Nardil

fenelzine

27-10-2018

Chronische depressie

Ik heb Nardil nu 5,5 weken geslikt, hoogste dosering 75 mg, en ik heb er alleen maar last van gehad. Mijn bloeddruk daalde van normaal naar te laag, ik kreeg oedeem in mijn voeten, enkels en onderbenen waarvoor ik steunkousen moest gaan gebruiken. Ook ging ik er slecht van slapen en kreeg ik agressieve gevoelens en zelfmoordgedachten, waarvoor ik dan weer een lage dosis va[lees meer...]n het antipsychoticum Seroquel nodig had. Enkele dagen heb ik besloten met Nardil te stoppen en hoop ik er over twee weken vanaf te zijn. Dus Nardil is niet geschikt voor iedereen.
09-01-2018

Chronische depressie

Dat gaat nog niet. Ben er net vandaag mee begonnen.
11-08-2017

Nardil (fenelzine)

Ik gebruik dit medicijn nu een aantal weken. Ik heb allerlei soorten medicatie geprobeerd, en niks hielp. Parnate/Tracydal zou het laatste zijn wat er is. Hier moest ik mee stoppen omdat mijn bloeddruk veel te laag werd. Uiteindelijk kwam de psychiater nog met Nardil, wat zo ongeveer gelijk staat aan Parnate/Tracydal qua werking. Ik had er weinig vertrouwen in. Maar uitein[lees meer...]delijk voel ik mij een heel stuk beter! Ik heb vrijwel geen last van bijwerkingen behalve dat soms de bloeddruk veel te hoog is uit het niets. Verder geen last van Libido verlies zoals veel AD's wel hebben. Helaas heb ik wel wat minder eetlust, wat in mijn geval niet heel gunstig is vanwege ondergewicht maar dit neem ik voor lief.
01-05-2017

Nardil (fenelzine)

Na heel veel jaar last te hebben gehad van een chronische depressie, het niet meer zien zitten, suïcidale gedachten, geen levenslust en veel in bed liggen. Ben ik 2011 opgenomen bij parnasia. Ik ben toen voor 7 maanden in de depressie kliniek opgenomen. Het eerste medicijn dat ik gebruikte was efexor en daarna fevarin, beide medicijnen hadden weinig effect. Ik ben toen ov[lees meer...]er gegaan op nortrylen en dit had na 6 weken het gewenste effect. Helaas was dit medicijn na twee jaar uitgewerkt en viel ik terug in mijn depressie. Ik ben toen weer opgenomen in de depressie kliniek. Na het opnieuw opstarten van de nortrylin ben ik daarbij lithum gaan slikken. Echter hier werd ik zo ziek en misselijk van dat ik hier niet mee verder kon gaan. Toen ben ik overgestapt op de parnaten tot een dosis van 6 tabletten per dag. Ik knapte hier niet van op en de bijwerkingen waren vreselijk. Evenwichtstoornissen, lage bloeddruk, en het werkte ook niet echt op mijn stemming. In overleg met de psychiater ben ik toen aan Nardil begonnen 2x daags 3 x 15mg. De bijwerkingen waren hetzelfde als de parnaten. Alleen dit medicijn werkte wel na 3 weken. Op een dag leek het wel of de hemel een klein beetje open ging. Ik hoorde weer muziek en begon langzaam weer te genieten van de kleine dingen. Ik moet er wel bij zeggen dat het verblijf en de controle in de kliniek wel heel erg heeft mee gewerkt aan mijn genezing. Na mijn ontslag ben ik in samenspraak met de psychiater langzaam gaan afbouwen van 6 naar 2 tabletten per dag. Ik voel me hier nog steeds goed bij. En de bijwerkingen en het dieet zijn goed te doen. Ook heb ik na mijn ontslag een hond aangeschaft, waar ik lange boswandelingen mee maak. Ik dank dan ook al het verpleging personeel van de kliniek en speciaal mijn dokter die me altijd het vertrouwen heeft gegeven dat het goed komt. Het is een lange weg geweest, en ik ben echt wel door een hel gegaan, maar dankzij de Nardil heb ik mijn leven weer terug en geniet ik weer van mijn gezin, mijn werk en alle leuke dingen in het leven.
16-04-2017

Bipolaire stoornis

Hoewel hier al wat oudere berichten staan, ben ik benieuwd hoe de overgang naar tracydal is gegaan. Hoewel het zonder afbouw zo geslikt kon worden waren de bijwerkingen zo hevig dat ik gestopt ben en nu fenelzine slik. Ook hier helaas vreselijke bijwerkingen. Sla nachten zonder slaap over en vreselijke spierkrampaanvallen om de paar minuten over het hele lichaam.
20-07-2015

