Ervaringen met Tecfidera

dimethyl fumarate

MS (multiple sclerose) (66 meningen)

Mestinon (31 meningen)
Xyrem (14 meningen)
Ubretid (3 meningen)
Rilutek (2 meningen)
Riluzol (1 mening)

29-06-2015 | Vrouw | 30
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik t nu een paar maanden en ik voel me er prima bij. Iedereen had me bang gemaakt over de bijwerkingen, maar af en toe een beetje jeuk is prima te hebben. T resultaat weet ik nog niet, dat zal na de volgende MRI blijken. Op de site moet ik de effectiviteit invullen, maar daar heb ik dus nog geen idee van. Jammer dat t zo duur is, t kost de maatschappij klauwen met [lees meer...]geld.

06-05-2015 | Vrouw | 30
dimethyl fumarate (200mg)
MS (multiple sclerose)
Nadat ik eerst twee jaar Rebif heb genomen en daarna een jaar Copaxone, was het echt tijd voor iets anders! ik kan de spuiten niet verdragen, en de bijwerkingen van de Copaxone spuit waren veel te pijnlijk. Nu neem ik Tecfidera, en ik ben eigenlijk wel tevreden. De medicatie werkt voor mij zeer goed, ben meer alert, minder moe. Ik heb ook geen opstoot gekregen ondanks h[lees meer...]et feit dat het de laatste maanden zeer druk is (wat meestal een trigger is). Het voordeel van deze medicatie vind ik dat het je immuunsysteem niet keldert zoals dit bij Rebif en Copaxone wel het geval is. Dit is een groot voordeel met een klein kindje in huis, want ik neem nu geen ziektes over! De enige bijwerking waar ik last van heb zijn de hot flashes. Af en toe rood in het gezicht en jeuk aan de armen. Maar dat is in mijn ogen peanuts, het trekt snel wel en ik trek me er niets van aan. Je moet wel oppassen dat je op regelmatige tijdstippen eet, anders krijg je er een maagonsteking bij....

26-03-2015 | Vrouw | 45
MS (multiple sclerose)
Na 5 jaar Copaxone te hebben gebruikt, heb ik een nieuw medicijn geprobeerd waarvan hoge verwachtingen waren; Tecfidera. Ik was altijd tevreden met de Copaxone, voelde me altijd goed, maar heb wel in die 5 jaar 2 keer een schub gehad. Ik vond het eigenlijk wel prima, de schubs waren niet ernstig maar de neuroloog dacht dat het goed was iets nieuws te proberen. Misschien k[lees meer...]on de Tecfidera mogelijke nieuwe schubs voorkomen. Ik heb nu een half jaar Tecfidera gebruikt, maar ik heb vandaag besloten te gaan stoppen. Ik ga terug naar Copaxone. Ik voelde me daar een stuk beter bij, had weinig klachten. Sinds het gebruik van Tecfidera heb ik vaker last van algehele zwakte in mijn linkerbeen en meer last van mijn handen (doofheid, gevoelloos), De MRI heeft aangetoond dat er niets in de hersenen is veranderd in de laatste 11 maanden. Het is dus zeker niet erger geworden, maar toch voelde ik me er slapper door.

23-05-2022 | Man | 21
MS (multiple sclerose)
In het begin heel erg wennen om 2 keer daags medicatie te slikken, vergat het dan ook regelmatig waardoor ik onregelmatig in nam. hierdoor veel last gehad van de welbekende flushen

21-01-2022 | Man | 34
MS (multiple sclerose)
Toen ik 20 was had ik de eerste symptomen van MS. Ik kon mijn rechterbeen twee dagen niet bewegen. Toen kalmeerde ik en schonk ik geen aandacht aan het ontdekken van de oorzaak. Toen ik 25 was had ik een lichte gevoelloosheid, de helft van mijn lichaam, bijzonder uitgesproken deze gevoelloosheid in de vingers van de hand en kleine problemen met het gezichtsvermogen. Ove[lees meer...]rleg met de dokter leverde niets op. 33 jaar oud Ik heb de diagnose MS en Ik ben begonnen met de behandeling met Tecfidera en na 1 maand had ik de eerste beroerte, wazig zien, gedurende 15-20 seconden was mijn lichaam volledig geblokkeerd, ik kon niet lopen en duidelijk spreken. deze toestand werd vaak herhaald en na twee weken stelt de dokter voor om testosteron te nemen. Na 4-5 dagen normaliseerde deze situatie. Ik ben een regelmatige gebruiker van Tecfidera voor ongeveer 1 jaar, eet gezond, Ik ga elke dag naar de sportschool. De problemen die ik momenteel heb zijn vaak urineren en het rechterbeen is langzamer als ik lange wandelingen maakt. Ik wens je gezondheid!

