Ervaringen met Avonex

interferon beta-1a

MS (multiple sclerose) (52 meningen)
Auto-immuunziekte (0 meningen)

Copaxone (56 meningen)
Rebif (23 meningen)
Plegridy (14 meningen)
Pegasys (8 meningen)
Betaferon (3 meningen)

12-06-2013 | Vrouw | 46
MS (multiple sclerose)
In augustus 2012 te horen gekregen dat ik ms heb. In oktober Avonex gestart ,spuiten ging goed in het begin even wennen.Heel veel last gehad van griepsverschijnselen en hoofdpijn klachten waren wel minder met gebruik van Aleve intens. Ik lag met regelmaat 1 dg in de week de dag na het spuiten in bed. Toen ik eindelijk naar maanden geen klachten meer had, kreeg ik nieuwe sh[lees meer...]ub en neuroloog besloot de Avonex te stoppen, omdat deze bij mij geen effect had. Nu gestart met Copaxone.

06-04-2013 | Vrouw | 22
MS (multiple sclerose)
Ik ben een student, 22 jaar oud. Ik werd ander half jaar geleden gediagnostiseerd met Multiple Sclerose. Dit werd op 22 november 2011 vastgesteld, jammer genoeg. Ik kreeg te horen van de neuroloog dat ik met mijn MS verpleegkundige kon kiezen welke medicijn ik moest gebruiken, uiteindelijk heb ik dit besproken en toen kwam ik uit op Avonex. Maar ik weet niet of sommige oo[lees meer...]k last hebben van hun gemoedstoestand , want ik voel me af en toe ook wel down, terwijl ik van natura altijd vrolijk ben, maar sinds ik weet dat ik MS heb is het veranderd. Nu is mijn vraag ook ligt het aan de medicijnen en zo ja, hoelang duurt zoiets? Ik moet wel zeggen ik heb echt een hekel dat ik MS heb, sorry :(

06-03-2013 | Vrouw | 50
MS (multiple sclerose)
Ik heb eind 2011 te horen gekregen dat ik ms heb. Sinds febr.1012 gebruik ik de avonex pen, in het begin ging alles vrij goed en de bijwerkingen spierpijn en griepverschijnselen zijn hetzelfde gebleven. Daarvoor neem ik om de vier uur twee paracetamol in. Maar sinds een maand of twee heb ik erg veel moeite met de pen indrukken, daarbij heb ik echt wel genoeg kracht dus daa[lees meer...]r kan het volgens mij niet aan liggen. Ik vraag me af hebben meer mensen hier last van of ben ik de enige ??

17-11-2012 | Man | 56
MS (multiple sclerose)
ik gebruik avonex bio sinds is toegelaten in nederland maar sinds 2012 november ik spuit 1x per week maar de laatste 2 keer werd ik heel ziek kon niet meer lopen . iik ga nu stoppen met die injectie`s ging laatste maanden echt beter sporte 2x per week lopen ging iets beter wel achter rolator , wil dat in stand houden maar door laatse 2x injectie werd het slecht[lees meer...]er heb neuroloog gebeld dat ga stoppen met die avonex injectie`s ze bel me 19 oktober wat te doen

15-10-2012 | Vrouw | 27
MS (multiple sclerose)
Op 3 september 2012 is bij mij de diagnose MS gesteld. Meteen aan de prednisonkuur van 3 dagen. Eenmaal hersteld begon ik al vrij snel met Avonex. Het injecteren doet helemaal geen pijn. Verbaast me iedere keer dat ik een naald erin schiet want ik voel (gelukkig) niks. Na de eerste injectie werd in s nachts wel wakker met een niet lekker gevoel, beetje ziekig. En daar is h[lees meer...]et bij gebleven toen en die week ben ik gaan steppen in de sportschool. Echter na de 2de injectie kwam er wel de bijwerking bij van benauwd gevoel. Toen ik ging sporten was ik na een kwartier helemaal op. Ik merkte het aan mn ademhaling alsof mijn longcapaciteit gehalveerd was. Af en toe als ik praat (en ik ratel nogal) merk ik aan mezelf dat ik soms moet pauzeren en ff goed met inademen. Daarnaast heb ik ook ontdekt dat als ik in mn rechterbeen prik, mn rechterbeen een paar dagen anders aanvoelt dan links. Toen de week erop ging ik prikken in links en toen voelde mijn linkerarm en linkerhand was doof/tintelent. Geen idee nu of dit de bijwerkingen zijn en of dit tijdelijk is. Ik hoor graag van andere MS patienten of dit herkenbaar klinkt en of dit voorbij gaat. Daarnaast voel ik me al weken futloos. Gaat dit ook over of is dit het lot van een MS'er?????

