vortioxetine

Psychische klachten (1 mening)
Dysthymie (0 meningen)

Vortioxetine (Brintellix)

Bojan Nikolik (20-04-2015)

12-08-2020 | Vrouw | 34
vortioxetine (10mg)
Depressie, angststoornis, borderline, vermijdende gedragsstoornis . Ik heb al zoveel medicatie in m’n leven geslikt. En dit helpt maar je blijft wel jezelf. Want ik wil m’n emoties wel voelen. En niet als een afgevlakt ja en amen zeggend plantje op een stoel zitten. Als het heel slecht gaat moet je hier niet aan beginnen maar dat zal ook niet aangeraden worden.

15-06-2020 | Vrouw | 27
vortioxetine (15)
#1 Na de diagnose depressie/burnout te hebben gekregen, ben ik 5 mg gaan slikken, om het verbeter proces te ondersteunen. Hier merkte ik weinig van. Uiteindelijk opgehoogd naar 15 mg. Tijdens opbouwen last van duizeligheid, misselijk en mijn evenwicht was niet goed. Eerste week durfde ik geen auto te rijden. Ik merkte wel dat ik weerbaarder werd, mijn negatieve gedachtes s[lees meer...]neller kon weerleggen, sneller uit de negatieve spiraal kon komen en me sterker voelde. Uiteindelijk was ik voor mijn gevoel volledig hersteld en klaar om af te bouwen. Toen begon de ellende pas echt, ik kreeg tijdelijk weer erg negatieve gedachtes, angsten en werd labiel. Gelukkig heb ik een goed sociaal vangnet, dit raad ik iedereen dan ook aan. Laat je omgeving weten dat je gaat afbouwen, dan kunnen ze daar rekening mee houden. Ik mag er trots op zijn dat ik dit aandurf en tegen mijn interne negativiteit strijd. Iets wat ik een jaar geleden nooit had durven zeggen/doen. Als volledig ben afgebouwd, zal ik hierover nogmaals mijn mening geven.

24-05-2020 | Man | 22
vortioxetine (5)
ADD
Voor de behandeling van mijn ADHD (ADD) ben ik na het diagnosticeren gestart met Rilatine MR. Alvolgt ook met Wellbutrin 300mg, en dan veel geprobeerd om mijn stemming te reguleren met een 3e medicijn. Zonder degelijk resultaat. Deze medicatie 10mg brintellix werd ter vervanging van Wellbutrin 300mg geprobeerd, dit had goede effecten. Maar het was heel opmerkelijk dat de [lees meer...]Wellbutrin wegviel. En ben terug met Wellbutrin 300mg gestart, deze neem ik nu samen met 5mg brintellix, en dit bevalt mij enorm goed. Van de 10mg deed het over heel mijn lijf deugd om te krabben, dit heb ik gelukkig niet van 5mg. Wel is er enkele dagen verminderde eetlust door lichte misselijkheid in de maag, alleen de maag gelukkig want het geeft geen duizeligheid, wél viel ik de eerste dagen na inname terug in slaap, dit verdwijnt gelukkig ook. Het is duidelijk wat voor uitgebreide werking het medicijn heeft, waarbij geen creativiteit verloren gaat en er een iets subtielere positievere levensmoed aanwezig is, ik heb al heel mijn leven last van depressieve klachten waarbij ik niet gemotiveerd geraak, en ook niet even gelukkig lijk te reageren waar ik bij anderen meer levensdrift opmerk. Het medicijn helpt ook tegen mijn traagheid, waarbij Rilatine en Bupropion ook lichte bijdrage leveren, lijkt dit medicijn het symptoom echt wél aan te pakken. Ik ben goed af met de metabolische effecten omwille van dat ik onder de combinatie van deze medicijnen een doodnormale hartslag heb en nog steeds asperientjes nodig heb voor mijn bloedsdoorstroming. Haal het als ouder niet in u hoofd dat de medicatie slecht is, bij zwaar verstrooide ADD’ers, is het nodig, want geloof mij, emotionele gezondheid is één vd belangrijkste zaken in de wereld. Supplementen en al die rommel reguleren de hormonale neurotransmitters niet in de hersenen. Het is ook goed als u vers geperst fruitsap drinkt voor de slechte radicalen uit u lichaam te verwijderen, je zal je er ook beter van kunnen voelen maar daarmee gaat u ook geen kanker bestrijden.

