Ervaringen met Copaxone

glatirameer

MS (multiple sclerose) (52 meningen)
Systemische sclerose (0 meningen)

Avonex (55 meningen)
Rebif (23 meningen)
Plegridy (14 meningen)
Pegasys (8 meningen)
Betaferon (3 meningen)

22-12-2010 | Vrouw | 47
MS al 17 jaar
Het prikken is geen probleem. De huiduitslag daarentegen wel. Ik verga van de jeuk nu na twee en een halve maand. Ik heb hormonenzalf geprobeerd, maar dat mag maar twee keer per dag. Nu smeer ik me rot aan mentholgel en gebruik na het spuiten gelijk mentholgel en het ijspackje want het brand nog flink. Hoe lang jeukt het nog?? De huid wordt ook altijd rood een dag, en a[lees meer...]ltijd een knobbel.

18-03-2010 | Man
Multiple scleroses
sinds 3 maanden spuit ik dagelijks Copaxone. In het begin heftige huidreactie die nu zijn afgenomen. Het spuiten gaat wisselend goed en slecht, soms pijnlijk soms helemaal niet. De nawerking van de spuit varieert van gedurende langere tijd brandende pijn tot slechts enkele minuten enige pijn. Bedoeling is om langer mobiel te blijven dus zichtbaar resultaat is er niet.

29-11-2009 | Man
MS klachten
Ik weet niet wat de precieze bijwwerkingen zijn in mijn lichaam op lange termijn. Ik weet wel dat het de laatste drie jaar goed gaat met me. Ik ben in twijfel over de periode hoe lang nog door te gaan hiermee. Je zou zeggen als het goed gaat is het beter te stoppen met spuiten. Medicijnen hebben mijninziens altijd twee kanten. Ik geloof nog altijd in genezing! Jan

31-07-2023 | Vrouw | 59
MS (multiple sclerose)
Ik heb sinds 2000 de diagnose MS en gebruik sinds 2005 copaxone, met een onderbreking tussen 2014 en 2016. In de eerste vier jaar van mijn ziekte had ik een aantal schubs en was ik erg vermoeid, na gebruik van copaxone heb ik geen schubs meer gehad en is mijn energieniveau normaal. Ik ben in 2014 gestopt met copaxone, in overleg met mijn neuroloog, omdat ik al 8 jaar geen [lees meer...]klachten had en de MRI geen nieuwe activiteit aangaf in die 8 jaar. Dat was achteraf een verkeerde keuze. In 2015 kreeg ik een forse schub (kon pech zijn, zei mijn neuroloog en ik wilde ook niet meteen weer beginnen), en in 2016 nog 1. Daarna weer gestart met copaxone en sindsdien, 7 jaar tot nu, geen schub meer gehad. Energieniveau nog steeds goed (ik werk nog fulltime time) en de klachten die ik heb (onder andere snel vermoeide spieren als ik loop, moeite met plassen) komen door de eerdere schubs waarvan herstel niet 100% is geweest. Ik ben enorm dankbaar voor copaxone en ga hiermee door, hoewel spuiten steeds moeilijker wordt naarmate in ouder word (veel schijven, goed zoeken naar prikplaatsen). Ik heb overigens twee weken Mylan gebruikt en werd daar ziek van, snel weer terug naar copaxone (dit is dus mogelijk als neuroloog aangeeft dat dit wenselijk is!)

18-08-2021 | Vrouw | 42
MS (multiple sclerose)
Gebruik het nu 7 jaar met alle tevredenheid! Af en toe wat prikklachten zoals ipr..verkeerd geprikt. Kregen de vervangende copaxone mylan.na 1mnd overgestopt naar de echtte.was doodmoe.neuroloog heeft er advies van gemaakt. Nu nergens geen last meer van

17-09-2019 | Vrouw | 49
MS (multiple sclerose)
Ook ik heb sinds ik de glatirameer van Mylan gbruik veel meer last van vermoeidheid ook spelen ms-klachten vaker op.

14-02-2019 | Vrouw | 47
MS (multiple sclerose)
Sinds 2,5 jaar spuit ik 3x per week Copaxone. Erg wennen in het begin. De injecties zijn niet echt prettig. Pijnlijke jeukende harde schijven die soms wel 2 weken voelbaar blijven. In benen injecteren of in je bil is helemaal onprettig met als resultaat blauwe plekken dus dat doe ik niet meer. Het went allemaal wel alleen moet ik vaak zoeken naar een plaats om te injectere[lees meer...]n tussen de schijven. