Ervaringen met Nuvaring

ethinylestradiol / etonogestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (197 meningen)
Menstruatiepijn (3 meningen)
Endometriose (2 meningen)

27-11-2018 | Man | 36
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Verloren op het toilet zonder het door te hebben (het is dat ik erop ging staan bij het verlaten van het toilet). Labiel/ emotioneel tegen het depressieve aan. Enorme hoofdpijn tijdens de stopweek. Nonstop opgeblazen gevoel in buik alsof ik continu ongesteld moest worden. Mijn humeur voor mezelf en anderen, bizar wat voor een effect de Nuvaring op mij heeft gehad, vo[lees meer...]or mij NOOIT meer. Absolute afrader!

15-01-2024 | Vrouw | 22
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik gebruik nu 2 maanden de Nuvaring ring. Ik heb hiervoor eerst 3,5 jaar de pil geslikt, maar ben daar toen mee gestopt vanwege bijwerkingen zoals depressie klachten. Hierna heb ik zo’n 2 jaar geen hormonale anticonceptie gebruikt. Recent ben ik opnieuw gestart met medicatie slikken voor mij ADHD, hierbij is bij vrouwen de hormonale cyclus van grote invloed op de werking v[lees meer...]an medicatie. Zonder hormonale anticonceptie werkte mijn ADHD medicatie (Dexamfetamine/lisdexamfetamine) per cyclus zo’n 1,5 week heel goed, en dan vervolgens 2,5 week niet zoals gewenst. Ik ben daarom in overleg gestart met de Nuvaring omdat deze mijn hormoon spiegel gedurende 3 weken zo goed als gelijk houd, en ik dus maar 1 week (tijdens mijn bloeding) verminderde werking van mijn ADHD medicatie ervaar dankzij de Nuvaring. Verder heb ik tijdens de 1e maand van gebruik van de Nuvaring wel last gehad van een schimmelinfectie, wat ik voor gebruik van de Nuvaring nooit eerder gehad heb, maar was hier gelukkig snel weer vanaf. Verder heb ik in mijn stopweek extreem last van vermoeidheid, vooral de eerste dagen. Voor mij heb ik zo veel baad bij de voordelen van de Nuvaring dat de bijwerkingen goed te overzien zijn.

26-12-2023 | Vrouw | 31
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
In mijn tienerjaren begonnen met de pil. Vanwege ernstige psychische klachten die gerelateerd leken te zijn aan de pil werd mij de nuvaring aangeraden. Problemen verdwenen grotendeels en heb verder geen klachten gehad. Voor het gemak een spiraal geprobeerd. Hier kreeg ik echte veel lichamelijke klachten van (schimmels, bacteriën). HA gaf aan dat dit echt niet aan het spir[lees meer...]aaltje kon liggen (+/- 2010). Toch er uit laten halen want het voelde niet goed. Klachten verdwenen direct en ik gebruik sindsdien gewoon weer de nuva ring. Voor mij de beste keus met de minste/geen bijwerkingen

18-10-2023 | Vrouw | 24
Endometriose
Op aanraden van de gynaecoloog deze vorm van hormonale anticonceptie geprobeerd, tegen mijn endometriose klachten. De eerste dagen was ik al snel neerslachtig en kotsmisselijk. Na 4 dagen kwamen hier enorme buik- en rugkrampen en ene schimmelinfectie bij. Zo heftig dat de zwaarste pijnstillers niet hielpen en ik er elke nacht wakker van werd. Ook heb ik de gehele gebruik[lees meer...]speriode gebloed. Omdat ik de ring wel een kans moest geven om van de bijwerkingen af te komen moest ik deze langer blijven gebruiken. Uiteindelijk heb ik deze 11 dagen gebruikt. Op de 11de dag kon ik niet meer lopen van de pijn. Op advies van de huisarts eruit gehaald. Een uur later was de buikkramp al aanzienlijk minder. Nu ben ik aan het herstellen, maar ben nog steeds niet van alle klachten af. Als je gevoelig bent voor hormonen: niet aan beginnen!!!!!