22-05-2012 | Vrouw | 59
MS (multiple sclerose)
Omdat ik begin 2011 wat moeilijker ging lopen en ik nog nooit medicijnen tegen MS had gebruikt, raadde mijn neuroloog aan om Avonex te gaan gebruiken. Gebruik sinds oktober 2011 de Avonex prikpen. Af en toe is het moeilijk om de prikpen ingedrukt te krijgen, roep de hulp van mijn man daarbij in. De bijwerkingen vallen me erg mee.Beetje grieperig gevoel af en toe en wa[lees meer...]t vermoeider. Gebruik Paracetamol gedurende 2 dagen om één en ander te onderdrukken. Pas wel mijn aktiviteiten aan en doe niet te veel op zo'n dag. Ik weet je wordt er niet echt beter van, maar als het de klachten wat kan tegenhouden en je zo lang mogelijk mobiel weet te blijven is dat meegenomen, vind ik.Voor lange afstanden ben ik toch al afhankelijk van mijn scootmobiel.

28-03-2012 | Vrouw | 38
MS (multiple sclerose)
Ik neem nu sinds enkele maanden avonex. In het begin kwam er een verpleegster om me te prikken, wat geen pijn deed. Sinds halfseptember gebruik ik een prikpen. Het voordeel is dat ik meer zelfstandigheid heb gekregen (in vergelijking met de uren van de verpleegster) maar de prikken doen meer pijn. Op het gebied van bijwerkingen: hoofdpijn, ontzettend vermoeid, allergisch[lees meer...] tegen het medicijn (onderdrukt door 3 keer per week een anti allergiemiddel), depressie, pijn in mijn benen.... Ik blijf sceptisch voor het moment over hoe goed dit medicijn werkt. Ik heb het idee dat ik me slechter voel sinds in avonex neem.... maar ik houd toch maar vol.

17-11-2011 | Vrouw | 42
MS
Gebruik nu 10 jaar Avonex, en nog steeds de 'ouderwetse' BIO-set. Deze kun je buiten de koelkast bewaren, handig als je 3 weken wilt kamperen of in ieder geval niet afhankelijk wilt zijn van een koelkast. De volgende dag voel ik me licht-grieperig, hoewel ik het sommige dagen nauwelijks merk - vooral als ik druk ben op het werk. Dat leidt af, dus zo plan ik het meestal. [lees meer...]Met twee paracetamol 's avonds bij het prikken en soms overdag nog eens red ik het wel. Hoewel de Ibuprofen die ik sinds kort neem veel beter de klachten onderdrukt! Maar ivm vroegere maagklachten ben ik daarmee voorzichtig. Begeleiding Medithuis is op zich goed, maar ik heb niet meer nodig dan een vraagbaak en een plek waar ik af en toe nieuw materiaal kan bestellen. Vervelend vind ik dat ze op dit moment zo aandringen dat ze mijn medicijnen voor me willen bestellen en bezorgen. Als ik dat zelf kan en wil doen, waarom zou ik? Wie betaalt deze service... ik ben bang dat de ontwikkeling van dergelijke services de huidige groei van zorgkosten in Nederland (en daardoor hogere zorgpremies) in de hand werkt. Laat het mogelijk zijn voor mensen die het nodig hebben bv slecht ter been zijn, maar voor mij??

10-08-2011 | Man | 35
MS
Ik gebruik nu bijna 4 jaar avonex, vooral de eerste paar keer vrij heftige bijwerkingen, met wat advil voor en na de injectie gaat het mij nu redelijk goed af. Meestal de volgende dag moe gevoel, en zware benen. Ik heb een personal injector, binnenkort schijnt er een nieuwe injector te komen die alles voor je doet, en tevens een kortere naald heeft (scheelt de helft!)

07-06-2010 | Vrouw
Ms
in het begin wel eens koortsaanvallen en rillen, dat is nu eens in de 2 maanden?. vind het wel heel vervelend dat ik de dag erna altijd hoofdpijn het het eerste uur. het spuiten doet mijn man want dat durf ik voor geen goud en het enigste wat ik daar vervelend van vind is het schoonmaakdoekje met alcohol omdat dat stinkt en dat en dat assoceer ik dan met de spuit en daar[lees meer...] heb ik nu een reukloze voor in gebruik. voor de rest gaat het perfect .

08-04-2010 | Vrouw
MS
het zelf injecteren is ontzettend wennen, zal ook nooit een hobby worden, maar het is wel goed te doen. na elke toediening grieperig, maar lijkt al van week tot week minder te worden.

21-03-2010 | Man
Ms
ik gebruik het nu 3 jaar en de bijwerkingen worden steeds minder. ik heb nog wel traag en zwaar gevoel in mijn benen. voor mij valt er prima mee te werken. alleen het injecteren gaat me steeds meer tegen staan. 1 op 4 keer is zeer pijnlijk.

18-10-2020 | Vrouw | 38
interferon beta-1a (12)
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik Avonex sinds januari 2015. Sindsdien geen schubs meer gehad. Komt het door Avonex, dat weet ik niet, maar hoe het de afgelopen jaren is verlopen ben ik zeer tevreden met dit medicijn. Ik raad medegebruikers aan om met de hand te prikken (heb ik geleerd van verpleegkundige) trek je huid straks en prik de naald heel langzaam in je been, je voelt hier weinig tot ni[lees meer...]ets van. Ik geloofde dit eerst niet totdat ik het zelf ging ervaren. Hierdoor ben ik niet meer bang om te prikken. Ik heb Avonex eerder gebruikt maar dan met prikpen, en als niet prettig ervaren en werd angstig door de harde klap van de pen en snelheid waarmee de naald in je been gaat. Zelf gebruik ik nog hoge dosis vitamine D3 en magnesium capsules en perilla olie van okinawa (omega 3) hoe het nu gaat ben ik tevreden en kan ik Avonex nog lang gebruiken.

14-09-2016 | Man | 37
interferon beta-1a (24)
MS (multiple sclerose)
iedere week kreeg ik avonex ingespoten, de laatste jaren deed ik dit zelf via de pen. Ik nam daar steed dafalgan en brufen bij om griepverschijnselen tegen te gaan. Slechts enkele keren in de jaren van gebruik ben ik ziek geweest na de inspuiting.

17-09-2015 | Man | 24
interferon beta-1a (24)
MS (multiple sclerose)
Voor de toediening moet je wel een drempel over. Om de knop daadwerkelijk in te drukken kost soms wat moeite. Effectiviteit is lastig te meten aangezien het een preventief medicijn is. Maar tot nu toe gaat het goed. De bijwerkingen bestaan uit griepverschijnselen die beginnen (bij mij) na ongeveer 2 uur. Dit is op te vangen door na 1,5 uur na het spuiten naproxen natrium[lees meer...] te slikken. Sindsdien slaap ik heerlijk die nacht.

04-09-2015 | Vrouw | 53
interferon beta-1a (12)
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik al meer dan 10 jaar Avondex met een pauze van een half jaar, waarin ik prompt een schub kreeg. De avonex is gemakkelijk te spuiten. De bijwerkingen zijn in de loop van de tijd steeds minder geworden. Nu heb ik nog een nacht een grieperig gevoel, maar door 's avonds te spuiten en een ibuprofen te nemen slaap je door het ergste heen.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum