categorie

Depressie - antidepressiva MAO-remmers

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva MAO-remmers

02-05-2020

Chronische depressie

Zo goed als geen bijwerking in begin duizelingen. En bloeddruk was zeer verschillend. 1 jr tracydal gebruikt. Niet het gewenste effect. Had elke week wel gedachten over zelfmoord en heb verschillende pogingen gedaan in een jr tijd. Sinds 11 mrt 2020 gestopt. Gedachten aan zelfmoord zo goed als verdwenen. Zit nu weer in een depressie, na 11 mrt. 4 mei 2020 weer naar psychi[lees meer...]ater
21-03-2020

Chronische depressie

Op zich ben ik heel tevreden. Want dit medicikn was mijn laatste redmiddel na een zeer ernstige depressie van 3 jaar waarvan 2 jaar opname. Het vervelende vind ik de bijwerking slapeloosheid. Ik wordt savonds niet moe. Ik gebruik quetipine om te kunnen slapen.
13-03-2020

Tracydal (tranylcypromine)

gebruik het nu 6 wekeken zit sinds deze week op 40mg ben ontzettend vermoeid en heb nergens geen zin in heb al 8 verschillende antidepressivas geprobeerd maar niets hielp toen heeft mijn psygyator me op tracydal gezet en moet het afwachten
06-03-2020

Chronische depressie

Na meerdere ect’s is mijn geheugen aangetast. Nu hebben ze voor Nardil gekozen in de hoop dat de laatste succesvolle ect behandelingen stabiel blijven. Dit is helaas niet het geval. Mijn eigen mening was onderhoud ect, maar door het geheugenverlies die ik nu heb opgelopen na 16 behandelingen geven ze deze liever niet.
12-02-2020

Tracydal (tranylcypromine)

Ik gebruik tracydal nu 8 mnd. Ik merk bijna geen verschil Ze zeggen in begin zelfmoord gedachtes ,maar ik heb ze nog steeds en ook verschillende pogingen gedaan .tracydal is tot op heden geen wonder middel. In okt'19 dacht ik ben voor de helft mezelf weer. Maar ben weer afgegleden de put in en daar zit ik in februari '20 nog steeds. Dus voor mij geen tracydal. De psychiate[lees meer...]r is druk op zoek naar een oplossing wat te doen om mij te helpen. Afeachten nog even slik nog steeds 60 mg tracydal
15-01-2020

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Ik werdt ruim 15 jaar geleden ingesteld op de nardil.klinisch opgenomen om in te stellen ivm bloeddruk problemen.omdat daar problemen mee verwacht kunnen worden.voedingsadvies wel opvolgen.ivm teramine verhoging(zit in ei marmite en yoghurt*(daarom geen over datum spullen eten)Iniet te veel chocolade of koffie.het helpt me wel.alleen acuut zonder de nardil gekomen omdat de[lees meer...] grondstoffen niet leverbaar zijn.eerste week ging goed 2de week niet.(terugval van klachten) nardil is een maoremmer deze kan wel een kans bieden op een hersenbloeding.dit staat niet in de bijsluiters.dat vind ik wel erg slecht vandaar dat bloeddruk ook van belang is.(wordt vaak voorgeschreven bij therapierestentie)
10-01-2020

Moclobemide (moclobemide)

Geen positief effect gemerkt. Half jaar mee gesukkeld. Bijwerking staat niet in de Nederlandse bijsluiter. Inmiddels wel gemeld. Vlgns voorschrijver was het niet mogelijk dat de klachten door monoclobemide kwamen maar ik was een keer s'avonds een dosis vergeten en meteen waren de blaasklachten weg. Toen de volgende dag uitgeprobeerd, de normale dosis monoclobemide genome[lees meer...]n en de klachten kwamen terug. Op eigen initiatief gestopt
10-01-2020

Nardelzine (fenelzine)
Bipolaire stoornis

De MAO-remmer Nardelzine is het enige medicijn wat helpt tegen depressies ivm bipolaire stoornis. Bijwerkingen (zoals hoge bloeddruk,tyramine-syndroom) heb ik niet door gebruik van Edronax 4 mg erbij te gebruiken.
20-12-2019

Chronische depressie

Voor mij de volgende stap in het protocol. Voor mijn gevoel heeft het aan het begin enig effect gehad, maar verder helaas onvoldoende. Ik heb het gebruik begin 2019 al opgehoogd van 60 mg per dag naar 90 mg per dag. Ik ga in januari verder ophogen naar 120 mg per dag. Ik ben op zoek naar andere mensen die nu Fenelzine gebruiken of het gebruikt hebben.
13-11-2019