19-07-2023 | Vrouw | 23
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Goede verhalen gehoord over de nuva ring, zelf gebruik ik het merk Ornibel. Eerst 3 maanden wat last van depressiviteit, hoofdpijn rond menstruatie. Maar de gynaecoloog had gezegd dat ik het moest volhouden. Maar 4 en 5 waren fantastisch, nergens last van, af en toe beetje hoofdpijn maar erg tevreden. Maar 6 valt me zwaar. Begonnen met een nieuwe baan, erg veel depressieve[lees meer...] gedachtes hierbij, angsten, zweten in de nacht. Verder voel ik me tijdens de dagen vrij ook erg depressief, neerslachtig met een hoge hartslag. Dat geeft me stress en maakt me erg onrustig. Verder heb ik tijdens alle maanden echt om alles moeten huilen. Had ik erg heimwee naar mijn vriend en kon ik slecht alleen zijn. Terwijl ik daarvoor het liefst alleen was en overal geluk uit haalde, nu kost alles moeite en ervaar ik hoge pieken of diepe dalen. Geen stabiliteit dus. Ik heb besloten om 1 maand zonder de ring te proberen, daarna weer 1 maand met ring om te kijken wat het verschil is. Ik denk dat ik ga overstappen op de koper spiraal zonder hormonen.

20-01-2023 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Vorig jaar ben ik gestopt met de pil, omdat ik er heel veel door ben aangekomen en veel last van hoofdpijn had. Op aanraden van een vriendin voor de nuvaring gekozen. Zij was er heel positief over: geen bijwerkingen en makkelijk in te brengen. Helaas was deze enthousiasme snel over, omdat het voor mij nogal moeilijk was om hem goed in te brengen. Een applicator kon ik nerg[lees meer...]ens krijgen, dus uiteindelijk opgelost met een tampon applicator. Bijwerkingen kreeg ik en veel ook. Ik wist niet wat me overkwam! Ik kreeg last van depressieve gevoelens, misselijkheid en buikpijn, heftige migraine aanvallen, bizar veel afscheiding en schimmelinfecties. Ik zit in een hele fijne periode van mijn leven, maar toch voelde ik me heel erg depressief. Ik had nergens zin meer in. Het leek net alsof mijn lichaam niet bij mij hoorde, het was heel gek. De bijwerkingen kwamen ook niet een voor een, maar allemaal tegelijk. Ik wilde echt nog wel doorzetten, maar ik trok het niet meer.

14-08-2022 | Vrouw | 34
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
2 maand geleden (sinds 2016) opnieuw gestart met Nuva Ring. Ben 34 en merkte vanaf de 1e maand 2 duidelijke veranderingen: minder klassieke menstruatie klachten zoals gevoelige borsten, onrustiger huid, chagrijnig naar aanloop. En als tweede ook een compleet afgevlakt libido. Waar normaal gesproken de pieken en dalen in libido meebewogen met de cyclus, is er nu niets van o[lees meer...]ver en voel ik me een oud wijf.

02-08-2022 | Vrouw | 35
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Zweten. Rillingen. Hartkloppingen. Angst en werd super down. Na 1 week eruit gehaald. Na 3 dagen knapte ik weer op.

15-12-2021 | Vrouw | 27

11-11-2021 | Vrouw | 33
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Nog niet eerder aan hormonale anticonceptie gezeten. Op de eerste dag van m’n menstruatie ring ingebracht. Na 10 dagen nog steeds ongesteld en kreeg ook jeuk en schimmelinfectie op de 7de dag. Merkte dat ik me depressief en labiel begon te voelen en m’n libido geheel verdwenen was. S nachts vaak zwetend wakker, overdag koud moe en rillerig. Ik heb de ring eruit gehaald o[lees meer...]p de 10de dag vanwege de pijn en jeuk. Had al twee dagen crème gebruikt tegen de schimmelinfectie.. nu op 16 dagen nog steeds bloed verlies en elke nacht zweten. Wat een troep zo’n kleine ring en zoveel bijwerkingen!!

