Ervaringen met Toctino

Eczeem (24 meningen)
Psoriasis (3 meningen)

02-08-2014 | Vrouw | 55
Eczeem
Na 5 jaar allerlei hormoonzalven, lichttherapie en zelfs alternatieve geneeskunde te hebben geprobeerd heeft mijn derde dermatoloog Toctino voorgeschreven voor hardnekkig hand- en voeteczeem. De eerste twee weken was de bijwerking rare hoofdpijn direct onder de schedel. Die verdween. Vervolgens kreeg ik vervelende spierkrampen m.n. 's nachts in bil, voeten, kuiten maar ove[lees meer...]rdag ook aan de binnenkant bovenarm + gewrichtsklachten. De (droge, eeltachtige) eczeem verdween wel langzamerhand en ik kon tot mijn grote vreugde weer makkelijk allerlei klusjes met mijn handen doen. Vanwege de bijwerkingen en gebrek aan verdere vooruitgang moest ik begin juli 2014 stoppen. Nu, een maand verder, is het eczeem helaas in volle hevigheid teruggekeerd. Terug naar af.

15-05-2015 | Vrouw | 57
nauwelijks verbetering waarneembaar

23-07-2014 | Man | 57
Eczeem
Alhoewel handeczeem een typische mannenkwaal zou zijn, zijn er meer vrouwen die reageren. Dat is vreemd omdat er zeer grote voorzichtigheid wordt gevraagd bij het voorschrijven van dit middel bij vrouwen. Wat mij ook verbaast is de zeer snelle verbeterde situaties van het eczeem. Als de fabrikant een opgave doet van tussen de 12 en 24 weken voor een effectieve behandelin[lees meer...]g dan is herstel na enkele dagen of zelfs weken niet te verklaren. Zelfs ik als man heb met de dermatologe de site van de fabrikant samen doorgenomen. Dat het middel effect heeft kan ik bevestigen. Omdat bij mij zowel handen als voeten waren aangetast is verbetering snel te constateren. Na een maand verbetert de situatie van mijn handen, minder kloven en herstel van de huid met als gevolg dat het gevoel langzamerhand terugkeert. De voeten daarentegen blijven een rampgebied. Zelfs de pedicure staat met haar handen in het haar. De dode huidlaag is zo dik geworden dat het wegsnijden met het mes een gevaarlijke, soms pijnlijke en af en toe bloederige behandeling is. Na het verstrijken van een maand moet er een nieuw recept worden uitgeschreven en is bloedonderzoek verplicht. Dit medicijn kan de bloedwaardes wijzigen en het bewaken van de grenzen is absoluut noodzakelijk om een veilig gebruik te kunnen garanderen. Zeker bij het gelijktijdig gebruik van andere medicijnen is voorzichtigeheid geboden. Bij mij bleken de waarden nog binnen de grenzen te liggen waardoor de behandeling met dit middel voortgezet kan worden. De bijwerkingen vallen tot nu toe mee, misschien omdat andere medicijnen die ik gebruik ook bijwerkingen hebben die deze weer teniet doen. Hoofdpijn die een paar keer per dag opkomt maar binnen een aantal minuten verdwijnt is lastig evenals de misselijkheid die ook af en toe aanwezig is voor enkele minuten. De zeer grote uitdroging van plekken van mijn huid worden behandeld met een vette zalf. De verwachtte uitdroging in het gezicht, lippen en rond de ogen is uitgebleven. Wel heb ik veel last/irritatie van geheugenproblemen. Het korte termijngeheugen en het oproepen van feiten die in mijn geheugen zijn vastgelegd, blijkt soms een onmogelijke opgave. Het lijkt alsof er een blokkade is die sterker wordt naarmate je meer je best doet. Omdat ik er van uit ga dat dit een bijwerking is stel ik mij er op in en accepteer ik dat ik veel vaker even iets niet weet of mij kan herinneren. De vooruitzichten lijken goed en als de mate van herstel zich in het huidige tempo voort zet zowel bij mijn handen als voeten dan m oet over drie maande toch een nagenoeg volledig herstel van de huid mogelijk zijn. Niet alleen de dermatoloog maar ook de fabrikant wijzen er op dat deze vorm van eczeem terug kan keren maar ook dan kan dit middel weer gebruikt worden.

01-03-2015 | Man | 58
Eczeem
Nu 3/4 jaar gebruiker maar er zijn geen blijvend zichtbare resultaten zichtbaar. als je bedacht bent op de versterking van positieve en negatieve gedachten en gevoelens dan zijn de andere bijwerkingen minder ingrijpend. Wel vermijd ik hierdoor veel sociale contacten en vergaderingen en bijeenkomsten omdat ik fel reageer. De controle is dan even wat minder op hoe ikiets[lees meer...] zeg of uitdrukken dat is niet prettig noch voor anderen noch voor mijzelf.

