Brintellix

vortioxetine

Bij  DepressieX

Psychische klachten (1 mening)
Dysthymie (0 meningen)

Vortioxetine (Brintellix)

Bojan Nikolik (20-04-2015)

06-08-2019

Brintellix (vortioxetine)

ik kreeg meer rust in me hoofd en meer energie ik had op begin wel last van toename huilbuien
13-05-2019

Brintellix (vortioxetine)

Bij opstarten met paroxetine en sertraline verergerde mijn depressie de eerste 2,/ 2,5 maand heel sterk. Opstarten was echt de HEL, was heel suïcidaal ook. Duurde zeker 12 weken voordat de antidepressiva aansloegen. Bij 3e depressie wilde ik dus absoluut niet weer door die opstarthel. Dus zonder medicatie de rit uitgezeten, in de hoop dat ik vanzelf uit het dal zou komen[lees meer...]. Had vooral last van angst en spanningsklachten. Uiteindelijk toch psychiater gevraagd om antidepressivum; zij adviseerde Brintellix. Dat hielp bij mij vrij acuut op de angst en spanningsklachten, merkte binnen een week al direct verbetering, zonder noemenswaardige bijwerkingen.(Anderhalve dag ietsjes misselijk gevoeld.) stemming bleef nog wel in de mineur. Daarom na een maand opgehoogd; en na 2 weken sloeg ook heel acuut mij. Stemming om. Werd ook direct hypomaan, dus dosis weer sterk afgebouwd. Slik nu om de dag 1 tablet van 5 mg en dat is voldoende om mijn stemming stabiel en positief te houden. Enige bijwerking waar ik last van heb, is seksuele dysfunctie. Ook bij deze heel lage onderhoudsdosis. Ik kom echt heel moeilijk tot een orgasme. (Zonder antidepressiva geen probleem!) Lust/libido is er nog wel. Maar moeizaam klaarkomen is al winst vergeleken met paroxotine en sertraline, want met die ssri’s lukte het helemaal niet meer en was ook de libido tot het nulpunt gedaald...
15-06-2018

Brintellix (vortioxetine)

Ik ernaar een enorm honger gevoel , hol gevoel in mijn maag ook al heb ik net gegeten.
11-06-2018

11-06-2018

Brintellix (vortioxetine)

Slik brintelixx tegen depressie, suffig en misselijk zijn de bijwerkingen, deze duren 2 weken lang neemt daarna af. Voel mij gelukkig en ook de angsten nemen af. Heb mijzelf nog nooit zo goed gevoeld. Een aantal jaar geleden heb ik cymbalta gebruikt, maar was lang niet zo effectief als dit medicijn.
12-11-2017

Depressief

4e antidepressiva die ik geprobeerd heb. Bijwerkingen tijdens op en afbouwen qua duizeligheid en dergelijke. In zijn geheel is mijn libido ernstig beïnvloed. Effectiviteit lijkt in de loop der tijd af te nemen. Geprobeerd af te bouwen met 2,5mg per twee weken, maar na twee weken direct super negatief en teruggekeerde suicidaliteit. Mijn gevoel zegt stoppen, mijn lichaam ni[lees meer...]et.
01-09-2017

Brintellix (vortioxetine)

Ik heb ze anderhalf jaar gebruikt, 10 mg voelden me er goed bij, maar met ophoging van 5 mg had ik 15 mg. Ik ben er mee gestopt in overleg met dokter en met de apotheker. Ik kreeg echt heel heftige insulten, ga nu naar een ander centrum, maar ik heb gezegd ik pak niks meer, ben er klaar mee. Ik kreeg het benauwd en hart ging op hol en raakten weg meer als 45 min nu had da[lees meer...]n neuroloog gezegd was uit behandeld in ziekenhuis en op neurologie. nou lekker dan. Tilltest gehad en blijk dat ik epilepsie heb door de pillen, in begin geen bijwerkingen gehad.
31-05-2017

Brintellix (vortioxetine)

Ik gebruik het nu twee weken, vanwege depressie, angst en adhd. Enige bijwerkingen zijn zweten, misselijk en moe. Ik ben geen gram aangekomen en libido is normaal. Het druppelen gaat traag en lastig maar lukt wel. Ik voel me prima, wat rustiger en meer ontspannen. Gebruik bijna geen ritalin meer omdat mijn hoofd rustiger is. Was voorbereid op een vreselijke inwerk peri[lees meer...]ode, maar het valt me alleszins mee en het lijkt al effectief te zijn.
16-05-2017

Brintellix (vortioxetine)

Zeer last van de bijwerkingen gehad. Uiteindelijk moeten stoppen met dit medicijn. Er werd aangegeven slik maar door, de klachten worden vanzelf minder, maar ik voel mij nu al weken zeer duizelig en misselijk.
23-01-2017

Brintellix (vortioxetine)

Medicijn gekregen vanwege vermoeidheid en depressiviteit. Begin was ik een beetje misselijk, maar niet echt vervelend. Opgebouwd uiteindelijk van 5 naar 15 mg. Soms heb ik het gevoel dat het prima helpt en andere keren ook helemaal niet. Ik kan pas iets zinnigs erover zeggen als ik uiteindelijk gestopt ben denk ik. Wel in toenemende mate last van obstipatie. zeker vanaf de[lees meer...] verhoging van 10 naar 15 mg kwam ik in een kansloze situatie waarbij ik hulp nodig had de verstopping op te lossen. Ik heb het gevoel dat ik minder reactievermogen heb bij autorijden. Ik word nu vaker verrast dan vroeger.
27-12-2016

Brintellix (vortioxetine)

Gestart na veel verschillende middelen gebruikt te hebben. Na anderhalve week acuut gestopt na enorme toename paniekaanvallen. Kon alleen nog maar huilen en raakte telkens in dissociatieve toestand. Verder erg misselijk erbij.
30-11-2016

Brintellix (vortioxetine)

Ik gebruik nu al een dik jaar dit medicijn. Hierdoor zijn mijn depressieve klachten (waar ik al mijn hele leven last van heb) beduidend afgenomen. Ik zou dan ook niet meer zonder willen. Echter zijn er bij mij wel een aantal bijwerkingen, waar ik eigenlijk niemand echt over hoor praten. - vermoeidheid: Met name bij autorijden word ik heel erg snel moe. Normaal kon [lees meer...]ik goed tegen lange afstanden, nu is 1 uur rijden al een opgave. - vergeetachtigheid: hier heb ik heel veel last van ook. Ik vergeet extreem veel. En dat zit mij soms echt dwars. - concentratie: moeite mee, voornamelijk op mijn werk. Maar ook in het verkeer. Sinds kort heeft mijn apotheek ook een gele sticker op dit medicijn geplakt. Echter als je de gebruiksaanwijzing leest, staat daarin dat het amper nadelige effecten heeft voor in het verkeer. Op internet lees je soms hierin tegenstrijdigheden. Ik ben toch echt heel erg benieuwd of anderen hier ook last van hebben, sinds het gebruik van Brintellix. Ik gebruik 10 Mg.
20-10-2016

Brintellix (vortioxetine)

Ik lijd al jaren aan ptss en daardoor een steeds erger wordende depressie. Na een aantal weken was er een duidelijke toename in het ondernemen van dingen in het allerdaags leven en mijn emoties waren stabieler. Nu na 4 maanden merk ik echter wel dat het weer wat slechter gaat. Zo heb ik weer nare gedachten zoals suicidale neigingen. Dit kan echter ook komen doordat ik een [lees meer...]niet stabiel, stressvol leven heb op het moment en nog altijd in behandeling ben voor trauma verwerking. Tevens verminderd het mijn nachtmerries niet. Eerste weken werd ik wat misselijk bij inname op een nuchtere maag. Ook voelde ik mij wat suf. dit is na 2-3weken verdwenen. Cannabis en alcohol komen tevens wel iets harder aan dan normaal. En duizeligheid kan optreden kort na inname.
21-06-2016

Brintellix (vortioxetine)

Ben eerst begonnen week met 5 mg en week later met 10 mg. Mijn omgeving vindt mij stuk rustiger geworden en vinden dat het aanslaat.
27-03-2016

Brintellix (vortioxetine)

Na verschillende andere medicijnen te hebben gebruikt (escitalopram en sertraline) overgestapt op brintellix en eindelijk voel ik me goed! De overstap van sertraline was erg makkelijk: geen afbouw en opbouw maar gelijk over op het nieuwe medicijn en vrijwel geen bijwerkingen. Alleen de eerste weken wat moeite met inslapen en doorslapen maar dat gaat nu na 3 weken al veel b[lees meer...]eter. Ik ben niet meer constant moe en voel me niet meer zo afgevlakt. Ik heb mijn gevoel terug, ben actiever, opener, helderder. Mijn depressieve klachten zijn momenteel zo goed als weg. Mijn vriendinnen zien ook duidelijk het verschil met een paar weken geleden.
04-02-2016

Brintellix (vortioxetine)

Kreeg er verschrikkelijke angsten en hartkloppingen van en 's nachts niet kunnen slapen. En me steeds slechter gaan voelen. Dus ben er na bijna 6 weken mee gestopt. De kwaal werd veel erger i.p.v. dat ik er beter van werd. Het was een hel die zes weken.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (516) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (483) - Antibiotica - penicillines breedspectrum