20-09-2021 | Vrouw | 30
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Nachtelijke zweet en misselijkheid aanvallen, zwetend wakker schrikken snachts, gevoel van flauwte vaak, misselijkheid, hoofdpijn

18-06-2021 | Vrouw | 27

10-02-2021 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
In het verleden de nuvaring gebruikt, toen kreeg ik enorm veel vlagen van misselijkheid, hoofdpijn en ontzettend labiel. Toentertijd nooit de link gelegd met de nuvaring over al deze klachten, gezien er zo weinig hormonen afgegeven zouden worden. Op aanraden van de huisarts nu na een jaar weer een kans gegeven, wat een verschrikkelijk idee. In gebracht in de middag, m[lees meer...]aar in de nacht er weer uitgetrokken, ik werd ontzettend negatief qua gedachtengang, hoofdpijn, vreetbuien. Bizar hoeveel je kan merken van zo’n kleine ring, ik raad het niemand aan.

11-04-2020 | Vrouw | 35
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Nuvaring is ideaal voor mensen die de pil vergeten. Ik heb dit product jaren lang gebruikt en al die jaren heb ik last van mijn darmen gehad. Nu ben ik 4 maanden gestopt en ik heb nergens last meer van!! Mijn libido werd minder tijdens het gebruik en ik had sterke hoofdpijn rondom de menstruatie. Ik ben sws gevoelig voor hormonen. Ooit de mirena spiraal gehad maar daar [lees meer...]werd ik depressief van. Nuvaring ook zo n gevoel maar minder. Al met al ben ik blij dat er vanaf ben.

03-04-2020 | Vrouw | 32
Depressiviteit
Ik vind het heel belangrijk om mijn ervaring te delen. Op dag 1 van mijn menstruatie heb ik de ring geplaatst. Diezelfde avond begon ik mijzelf al misselijk te voelen, maar niet noemenswaardig. De volgende morgen was ik kots misselijk! Ik kon niet eten en voelde me opgezwollen. Na twee uur gewerkt te hebben kreeg ik complete paniekaanvellen die een piek bereiktte binnen 1 [lees meer...]uur. Ik was compleet overstuur, ervaarde angst en kon alleen maar hysterisch huilen! Ik ervaarde een gevoel van op de rand van de duisternis te staan en er ingeduwd te worden waarbij ik er zelf niet meer uit zou kunnen. Direct heb ik in mijn paniek de dokter gebeld welke me eigenlijk niet kon kalmeren. Nadien was ik helemaal kapot en wilde ik niets dan slapen. Dit depressie nare gevoel herkende ik van mijn vorige depressie gevoelens die ik heb ervaren bij het gebruik van de Mirena spiraal. Ik wilde het nog vol houden maar toen ik de volgende dag opnieuw rond 10:00 uur een paniekbui op voelde komen en mijn hart overdreven begon te kloppen, heb ik direct de ring verwijderd en de dokter gebeld om dit te melden. Ik weiger om deze hartkloppingen, paniekaanvallen, depressieve gevoelens en verdriet te ervaren. Als je ook depressieve gevoelens ervaart bij gebruik van de Nuvaring wil ik er op wijzen dat het zeker kan liggen aan het gebruik van de Nuvaring. Dit treed snel (binnen 1 á 2 dagen) op na het plaatsen van de ring. Twijfel daarbij niet aan jezelf en sta het niet toe om in een diep zwart gat getrokken te worden zonder dat jouw persoonlijke omstandigheden hier verder aanleiding voor zouden geven. Tip: haal de ring er uit en ervaar hoe je jezelf de komende paar dagen voelt. Eventueel kun je bij je volgende cyclus opnieuw de ring plaatsen om te bekijken of het opnieuw negatief effect heeft op je gesteldheid. Indien dit zo is, dan weet je zeker dat je depressieve en andere nare gevoelens een gevolg zijn van de Nuvaring. Verwijder hem dan weer en gebruik het nooit meer!

26-02-2020 | Vrouw | 20