08-09-2020 | Man | 37
MS (multiple sclerose)
Sinds 2008 RRMS. In het begin beetje last van m’n darmen gehad en af en toe flushing. Na een tijdje alleen nog heel af en toe flushing maar hier heb ik zelf geen last van je ziet het alleen maar. Wat mij vooral positief stemt is dat ik sinds ik begonnen ben (2018) geen schub meer heb gehad terwijl ik daarvoor 1 schub per 1,5 jaar had. Door Corona nog geen nieuwe mri gehad[lees meer...] dus nog geen hard bewijs.

16-03-2020 | Man | 42
MS (multiple sclerose)
Geluk gehad dat ik geen maagklachten ervaar

15-05-2019 | Man | 44

04-05-2019 | Man | 32
dimethyl fumarate (120mg)
MS (multiple sclerose)
Na eerst aubagio en vervolgens plegridy (waar ik mij onwijs goed op voelde) toch teveel ziekte activiteit op mri moest ik tecfidera gaan gebruiken. Vanaf dag 2 tot de laatste dag elke dag hoofdpijn, van een half uur na het opstaan tot en met het naar bed gaan. 2 dagen na het stoppen: hoofdpijn weg. Geen last gehad van andere bijwerkingen.

05-04-2019 | Man | 40
MS (multiple sclerose)
Top pil. Geen bijwerkingen meer. Neem ze soms gewoon met water. Eerste keer boette ik daar voor met bijwerkingen maar door alle adviezen even opzij te leggen weet ik dat ik nu pil op ieder moment kan nemen zonder maatregelen en bijna nooit bijwerkingen Avonex ooit 3mnd gedaan, wat een hel

20-02-2019 | Man | 66
MS (multiple sclerose)
Inmiddels 14 jaar behandeld voor MS. Aanvankelijk met AVONEX. Pijnlijke spuiten. Nu neem ik sinds een 3-tal jaar TECFIDERA. Af en toe flushing zijn de enige bijwerkingen. Voel me veel beter en kan nog alles vlot doen. Stap iedere dag nog minstens 4 km.

09-01-2019 | Man | 26
MS (multiple sclerose)
26-11-2018 begonnen met Tecfidera. De eerste week met 120mg, de week daaropvolgend 240mg. Vanaf de eerste week tot op heden last van de bijwerkingen flushings, maagklachten en een verminderde weerstand. Voor iemand die zich altijd goed voelde, is dit even wat anders. Tot op heden nog steeds last van de bijwerkingen, met maagbeschermers helpt het enigszins, echter blijft [lees meer...]het vervelend. In 2015 heb ik mijn eerste schub gehad, en afgelopen juni de tweede. Of het medicijn effectief is, durf ik dus niet met zekerheid te zeggen. Wat ik wel weet is dat dit vrij vervelend is. Heel eerlijk vind ik het wel te doen. Je voelt je soms heel slecht, maar dat is met vlagen.

07-05-2018 | Man | 36
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik dit middel nu ruim een jaar en ben zeer tevreden. De bijwerkingen zijn te verwaarlozen en mijn MS is een stuk rustiger geworden sinds ik het gebruik. Af en toe enkele minuten wat branderige rode huiduitslag op gezicht, armen en borstkas, ik heb daar amper last van. Mijn stoelgang is wel veranderd en dat gaat soms moeizamer, ik moet dus extra goed letten op vol[lees meer...]doende drinken en toiletgang niet uitstellen. Heel soms wat zeurderig gevoel in maag. Mijn bloedwaarden worden elke 3 maanden gecontroleerd en tot op heden geen afwijkingen. Ik ben erg tevreden over dit medicijn, gebruikte hiervoor interferon en na een maand mee gestopt.

12-02-2018 | Man | 41
dimethyl fumarate (120mg)

12-09-2017 | Man | 24
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik al een geruime tijd de Tecfidera, en heb sinds ik het gebruik geen nieuwe aanvallen (schubs) meer gehad. Het enige vervelende is dat ik veel last heb van flushing. Het maakt momenteel niet meer uit hoe vettig ik ontbijt, heb van alles geprobeerd maar de flushing weet zich iedere keer weer rond het middaguur na de lunch door te komen. Ik probeer nu met Omepra[lees meer...]zol 40mg, om de ernst van de flushing de kop in te drukken. Ben benieuwd of de flushing wegblijft of in mindere maten zich aan gaat bieden. Zeer vervelend maar omdat ik momenteel geen last heb van de MS doordat de Tecfidera zeer effectief werkt bij mij, neem ik de bijwerkingen voor lief maar hoop wel dat het minder gaat worden.

16-04-2017 | Man | 55
MS (multiple sclerose)
ik gebruik het voor MS behandeling en ik heb er veel baat bij. Ik begon voor de behandeling met 2 ontstekingen in mijn hoofd en het was binnen twee maanden op gelopen naar 15 ontstekingen en nu na een tijdje gebruik zijn de ontstekingen tot het minimum terug geholpen.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum