gebruikt, daardoor last van depressies gehad, dus na de zwangerschap op zoek naar een alternatief. Even de Mirena gehad, maar dat stak tegen m'n eierstokken, gaf enorme continue bloedingen en ik had na 2 maanden toch weer last van die hormonen. Ook het plaatsen was een enorme klap, m'n baarmoeder probeerde het eruit te werken, ik viel steeds flauw als ik probeerde op te staan na het zetten. Huisarts raadde de Gynefix af, omdat er weinig over bekend is en raadde een koperspiraaltje aan. Die dingen zijn ook heel groot en ik verwachtte dezelfde klachten qua bloedingen en pijn. Ook het ziekenhuis (gespecialiseerd, Ikazia) vroeg uitgebreid naar mijn motivatie voor de Gynefix. Het zetten van de Gynefix was veel minder pijnlijk dan het zetten van de Mirena en ik heb geen bijwerkingen gehad na het zetten. Ik ben echt heel blij dat ik de Gynefix heb gevonden en ben er erg tevreden over. Ik kan hem iedereen aanraden.

14-03-2018 | Vrouw | 36
koperhoudend spiraal (330)
Dit is al mijn derde gynefix spiraaltje. Ik heb de gynefix aangeraden gekregen nadat ik toch ongewenst zwanger ben geworden terwijl ik al 3 jaar een flexi-t spiraal had. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over de gynefix. Ik ben extreem vruchtbaar, maar zolang ik de gynefix heb zijn er geen ongelukjes meer geweest. Het plaatsen van spiraaltjes is voor mij echter zeer p[lees meer...]ijnlijk, en de gynefix is hier geen uitzondering op. Maar daarna ben je er wel weer voor 5 jaar vanaf. Het grootste nadeel voor mij is dat ik met de gynefix last heb van tussentijds bloedverlies. Hier had ik met de flexi-t of de pil geen last van. In de 'goede' maanden heb ik rond mijn eisprong een paar dagen (oud) bloedverlies, in de 'slechte' maanden houdt dit aan tot aan de volgende menstruatie. Het is doorgaans weinig (laatste dag van je menstruatie zeg maar), maar wel zichtbaar en daarom toch vervelend. Omdat het geen bekende bijwerking van de gynefix is, ben ik door een gynaecoloog onderzocht om te kijken of er een andere oorzaak was voor dit bloedverlies. Dit was gelukkig niet het geval. Mijn huidige gynefix heb ik een jaar geleden laten plaatsen. In de 3 jaar daarvoor heb ik geen anti-conceptie gebruikt, en ik heb gedurende die periode nooit last gehad van dit soort bloedingen. Het ligt dus echt aan de spiraal. Ik neem bovenstaande op de koop toe, omdat de enige andere optie sterilisatie is. Verder doet hij z'n werk prima, en is mijn menstruatie ook niet zwaarder geworden. Mijn libido wordt er uiteraard ook niet door beïnvloed. Al met al dus toch een aanrader wat mij betreft.

21-05-2017 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal (330)
Nu 12 dagen geleden de gynefix laten plaatsen. Plaatsen was een heel rottig kwartier- als iemand 'even aan je baarmoedermond trekt' is dat nooit leuk. 😳 En de eerste keer pakte hij niet. 2de keer wel, maar al met al, ondanks ibuprofen, een pijnlijke bedoening. Maar goed, een kwartier voor 5 jaar anticonceptie, lijkt mij een goeie deal. De eerste week (had ik me op verkeke[lees meer...]n) echt wel een beetje rustig aan moeten doen, ik voelde de plek waar hij vast gezet was zeer doen, en er zit iets in de baarmoeder wat er niet hoort. Dus wel wat krampjes en gewoon een ongemakkelijk gevoel. Ik voelde 'm echt zitten. Ik moest ook af en toe echt even gaan liggen, en niet sporten en vrijen leek mij idd ineens heel logisch. Ik heb 9 dagen nagebloed, 1ste 2 dagen fors, en de rest op te vangen met inlegkruisjes. Nu sinds 2 dagen geen bloed meer, na 1 week lekker aan het sporten en fanatiek aan het vrijen: nergens last van. Touwtje lang gehouden. Geliefde voelt er niks van. Als dit zo blijft en het werkt: echt een aanrader.

20-02-2015 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal (300)
Na zo veel ervaringen op internet te lezen over anticonceptie middelen( en vooral negatieve ervaringen vind je op de forums )heb ik even de tijd genomen om even de Gynefix te prijzen. Eerst had ik een gewone koper spiraal, maar die had ik paar dagen na de plaatsing afgestoten. Het was vreselijk! Maar omdat ik intollerant ben aan hormonen, heb ik besloten toch de Gynefix te[lees meer...] proberen. Het was geplaatst in no time en helemaal pijnloos! Ik vreesde dat dit zal pijn doen omdat Gynefix een implant IUD is, maar viel reuze mee. En nu 2 jaar verder ben ik alleen maar positief. De cyclus bleef onveranderd, misschien bloed ik zelfs minder. Jammer dat ik was zo sceptisch over IUDs en heb niet eerder ervoor gekozen.

26-07-2014 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal
Moeder van 3. Na een verleden van pil (kan niet tegen hormonen), mirena (op zich ideaal, maar toch nog last van de hormonen), jaren later aan de gynefix. Inbrengen geen probleem (na drie bevallingen kan je wel wat hebben), maar na een half jaar toch last van zeurende onderbuikpijn. Na een paar maanden dubben, het spiraal twee weken laten verwijderen. En nu... nergens las[lees meer...]t meer van. Op Amerikaanse sites is meer te vinden over negatieve ervaringen. Huisarts dacht dat ik iets anders had... Soa oid, dat was dus niet het geval. Blij dat ik zo koppig was om het eruit te laten halen. Het gekke is dat ik ineens ook bijna geen last meer heb van mijn rug... het menselijk lichaam zit byzonder in elkaar....

12-08-2011 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal
Ik heb de gynefix sinds een week., ivm melasma (vlekken in gezicht door hormonen van de pil) Zetten voel je de klem, het meten van je baarmoeder en het erin prikken was pijnlijk maar zijn korte momenten dus te doen. Eerste 3 dagen prima, daarna veel pijn op 1 punt. Volgens het ziekenhuis hoorde dit niet maar moest het aanzien. Rutgerhuis toen gebeld en heel fijn geho[lees meer...]lpen daar., nemen je serieus en zelfs buiten hun uren mailen ze je nog, onderzocht en grondig. Zwelling buiten mijn baarmoeder voelde ze, wat het is weten ze niet zou niet horen na zetten omdat het buiten je baarmoeder zit., maar wel raar nu na plaatsen dat ik pijn heb bij mijn baarmoeder. Dus nog maar even aanzien wat dit is of overgaat. Nu wel weer na een week bloedverlies. Dus zover kan ik nog niet echt wat positiefs zeggen helaas.

13-12-2016 | Vrouw | 38
koperhoudend spiraal (300)
Na echt alles gebruikt te hebben qua anticonceptie kwam ik als laatste uit bij Gynefix. Tegen de pil kan ik niet. Mirena geprobeerd en alleen maar bijwerkingen gehad. Een ander koperhoudend spiraaltje gebruikt, ik geloof Flexi-T, en daarvan 14 dagen ongesteld, jaren lang. Nu dus mijn laatste hoop gevestigd op deze spiraal. De eerste 2 maanden waren wel even doorzetten, wat[lees meer...] langer ongesteld en wat heftiger. Na maand 2 zelfs een cyclus van 30 dagen! En de dagen dat ik ongesteld ben zijn er ongeveer 7, lichtjes. Nergens last van, geen bijwerkingen, ik ben een heel gelukkig mens na jaren van zoeken naar geschikte anticonceptie! Ik raad het iedereen aan! Wel laten zetten bij de Rutgerstichting.

