Ervaringen met Toctino

Eczeem (24 meningen)
Psoriasis (3 meningen)

03-09-2015 | Vrouw | 24
Eczeem
Vanaf kind af aan al eczeem. Sinds +/- 10 jaar eczeem op mijn handen, laatste jaren werd dit steeds ernstiger en pijnlijker. Van huisarts altijd te horen gekregen dat er niets aan gedaan kon worden dan alleen corticosteroïdcreme. Mijn huid is door jarenlange gebruik van de corticosteroïdcreme erg fragiel en dun. Op eigen initiatief meer te weten gekomen over zilververban[lees meer...]d bij eczeem, bij navraag bij de huisarts eindelijk doorgestuurd naar de dermatoloog. Behandeladvies was 2 maanden lang toctino 30mg, daarnaast afbouwend tot 3 dagen in de week een klasse 4 corticosteroïdcreme aangebracht onder zilverhandschoenen en daarnaast zo veel mogelijk AD creme smeren + overige leefstijladviezen. Na 1 week was mijn gehele huid op mijn handen dicht! eindelijk geen pijn meer!! In de weken daarna zag ik mijn huid herstellen en 'dikker' worden. Tijdens het gebruik van Toctino had ik last van hoofdpijn (voelde als een zeer strakke band om mijn hoofd), slecht zicht/dubbel zien en een down en lusteloos gevoel. Bijwerkingen waren zeker niet prettig maar was het allemaal waard. Ik ben nu een maand gestopt met het gebruik van Toctino en merk dat mijn eczeem weer iets meer de overhand krijgt maar bij lange niet zo ernstig als wat ik altijd heb gehad.

05-08-2014 | Vrouw | 26
Eczeem
Na jaren zalven, lichttherapie en weet ik veel wat kreeg ik 4 jaar geleden neoral voorgeschreven, kankerverwekkend maar het hielp 2 jaar heel goed, daarna leek het wel uitgewerkt en moest ik aan de methotrexaat. Tsja, dat hielp redelijk en mocht ik maar een half jaar gebruiken. En toen. Weer iets nieuws, nu de toctino en wederom veranderde medicijnen mijn leven! De eerste[lees meer...] 4 maand was ik laaiend enthousiast, mijn eczeem was weg (en ik heb vrij ernstig eczeem) ik kon m'n werk weer doen zonder bloed aan m'n handen of pijn. Nu 4 maand verder ben ik blij dat ik er bijna 6 maand op het zitten. Vage hoofdpijn klachten, ik merk dat ik somberder ben en alles is ZO droog. Ik smeer m'n handen zeker 10x per dag in, mijn ogen druppel ik en vaginale slijmvliezen zijn droog en daarom geïrriteerd. Geen pretje. Ik houd het nog 2 maand vol en ga dan (tijdelijk) stoppen maar een 2e kuur zal ik zeker nodig hebben!

06-06-2021 | Vrouw | 37
Eczeem
Wat zo goed begon eindigde als een ramp. Ik had alleen klachten aan mijn linkervoet en aan mijn rechterhand. Na allerlei kuren en zalfjes heeft de dermatoloog mij Toctine 39 mg voorgeschreven. Ik wil er alles aan doen, als ik maarvan mijn klachten af kom. Zulke enorme kapotte en pijnlijke hand, dik en de vingers niet kunnen buigen. Het leek heel goed te gaan, nu heb ik het[lees meer...] in een nog ergere vorm terug gekregen en nu helaas aan beide handen, polsen, onder- en bovenkant voeten. Ben nog verder achteruit gegaan dan de klachten die er waren toen ik startte met Toctino. Contact gehad met de dermatoloog, kan pas over een maand terecht.... Zucht.... Ik was zo blij dat ik eerst resultaat boekte, helemaal met de zomer in aantocht. Maar nu? Enigszins de wanhoop nabij.

14-07-2014 | Vrouw | 38
Eczeem
In het begin zeer droge ogen, gewrichtspijn. Werd zelfs depressief tijdens het gebruik. Had nergens meer interesse of zin in. Voelde me een totaal ander mens. Ook direct gestopt. Dan toch maar weer eczeem, hoe vreselijk het ook is.

30-06-2014 | Vrouw | 40
Eczeem
Na vele jaren hormoonzalven te hebben gesmeerd. Vele ziekenhuizen, dermatologen en allergologen te hebben gezien. Geen enkele vooruitgang geboekt totdat ik de Toctino kreeg voorgeschreven. Eerste dagen wat hoofdpijn maar dat verdween helemaal. Nu af en toe wat blozen maar dat blijft het ook bij. Mijn handeczeem is helemaal verdwenen. Ik ben nog niet helemaal klaar maar heb[lees meer...] er alle vertrouwen in dat dit een goede afloop gaat hebben.

09-12-2018 | Man | 43
Eczeem
Gestart met 30mg, mijn vorm heeft vooral betrekking op de voeten. Deze zijn nog nooit zo goed geweest, zelfde geldt voor de handen. Bij start medicatie vrij snel effect, en bijwerkingen, zeer droge huid, branderige ogen en hoofdpijn. Daarna enkele weken voelde ik me prima, toen langzaam aan kwamen klachten. Branderige ogen, hoofdpijn enorme spierpijn en gewrichtsklachten. [lees meer...]Mn humeur werd slecht, zeer kort lontje en een grauwsluier over mijn gevoel. Uiteindelijk besloten te zakken naar 10mg dus werkte weer weken prima klachten gingen voorbij. Nu sinds 3 weken weer ernstige gewrichtsklachten en spierpijn. Het heeft kortom een dik jaar lang goed gewerkt maar bijwerkingen vind ik tot nu toe toch wel te heftig om door te gaan. Lastige keuze te maken hoe nu verder...t strijd van een chronische ziekte.

21-09-2016 | Vrouw | 44
Eczeem
De eerste 6 weken Toctino 30 mg geslikt. De handeczeem verdween vrij snel. Ook de bijwerkingen kwamen helaas vrij snel! Wazig zien met lezen, haaruitval, blozen, gevoelige handen binnenkant, somber, kort lontje, verminderd libido, vagina ruikt (stinkt), droog rondom de mond (na ong. 6 weken), vergeetachtig, licht koorstachtig gevoel in mijn aangezicht, lichte spier en gewr[lees meer...]ichtspijn. Na de 6 weken gaan afbouwen naar 20 mg per dag. De bijwerkingen wogen op een gegeven moment niet op tegen de klachten van de chronische handeczeem (met name de enorme haaruitval), dat ik uiteindelijk met de dermatoloog besloten heb acuut te stoppen. Inmiddels 3 weken gestopt met de medicatie en de handeczeem blijft (tot nu toe) weg. Volgens dermatoloog kan de medicatie nog wel even zijn werk doen.

22-11-2018 | Vrouw | 47
Eczeem
zeer ernstige handeczeem (blaasjeseczeem) , zalf hielp niet na dag 1 merkte ik al verschil en werd alles rustiger. soms lichte uitbraken, maar die waren na een paar dagen weer weg. 7 maanden geslikt. de dag nadat ik gestopt ben begonnen helaas de eerste blaasjes al weer te komen en lijkt het weer erger te worden. nieren en lever zijn gelukkig goed gebleven die maanden.[lees meer...] regelmatig bloedprikken. Ook mijn diabetes is in die periode super goed en stabiel Jammer dat het zo belastend is voor de lever en nieren

21-11-2018 | Vrouw | 47
Eczeem
Ik heb chronische handeczeem. Door Toctino heb ik de eczeem deels onder controle. Bij gebruik van 30 Mg krijg ik te veel last van hoofdpijn. Ik gebruik nu 1 of 2 tabletten van 10 Mg per dag. Dit is eigenlijk te weinig om de handeczeem volledig onder controle te krijgen. Hoofdpijn is nu wel een stuk minder. Ik ga er miet vanuit dat door gebruik van Toctino de chronische kl[lees meer...]achten verdwijnen.

26-01-2016 | Man | 49
Psoriasis
Na 30 jaar komt mijn psoriasis spontaan weer terug op buitenzijde vingers, binnenzijde duim en eeltachtige verdikking huid in handpalm, Eerst weer een jaar hormoonzalven (corticosteroide) geprobeerd zonder resultaat. Via dermatoloog Toctino voorgeschreven gekregen nadat ik vingers haast niet meer kon buigen. Eerste dag stevige hoofdpijn maar was daarna verdwenen. Constant [lees meer...]een licht koortsachtig gevoel, met name in het aangezicht. Slaap er lekkerder van dan ooit. Ik smeer voor de droogheid mijn handen in met Vaseline Creme, dit trekt snel in en blijft niet zo vettig als de standaard vaseline voor het geval je handen moet schudden of vaat uit de wasser haalt. Mijn handen zien er stukken beter uit, ik kan mijn vingers weer vrij bewegen en de huid scheurt niet meer open aan binnenkant duim en voorkomt dus weer ontstekingen door vuil in open huid. Met een beetje ingezalfde handen lijken ze er wel gezond en probleemloos uit te zien. Met sporten merk ik dat mijn conditie een stuk minder is, ik minder scherp reageer, een beetje dizzy word en na afloop mijn spieren erg verzuurt en verkrampt aanvoelen. Ik ga voorlopig nog door met het gebruik mits de bloedanalyses goed blijken en hoop er met een aantal maanden mee te kunnen stoppen en te zien of het probleem weer terugkomt.

23-02-2020 | Man | 50
Psoriasis
Inmiddels ben ik gestopt met Toctino vanwege de bijwerkingen op advies van de dermatoloog. De psoriasis daar in tegen werd tijdens het innemen van Toctino beduidend minder.

11-04-2016 | Vrouw | 50
Allergische reactie
Als medisch pedicure heb ik een patiënt die Toctino gebruikt. Nu krijgt zij last van loslatende nagels aan beide grote tenen. Kan dit een bijwerking zijn? Heeft iemand hier ervaring mee?

12-03-2014 | Vrouw | 50
Eczeem
Na stoppen met Neotigason eind december 2013 na 3 weken recidief van de huidklachten onder voeten. In het UMCG advies om te starten met Toctino. Sinds oktober 2013 voor ernstig eczeem geregistreerd. Gestart met 30mg en advies om dit 12 tot 24 weken te gaan gebruiken. Door overstap eerst nog last van bijwerkingen Neotigason en natuurlijk werking. Nu na ruim 12 dagen gebr[lees meer...]uik verdwijnen de plekken heel snel. De huid wordt week. Bijwerkingen niet zo gek veel, minder dan met de Neotigason. Wel wat haaruitval, begon al met Neotigason. Ook lichte spier en gewrichtspijn. Neusslijmvlies minder stuk dan met Neotigason. Tot nu toe dus best wel tevreden.

18-08-2019 | Vrouw | 52
Eczeem
Na jaren diverse middelen te hebben gebruikt en vele cremes trad er geen verbetering op. Nu slik ik een jaar Toctino. Het werkt goed. Helaas zijn er bijwerkingen, die voor mij op de koop toe werden genomen. Echter sinds drie maanden begon mijn haar wat droger te worden en gaat nu heel erg krullen. Verder verlies ik veel haar. Ben nu serieus aan het overwegen te stoppen.

02-10-2017 | Man | 52
Eczeem
Veel eczeem aan de handen en vingers. Met gebruik van toctino was ik zeer tevreden nu 3 weken gestopt en het begint het weer.

10-06-2015 | Man | 52
Eczeem
ik heb ernstige exceem gehad aan mijn handen, deels door een ongeluk met vloeistof die mijn huid verzwakte, daarna zeer heftige exceem aanvallen aan beide handen, na ele soorten zalven die niet of amper werkte , langdurig een onstekingsremmer gekregen een soort lichte prednisonachtige soort waaervan ik de naam even kwijt ben....hele lichte doses werkte prima bij mij, en z[lees meer...]orgde dat exceem redelijk onder controle bleef, op advies dermatoloog begonnen met toctino 10mg . 1 tablet per dag.....scherpe lichte hoofdpijn de eerste dagen, daarna ging het wel.....exceem verdween en na 4 maanden gestopt met toctino, exceem is verdwenen en blijft nu na 6 maanden nog steeds weg..ben geheel medicijn vrij en doe alles met mijn handen weer, wel zijn ze nog erg kwetsbaar en dat zal de tijd nodig hebben om de huid te sterken....wel heb ik na het stoppen met toctinolst gehad van mijn spieren en gewrichten, nu heb ik nog steeds soms last van mijn knieenen en ellebogen....ik vermoed dat dat met het het gebruik van toctino te maken heeft en ik hoop dat het verdwijnt en niet dat ik een gewrichtsprobleem heb gekregen waarvanik nietecht kan zeggen dat het met toctino te maken heeft en dat het mischien toeval is dat ik er last van kreeg na stoppen van toctino... ik hoop dat het overgaat en van tijdelijke aard is..... over mijn geezing kan ik niet zeggen dat het door het gebruik van toctino alleen ben genezen ik gebruikte ook ayahuasca en kambo, enkele zeer krachtige naturgeneesmiddelen, ik heb gewoon alles op alles gezet en kan niet nadres zeggen dat mij huid is genezen.......hoever toctino dit heeft ondersteund kan ik niet zeggen, het zal de totale combinatie zijn geweest. resultaat is volledig genezen....en daar ging het mij om ..niet om keuzes te maken.