Ervaringen met Toctino

Eczeem (24 meningen)
Psoriasis (3 meningen)

28-10-2021 | Man | 62
Eczeem
Gebruik ze nu al 2 jaar. Totaal geen last van bijwerkingen wel om de 3 maanden bloedprikken. Al mindere dosering geprobeerd maar dan komen de klachten weer terug. Voor mij een heel goed middel maar kom er waarschijnlijk nooit meer vanaf. Ik let wel op vet eten en sport regelmatig. Volgens de dermatoloog heb ik last van Eczema hyperkenafoticum et rhagadiforme. Heel veel las[lees meer...]t van kloven aan handen en voeten. Eerst niatigason gebruikt maar werkte minder goed dan toctino 30 mg

18-03-2021 | Man | 65
Eczeem
Alizem 30mg werkt ook goed en heeft dezelfde bijwerkingen. Ik had ook ernstige kloven in mijn handpalm en op de vingertoppen. Deze zijn nu na 2 maanden helemaal genezen.

20-01-2020 | Vrouw | 64
Psoriasis
Mijn handen had ik veel bloedende kloven en hele ruwe huid, zeer pijnlijk, dit middel werkt uitstekend al mijn klachten weg zonder bijwerking

17-09-2019 | Vrouw | 69
alitretinoïne (30mg)
Ik heb een zeer ernstige vorm van handeczeem. Tot nu toe is Toctino het enige medicijn wat 100 % werkt. Sinds 8 maanden vrij van mijn klacht. Ik heb een poging gedaan om af te bouwen en te stoppen. Na 10 dagen komt het in alle hevigheid terug, wondjes rode en te droge huid en vreselijke jeuk, de jeuk verdwijnt als ik mijn handen onder de hete kraan houdt. Ik krijg een nie[lees meer...]uw medicijn weet de naam niet. Hopelijk helpt deze net zo goed als de Toctino.

06-08-2019 | Man | 70
Eczeem
De hoge dosis had voor mij te veel bijwerkingen, vooral geestelijk: depressief en geagiteerd. De lage dosis (10mg) wasprecies goed enhad al na een maand effect.

22-11-2018 | Vrouw | 47
Eczeem
zeer ernstige handeczeem (blaasjeseczeem) , zalf hielp niet na dag 1 merkte ik al verschil en werd alles rustiger. soms lichte uitbraken, maar die waren na een paar dagen weer weg. 7 maanden geslikt. de dag nadat ik gestopt ben begonnen helaas de eerste blaasjes al weer te komen en lijkt het weer erger te worden. nieren en lever zijn gelukkig goed gebleven die maanden.[lees meer...] regelmatig bloedprikken. Ook mijn diabetes is in die periode super goed en stabiel Jammer dat het zo belastend is voor de lever en nieren

02-10-2017 | Man | 52
Eczeem
Veel eczeem aan de handen en vingers. Met gebruik van toctino was ik zeer tevreden nu 3 weken gestopt en het begint het weer.

30-06-2014 | Vrouw | 40
Eczeem
Na vele jaren hormoonzalven te hebben gesmeerd. Vele ziekenhuizen, dermatologen en allergologen te hebben gezien. Geen enkele vooruitgang geboekt totdat ik de Toctino kreeg voorgeschreven. Eerste dagen wat hoofdpijn maar dat verdween helemaal. Nu af en toe wat blozen maar dat blijft het ook bij. Mijn handeczeem is helemaal verdwenen. Ik ben nog niet helemaal klaar maar heb[lees meer...] er alle vertrouwen in dat dit een goede afloop gaat hebben.

28-04-2014 | Vrouw | 59
Eczeem
Na langdurig smeren met allerlei corticosteroïden, zonder veel effect en daardoor zeer beperkt in allerhande bezigheden, via dermatoloog Toctino voorgeschreven gekregen. Slik nu ruim 14 dagen en kan mijn geluk niet op! Mijn handen en voeten zijn weer bijna dicht. Ik kan weer normaal lopen en een pen vasthouden. 3 weken geleden had ik deze tekst niet zelf kunnen typen, va[lees meer...]nwege de pijn. Van "zichtbare" bijwerkingen merk ik niets. Geen hoofdpijn of anderszins. Als ik de bijsluiter lees dan blijkt daaruit wel dat het " geen lekker spul " is, dus gecontroleerd gebruik is een vereiste!

21-11-2018 | Vrouw | 47
Eczeem
Ik heb chronische handeczeem. Door Toctino heb ik de eczeem deels onder controle. Bij gebruik van 30 Mg krijg ik te veel last van hoofdpijn. Ik gebruik nu 1 of 2 tabletten van 10 Mg per dag. Dit is eigenlijk te weinig om de handeczeem volledig onder controle te krijgen. Hoofdpijn is nu wel een stuk minder. Ik ga er miet vanuit dat door gebruik van Toctino de chronische kl[lees meer...]achten verdwijnen.

26-01-2016 | Man | 49
Psoriasis
Na 30 jaar komt mijn psoriasis spontaan weer terug op buitenzijde vingers, binnenzijde duim en eeltachtige verdikking huid in handpalm, Eerst weer een jaar hormoonzalven (corticosteroide) geprobeerd zonder resultaat. Via dermatoloog Toctino voorgeschreven gekregen nadat ik vingers haast niet meer kon buigen. Eerste dag stevige hoofdpijn maar was daarna verdwenen. Constant [lees meer...]een licht koortsachtig gevoel, met name in het aangezicht. Slaap er lekkerder van dan ooit. Ik smeer voor de droogheid mijn handen in met Vaseline Creme, dit trekt snel in en blijft niet zo vettig als de standaard vaseline voor het geval je handen moet schudden of vaat uit de wasser haalt. Mijn handen zien er stukken beter uit, ik kan mijn vingers weer vrij bewegen en de huid scheurt niet meer open aan binnenkant duim en voorkomt dus weer ontstekingen door vuil in open huid. Met een beetje ingezalfde handen lijken ze er wel gezond en probleemloos uit te zien. Met sporten merk ik dat mijn conditie een stuk minder is, ik minder scherp reageer, een beetje dizzy word en na afloop mijn spieren erg verzuurt en verkrampt aanvoelen. Ik ga voorlopig nog door met het gebruik mits de bloedanalyses goed blijken en hoop er met een aantal maanden mee te kunnen stoppen en te zien of het probleem weer terugkomt.

03-09-2015 | Vrouw | 24
Eczeem
Vanaf kind af aan al eczeem. Sinds +/- 10 jaar eczeem op mijn handen, laatste jaren werd dit steeds ernstiger en pijnlijker. Van huisarts altijd te horen gekregen dat er niets aan gedaan kon worden dan alleen corticosteroïdcreme. Mijn huid is door jarenlange gebruik van de corticosteroïdcreme erg fragiel en dun. Op eigen initiatief meer te weten gekomen over zilververban[lees meer...]d bij eczeem, bij navraag bij de huisarts eindelijk doorgestuurd naar de dermatoloog. Behandeladvies was 2 maanden lang toctino 30mg, daarnaast afbouwend tot 3 dagen in de week een klasse 4 corticosteroïdcreme aangebracht onder zilverhandschoenen en daarnaast zo veel mogelijk AD creme smeren + overige leefstijladviezen. Na 1 week was mijn gehele huid op mijn handen dicht! eindelijk geen pijn meer!! In de weken daarna zag ik mijn huid herstellen en 'dikker' worden. Tijdens het gebruik van Toctino had ik last van hoofdpijn (voelde als een zeer strakke band om mijn hoofd), slecht zicht/dubbel zien en een down en lusteloos gevoel. Bijwerkingen waren zeker niet prettig maar was het allemaal waard. Ik ben nu een maand gestopt met het gebruik van Toctino en merk dat mijn eczeem weer iets meer de overhand krijgt maar bij lange niet zo ernstig als wat ik altijd heb gehad.

05-08-2014 | Vrouw | 26
Eczeem
Na jaren zalven, lichttherapie en weet ik veel wat kreeg ik 4 jaar geleden neoral voorgeschreven, kankerverwekkend maar het hielp 2 jaar heel goed, daarna leek het wel uitgewerkt en moest ik aan de methotrexaat. Tsja, dat hielp redelijk en mocht ik maar een half jaar gebruiken. En toen. Weer iets nieuws, nu de toctino en wederom veranderde medicijnen mijn leven! De eerste[lees meer...] 4 maand was ik laaiend enthousiast, mijn eczeem was weg (en ik heb vrij ernstig eczeem) ik kon m'n werk weer doen zonder bloed aan m'n handen of pijn. Nu 4 maand verder ben ik blij dat ik er bijna 6 maand op het zitten. Vage hoofdpijn klachten, ik merk dat ik somberder ben en alles is ZO droog. Ik smeer m'n handen zeker 10x per dag in, mijn ogen druppel ik en vaginale slijmvliezen zijn droog en daarom geïrriteerd. Geen pretje. Ik houd het nog 2 maand vol en ga dan (tijdelijk) stoppen maar een 2e kuur zal ik zeker nodig hebben!

23-07-2014 | Man | 57
Eczeem
Alhoewel handeczeem een typische mannenkwaal zou zijn, zijn er meer vrouwen die reageren. Dat is vreemd omdat er zeer grote voorzichtigheid wordt gevraagd bij het voorschrijven van dit middel bij vrouwen. Wat mij ook verbaast is de zeer snelle verbeterde situaties van het eczeem. Als de fabrikant een opgave doet van tussen de 12 en 24 weken voor een effectieve behandelin[lees meer...]g dan is herstel na enkele dagen of zelfs weken niet te verklaren. Zelfs ik als man heb met de dermatologe de site van de fabrikant samen doorgenomen. Dat het middel effect heeft kan ik bevestigen. Omdat bij mij zowel handen als voeten waren aangetast is verbetering snel te constateren. Na een maand verbetert de situatie van mijn handen, minder kloven en herstel van de huid met als gevolg dat het gevoel langzamerhand terugkeert. De voeten daarentegen blijven een rampgebied. Zelfs de pedicure staat met haar handen in het haar. De dode huidlaag is zo dik geworden dat het wegsnijden met het mes een gevaarlijke, soms pijnlijke en af en toe bloederige behandeling is. Na het verstrijken van een maand moet er een nieuw recept worden uitgeschreven en is bloedonderzoek verplicht. Dit medicijn kan de bloedwaardes wijzigen en het bewaken van de grenzen is absoluut noodzakelijk om een veilig gebruik te kunnen garanderen. Zeker bij het gelijktijdig gebruik van andere medicijnen is voorzichtigeheid geboden. Bij mij bleken de waarden nog binnen de grenzen te liggen waardoor de behandeling met dit middel voortgezet kan worden. De bijwerkingen vallen tot nu toe mee, misschien omdat andere medicijnen die ik gebruik ook bijwerkingen hebben die deze weer teniet doen. Hoofdpijn die een paar keer per dag opkomt maar binnen een aantal minuten verdwijnt is lastig evenals de misselijkheid die ook af en toe aanwezig is voor enkele minuten. De zeer grote uitdroging van plekken van mijn huid worden behandeld met een vette zalf. De verwachtte uitdroging in het gezicht, lippen en rond de ogen is uitgebleven. Wel heb ik veel last/irritatie van geheugenproblemen. Het korte termijngeheugen en het oproepen van feiten die in mijn geheugen zijn vastgelegd, blijkt soms een onmogelijke opgave. Het lijkt alsof er een blokkade is die sterker wordt naarmate je meer je best doet. Omdat ik er van uit ga dat dit een bijwerking is stel ik mij er op in en accepteer ik dat ik veel vaker even iets niet weet of mij kan herinneren. De vooruitzichten lijken goed en als de mate van herstel zich in het huidige tempo voort zet zowel bij mijn handen als voeten dan m oet over drie maande toch een nagenoeg volledig herstel van de huid mogelijk zijn. Niet alleen de dermatoloog maar ook de fabrikant wijzen er op dat deze vorm van eczeem terug kan keren maar ook dan kan dit middel weer gebruikt worden.

12-03-2014 | Vrouw | 50
Eczeem
Na stoppen met Neotigason eind december 2013 na 3 weken recidief van de huidklachten onder voeten. In het UMCG advies om te starten met Toctino. Sinds oktober 2013 voor ernstig eczeem geregistreerd. Gestart met 30mg en advies om dit 12 tot 24 weken te gaan gebruiken. Door overstap eerst nog last van bijwerkingen Neotigason en natuurlijk werking. Nu na ruim 12 dagen gebr[lees meer...]uik verdwijnen de plekken heel snel. De huid wordt week. Bijwerkingen niet zo gek veel, minder dan met de Neotigason. Wel wat haaruitval, begon al met Neotigason. Ook lichte spier en gewrichtspijn. Neusslijmvlies minder stuk dan met Neotigason. Tot nu toe dus best wel tevreden.

20-08-2022 | Vrouw | 59
Eczeem
Heb een hardnekkige vorm van eczeem aan mijn handen, vingers en linkerbeen en linkervoet zool, sinds een paar jaar. Van alles geprobeerd, zalfjes, crème, licht therapie. Niets leek te helpen. Toen door dermatoloog Toctino geadviseerd. Direct gestart met 30 mg. Effect was er al vrij snel. Eczeem verdween na een paar weken. Was natuurlijk blij aangezien eczeem je leven beh[lees meer...]oorlijk beïnvloed. Gestopt met de Toctino. Eczeem bleef een paar maanden weg maar kwam helaas weer terug. Opnieuw weer in overleg met dermatoloog begonnen. Zelfde proces. En weer nadat het in een wat lichtere mate terug kwam opnieuw met 10 mg weer gestart. Bloedprikken om de waarden weer in de gaten te houden. Daar kwam gelukkig steeds een positieve uitslag, m.u.v. de laatste keer, vervettings waarden iets verhoogd. Vandaag besloten om toch te stoppen, vanwege bijwerkingen. Hitte in mijn hoofd is o.a een reden om te stoppen. Daarnaast een algeheel niet fit gevoel. Twijfels of de medicatie hier ook aan meewerkt. Eczeem is minimaal, hopelijk blijft het nu zo, blijft de heftigheid uit, dan kan ik er wel mee leven.