Parnate (tranylcypromine)

Gebruik 7mnd tranylcypromine 50 MG naar tevredenheid. Zei op 18 oktober tegen de psychiater ik voel me voor de helft me zelf weer. En vanaf toen zzak ik de depressie weer in
20-09-2019

Chronische depressie

Voorheen gewone ( ...)antidepressiva .Toen 3 weken opname om tracydal op te bouwen. Reden had gevoelsmatig allemaal kleine vlammetjes onder mijn schedelpan heel vervelende hoofdpijn altijd tegen een 9 (op de schaal 1 niets tot 10 migraine) De vele vlammetjes verdwenen en de hoofdpijn ging naar waardes tussen 6 en 9 (onvoorspelbaar).maar mijn agitatie verdween niet evena[lees meer...]ls mijn nachtmerries. slecht slapen ondanks quitiapine. ik ben een week bezig geweest met Nardil maar krijg vreselijke hoofdpijn met hele hoge bloeddruk. dus vandaag gestopt volgende week verder kijken wat er mogelijk is .
20-09-2019

Chronische depressie

Ik gebruikte tracydal 70mg , raakte niet mijn onrust en heftige nachtmerries kwijt. Pas besloten om langzaam over te gaan naar Nardil dus 50 mg Tracydal en 15 mg Nardil. Maar kreeg plots opkomende heftige hoofdpijn en daarbij een veel te hoge bloeddruk. In overleg vandaag gestopt met nardil , men gaat eerst navraag doen bij apothekers wat te doen. Word misschien vervo[lees meer...]lgd. Roelof
15-06-2019

Chronische depressie

mijnervaring met parnate is prima, alleen de inname vind ik moeilijk, zeker na mijn hersenbloeding in 2017, waarbij mijn korte geheugen en tijdsbesef is geraakt, Bij mijn revalidatie hebben ze mij geleerd, een alarm op mijn telefoon te zetten met de inname tijden van mijn Parnate. op dit moment is mijn depressie, nog steeds aanwezig, maar omdat ik de hoogste dosis heb nl.[lees meer...] 50mg per dag, merk ik dat het middel in kracht afneemt.
31-05-2019

Bipolaire stoornis

Het duurt in het begin even, voor je het merkt, maar gaat langzaam jezelf beter voelen. Geen hoogtes en laagtes meer , zalig !! Je wordt er lekker rustig van !
30-04-2019

Bipolaire stoornis

Dit middel gebruik ik al bijna 6 jaar tot grote tevredenheid. Bipolaire stoornissen zitten bij ons in de familie. Dit middel werkt op de serotonine, dopamine en noradrenaline stofwisseling. Het werkte bij mij tot mijn grote verbazing al na enkele dagen. Na wat zoeken naar de juiste inname tijdstippen neem ik er nu in de ochtend twee en tussen de middag een. Verder blijf[lees meer...]t een goede leefstijl van belang met bewegen, goede voeding en veel rust. Stress is heel vervelend en kan mij weer uit evenwicht brengen. Pas op met andere middelen die op het serotonine systeem werken. Bij mij gaf inname van L-Tryptofaan aanleiding tot een hevige hoofdpijn. Het bleek een interactie te hebben met moclobemide.
30-04-2019

Chronische depressie

Door het gebruik van ssri medicijn ben ik depressief geworden. Voor men er achter was dat ik allergies was voor de seroxat heeft dit 2 jaar geduurd men bleef maar verhogen en ik werd zieker tot zelfmoord poging aan toe Opnamen volgende en kreeg verandering van medicijnen die niets deden. Na 5 maanden opnamen mocht ik naar huis maar werd niet beter. Spanning al om. In midd[lees meer...]els gescheiden en baan kwijt door de depressie. Door de nieuwe psychiater die ik kreeg op de Mao remmers gezet. Hiervoor zou een korte opnamen moeten komen. Echter maakte ze er bij de opnamen een rommeltje van. Te snel een te hoge dosis waardoor ik zowel lichamelijk als geestelijk snel achteruit ging. Alles er af en op nieuw beginnen. Na 7 maanden was alles pas goed ingesteld. Nu functioneer ik goed alleen aan de smaak in mijn mond kan ik niet wennen. Als je over stap doe dit geleidelijk en laat je niet zeggen het gaat goed we doen het sneller dat werkt niet. Mij heeft het ipv 6 weken dus 7 maanden gekost.
03-03-2019

