Ervaringen met Avonex

interferon beta-1a

MS (multiple sclerose) (52 meningen)
Auto-immuunziekte (0 meningen)

Copaxone (56 meningen)
Rebif (23 meningen)
Plegridy (14 meningen)
Pegasys (8 meningen)
Betaferon (3 meningen)

22-03-2013 | Vrouw | 44
Verkoudheid
In augustus '96 kreeg ik te horen dat ik MS had, een paar maanden later werd mijn Avonex geadviseerd. Ik wist toen nog niet zoveel van mijn ziekte, was alleen maar bang invalide of iets dergelijks te raken en heb dat toen met beide handen aangegrepen. Het zou de MS remmen. Iedere week kreeg ik een injectie in de spier van mijn bovenbeen en om de 4 à 5 maanden had ik een sc[lees meer...]hub (terugval). De ene keer kon ik amper lopen, een andere keer was ik bijna blind met 1 oog en verder had ik vaak last van het gevoel van elastiekjes om bepaalde delen van mijn lichaam die een dood gevoel gaven. Iets van tien jaar lang heb ik Avonex gebruikt en toen ontdekte ik vitamine D.Van de een op de andere dag ben ik gestopt met de Avonex en (meer dan de aanbevolen hoeveelheid) vitamine D gaan slikken en tot zo'n 3 weken terug heb ik geen schub meer gehad. Oftewel; 10 jaar lang Avonex en om de 4 à 5 maanden een schub en daarna bijna 7 jaar ipv Avonex vitamine D en geen schub. Nou ja, tot nu dus, ik heb weinig gevoel in mijn vingers. Omdat ik de Avonex heb vervangen door de vitamine D kan ik helaas niet zeggen of het nu beter met mij gaat doordat ik gestopt ben met de Avonex, begonnen ben met de vitamine D, of door de combinatie daarvan. Maar tevreden om mijn keus ben ik nog steeds, al weet k natuurlijk niet wat dit op de lange termijn gaat doen...

06-03-2013 | Vrouw | 50
MS (multiple sclerose)
Ik heb eind 2011 te horen gekregen dat ik ms heb. Sinds febr.1012 gebruik ik de avonex pen, in het begin ging alles vrij goed en de bijwerkingen spierpijn en griepverschijnselen zijn hetzelfde gebleven. Daarvoor neem ik om de vier uur twee paracetamol in. Maar sinds een maand of twee heb ik erg veel moeite met de pen indrukken, daarbij heb ik echt wel genoeg kracht dus daa[lees meer...]r kan het volgens mij niet aan liggen. Ik vraag me af hebben meer mensen hier last van of ben ik de enige ??

25-02-2013 | Man | 20
MS (multiple sclerose)
Omdat ik op het forum reacties lees van mensen +- 30 jaar en ouder, ook even mijn jeugdige mening. De diagnose MS is bij mij gesteld juli 2011, heel hectisch, even geen toekomst meer maar mijn toekomst bestaat nu gelukkig weer uit rozen blaadjes. Sinds bijna anderhalf jaar gebruik ik Avonex en ik ben hier nu heel tevreden over. Het was onwijs wennen om vrijwel na de diagn[lees meer...]ose meteen te beginnen met injecties, toch ben ik blij dat ik dit gedaan heb. Ik heb amper last van de ziekte maar op de momenten dat het wat minder gaat geeft het injecteren mij "grip" op de ziekte, ik heb het gevoel dat ik er iets aan doe. Ik injecteer zelden zelf want als een ander het doet, voelt het alsof je het leed dat je leid, deelt. Ondanks dat ik amper iets voel van de injectie. Qua bijwerkingen heb ik alleen last van spier- en hoofdpijn, maar kan dit grotendeels onderdrukken met paracetamol. Heel fijn medicijn!

05-02-2013 | Vrouw | 45
MS (multiple sclerose)
Zestien jaar geleden is bij mij MS geconstateerd.Drie jaar later ben ik gestart met Avonex,wat de ziekte enorm remt. Wat ik helaas bemerk is dat ik steeds vaker en hevigere bijwerkingen krijg. Een algehele malaise, je enorm rot voelen, zware griepverschijnselen zonder koorts. Wie herkent dit? Naproxen kan de bijwerkingen soms niet onderdrukken. Wie weet er raad mee?