24-05-2020 | Vrouw | 28
Postnatale depressie
Ik ben zeer tevreden over dit medicijn. Ik gebruik het nu ongeveer 2 maanden. Gestart met een dosering van 10 mg en twee weken geleden opgehoogd naar 15 mg, omdat ik in de ochtend nog moeite had met opstaan door weinig energie. Sinds de start heb ik wel last van haaruitval, dit staat niet bij de bijwerkingen maar mijn behandelaar geeft aan dat dit vaker bij hem is geme[lees meer...]ld door gebruikers van dit medicijn. Nu ik heb opgehoogd is dit heviger geworden. Daarnaast ook wat gevoeligere darmen gekregen / opgeblazen gevoel. Ik moet iets meer opletten wat ik eet en dan is dit goed te doen. Al met al zijn deze bijwerkingen het dubbel en dwars waard, want de werking is heel goed. Ik heb eerder Venlafaxine / Sertraline gebruikt het afgelopen jaar, maar deze hadden enkel effect bij mij op hele hoge doseringen, met als gevolg hele heftige bijwerkingen. Ik was wat sceptisch over dit medicijn, omdat het nieuw is en ik er weinig over kon vinden. Maar het is een aanrader ;)!

05-05-2020 | Vrouw | 55
vortioxetine (15mg)
Chronische depressie
Supermiddel!! Heb nog wel af en toe last van zeurzak maar dat is goed te hanteren. Ik ben veel gelukkiger nu

27-12-2019 | Man | 24
vortioxetine (15mg)
Brintelixx ik begon met 5 mg dat hielp mij niet veder dus opgehoogt na 10 en toen opgehoogt na 15 mg ik slik dit medicijn inmiddels een jaar ik kan je zeggen dat het opbouwen heel zwaar was met bijwerking aankomen, zelfmoord gevoelens, huil buien. inmiddels er aan gewent en kan zeggen dat ik me in deze tijd nog nooit zo stabiel ben geweest dus al bij al was het het waard[lees meer...]!

09-11-2019 | Vrouw | 38
vortioxetine (1)
Chronische depressie
Ik ben moeder van een peuter en woon samen met mijn partner. Eerder heb ik 10 jaar dagelijks 10mg Citalopram in pilvorm geslikt. Doordat mijn suïcide neigingen toentertijd versterkt werden, wilde ik nu graag andere medicatie proberen ivm mijn thuissituatie. Mijn therapeut heeft mij Brintellix druppels voorgeschreven ivm mijn overgevoeligheid voor eventuele bijwerkingen[lees meer...]. De eerste drie dagen geen een bijwerking. In overleg besloten van 1 naar 2 druppels/dag te gaan. Dag 4 voelde ik me direct raar. Geen enkele last van bijwerkingen on de bijsluiter. Na twee weken echt hel besloten terug naar 1 druppel/dag te gaan. Ik voelde me compleet gedissocieerd. Alsof ik naast mijn lichaam stond en zonder enig gevoel aan het toekijken was. Dit was echt eng. Mijn partner heeft zich ziek moeten melden omdat ik de zorg voor onze dochter niet meer kon dragen. Onverantwoord om dit zonder professionele toezicht in de buurt van mijn peuter te ondergaan. Mijn therapeut was ineens op vakantie dus zelf besloten na een maand te stoppen. Ik voel me liever depressief dan dat ik dit ooit nog mee maak.

23-09-2019 | Vrouw | 45
vortioxetine (150)
ADD

31-08-2019 | Man | 50
vortioxetine (10mg)
Na heel wat ssri's te hebben geprobeerd deze als laatste mogelijkheid gekregen van de dokter . Werkt voor geen meter bij mij . De angstaanvallen zijn er nog steeds . Van de andere ssri's die ik nam werd ik moe maar van deze niet . Echter is de jeuk een vervelende bijwerking . Volgende maand terug naar dokter .

06-08-2019 | Vrouw | 24
vortioxetine (15)
ik kreeg meer rust in me hoofd en meer energie ik had op begin wel last van toename huilbuien

23-06-2019 | Vrouw | 53
vortioxetine (5mg)
geen moeheid, minder hoofdpijn. creativiteit net zoals zonder medicatie. Voorheen escitalopram gebruikt, hierbij veel vermoeidheid. soms voel ik me 2 weken niet happy en dat weet ik dat ik zonder de medicatie een zeer moeilijke periode zou hebben gehad.

13-05-2019 | Vrouw | 48
vortioxetine (5)
Bij opstarten met paroxetine en sertraline verergerde mijn depressie de eerste 2,/ 2,5 maand heel sterk. Opstarten was echt de HEL, was heel suïcidaal ook. Duurde zeker 12 weken voordat de antidepressiva aansloegen. Bij 3e depressie wilde ik dus absoluut niet weer door die opstarthel. Dus zonder medicatie de rit uitgezeten, in de hoop dat ik vanzelf uit het dal zou komen[lees meer...]. Had vooral last van angst en spanningsklachten. Uiteindelijk toch psychiater gevraagd om antidepressivum; zij adviseerde Brintellix. Dat hielp bij mij vrij acuut op de angst en spanningsklachten, merkte binnen een week al direct verbetering, zonder noemenswaardige bijwerkingen.(Anderhalve dag ietsjes misselijk gevoeld.) stemming bleef nog wel in de mineur. Daarom na een maand opgehoogd; en na 2 weken sloeg ook heel acuut mij. Stemming om. Werd ook direct hypomaan, dus dosis weer sterk afgebouwd. Slik nu om de dag 1 tablet van 5 mg en dat is voldoende om mijn stemming stabiel en positief te houden. Enige bijwerking waar ik last van heb, is seksuele dysfunctie. Ook bij deze heel lage onderhoudsdosis. Ik kom echt heel moeilijk tot een orgasme. (Zonder antidepressiva geen probleem!) Lust/libido is er nog wel. Maar moeizaam klaarkomen is al winst vergeleken met paroxotine en sertraline, want met die ssri’s lukte het helemaal niet meer en was ook de libido tot het nulpunt gedaald...

13-02-2019 | Vrouw | 47
vortioxetine (20mg)
Chronische depressie
Ik merk geen verandering, ik blijf in de depressie hangen.

01-02-2019 | Man | 59
Chronische depressie
Ben nog aan het opbouwen naar 20mg. Zit nu op 10mg. Gelukkig (nog ) geen misselijkheid of jeuk,maar wel enorm gejaagd en nerveus na inname. Hopelijk verdwijnt dat weer. Verder nog geen gunstig effect waargenomen,maar dat komt misschien nog. Ik reageer eigenlijk nergens op,behalve efexor,maar dat heeft te veel bijwerkingen.

17-11-2018 | Man | 36
vortioxetine (15)
al ruime tijd last van paniek aanvallen, dit vrij nieuwe medicijn gekregen.. nu, nergens meer last van. rustig in mijn hoofd, durf meer op sociaal nivo en sta positiever in het leven. ik ervaar het als een demper, ben een vrij gevoelig persoon.. veel last van prikkels etc wat mij betreft, een prima oplossing

15-06-2018 | Vrouw | 44
vortioxetine (10mg)
Ik ernaar een enorm honger gevoel , hol gevoel in mijn maag ook al heb ik net gegeten.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (551) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (506) - Antibiotica - penicillines breedspectrum