Moclobemide (moclobemide)

Toen ik mijn psychiater vertelde over mijn angstgevoelens raadde hij mij aan tot half maart te wachten en dan 1 tablet van 150 mg bij te nemen. De paniekaanvallen zijn nu zo erg dat ik tot 5 x per dag alprazolam moet slikken en heb daarom besloten moclobemide terug af te bouwen. Ben nu ook wanhopig op zoek naar een andere psychiater om mij verder te helpen.
28-01-2019

Bipolaire stoornis

Altijd de voorgeschreven medicatie innemen, anders kunnen er nare dingen gebeuren, m.n. opwinding, agressie naar de ander toe, sterk verhoogde hartslag, hoofdpijn en zorgen voor voldoende slaap en rust.
21-01-2019

Chronische depressie

Ik heb m'n hele leven last gehad van depressies. Op mijn 12e is mijn vader door een hartaanval overleden. Als enig kind voelde ik me erg verantwoordelijk voor mijn moeder, die een slechte jeugd heeft gehad. Parentificatie. Heb geen afscheid kunnen nemen van mijn vader toen hij overleden was. Mijn moeder vond dat beter. Dit heeft de verwerking voor mij heel moeilijk gema[lees meer...]akt. Na het overlijden van mijn vader miste ik autoriteit, waardoor ik m'n hele leven problemen heb gehad met autoriteit. Leidinggevenden etc. Ook in mijn relaties ging dat door. Door mijn angst te verliezen claimde ik vaak. Of ik koos voor getrouwde oudere mannen, omdat dat veilig was. Geen binding. In mijn huidige relatie die ik al bij 30 jaar heb, ben ik ook bang om voor mijzelf te kiezen. Op het moment gaat het goed met me en kan gelukkig weer genieten. In mijn relatie ben ik verandert, maar het kost me nog steeds moeite voor mezelf te kiezen.
20-12-2018

Bipolaire stoornis

de laatste optie na jaren van medicatie die niet werkte, het laatste redmiddel was de MAO-remmer waarom zal dit wel werken, ik geloofde er niet meer in, maar dacht zoals elke dag; morgen kan ik er altijd nog mee stoppen ik kan deze ook nog wel proberen, dan heb ik ze tenminste allemaal gehad geloof me; ik kon en echt niet meer en was continu suicidaal, maar ergens[lees meer...] had ik misschien nog een sprankje hoop ik kon altijd nog stoppen met leven maar dan hierna en na 6 weken begon ik iets te voelen!!! de wolken trokken langzaam, heel langzaam weg en nu 2 jaar later, heb ik mijn leven terug eerst durfde ik het niet te geloven, maar nu is het de waarheid; ik LEEF weer en ben zo dankbaar dat ik nog leef Ik gun iedereen en zeker jou met een bipolaire stoornis ook weer een leven! want ik weet als geen ander hoe zwaar het leven dan kan zijn. liefs en hou vol!
27-10-2018

Chronische depressie

Ik heb Nardil nu 5,5 weken geslikt, hoogste dosering 75 mg, en ik heb er alleen maar last van gehad. Mijn bloeddruk daalde van normaal naar te laag, ik kreeg oedeem in mijn voeten, enkels en onderbenen waarvoor ik steunkousen moest gaan gebruiken. Ook ging ik er slecht van slapen en kreeg ik agressieve gevoelens en zelfmoordgedachten, waarvoor ik dan weer een lage dosis va[lees meer...]n het antipsychoticum Seroquel nodig had. Enkele dagen heb ik besloten met Nardil te stoppen en hoop ik er over twee weken vanaf te zijn. Dus Nardil is niet geschikt voor iedereen.
17-10-2018

Moclobemide (moclobemide)

Sinds 2004 krijg ik moclobemide voorgeschreven. Eerst door de psychiater en nu door de huisarts. Ik krijg het vanwege depressies die onderdeel zijn van een chronische complexe ptss. Het was het vierde soort antidepressiva dat ik probeerde. De eerste drie soorten gaven veel te veel bijwerkingen. Gelukkig werkt het echt heel goed voor mij, geen bijwerkingen van gehad en [lees meer...]het helpt goed om alle prikkels, die in het dagelijks leven op me afkomen, te dempen. Ik gebruik 150mg in de ochtend en 300mg voor het slapen gaan.
06-09-2018

Fenelzine (fenelzine)

