Ervaringen met Utrogestan

progesteron

doorbraakbloeding vermoeidheid

Overgang (20 meningen)
Onvruchtbaarheid vrouw (1 mening)

29-11-2022 | Vrouw | 50
Overgang
Ik ben naar de Hormoonpoli gegaan ivm opvliegers daarbij sliep ik slecht en had al twee jaar chronische (onder)rugpijn. Ik slik 2 tabletten utrogestan in de avond en ben bijna helemaal van mijn rugklachten af, bizar, en slaap ook een stuk beter. Ik heb een spray oestrogeen voor de opvliegers maar die zijn er even niet meer dus die gebruik ik weer als het weer opkomt. Gewe[lees meer...]ldig! Het enige nadeel is dat mijn borsten vreselijk gevoelig zijn. Voor mij is dagelijks gebruik voorgeschreven, dat vind ik wel vreemd omdat ik bijna overal lees dat het twee weken wordt gebruikt per cycles.

10-11-2022 | Vrouw | 46
progesteron (200mg)
Overgang
Na een jaar van overprikkeld voelen, angstaanvallen, somberheid en labiliteit én onregelmatige menstruaties bleek de overgang te zijn begonnen. Wat een ellende! Zo nog jaren door modderen zag ik niet zitten, daarom gestart met HST in de vorm van oestrogeen (Estradiol) pleisters. Die kun je niet gebruiken zonder progesteron, dus gekozen voor Utrogestan (op advies van overga[lees meer...]ngs verpleegkundige). Omdat ik nog wel (onregelmatige) menstruaties heb, moet ik 12 dagen per maand de Utrogestan pillen slikken. Voordeel is dat je er goed door slaapt (s avonds innemen!) nadeel is dat ik somber en emotioneler wordt tijdens slikken van dit middel. Neemt niet weg dat ik me met deze pil + estradiol pleister VEEL beter voel dan zonder

26-08-2022 | Vrouw | 55
Overgang
Ben 3 jaar geleden met HST begonnen. Slikte daarvoor eerst de pil, kreeg toen trombose (slikte de pil ivm overgangsklachten, die waren zo erg dat ik niet meer sliep en kon werken. Nu Eustradiol pleisters en Uterogestan: 1 capsule per dag. Neem ik s avonds en slaap er prima op, een verlossing na vele jaren beroerd slapen. In de 12 dagen/maand dat ik Uterogestan slik ben ik[lees meer...] s ochtends vaak misselijk en opgezette maag. In de loop van de dag trekt dat weg en als ik stop met de Uterogestan ook. Daarnaast ben ik in deze dagen veel somberder, emotioneler. vooralsnog wegen de voordelen (geen opvliegers en goed slapen) op tegen de nadelen. En alleen Eustradiol slikken is geen optie.

21-07-2022 | Vrouw | 55

21-05-2022 | Vrouw | 52
Overgang
Ik dacht Yes dit is de oplossing tegen mijn klachten maar helaas kon ik niet tegen de utrogestan pilletjes. Ik nam er maar 1 ipv 2 in de avond. Was verschrikkelijk duizelig moe depressief kon alleen maar huilen dit nooit meer. Nu moet ik beginnen met alleen de pleisters en dan ben ik benieuwd wat ze als vervanger voor de utrogestan willen doen.

19-04-2022 | Vrouw | 52
Overgang
Ik gebruik Lenzetto spray (estradiol) i.c.m. Utrogestan capsules 100 mg. maar ik ervaar van de Utrogestan nare bijwerkingen zoals een sterk jeukende tepel en uitslag in de vorm van rode jeukende bultjes op zowel mijn boven als onderarmen. Mijn HA zegt dat ik dan maar uit de zon moet blijven maar dat is op vakantie een beetje lastig. Het lijkt wel een allergische reactie. [lees meer...]Aangezien ik ook hooikoortspatient ben gebruik ik ook dagelijks antihistaminetabletjes dus je zou verwachten dat ik dan geen allergische reactie meer kan krijgen. Helaas dus toch! Iemand die dezelfde ervaringen/klachten heeft?

07-09-2021 | Vrouw | 52
Overgang
Ik ondervind geen enkele bijwerkingen behalve soms wat slaperig 30 minuten na innemen . Erg tevreden. Neem m 2 weken per maand en 2 weken niet.

01-04-2021 | Vrouw | 60
Overgang
Ik gebruik dit in combinatie met oestrogel tegen overgangsklachten. Door het oestrogeen heb ik laast van vocht vasthouden en gewichtstoename. Dit zou ik graag afbouwen. Het gebruik van progesteron blijf ik houden. Na tien jaar gepruts met slapeloosheid, bleek een eenmalige dosis van 200 mg 's avonds dé oplossing. Eindelijk slaap ik weer als een roos. Ik vraag mij alleen af[lees meer...] of ik dit mag nemen zonder toediening van oestrogeen tijdens de overgang.

21-11-2020 | Vrouw | 44
Vervroegde menopauze
Goed voor het inslapen Maar ik word er erg emotioneel van en depressief

25-08-2020 | Vrouw | 56
progesteron (100mg)
Al 14 jaar heb ik ernstige slapeloosheid ivm overgang (nu postmenopauze). Arts schreef een progestageen voor, ook tegen extreme bloedingen. Die progestageen verdroeg ik niet, voelde me aldoor beroerd, en de klachten namen toe ipv af. Later las ik een artikel online en in overleg met de huisarts geswitcht naar Utrogestan. Fantastisch middel. Heeft me afgeholpen van zowat al[lees meer...]le klachten die ik had (extreme bloedingen, bloedarmoede, slapeloosheid, uitputting, menobrain, overgewicht, opvliegers etc etc). Terwijl ik iemand ben met een geschiedenis van intolerantie voor alle soorten anticonceptiepil. Het lastige is dat op een gegeven moment het niet meer lijkt te werken. Dan stop ik een paar dagen. En je moet het alleen 's avonds nemen, want je wordt er slaperig van. Ik heb 1 spijt: dat ik het niet eerder heb gedaan. 14 jaar van mijn leven weggegooid doordat ik te moe was om iets te doen. Ik kon niet eens meer denken. Ik ben weer mezelf, mijn vrolijke, hardwerkende zelf.

22-12-2019 | Vrouw | 35
progesteron (100mg)
Bij mijn vorige zwangerschap heb ik veel harde buiken gehad en een onverwachte vroeggeboorte gekregen. Nu gebruik ik Utrogestan vanaf 24 weken en ik ben inmiddels 35 weken zwanger. Tot 36 weken zal ik dit gebruiken. Ik merk dat mijn baarmoeder heel rustig blijft sinds ik dit medicijn gebruik. Nadeel vind ik dat ik er heel moe van word. Het inbrengen is geen probleem. Het [lees meer...]veroorzaakt wel meer afscheiding.

03-12-2019 | Vrouw | 29
progesteron (100mg)
Ik gebruik deze medicatie tegen vroeg geboorte, neem in de avond 2 capsules in voor het slapen gaan. Gebruik vanaf week 16 tot week 37 tijdens de zwangerschap. Ik blijf moe en futloos, heb veelal een vieze smaak in mijn mond. Ik weet alleen niet of het door deze medicatie komt, gebruik inmiddels deze medicatie nu 7 weken.

12-05-2019 | Vrouw | 25
ADD
Ik moet het voor mijn ivf gebruiken. Maar het is een verschrikkelijk gevoel. De meeste mensen schijnen er geen last van te hebben, maar de tabletten in mijn vagina zijn bijna ondraagelijk. Ik heb er vanaf dag 3 al last van en we zijn nu iets meer dan 2 weken verder. Het is doordat het moet, anders zou ik er gelijk vanafzien.

10-05-2017 | Vrouw | 45
Baarmoederkanker
Baarmoederslijmvlies kanker fase 1. Hoewel in erger stadium deze kanker soms behandeld wordt met progestagenen, had het volgens mijn gynaecoloog in mijn geval niet veel zin om het te gebruiken in de drie weken tijd tussen diagnose en operatie (verwijderen baarmoeder en eierstokken). Nou zal het i.d.d. misschien niet de kanker remmen maar het voorkomt wel dat het baarmoeder[lees meer...]slijmvlies groeit en dus wilde ik het toch gebruiken gewoon omdat je maar nooit weet. En het effect is dus wel dat de bloedingen en buikkrampen erg zijn verminderd en dat mijn stemming enorm is verbeterd, waardoor ik veel positiever en sterker sta in het hele proces. Omdat het natuurlijk progesteron is en ik geen hele hoge dosis neem ben ik niet bang voor het hele kleine risico op trombose (bij echte tumorbestrijding geven ze provera en dan hele hoge doses, wat hogere kans op trombose geeft). Zelfdokteren ik weet het heel erg af te raden maar ik ben erg blij dat ik toch eigenwijs ben geweest. het heeft misschien niet de kanker geremd maar wel mijn symptomen bestreden en mijn humeur goed gehouden.

19-10-2016 | Vrouw | 42
Overgang
Na veel over oestrogeendominantie gelezen te hebben, op eigen verzoek voorgeschreven gekregen door huisarts, ivm ernstige hormonale klachten overgang. Voor huisarts een experiment, was gewend dit (naast of alleen) oestrogeen voor te schrijven. Voelde me al na paar dagen beter. Veel meer energie, minder vocht vasthouden en pijntjes overal, slapen verbeterd. Inmiddels ook an[lees meer...]derhalve maand bezig met hormoondieet, om oorzaak aan te pakken ipv alleen symptoombestrijding te doen. Dat helpt nu al enorm! Nog niet voldoende om utrogestan te laten staan, maar verwacht dat na paar maanden wel te kunnen doen. Het lijkt drastisch, maar zeker de moeite waard! Raad ik iedereen aan.

30-03-2016 | Vrouw | 34
Onvruchtbaarheid vrouw
Het is dat ik het moet gebruiken tijdens de IVF, maar anders had ik het niet gebruikt. Wat een rotzooi is het.