31-07-2015 | Vrouw | 38
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb gekozen voor dit spiraal omdat het geen hormonen bevat en een zeer lage kans heeft op scheefzakken of uitvallen. Het spiraaltje zelf is heel klein en ik voel het niet zitten. Het inbrengen viel reuze mee. Ik heb het laten doen bij het Mildred Rutgershuis omdat ik graag geholpen wilde worden door iemand die veel ervaring had met het zetten. Het arts die me hielp gaf [lees meer...]me goede voorlichting en ze plaatste het spiraal snel. Voordat ik het wist zat het al op zijn plek. Het voelde als een stevige menstruatie kramp. Daarna zonder problemen naar huis gegaan en nog een paar dagen licht gevloeid. De eerste menstruatie na het plaatsen duurde een paar dagen langer (8 ipv 5) maar was niet pijnlijker dan normaal. Tijdens de seks voelt mijn partner heel soms het touwtje dat nu over de rand van mijn baarmoedermond loopt. Dat is niet pijnlijk volgens hem. Ik voel het spiraal niet zitten, wel merkte ik bij de eerste orgasmes na het plaatsen dat de baarmoeder nog wat gevoelig was. Ik ben er echt heel tevreden mee.

09-04-2015 | Vrouw | 38
koperhoudend spiraal (200)
Ik heb 4 jaar de gynefix gehad nadat ik had besloten ge stoppen met hormonen. Dit was de kleinste koperspiraal die ik kon vinden en waar de meningen redelijk positief over waren. Ik heb de spiraal laten plaatsen in het ziekenhuis door een gynaecoloog die hier ervaring mee had. Het plaatsen ging vlot met enige kramp achteraf. Gedurende het gebruik was ik langer ongesteld [lees meer...](7-10 dagen). Wel regelmatig en niet heel heftig. De buikkrampen vielen ook mee.

28-08-2013 | Vrouw | 46
koperhoudend spiraal
Ik heb al bijna 9 jaar een gynefix en dus al twee keer plaatsen en eenmaal eruit halen meegemaakt. Het is echt een zeer kort durende pijn bij het zetten (zonder verdoving) en voor de rest heb je er jaren geen omkijken naar. De menstruatie is bij mij zeer kort en wat zwaarder geworden maar niet echt hinderlijk. Extra slijmafscheiding is wel wat vervelender. Reden voor plaat[lees meer...]sing was migraine door de pil (hormoongevoelig) en een gewone koperspiraal bleef niet op zijn plaats. In ieder geval zeer tevreden!

29-12-2021 | Vrouw | 48
koperhoudend spiraal (300)
Zo'n 2,5 jaar geleden de gynefix laten plaatsen omdat ik helemaal klaar was met hormonen. De pil en nuvaring leverden me enorme stemmingswisselingen en depressieve gevoelens op én een hoge bloeddruk. Plaatsen was wel pijnlijk maar snel, dus wel te doen. De duur van mijn menstruatie ging van een dag of 4/5 naar 10 en later zelfs 14 dagen. Waarvan een paar dagen erg hevig. [lees meer...] Menstruatie pijn werd in de loop van de tijd ook steeds erger. Er waren maanden bij dat ik de hele periode tussentijds bloedverlies had. De ovulatie die ik daarvoor wel eens voelde werd nu ook erg pijnlijk. Intussen had ik ook een bartholin cyste die verwijderd moest worden (geen idee of dat iets met de spiraal te maken had hoor). Maar aangezien ik toch bij de gynaecoloog was en al die pijn en bloedverlies meer dan zat was heb ik de gynefix toch maar laten verwijderen. Intussen ben ik een paar maanden verder en helaas nog lang niet terug op het oude niveau van 4/5 dagen lichte tot gemiddelde menstruatie. Pijn is wel wat minder hevig (maar nog lang niet weg) maar ik ben nog steeds 12 tot 14 dagen ongesteld. Volgens de gynaecoloog was er geen andere oorzaak te zien voor de hevige menstruatie. Maar ondanks verwijderen spiraal is er dus nog niet heel veel veranderd...