28-01-2013 | Vrouw | 46
MS (multiple sclerose)
Heel erg tevvreden, Ik heb altijd gedacht dat ik mij zelf nooit zou kunnen prikken. Maar dat is met de avonex pen niet zo. Je voelt het prikken helemaal niet,ik heb ook bijna geen bijwerkingen alleen even last van hoofdpijn en spierpijn.

03-01-2013 | Vrouw | 45
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik Avonex nu 1maand en vind het heerlijk!!! Wat heerlijk om me weer goed te voelen, mijn benen voelen beter aan, kan alles beter aan, heerlijk wandelen, ik geniet met volle teugen, voel me heel erg opgewekt en blij vanbinnen, het nieuwe jaar is dus voor mij erg goed begonnen! Ik ben dus zeer positief! (was ik altijd al maar soms werkt je lichaam tegen) af en toe wa[lees meer...]t bijwerkingen, maar ik neem al paracetamol van te voren, dat scheelt veel. Denk dat mijn zorgverzekeraar wat minder blij is met mij want jeetje wat zijn die dingen duur zeg, ach ja we hebben er ook niet voor gekozen he! Ik hoop dat nog vele mensen er veel profijt bij zullen hebben!!!

09-12-2012 | Vrouw | 60
MS (multiple sclerose)
ik spuit al heel wat jaren en het spuiten is alleen maar makkelijker geworden. ik voel mij na het spuiten niet zo lekker. gebruik hiervoor naproxen. dat helpt. ik heb soms bij het spuiten een branderig gevoel in mijn been. voor de rest gaat het goed.

17-11-2012 | Man | 56
MS (multiple sclerose)
ik gebruik avonex bio sinds is toegelaten in nederland maar sinds 2012 november ik spuit 1x per week maar de laatste 2 keer werd ik heel ziek kon niet meer lopen . iik ga nu stoppen met die injectie`s ging laatste maanden echt beter sporte 2x per week lopen ging iets beter wel achter rolator , wil dat in stand houden maar door laatse 2x injectie werd het slecht[lees meer...]er heb neuroloog gebeld dat ga stoppen met die avonex injectie`s ze bel me 19 oktober wat te doen

08-11-2012 | Vrouw | 41
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik sinds juni 2012 avonex en heb sinds april 2012 MS. Ik ben er zeer blij mee want ik spuit en dat is het, ik heb verder helemaal geen bijwerkingen. Na het spuiten voel ik alleen en warm gevoel en het is dan net of ik weer helemaal opgeladen ben en doe dan weer van alles. De dag dat ik moet spuiten ben ik alleen maar een beetje moe. Verder train ik bij de fisio 2 k[lees meer...]eer in de week en doe verder alles behalve werken want ik kan de druk en drukte nog niet aan. Maar het spuiten valt mij ook hel erg mee want ook ik ben helemaaaaaal niet gek op spuiten. Sandra

15-10-2012 | Vrouw | 27
MS (multiple sclerose)
Op 3 september 2012 is bij mij de diagnose MS gesteld. Meteen aan de prednisonkuur van 3 dagen. Eenmaal hersteld begon ik al vrij snel met Avonex. Het injecteren doet helemaal geen pijn. Verbaast me iedere keer dat ik een naald erin schiet want ik voel (gelukkig) niks. Na de eerste injectie werd in s nachts wel wakker met een niet lekker gevoel, beetje ziekig. En daar is h[lees meer...]et bij gebleven toen en die week ben ik gaan steppen in de sportschool. Echter na de 2de injectie kwam er wel de bijwerking bij van benauwd gevoel. Toen ik ging sporten was ik na een kwartier helemaal op. Ik merkte het aan mn ademhaling alsof mijn longcapaciteit gehalveerd was. Af en toe als ik praat (en ik ratel nogal) merk ik aan mezelf dat ik soms moet pauzeren en ff goed met inademen. Daarnaast heb ik ook ontdekt dat als ik in mn rechterbeen prik, mn rechterbeen een paar dagen anders aanvoelt dan links. Toen de week erop ging ik prikken in links en toen voelde mijn linkerarm en linkerhand was doof/tintelent. Geen idee nu of dit de bijwerkingen zijn en of dit tijdelijk is. Ik hoor graag van andere MS patienten of dit herkenbaar klinkt en of dit voorbij gaat. Daarnaast voel ik me al weken futloos. Gaat dit ook over of is dit het lot van een MS'er?????

