Parnate

Nardil (10 meningen)
Nardelzine (1 mening)

15-06-2019

Chronische depressie

mijnervaring met parnate is prima, alleen de inname vind ik moeilijk, zeker na mijn hersenbloeding in 2017, waarbij mijn korte geheugen en tijdsbesef is geraakt, Bij mijn revalidatie hebben ze mij geleerd, een alarm op mijn telefoon te zetten met de inname tijden van mijn Parnate. op dit moment is mijn depressie, nog steeds aanwezig, maar omdat ik de hoogste dosis heb nl.[lees meer...] 50mg per dag, merk ik dat het middel in kracht afneemt.
29-07-2018

Parnate (tranylcypromine)

Ik heb vele jaren Parnate gehad. Parnate heeft mijn leven nieuw vorm gegeven. Energie, goede contacten, positief denken, goede planning. Helaas ben ik nu voor de tweede keer overgezet op een ander medicijn. Het duurde wel even voordat de werking van het ontbreken van Parnate plaatsvond. Het leven gaat nu van een 9 naar een 4. In alle daagse handelingen merk ik het ontbr[lees meer...]eken van de werking van Parnate. IK heb in overleg met Menzis, apotheek en huisarts het nog niet voor elkaar gekregen om weer parnate te krijgen. Tracydal, ook tranylcypromide, werkt bij mij totaal niet. Ik betaal voor een middel dat helemaal niet werkt, tenzij op hetzefde moment mijn klachten zijn verzwaard. Ik smeek om het middel, maar krijg het niet. Ervaring huisartsenpraktijk en Menzis medewerker is t.a.v. de procedure zo niet vanzelfsprekend. Een zorgverzekeraar levert zorg wanneer hij ' controleert' of het nieuwe middel ook werkt. Ondertussen ben ik ten einde raad.
25-04-2018

Chronische depressie

Na veel medicatie, opnamen en 2 electro shock therapieën van 24 shocks viel ik toch telkens terug in een zware depressie. De opname daarna werd besloten een aanvraag in te dienen voor Parnate. Dit geneesmiddel is niet meer leverbaar in Nederland en moest geïmporteerd worden uit Engeland. Ook is er een ondertekende bewust zijnde verklaring nodig van de psychiater. Inmiddels[lees meer...] wordt dit medicijn ook in Nederland geproduceerd onder de naam Tracydal. Toch is er verschil van werking vind ik. Er wordt gezegd dat het middel hetzelfde is maar heb van een niet meer in dienst zijnde psychiater gehoord dat er toch een klein verschil in mag zitten. Nu dit medicijn in Nederland gemaakt wordt wordt de Parnate niet meer vergoed.
28-01-2018

Parnate (tranylcypromine)

Eerst begonnen met parnate/tranylcypromine een halfjaar, daarna de overstap op Tracydal. Voor mij geen verschil. Dit is het eerste middel wat werkte. Ik had hier na korte tijd al van wouw, er verandert wat. Ik voel me niet meer alleen zwaar rot en kijk tegen alles op. Ik kon opeens weer zin in de dag hebben. Ik kon me niet herinneren dat ik dat ooit had gehad. Voor mij was[lees meer...] dit echt raar. Niet dat ik er nu ben, maar dat ik me niet meer voortdurend rot voel en tegen de dag op zie, dat helpt wel. Want er zijn nog zeker dagen dat ik wel tegen alles opzie en me rot voel. De bijwerkingen vallen ook erg mee. De droge mond had ik vooral in het begin erg last van. Nu alleen soms nog met eten. Ik heb het sinds ik parnate / tracydal slik het ook snel koud. Dat is wel lastig, omdat ik het dan echt heel koud kan hebben ergens en andere mensen natuurlijk niet. Ik wen er wel steeds meer aan, dat ik dus echt op mijn kleding moet letten. Verder is het dieet wel goed te doen, alleen nu na 1,5 jaar begin ik sommige dingen wel echt te missen, als ik andere mensen wel die dingen zie eten.
21-10-2017

Parnate (tranylcypromine)

Was ten einde raad. Geen medicijn hielp en ik was zeer wantrouwig of Parnate me wel zou helpen. En ja hoor, eindelijk een pil die mij weer blij en actief maakte. Jammer genoeg moet ik het nu met Tracydal doen wat mij niet zo goed helpt.
05-10-2017

Parnate (tranylcypromine)

Heb tot vorig jaar Parnate gebruikt en was daar zeer tevreden over. Sinds kort is Tracydal daarvoor in de plaats gekomen en kun je Parnate niet meer krijgen. Heb het idee dat Tracydal minder werkt. Mijn stemming wordt weer wat minder m.n. de ochtenden zijn helemaal niet leuk. Van Parnate viel ik af. Als ik nu aan de lijn doe val ik een ons per maand af. inspireert me nie[lees meer...]t om verder te lijnen. Ik wil bekijken waar het verschil in die pillen zit. Welke stoffen worden er gebruikt. Ben benieuwd naar ervaringen van andere oud-Parnategebruikers
21-06-2017

Obsessieve-compulsieve stoornis

Tot 3x keer toe ondanks dat ik me strikt aan 't dieet hield een hypertensiecrisis moeten doorstaan (in combinatie met het heel zwaar voelen onder de tranylcypromine) waarvan 2x thuis en 1 keer in 't ziekenhuis waarin ik preventief werd opgenomen. Eén tablet gaat probleemloos, maar de 3 pogingen om 2 tabletten tegelijk te slikken gingen alle 3 mis. Meteen die bloeddruk fors[lees meer...] omhoog (tot aan de 200/125...) en heel zwaar gevoel zodra er 45 min. verstreken zijn na inname. Ik reageer helaas veel te sterk en heel vervelend op 2 tabletten, laat staan 2x daags 2 of zelfs 3 tabletten. Ik zou het nooit redden en 't ziekenhuis raadde het me dan ook meteen af gezien de risico's. Ik had wat de psyche betreft geen voordelen, ook geen echte nadelen (niet meer angst of depressieve gevoelens), op een toegenomen vermoeidheid na. Bij 2 tabletten tegelijk dacht ik eerder (ondanks dat ik rustig en niet panikerend van aard ben) dat ik doodging als ik me niet muisstil zou houden. Vreselijk en dat 3x ook nog. Het ziekenhuis heeft me op droge aardappels, naturel broccoli, worteltjes en goed bruine kip gezet en dat elke dag weer, dus het ligt niet aan 't dieet en ik heb ook geen andere medicijnen die ik gebruik. Maar toch ging 't meteen weer mis. Helaas reageer ik op geen enkele SSRI, niet op Anafranil en niet op Parnate, alleen maar zware bijwerkingen. Ik blijf onbehandeld met 24 uur per dag zware OCD rondlopen helaas. Wonder boven wonder maar licht depressief (heel sterke vrouw die alles volhoudt). Ik had goede hoop, maar 't middel is niet voor me weggelegd. Verdere bijwerkingen: heel erg zwaar vallen, vooral boven mijn borsten, op de borst, op mijn schouders, rondom mijn nek en keel, de bovenrug. Tintelende armen en handen. Later stijve nek (leek op spierpijn), afgeknepen stem, zwaar op de borst (maag of hart voelen), tragere hartslag tot na crisis, dan juist hogere hartslag. Constant dreigen flauw te vallen bij 2 van de 3 crises, licht tot half doof worden en bruisen in de oren. Uitgeput erbij zitten.
31-01-2017

Parnate (tranylcypromine)

Ik heb hier al eerder over mijn ervaringen met Parnate geschreven. Het heeft mij afgeholpen van jarenlange terugkerende ernstige depressies. Bovendien word ik er niet suf van, het heeft juist een beetje opwekkend effect. Helaas is het sinds een paar maanden vervangen door Tracydal. Dezelfde werkzame stof, maar nu geregistreerd. Hoewel het in principe hetzelfde medicijn is[lees meer...], is het effect naar mijn gevoel minder goed dan dat van Parnate. Mijn stemming is wat minder en ik heb ook meer last van vermoeidheid en een gevoel van lichamelijke malaise. Ik ben benieuwd naar de ervaringen met Tracydal van anderen die lang parnate hebben gebruikt.
23-01-2017

Parnate (tranylcypromine)

Dit medicijn werkte goed op het vlak van behandeling bestaande depressie, voorkomen nieuwe depressie en angststoornis. Ik betreur in hoge mate dat het is vervangen door Tracydal, dat bij mij veel minder effectief werkt. Ook het gebruiksgemak was hoger, met tabletten die los in een verpakking zaten.
07-10-2016

Chronische depressie

Tegen chronische depressie. Als laatste mogelijkheid.
28-09-2016

Chronische depressie

Gedurende 20 jaar chronische depressie/bipolaire stoornis verschillende antidepressiva en stemmingsregulerende medicijnen gebruikt. Mijn stemming werd wel beter, maar bleef suboptimaal. IK had last van extreme slaperigheid en voelde me vlak. in overleg met mijn psychiater op een bepaad helemaal gestopt. Voelde me een jaar goed, gevolgd door ernstige depressie met opna[lees meer...]me. Toen Parnate, na een paar weken effect. Slik het nu 5 jaar, wil er nooit meer af. Heb geen depressie meer gehad, voel me goed. Dieet is goed te doen, minder draconisch dan het lijkt. Alleen kaas is oppassen geblazen. Verder slaap ik lichter dan vroeger. Ik heb ook wel beter geleerd wat ik moet doen om te voorkomen dat ik in een neergaande spiraal kom.
01-09-2016

Parnate (tranylcypromine)

Na een totale braindown en vele onderzoeken uitgekomen op parnate, dit medicijn bracht en houd mij op de been sinds 2006 ben dus een tevreden gebruiker. Alleen jammer dat je je aan het bijgeleverde voeding schema moet houden tegen de bijwerkingen.
15-07-2016

18-06-2016

Chronische depressie

Nadat de combinatie anafranil en lithium niet meer voldoende werking hadden, is de tca vervangen door Parnate (70 mg, 's ochtends x4 en 's avonds 3). Dit werd me voorgesteld tijdens de intake van mijn tweede opname door de arts-assistent. Ik heb er gelukkig dus niet om hoeven vragen of smeken. Het scheelt misschien dat ik in behandeling was bij het UMCG waar ze Parnate nat[lees meer...]uurlijk al goed kennen vanwege het onderzoek. Ik merkte na een maand slikken al behoorlijk resultaat. De wereld werd weer lichter, ik had opeens energie en zin om dingen te ondernemen en ik had ook een groter en intenser aanbod aan emoties. Bijwerkingen heb ik ook, maar liever dát dan geen Parnate. Het dieet is goed te doen, maar het is lastig als je bij iemand gaat eten of uit eten gaat: het is een vrij onbekend dieet met ogenschijnlijk onlogische groepen van ingrediënten, dus het is soms een crime om het uit te leggen. Ik merk dat ik er vrij neurotisch van geworden ben als het om eten gaat. Het eten smaakt me al niet zo, maar het wordt ook niet echt leuker op.
08-06-2016

Chronische depressie

Eenmaal gestart met parnate en na de lange inwerktijd veranderde mijn leven helemaal in positieve zin. Ik kreeg weer controle over mijn ziektebeeld én mijn suïcide was onder controle. Twee keer geprobeerd om de hoge dosis te minderen waar twee keer opname bij GGZ volgde ivm met waanideeën, angsten, niet in het hier en nu kunnen blijven enz. Ga dus ook nooit meer afbouwe[lees meer...]n! Mede Dankzij de parnate heb ik een leefbaar leven (Gebruik parnate al meer dan 20 jaar)
04-04-2016

Parnate (tranylcypromine)

Onbehandelbare depressiviteit. In mijn leven 3 x burnout gehad. Hiervan waren de eerste 2 niet correct begeleid. Ik was zelf niet van mijn burnouts op de hoogte. Dus met als opvoeding "van werken gaat niemand dood" gewoon doorgegaan totdat mijn lichaam mij stopte en ik niet eens meer een gesprek kon voeren van 3 min, alles was te druk en doodmoe. Was bang alles te verlieze[lees meer...]n inclusief mijn gezin, ik "voelde niets meer", gevoel van "dood". Door Paranate ben ik weer gaan leven en heeft mijn gezin weer een leven terug gekregen. Ben inmiddels zeer emotioneel geworden in tegenstelling tot vroeger. Heb jarenlang niet kunnnen huilen. Heb een concentratieprobleem en kan plotseling zo moe worden dat ik de auto aan de kant moet zetten of het stuur moet overgeven aan mijn vrouw. Voelt als "slaapdronken".

Amoxicilline (474) - Antibiotica - penicillines breedspectrum