Na de hele reeks klassieke en moderne anti-depressiva geprobeerd te hebben ( het ene middel werkte even en dan niet meer, het andere middel gaf zo veel bijwerkingen dat het niet in verhouding stond met het effect op de depressie) , kreeg ik de MAO-remmer Nardil voorgeschreven. Dit heeft mijn depressie "leefbaar" gemaakt. In combinatie met rust en regelmaat, het vermijden [lees meer...]van druk bezochte feestjes e.d., geen druk en/of moeten, is mijn leven aangenamer geworden. De bijwerkingen neem ik voor lief, op de ontstoken haarzakjes na. ( Pas sinds kort ontdekt dat Nardil dit veroorzaakt) . Mijn gezicht is mismaakt door de vele littekens en ik sta nu voor het dilemma om te stoppen met Nardil en een alternatief te zoeken, of leren omgaan/accepteren dat ik mijn verdere leven nog meer pijn, jeuk en littekens zal krijgen.
29-08-2018

Moclobemide (moclobemide)

Na 5 jaar lang zoekende geweest te zijn, dit medicijn op internet tegen gekomen. Psychiater schreef eerst 300 mg voor (2x 150mg) zo diep depressief dat ik was, is niet meer. Krijg meer energie en een langer lontje (minder prikkelbaar) ik ben er blij mee
01-08-2018

Chronische depressie

Na alle anti e depressiva, sommige 2 x, eindelijk psychiater die Mao remmer wil voorschrijven. Het werkt. Bij 20 MG voelde ik het. Helaas moet ik nu van 40 MG naar 30 MG ivm hartklachten. Zware druk op borst, kortademigheid, steken. Erg moe en lage bloeddruk. Bij op laag niveau sporten ben ik nu 3 x plots keihard gevallen wat niet op flauwvallen leek. Ben al onderzocht. Ec[lees meer...]g is gelukkig goed. Echo van hart en Holter onderzoek volgt. Eventueel nog fietsproef. Hoop dat bij 30 MG klachten voldoende afnemen want 't doet wel iets. Zou wel willen weten of Nardi deze klachten ook zou geven... Wordt vervolgd...
29-07-2018

Parnate (tranylcypromine)

Ik heb vele jaren Parnate gehad. Parnate heeft mijn leven nieuw vorm gegeven. Energie, goede contacten, positief denken, goede planning. Helaas ben ik nu voor de tweede keer overgezet op een ander medicijn. Het duurde wel even voordat de werking van het ontbreken van Parnate plaatsvond. Het leven gaat nu van een 9 naar een 4. In alle daagse handelingen merk ik het ontbr[lees meer...]eken van de werking van Parnate. IK heb in overleg met Menzis, apotheek en huisarts het nog niet voor elkaar gekregen om weer parnate te krijgen. Tracydal, ook tranylcypromide, werkt bij mij totaal niet. Ik betaal voor een middel dat helemaal niet werkt, tenzij op hetzefde moment mijn klachten zijn verzwaard. Ik smeek om het middel, maar krijg het niet. Ervaring huisartsenpraktijk en Menzis medewerker is t.a.v. de procedure zo niet vanzelfsprekend. Een zorgverzekeraar levert zorg wanneer hij ' controleert' of het nieuwe middel ook werkt. Ondertussen ben ik ten einde raad.
17-06-2018

Chronische depressie

supergoed resultaat, stemming enorm goed
28-05-2018

Dwangstoornis

Mijn hele leven vanaf vroege jeugd al angst en dwangstoornissen. Later daardoor zeer depressief. In 2008 begon weer een depressieve periode, die veel langer duurde dan ik gewoon was. Nadat ik daardoor ook mijn baan verloor, was ik wel helemaal geknakt. Het hele scala aan hulp en medicijnen afgewerkt, met af en toe weer een nieuwe psychiater, die dan toch weer wat anders wi[lees meer...]lde proberen, eindelijk beland bij laatste stap. Of etc of Mao remmer. Het is dat laatste geworden. Eerst Parnate, na een periode van helemaal stoppen met alle medicatie, drie weken, begonnen met de Parnate. Na twee of drie sagen voelde ik dat dit goed was. Ik heb mijn leven teruggekregen. Inmiddels afgekeurd, dus alle tijd om terug te komen. Ik kon weer genieten, tot een jaar later ik een hersenbloeding kreeg. Dat is inmiddels ook al weer twee jaar geleden, daar ben ik met wel een aantal niet zichtbare zaken zoals vermoeidheid, karakterverandering en soms het niet kunnen komen op woorden, afasie?, er gelukkig redelijk uitgekomen. Ik ben nu zeg ik wel eens in mijn derde leven. Met rust en regelmaat gaat mijn leven het beste. Geen al te volle dagen. Geen drukke dingen, volle winkels of feesten met veel pratende mensen, komt alles goed. Toen Parnate werd vervangen door tracydal, vond ik dat super eng, ik was bang dat het niet zo goed zou werken als Parnate. Nou gelukkig heb ik daar totaal niets van gemerkt. Ik ben super tevreden. Had ik dit maar jaren eerder gekregen.
15-05-2018

