Brintellix

vortioxetine

Psychische klachten (1 mening)
Dysthymie (0 meningen)

Vortioxetine (Brintellix)

Bojan Nikolik (20-04-2015)

09-11-2019

Chronische depressie

Ik ben moeder van een peuter en woon samen met mijn partner. Eerder heb ik 10 jaar dagelijks 10mg Citalopram in pilvorm geslikt. Doordat mijn suïcide neigingen toentertijd versterkt werden, wilde ik nu graag andere medicatie proberen ivm mijn thuissituatie. Mijn therapeut heeft mij Brintellix druppels voorgeschreven ivm mijn overgevoeligheid voor eventuele bijwerkingen[lees meer...]. De eerste drie dagen geen een bijwerking. In overleg besloten van 1 naar 2 druppels/dag te gaan. Dag 4 voelde ik me direct raar. Geen enkele last van bijwerkingen on de bijsluiter. Na twee weken echt hel besloten terug naar 1 druppel/dag te gaan. Ik voelde me compleet gedissocieerd. Alsof ik naast mijn lichaam stond en zonder enig gevoel aan het toekijken was. Dit was echt eng. Mijn partner heeft zich ziek moeten melden omdat ik de zorg voor onze dochter niet meer kon dragen. Onverantwoord om dit zonder professionele toezicht in de buurt van mijn peuter te ondergaan. Mijn therapeut was ineens op vakantie dus zelf besloten na een maand te stoppen. Ik voel me liever depressief dan dat ik dit ooit nog mee maak.
23-09-2019

ADD

31-08-2019

Brintellix (vortioxetine)

Na heel wat ssri's te hebben geprobeerd deze als laatste mogelijkheid gekregen van de dokter . Werkt voor geen meter bij mij . De angstaanvallen zijn er nog steeds . Van de andere ssri's die ik nam werd ik moe maar van deze niet . Echter is de jeuk een vervelende bijwerking . Volgende maand terug naar dokter .
06-08-2019

Brintellix (vortioxetine)

ik kreeg meer rust in me hoofd en meer energie ik had op begin wel last van toename huilbuien
23-06-2019

Brintellix (vortioxetine)

geen moeheid, minder hoofdpijn. creativiteit net zoals zonder medicatie. Voorheen escitalopram gebruikt, hierbij veel vermoeidheid. soms voel ik me 2 weken niet happy en dat weet ik dat ik zonder de medicatie een zeer moeilijke periode zou hebben gehad.
13-05-2019

Brintellix (vortioxetine)

Bij opstarten met paroxetine en sertraline verergerde mijn depressie de eerste 2,/ 2,5 maand heel sterk. Opstarten was echt de HEL, was heel suïcidaal ook. Duurde zeker 12 weken voordat de antidepressiva aansloegen. Bij 3e depressie wilde ik dus absoluut niet weer door die opstarthel. Dus zonder medicatie de rit uitgezeten, in de hoop dat ik vanzelf uit het dal zou komen[lees meer...]. Had vooral last van angst en spanningsklachten. Uiteindelijk toch psychiater gevraagd om antidepressivum; zij adviseerde Brintellix. Dat hielp bij mij vrij acuut op de angst en spanningsklachten, merkte binnen een week al direct verbetering, zonder noemenswaardige bijwerkingen.(Anderhalve dag ietsjes misselijk gevoeld.) stemming bleef nog wel in de mineur. Daarom na een maand opgehoogd; en na 2 weken sloeg ook heel acuut mij. Stemming om. Werd ook direct hypomaan, dus dosis weer sterk afgebouwd. Slik nu om de dag 1 tablet van 5 mg en dat is voldoende om mijn stemming stabiel en positief te houden. Enige bijwerking waar ik last van heb, is seksuele dysfunctie. Ook bij deze heel lage onderhoudsdosis. Ik kom echt heel moeilijk tot een orgasme. (Zonder antidepressiva geen probleem!) Lust/libido is er nog wel. Maar moeizaam klaarkomen is al winst vergeleken met paroxotine en sertraline, want met die ssri’s lukte het helemaal niet meer en was ook de libido tot het nulpunt gedaald...
13-02-2019

Chronische depressie

Ik merk geen verandering, ik blijf in de depressie hangen.
01-02-2019

Chronische depressie

Ben nog aan het opbouwen naar 20mg. Zit nu op 10mg. Gelukkig (nog ) geen misselijkheid of jeuk,maar wel enorm gejaagd en nerveus na inname. Hopelijk verdwijnt dat weer. Verder nog geen gunstig effect waargenomen,maar dat komt misschien nog. Ik reageer eigenlijk nergens op,behalve efexor,maar dat heeft te veel bijwerkingen.
17-11-2018

Brintellix (vortioxetine)

al ruime tijd last van paniek aanvallen, dit vrij nieuwe medicijn gekregen.. nu, nergens meer last van. rustig in mijn hoofd, durf meer op sociaal nivo en sta positiever in het leven. ik ervaar het als een demper, ben een vrij gevoelig persoon.. veel last van prikkels etc wat mij betreft, een prima oplossing
15-06-2018

Brintellix (vortioxetine)

Ik ernaar een enorm honger gevoel , hol gevoel in mijn maag ook al heb ik net gegeten.
11-06-2018

11-06-2018

Brintellix (vortioxetine)

Slik brintelixx tegen depressie, suffig en misselijk zijn de bijwerkingen, deze duren 2 weken lang neemt daarna af. Voel mij gelukkig en ook de angsten nemen af. Heb mijzelf nog nooit zo goed gevoeld. Een aantal jaar geleden heb ik cymbalta gebruikt, maar was lang niet zo effectief als dit medicijn.
25-05-2018

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Door dit middel een leuker leven. Zin om weer dingen te ondernemen. Wat meer rust in het hoofd. Ik kan beter relativeren. Voorheen lexapro maar gestopt wegens eetbuien. Bijna geen bijwerkingen gehad. Dus ik ben echt tevreden over dit medicijn. Ik heb hierdoor mijn leven weer terug gekregen en geen kort lontje meer!
19-05-2018

Chronische depressie

Maakt erg vlak. Nergens meer zin in. Geen zin meer in het leven. Maakt het leven niet echt leuker.
18-03-2018

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Voorheen gebruikte ik Lexapro 5 mg. Dat maakte mijn depressies en mijn agressie twee keer zo erg en moest na een maand al stoppen. Na 4 jaar lang intens in een dal gezeten te hebben wilde ik er gewoon weer uit en dat lukte niet op eigen kracht. Dus na mijn psychiater te hebben ingelicht over de effecten van Lexapro schreef ze de Brintellix voor. Ik was exteem nerveus en nu[lees meer...] ik erover nadenk was dat compleet zinloos. Ik kan gesprekken voeren zonder me minderwaardig of achterlijk te voelen. Ik word nog wel boos maar nu kan ik weglopen. Het heeft me heel erg geholpen. Geen bijwerkingen behalve misselijkheid. En ik heb al maanden niet meer aan zelfmoord gedacht of in mezelf gesneden. Dat is dus de brintellix 10 mg!
20-01-2018

Manisch-depressieve stoornis

Na vele antidepressiva te hebben geprobeerd die geen van allen deden wat ze moesten doen heeft mijn psychiater brintellix voorgesteld. Hij had hier met meerdere patiënten positieve ervaringen mee. Ik was zo depressief dat ik alles wel wilde proberen om mij beter te voelen. Ik ben begonnen met 10 mg was in het begin vooral na inname een beetje misselijk maar het was te verd[lees meer...]ragen. Helaas deed het weinig. Omdat ik niet weer een andere antidepressiva wilde proberen zijn we hem op gaan hogen tot 15 Mg ik begon mij iets beter te voelen maar toch was ik nog depressief en lusteloos en moest veel huilen. Nu slik ik 20 Mg en wat een verandering! Ik heb meer zin om dingen te ondernemen, depressieve gevoelens zijn heel erg afgenomen. Ik sla niet meer door in paniekgevoelens, kwaadheid of angsten en kan weer genieten. Ik ben er nog niet en slik de brintellix samen met stemmingsstabilisatoren maar het gaat elke dag een stukje beter. Ik heb alleen nog anderhalf uur na inname misselijkheid die ongeveer een uurtje duurt maar dat beem ik voor lief en daar is prima mee te leven. En ik kom moeilijker in slaap maar daar bestaan gelukkig pilletjes voor. Ik weet niet of dit het juiste medicijn voor de lange termijn is maar voor nu ben ik er heel tevreden mee, het doet tenminste iets! Overigens is bewezen dat brintellix pas vanaf 15 Mg echt zijn werk gaat doen.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (516) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (483) - Antibiotica - penicillines breedspectrum