20-08-2022 | Vrouw | 59
Eczeem
Heb een hardnekkige vorm van eczeem aan mijn handen, vingers en linkerbeen en linkervoet zool, sinds een paar jaar. Van alles geprobeerd, zalfjes, crème, licht therapie. Niets leek te helpen. Toen door dermatoloog Toctino geadviseerd. Direct gestart met 30 mg. Effect was er al vrij snel. Eczeem verdween na een paar weken. Was natuurlijk blij aangezien eczeem je leven beh[lees meer...]oorlijk beïnvloed. Gestopt met de Toctino. Eczeem bleef een paar maanden weg maar kwam helaas weer terug. Opnieuw weer in overleg met dermatoloog begonnen. Zelfde proces. En weer nadat het in een wat lichtere mate terug kwam opnieuw met 10 mg weer gestart. Bloedprikken om de waarden weer in de gaten te houden. Daar kwam gelukkig steeds een positieve uitslag, m.u.v. de laatste keer, vervettings waarden iets verhoogd. Vandaag besloten om toch te stoppen, vanwege bijwerkingen. Hitte in mijn hoofd is o.a een reden om te stoppen. Daarnaast een algeheel niet fit gevoel. Twijfels of de medicatie hier ook aan meewerkt. Eczeem is minimaal, hopelijk blijft het nu zo, blijft de heftigheid uit, dan kan ik er wel mee leven.

28-04-2014 | Vrouw | 59
Eczeem
Na langdurig smeren met allerlei corticosteroïden, zonder veel effect en daardoor zeer beperkt in allerhande bezigheden, via dermatoloog Toctino voorgeschreven gekregen. Slik nu ruim 14 dagen en kan mijn geluk niet op! Mijn handen en voeten zijn weer bijna dicht. Ik kan weer normaal lopen en een pen vasthouden. 3 weken geleden had ik deze tekst niet zelf kunnen typen, va[lees meer...]nwege de pijn. Van "zichtbare" bijwerkingen merk ik niets. Geen hoofdpijn of anderszins. Als ik de bijsluiter lees dan blijkt daaruit wel dat het " geen lekker spul " is, dus gecontroleerd gebruik is een vereiste!

14-04-2014 | Vrouw | 61
Eczeem
Ook ik ben begonnen met Toctino, 10 mg. Ik ben pas 2 dagen bezig, dus ik kan er nog niets van zeggen. Eerder gebruikte ik Neotigason voor tylotisch eczeem aan de voeten. Dat hielp goed, helaas waren de bijwerkingen te ernstig, waardoor ik ermee moest stoppen. Ik ben benieuwd.

28-10-2021 | Man | 62
Eczeem
Gebruik ze nu al 2 jaar. Totaal geen last van bijwerkingen wel om de 3 maanden bloedprikken. Al mindere dosering geprobeerd maar dan komen de klachten weer terug. Voor mij een heel goed middel maar kom er waarschijnlijk nooit meer vanaf. Ik let wel op vet eten en sport regelmatig. Volgens de dermatoloog heb ik last van Eczema hyperkenafoticum et rhagadiforme. Heel veel las[lees meer...]t van kloven aan handen en voeten. Eerst niatigason gebruikt maar werkte minder goed dan toctino 30 mg

07-12-2017 | Vrouw | 62
alitretinoïne (30mg)
Bij mij werkte het medicijn vrij snel, maar ook net zo snel kwamen de bijwerkingen. Nu na 8 maanden gebruik ga ik echt stoppen want de bijwerkingen zijn me te heftig. blozen, misselijk, ernstige haaruitval,

18-05-2017 | Man | 62
Eczeem
Na enkele weken ingenomen te hebben werden de klachten steeds erger Heb chronisch handeczeem in ernstige vorm. Medicijnen hielpen wel om het proces enigszins te reguleren. Stopte niet. Voel me hierbij zeer depri, iedere dag aan het eind van de middag tot 's avonds. Tablet werd bij de lunch ingenomen.

20-01-2020 | Vrouw | 64
Psoriasis
Mijn handen had ik veel bloedende kloven en hele ruwe huid, zeer pijnlijk, dit middel werkt uitstekend al mijn klachten weg zonder bijwerking

18-03-2021 | Man | 65
Eczeem
Alizem 30mg werkt ook goed en heeft dezelfde bijwerkingen. Ik had ook ernstige kloven in mijn handpalm en op de vingertoppen. Deze zijn nu na 2 maanden helemaal genezen.

25-08-2020 | Vrouw | 66
alitretinoïne (10mg)
Artrose
Ik gebruik het al wat jaren als ik stop komt het terug ,ik slik 10 mg ik heb wel last van hoofdpijn niet altijd bij vlagen,haar uitval soms ,kuchje ,voeten gaan soms weer open ,maar ik heb ook een trage schildklier mischien heeft dat ook invloed op mij moeheid ,branderige ogen .

17-09-2019 | Vrouw | 69
alitretinoïne (30mg)
Ik heb een zeer ernstige vorm van handeczeem. Tot nu toe is Toctino het enige medicijn wat 100 % werkt. Sinds 8 maanden vrij van mijn klacht. Ik heb een poging gedaan om af te bouwen en te stoppen. Na 10 dagen komt het in alle hevigheid terug, wondjes rode en te droge huid en vreselijke jeuk, de jeuk verdwijnt als ik mijn handen onder de hete kraan houdt. Ik krijg een nie[lees meer...]uw medicijn weet de naam niet. Hopelijk helpt deze net zo goed als de Toctino.

06-08-2019 | Man | 70
alitretinoïne (10mg)
Eczeem
De hoge dosis had voor mij te veel bijwerkingen, vooral geestelijk: depressief en geagiteerd. De lage dosis (10mg) wasprecies goed enhad al na een maand effect.