Tracydal (tranylcypromine)

Als sinds 2012 last van een depressie. na meerdere SSRI, SNRI, nortrilen (TCA) en als toevoeging lithium en lamotrigine eindelijk een psychiater die tracydal durfde te geven. Instellen is niet klinisch gebeurt maar doen we heel langzaam ambulant. Reden is dat mijn bloeddruk steeds heel erg daalt na het ophogen en m'n lichaam steeds echt minimaal 2 weken nodig heeft om [lees meer...]weer een beetje normaal te gaan werken. Daarom zit ik nu na 6 weken pas op 30mg. Slik behalve de tracydal ook nog lamotrigine, trazodon (om te slapen, tegen PTSS klachten) en Xyzal. De Xyzal (anti histamine) van 2x per dag naar 1x per dag gedaan omdat mijn bloeddruk op een gegeven moment 66/43 was en we iets wat invloed daarop kon hebben er af moesten halen. in overleg met apotheker is er toen voor de Xyzal verminderen gekozen. Na de ophoging van 20-30 mg ging ik gelijk weer naar 70/50 en nu na 6 dagen ga ik langzaamaan weer omhoog. zit nu gemiddeld op 80/55 Tot nu toe heb ik langzaamaan het idee dat het iets begint te werken. Het opstaan 's ochtends gaat iets beter en mijn grootste dip moment tussen 12 en 3 's middags gaat ook iets beter. Wel zijn er nog genoeg momenten dat het ook nog niet gaat en alles zwart is. Wie weet was er na 6 weken al meer progressie geweest als ik sneller naar een iets hogere dosis had gekund. maar liever nu rustig aan dan teveel bijwerkingen en moeten stoppen. Vind het dieet niet moeilijk om te volgen. Wel vind ik het bloeddruk meten 's avonds irritant omdat ik dan graag gelijk wil slapen als ik naar bed ga en niet eerst even wil liggen en daarna weer opstaan om de meting na 1 en 3 minuten te doen. Verder tot nu toe wel tevreden over het middel omdat er eindelijk iets is wat iets positiefs brengt ondanks redelijk veel en soms best wel heftige bijwerkingen. Het is allemaal nog te doen/uit te houden al is het niet ideaal. Weet niet goed hoe ik dat boven in moet vullen maar ik gebruik om 6.30 20mg en om 12.00 uur 10 mg. Dus verdeeld over 2 giften.
25-04-2018

Chronische depressie

Na veel medicatie, opnamen en 2 electro shock therapieën van 24 shocks viel ik toch telkens terug in een zware depressie. De opname daarna werd besloten een aanvraag in te dienen voor Parnate. Dit geneesmiddel is niet meer leverbaar in Nederland en moest geïmporteerd worden uit Engeland. Ook is er een ondertekende bewust zijnde verklaring nodig van de psychiater. Inmiddels[lees meer...] wordt dit medicijn ook in Nederland geproduceerd onder de naam Tracydal. Toch is er verschil van werking vind ik. Er wordt gezegd dat het middel hetzelfde is maar heb van een niet meer in dienst zijnde psychiater gehoord dat er toch een klein verschil in mag zitten. Nu dit medicijn in Nederland gemaakt wordt wordt de Parnate niet meer vergoed.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5027)
Anticonceptie - overig (3699)
Cholesterol (2871)
Depressie - antidepressiva overig (2689)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2302)
Pijn - morfine-achtigen (2179)
ADHD - psychostimulantia (2029)
Pijn (1957)
Verslavingsziekten (1907)
Bloeddruk - betablokkers (1659)
Maagzuur - protonpompremmers (1547)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1501)
Anticonceptie - eenfase (1372)
Angststoornissen (1193)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1135)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1108)
Depressie - antidepressiva TCA (1034)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (948)