13-07-2012 | Vrouw | 44
MS (multiple sclerose)
Hier ook nog een positieve reactie over Avonex. Ik gebruik sinds sept. 2005 Avonex en moet zeggen dat ik sindsdien weinig klachten meer heb. In eerste instantie moest ik (of mijn man) zelf de injectie zetten. Later kregen we een auto-injector en deed ik het meestal zelf, al zal het nooit mijn hobby worden. Sinds vorig jaar gebruik ik de nieuwe prikpen, die dus zelf leeg lo[lees meer...]opt en een kleinere naald heeft. Dit werkt ook goed, ook al vind ik het nog steeds niet leuk om te doen. Echt pijnlijk is het niet en bijwerkingen heb ik weinig tot niet. Verder kan en doe ik alles nog. Ik werk, ik sport en ik rijd nog motor. Ik weet niet of het dankzij de Avonex is, maar in elk geval gaat het nog steeds niet achteruit. Dus er is ook positiviteit !

26-06-2012 | Vrouw | 60
MS (multiple sclerose)
na 15 weken en tweede prednison kuur nog steeds uitslag van een injectie avonex. Mag het ook niet meer gebruiken en doet het ook niet meer. Ook niet wat anders, ben er alleen maar op achteruit gegaan.

22-06-2012 | Man | 32
MS (multiple sclerose)
Eerste prik direct zelf gedaan.. Zeer eenvoudig om zelf te doen. Inderdaad rillen en hoge temperatuur. Als dit minder wordt blijf ik dit zeker nemen. Heb 15 uur geprikt en om 5 uur in de nacht nergens meer last van. Volgende dag heerlijk gewerkt. Voor mensen die willen starten maar twijfelen is het goed niet teveel op internet te zitten. Mensen met positieve verhalen ne[lees meer...]men de moeite niet om te schrijven. Daarom dit positieve bericht! Turlijk zijn er ook klote verhalen maar dat is minder dan je hier ziet.

22-05-2012 | Vrouw | 59
MS (multiple sclerose)
Omdat ik begin 2011 wat moeilijker ging lopen en ik nog nooit medicijnen tegen MS had gebruikt, raadde mijn neuroloog aan om Avonex te gaan gebruiken. Gebruik sinds oktober 2011 de Avonex prikpen. Af en toe is het moeilijk om de prikpen ingedrukt te krijgen, roep de hulp van mijn man daarbij in. De bijwerkingen vallen me erg mee.Beetje grieperig gevoel af en toe en wa[lees meer...]t vermoeider. Gebruik Paracetamol gedurende 2 dagen om één en ander te onderdrukken. Pas wel mijn aktiviteiten aan en doe niet te veel op zo'n dag. Ik weet je wordt er niet echt beter van, maar als het de klachten wat kan tegenhouden en je zo lang mogelijk mobiel weet te blijven is dat meegenomen, vind ik.Voor lange afstanden ben ik toch al afhankelijk van mijn scootmobiel.

20-05-2012 | Vrouw | 59
MS (multiple sclerose)
na 1 injectie nog steeds na 10 weken zeer zware uitslag lijkt op gordelroos en netelroos en branden en jukken word er niet goed van en koortsig dus conclusie het is troep voor haar. ook nog een prednison kuur gehad heeft niet geholpen weer onder de uitslag

06-04-2012 | Vrouw | 59
MS (multiple sclerose)
na de eerste injectie na twee dagen hele erge uitslag lijkt op wondroos en gordelroos ,het jeukt en brand en daarna bloeduitstortingen na 4 weken wordt het wat minder zat over mijn hele lijf. mag het nu niet meer gebruiken . dus een injectie en gelijk problemen