Ervaringen met Avonex

interferon beta-1a

MS (multiple sclerose) (52 meningen)
Auto-immuunziekte (0 meningen)

Copaxone (56 meningen)
Rebif (23 meningen)
Plegridy (14 meningen)
Pegasys (8 meningen)
Betaferon (3 meningen)

28-03-2012 | Vrouw | 38
MS (multiple sclerose)
Ik neem nu sinds enkele maanden avonex. In het begin kwam er een verpleegster om me te prikken, wat geen pijn deed. Sinds halfseptember gebruik ik een prikpen. Het voordeel is dat ik meer zelfstandigheid heb gekregen (in vergelijking met de uren van de verpleegster) maar de prikken doen meer pijn. Op het gebied van bijwerkingen: hoofdpijn, ontzettend vermoeid, allergisch[lees meer...] tegen het medicijn (onderdrukt door 3 keer per week een anti allergiemiddel), depressie, pijn in mijn benen.... Ik blijf sceptisch voor het moment over hoe goed dit medicijn werkt. Ik heb het idee dat ik me slechter voel sinds in avonex neem.... maar ik houd toch maar vol.

11-12-2011 | Vrouw | 51
interferon beta-1a
Gebruik nu sinds een jaar Avonex daar voor zeven jaar Betaferon was daar alergisch voor. Nu merk ik geen verbetering alleen verslechtering en het injecteren doet nog steeds pijn. Wil eigenlijk stoppen maar wat dan?

25-11-2011 | Vrouw | 34
Mutiple Scleroses
Met consulente van Medithuis is het me gelukt wekelijks de spuit zelf te zetten. Zij was van mening gewoon zelf de prik zetten met beleid dan met de pen erin te laten schieten. Het spuiten zelf voel je bijna niet. Soms een ader geraakt maar dat gebeurt gelukkig zelden. Ik neem zelf 2 paracetamol ongeveer 1 tot 1.5 uur voor het spuiten. Ik spuit meestal rond de klok van [lees meer...]20.30uur. Na het spuiten relaxen en tv kijken en rond 22uur een aleve intense en dan naar bed. Slaap gelukkig supergoed dan en heb dus eigenlijk geen last van bijwerkingen. Moet wel zeggen dat ik 1x de aleve intense vergeten ben en dat heb ik geweten. De welbekende griepverschijnselen etc. Het enige wat ik nu merk is dat ik het begin van de week iets warmer heb dan later in de week. Dus je hoort mij niet klagen. De effectiviteit kan ik eigenlijk niet beoordelen omdat ik pas een jaar de diagnose MS heb en dus ook net geen jaar het medicijn gebruik. Tot nu toe gelukkig ook geen aanval gehad.

17-11-2011 | Vrouw | 42
MS
Gebruik nu 10 jaar Avonex, en nog steeds de 'ouderwetse' BIO-set. Deze kun je buiten de koelkast bewaren, handig als je 3 weken wilt kamperen of in ieder geval niet afhankelijk wilt zijn van een koelkast. De volgende dag voel ik me licht-grieperig, hoewel ik het sommige dagen nauwelijks merk - vooral als ik druk ben op het werk. Dat leidt af, dus zo plan ik het meestal. [lees meer...]Met twee paracetamol 's avonds bij het prikken en soms overdag nog eens red ik het wel. Hoewel de Ibuprofen die ik sinds kort neem veel beter de klachten onderdrukt! Maar ivm vroegere maagklachten ben ik daarmee voorzichtig. Begeleiding Medithuis is op zich goed, maar ik heb niet meer nodig dan een vraagbaak en een plek waar ik af en toe nieuw materiaal kan bestellen. Vervelend vind ik dat ze op dit moment zo aandringen dat ze mijn medicijnen voor me willen bestellen en bezorgen. Als ik dat zelf kan en wil doen, waarom zou ik? Wie betaalt deze service... ik ben bang dat de ontwikkeling van dergelijke services de huidige groei van zorgkosten in Nederland (en daardoor hogere zorgpremies) in de hand werkt. Laat het mogelijk zijn voor mensen die het nodig hebben bv slecht ter been zijn, maar voor mij??

29-10-2011 | Vrouw | 49
RR MS
Gebruik 't ongeveer zeven jaar. Bijna die gehele periode aanvalsvrij, en heel behoorlijk stabiel. Bijwerkingen - inderdaad de 'griepachtige verschijnselen' - zijn niet helemaal weg, maar met een paar keer per week twee paracetamol heel goed te bestrijden. Ontevreden over medithuis, die allerlei diensten aanbiedt, en zelfs opdringt die ik niet wil hebben met de - onte[lees meer...]rechte - claim dat 't verplicht is om die af te nemen, en nauwelijks te porren was toen ik zelf contact met ze opnam omdat ik wat materialen nodig had.

28-10-2011 | Vrouw | 40
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik nu een maand Avonex en heb totaal geen last van bijwerkingen tot nu toe. Ook het spuiten valt me 300% mee.

20-10-2011 | Vrouw | 38
MS
Ik gebruik nu ong 4 jaar avonex en nog elke week griepverschijnselen met koorts voor de prik moet ik een para-cod 1000-20 mg zetpil gebruiken en na de prik naproxen 50 zetpil. Ik heb u de avonexpen en merk met prikken geen verschil, even blauw en ook even rode rare plekken en griepverschijnselen. zijn er nog meer mensen die ook al zo lang prikken en dezelfde klachten[lees meer...] hebben groet Sandra

07-09-2011 | Man | 47
Ms
Sinds kort gebruik ik de avonexpen 30 micro,Daar voor gebruikte ik de gewone injectiespuit.Ik heb de avonexpen 2x gebruikt en 2x erg ziek geworden, met de gewone spuit geen last gehad.Mijn vraag is zijn er meer mensen die het zelfde probleem hebben gehad

10-08-2011 | Man | 35
MS
Ik gebruik nu bijna 4 jaar avonex, vooral de eerste paar keer vrij heftige bijwerkingen, met wat advil voor en na de injectie gaat het mij nu redelijk goed af. Meestal de volgende dag moe gevoel, en zware benen. Ik heb een personal injector, binnenkort schijnt er een nieuwe injector te komen die alles voor je doet, en tevens een kortere naald heeft (scheelt de helft!)

06-07-2011 | Vrouw | 42
Ms
griepverschijnselen, rilllingen, transpiratie, vermoeidheid (ook mede door de ziekte MS) maar deze injecties vreet veel energie. Het was pas na de tweede dag dat mijn lichaam ervan gerecupereerd was. De verschijnselen minderde wel met de tijd, maar die heeft erg lang geduurd. Ik nam dafalgan en deed de injectie voor het slapen gaan (om de ergste symptomen tijdens de nacht[lees meer...] te hebben). Sommige mensen ervaren minder lang last en helpt het produkt, maar ik heb vier jaar voor niets gespoten. Had ik dat geweten dat dit niet voor mij hielp, dan had ik al veel eerder met tysabri kunnen starten. Hier voel ik me beter bij !

01-03-2011 | Vrouw | 31
MS
Ik gebruik nu bijna vier maanden Avonex. Qua bijwerkingen is het me enorm meegevallen. De eerste keer leek het op een fikse griep, maar dat was bij de 2e keer spuiten al een stuk minder. Met een Aleve Intense 575 mg sliep ik door de bijwerkingen heen! Nu heb ik nergens last van, alleen dat ik de volgende dag een beetje een onrustig gevoel in mijn maag heb, maar dat is echt[lees meer...] verwaarloosbaar. Het spuiten is me echt meegevallen, alleen omdat ik door het vele sporten behoorlijk ontwikkelde beenspieren heb, moet ik echt zorgen dat mijn spier ontspannen is (anders is het net een plank). Dit doe ik door eerst een warme douche te nemen of een kruik op mijn benen te leggen voor het prikken. De Avonex-verpleegkundige adviseerde dat. De laatste 3x kon ik het niet en toen heeft mijn vriend de spuit in mijn been gezet. Zo is het niet beladen geworden voor mij. Ik heb zelf de vloeistof erin gespoten en de naald eruit gehaald. Teamwork :) Wees niet bang voor pijn, want echt, je zult merken dat je er bijna niets van voelt als je prikt. Voor de rest wens ik iedereen hier op dit forum het allerbeste toe!!

16-02-2011 | Vrouw | 45
MS en LCH
na 5 jaar nog altijd last van bijwerkingen en die zijn ook niet minder geworden. Echter neem 2 uur naar de injectie 600mg Brufen en eventueel 's nachts nog eens 1000 mg paracetamol, de volgende morgen uitslapen en dan ben ik weer boven jan. Wel heb ik bij tijd en wijle weken een pijnlijke spier na het prikken en moet dan meerdere keren aan de andere kant spuiten. Heb een[lees meer...] tijd geen desinfectans gebruikt maar na een nare ontsteking op de spuitplek ontsmet ik toch weer trouw. Begeleiding van Medithuis vind ik heel prettig.

29-12-2010 | Vrouw | 26
Multiple scelerose
Ik gebruik het sinds een kleine 2 maanden. Heb nu 8x gespoten. Bijwerkingen verschillen per keer in heftigheid. Moeheid en koortsverschijnselen hoofdpijn en spierpijn maar niet in de mate dat ik niets meer kan doen. Verschijnselen komen ongeveer na 4 tot 6 uur en blijft een beetje 24 uur hangen maar verminderd naar mate de tijd verstrijkt Verder een aantal dagen spierpijn[lees meer...] in mijn been waarin ik heb gespoten. Tip was een beetje masseren op de spuitplek en dat verschilt wel vind ik. Laat het spuiten nu door mijn vriend doen en dat neemt een hoop stress weg. Moet zeggen hoe vaker ik het doe hoe makkelijker het word. Het zal nooit een pretje worden maar kijk er al minder tegenop. Ik kan nog niet zeggen of het helpt of niet, dat zal tijd moeten uitwijzen. Succes voor een ieder die er net mee start of overweegd.

07-06-2010 | Vrouw
Ms
in het begin wel eens koortsaanvallen en rillen, dat is nu eens in de 2 maanden?. vind het wel heel vervelend dat ik de dag erna altijd hoofdpijn het het eerste uur. het spuiten doet mijn man want dat durf ik voor geen goud en het enigste wat ik daar vervelend van vind is het schoonmaakdoekje met alcohol omdat dat stinkt en dat en dat assoceer ik dan met de spuit en daar[lees meer...] heb ik nu een reukloze voor in gebruik. voor de rest gaat het perfect .

22-04-2010 | Vrouw
Multiple Sclerose
Weinig bijwerkingen gehad, alleen een beetje last van koude rillingen ongeveer 5 uur na inname die ongeveer 2 uur duren en af en toe een beetje spierpijn, vooral in het prikbeen..

12-04-2010 | Vrouw
MS
nog maar net begonnen, maar merk nu al dat de griepverschijnselen steeds minder erg zijn. het zelf injecteren is even wennen maar is wel te doen.