Chronische depressie

Ik gebruik dit middel sinds 10 jaar. Het helpt zeer goed tegen depressiviteit. Het is daarnaast ook redelijk effectief tegen sociale angststoornis. Ook geeft het een boost qua energie. Wel logisch als je bedenkt dat bijvoorbeeld chocolade ook een een soort van MAO remmer is. Nardil is een MAO remmer en een van de oudste anti depressiva. Ik heb zo ongeveer alle anti[lees meer...] depressiva gebruikt en met name de SSRi's werkten slecht, iets wat je vaker hoort. MAO remmers worden vaak gebruik als alle andere middelen niet werken. Het is niet geregistreerd in Nederland ( dom, gezien de bewezen effectiviteit ervan) en daarom moet een er artsenverklaring worden ondertekend door de behandelaar. Bij deze MAO remmer hoort een dieet, dat in de praktijk niet echt ingrijpend is en makkelijk te volgen. Ik kan het iedereen aanraden die last heeft van chronische, ernstige depressiviteit.
29-12-2014

Chronische depressie

Na gebruik van vele soorten antidepressiva eindelijk een product dat voor mij werkt. Al snel viel de zwarte deken van me af en is tot op heden niet terug geweest Dieet goed vol te houden. Echter 2x bij uit eten gaan enorm hoge bloeddruk tot 238. Dat was wel schrikken.
03-12-2013

Nardil (fenelzine)

Helpt goed tegen depressie. Bij pogingen om af te bouwen vrijwel meteen effect op hart, angst. Bijwerking: slapeloosheid en hoofdpijn. Bij verkeerd eten (dieet) erge hoofdpijn, nekpijn en heel hoge bloeddruk alsof je dood gaat. Nadeel: ook weer eetlustopwekkend, geen verzadiging en altijd honger
06-08-2013

Manisch-depressieve stoornis

Na 3 jaar vanalles te hebben gebruikt (SSRI, TCA, en combi's) dit van de psygiater gekregen. Heb hiervoor ook Lithium gebruikt, wat zeer goed hielp, echt binnen 2 weken voelde ik mezelf opknappen. Maar helaas na 10 maanden toch gestopt. Last van zweten, pukkels, trillen, gewichts toename, maar vooral misselijk. Kots en kots misselijk werd ik daarvan. En dat trok ik niet me[lees meer...]er. Daarna weer een ander soort SSRI gehad, was een vreselijke tijd. Weer veel huilen, nergens het nut van inzien, gewoon echt niet blij kunnen zijn. Toen kwam de psyg met Nardil, de MAO-remmer waar hij het meest mee ervaren is. Het duurde langer voor ik effect voelde, ongeveer 4 weken, maar toen ging het langzaam weer beter. Minder warrig en vergeetachtig, meer interesse in anderen, meer actief, met minder tegenzin naar sociale activiteiten gaan en zelfs meer zin in vrijen (na al die jaren weer een blije man). Vergt nog wel veel inzet van jezelf, maar het helpt iig. De bijwerkingen bleven beperkt, maar wel erg vervelend. Vermoeid (is toch standaard bij mij), slapeloosheid (daar krijg ik nu Trazolan 50mg voor), maar vooral veel pijn in mijn benen. De gewrichten vooral, heupen, knieen en voeten. Ondanks een opbouw schema. Kon bij het opstaan al niet eens mijn bed uit komen, lopen deed vreslijk pijn. Al snel werd daarom de dosering aangepast. Van 1x 4 stuks (van 15 mg), naar 's ochtend 2 stuks en in de middag nog 1. Ging binnen 1 week al stukken beter. Gebruik het nu inmiddels 6 maanden. Blijft inzet vergen, maar kan beter relativeren, kan zeker meer genieten (vooral van mijn kinderen, heerlijk!). Alleen het dieet, die blijft moeilijk voor een kaas fan. Maar ik houd mezelf voor, bij twijfel niet doen. Ben tot nu toe niet in de problemen gekomen. Heb wel voor de zekerheid een bloeddruk meter voor thuis gehaald. Conclusie, MAO-remmers klinken eng in het begin, maar ik ben zeer tevreden =)
27-11-2009
Man

Depresie

Een van de eerste ad's werkt bij mij zeer goed geeft geen bijwerkingen je moet het wel in combinatie met een andere ad slikken anders moet je een speciaal dieet volgen het heeft mijn depresie laten verdwijnen al na een week gebruik wordt nog niet veel voorgeschreven in nederland

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (499) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (470) - Antibiotica - penicillines breedspectrum