Ervaringen met Avonex

interferon beta-1a

MS (multiple sclerose) (52 meningen)
Auto-immuunziekte (0 meningen)

Betaferon (3 meningen)

18-07-2020 | Vrouw | 45
interferon beta-1a (24)
MS (multiple sclerose)
Voor mij wogen de " ziektedagen" zwaarder dan de " goede dagen. Op 1 week 3a4 dgn extra klachten of zoals nu 2a3 dan op 2 wkn

16-02-2015 | Vrouw | 45
MS (multiple sclerose)
Veel last van vervelende pijnlijke benen en dit is het geval de eerste 12 tot 15 uur na de injectie.

05-02-2013 | Vrouw | 45
MS (multiple sclerose)
Zestien jaar geleden is bij mij MS geconstateerd.Drie jaar later ben ik gestart met Avonex,wat de ziekte enorm remt. Wat ik helaas bemerk is dat ik steeds vaker en hevigere bijwerkingen krijg. Een algehele malaise, je enorm rot voelen, zware griepverschijnselen zonder koorts. Wie herkent dit? Naproxen kan de bijwerkingen soms niet onderdrukken. Wie weet er raad mee?

03-01-2013 | Vrouw | 45
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik Avonex nu 1maand en vind het heerlijk!!! Wat heerlijk om me weer goed te voelen, mijn benen voelen beter aan, kan alles beter aan, heerlijk wandelen, ik geniet met volle teugen, voel me heel erg opgewekt en blij vanbinnen, het nieuwe jaar is dus voor mij erg goed begonnen! Ik ben dus zeer positief! (was ik altijd al maar soms werkt je lichaam tegen) af en toe wa[lees meer...]t bijwerkingen, maar ik neem al paracetamol van te voren, dat scheelt veel. Denk dat mijn zorgverzekeraar wat minder blij is met mij want jeetje wat zijn die dingen duur zeg, ach ja we hebben er ook niet voor gekozen he! Ik hoop dat nog vele mensen er veel profijt bij zullen hebben!!!

16-02-2011 | Vrouw | 45
MS en LCH
na 5 jaar nog altijd last van bijwerkingen en die zijn ook niet minder geworden. Echter neem 2 uur naar de injectie 600mg Brufen en eventueel 's nachts nog eens 1000 mg paracetamol, de volgende morgen uitslapen en dan ben ik weer boven jan. Wel heb ik bij tijd en wijle weken een pijnlijke spier na het prikken en moet dan meerdere keren aan de andere kant spuiten. Heb een[lees meer...] tijd geen desinfectans gebruikt maar na een nare ontsteking op de spuitplek ontsmet ik toch weer trouw. Begeleiding van Medithuis vind ik heel prettig.

22-03-2013 | Vrouw | 44
Verkoudheid
In augustus '96 kreeg ik te horen dat ik MS had, een paar maanden later werd mijn Avonex geadviseerd. Ik wist toen nog niet zoveel van mijn ziekte, was alleen maar bang invalide of iets dergelijks te raken en heb dat toen met beide handen aangegrepen. Het zou de MS remmen. Iedere week kreeg ik een injectie in de spier van mijn bovenbeen en om de 4 à 5 maanden had ik een sc[lees meer...]hub (terugval). De ene keer kon ik amper lopen, een andere keer was ik bijna blind met 1 oog en verder had ik vaak last van het gevoel van elastiekjes om bepaalde delen van mijn lichaam die een dood gevoel gaven. Iets van tien jaar lang heb ik Avonex gebruikt en toen ontdekte ik vitamine D.Van de een op de andere dag ben ik gestopt met de Avonex en (meer dan de aanbevolen hoeveelheid) vitamine D gaan slikken en tot zo'n 3 weken terug heb ik geen schub meer gehad. Oftewel; 10 jaar lang Avonex en om de 4 à 5 maanden een schub en daarna bijna 7 jaar ipv Avonex vitamine D en geen schub. Nou ja, tot nu dus, ik heb weinig gevoel in mijn vingers. Omdat ik de Avonex heb vervangen door de vitamine D kan ik helaas niet zeggen of het nu beter met mij gaat doordat ik gestopt ben met de Avonex, begonnen ben met de vitamine D, of door de combinatie daarvan. Maar tevreden om mijn keus ben ik nog steeds, al weet k natuurlijk niet wat dit op de lange termijn gaat doen...

13-07-2012 | Vrouw | 44
MS (multiple sclerose)
Hier ook nog een positieve reactie over Avonex. Ik gebruik sinds sept. 2005 Avonex en moet zeggen dat ik sindsdien weinig klachten meer heb. In eerste instantie moest ik (of mijn man) zelf de injectie zetten. Later kregen we een auto-injector en deed ik het meestal zelf, al zal het nooit mijn hobby worden. Sinds vorig jaar gebruik ik de nieuwe prikpen, die dus zelf leeg lo[lees meer...]opt en een kleinere naald heeft. Dit werkt ook goed, ook al vind ik het nog steeds niet leuk om te doen. Echt pijnlijk is het niet en bijwerkingen heb ik weinig tot niet. Verder kan en doe ik alles nog. Ik werk, ik sport en ik rijd nog motor. Ik weet niet of het dankzij de Avonex is, maar in elk geval gaat het nog steeds niet achteruit. Dus er is ook positiviteit !

17-11-2011 | Vrouw | 42
MS
Gebruik nu 10 jaar Avonex, en nog steeds de 'ouderwetse' BIO-set. Deze kun je buiten de koelkast bewaren, handig als je 3 weken wilt kamperen of in ieder geval niet afhankelijk wilt zijn van een koelkast. De volgende dag voel ik me licht-grieperig, hoewel ik het sommige dagen nauwelijks merk - vooral als ik druk ben op het werk. Dat leidt af, dus zo plan ik het meestal. [lees meer...]Met twee paracetamol 's avonds bij het prikken en soms overdag nog eens red ik het wel. Hoewel de Ibuprofen die ik sinds kort neem veel beter de klachten onderdrukt! Maar ivm vroegere maagklachten ben ik daarmee voorzichtig. Begeleiding Medithuis is op zich goed, maar ik heb niet meer nodig dan een vraagbaak en een plek waar ik af en toe nieuw materiaal kan bestellen. Vervelend vind ik dat ze op dit moment zo aandringen dat ze mijn medicijnen voor me willen bestellen en bezorgen. Als ik dat zelf kan en wil doen, waarom zou ik? Wie betaalt deze service... ik ben bang dat de ontwikkeling van dergelijke services de huidige groei van zorgkosten in Nederland (en daardoor hogere zorgpremies) in de hand werkt. Laat het mogelijk zijn voor mensen die het nodig hebben bv slecht ter been zijn, maar voor mij??

06-07-2011 | Vrouw | 42
Ms
griepverschijnselen, rilllingen, transpiratie, vermoeidheid (ook mede door de ziekte MS) maar deze injecties vreet veel energie. Het was pas na de tweede dag dat mijn lichaam ervan gerecupereerd was. De verschijnselen minderde wel met de tijd, maar die heeft erg lang geduurd. Ik nam dafalgan en deed de injectie voor het slapen gaan (om de ergste symptomen tijdens de nacht[lees meer...] te hebben). Sommige mensen ervaren minder lang last en helpt het produkt, maar ik heb vier jaar voor niets gespoten. Had ik dat geweten dat dit niet voor mij hielp, dan had ik al veel eerder met tysabri kunnen starten. Hier voel ik me beter bij !

08-11-2012 | Vrouw | 41
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik sinds juni 2012 avonex en heb sinds april 2012 MS. Ik ben er zeer blij mee want ik spuit en dat is het, ik heb verder helemaal geen bijwerkingen. Na het spuiten voel ik alleen en warm gevoel en het is dan net of ik weer helemaal opgeladen ben en doe dan weer van alles. De dag dat ik moet spuiten ben ik alleen maar een beetje moe. Verder train ik bij de fisio 2 k[lees meer...]eer in de week en doe verder alles behalve werken want ik kan de druk en drukte nog niet aan. Maar het spuiten valt mij ook hel erg mee want ook ik ben helemaaaaaal niet gek op spuiten. Sandra

06-03-2015 | Man | 40
interferon beta-1a (6)
MS (multiple sclerose)
In het begin heb ik een keer griepverschijnselen gehad als bijwerkingen, net of ik griep ging krijgen. De verpleegkundige van Avonex adviseerde me om 's avonds voor het naar bed gaan te prikken. Ik neem een uur van te voren 1000mg Paracetamol. Dan injecteer ik en neem dan Aleve intence of een huismerk Naproxen. Daarna ga ik naar bed en slaap ik en merk ik niets van de b[lees meer...]ijwerkingen.

28-10-2011 | Vrouw | 40
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik nu een maand Avonex en heb totaal geen last van bijwerkingen tot nu toe. Ook het spuiten valt me 300% mee.

18-10-2020 | Vrouw | 38
interferon beta-1a (12)
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik Avonex sinds januari 2015. Sindsdien geen schubs meer gehad. Komt het door Avonex, dat weet ik niet, maar hoe het de afgelopen jaren is verlopen ben ik zeer tevreden met dit medicijn. Ik raad medegebruikers aan om met de hand te prikken (heb ik geleerd van verpleegkundige) trek je huid straks en prik de naald heel langzaam in je been, je voelt hier weinig tot ni[lees meer...]ets van. Ik geloofde dit eerst niet totdat ik het zelf ging ervaren. Hierdoor ben ik niet meer bang om te prikken. Ik heb Avonex eerder gebruikt maar dan met prikpen, en als niet prettig ervaren en werd angstig door de harde klap van de pen en snelheid waarmee de naald in je been gaat. Zelf gebruik ik nog hoge dosis vitamine D3 en magnesium capsules en perilla olie van okinawa (omega 3) hoe het nu gaat ben ik tevreden en kan ik Avonex nog lang gebruiken.

28-03-2012 | Vrouw | 38
MS (multiple sclerose)
Ik neem nu sinds enkele maanden avonex. In het begin kwam er een verpleegster om me te prikken, wat geen pijn deed. Sinds halfseptember gebruik ik een prikpen. Het voordeel is dat ik meer zelfstandigheid heb gekregen (in vergelijking met de uren van de verpleegster) maar de prikken doen meer pijn. Op het gebied van bijwerkingen: hoofdpijn, ontzettend vermoeid, allergisch[lees meer...] tegen het medicijn (onderdrukt door 3 keer per week een anti allergiemiddel), depressie, pijn in mijn benen.... Ik blijf sceptisch voor het moment over hoe goed dit medicijn werkt. Ik heb het idee dat ik me slechter voel sinds in avonex neem.... maar ik houd toch maar vol.

20-10-2011 | Vrouw | 38
MS
Ik gebruik nu ong 4 jaar avonex en nog elke week griepverschijnselen met koorts voor de prik moet ik een para-cod 1000-20 mg zetpil gebruiken en na de prik naproxen 50 zetpil. Ik heb u de avonexpen en merk met prikken geen verschil, even blauw en ook even rode rare plekken en griepverschijnselen. zijn er nog meer mensen die ook al zo lang prikken en dezelfde klachten[lees meer...] hebben groet Sandra

14-09-2016 | Man | 37
interferon beta-1a (24)
MS (multiple sclerose)
iedere week kreeg ik avonex ingespoten, de laatste jaren deed ik dit zelf via de pen. Ik nam daar steed dafalgan en brufen bij om griepverschijnselen tegen te gaan. Slechts enkele keren in de jaren van gebruik ben ik ziek geweest na de inspuiting.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (624) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum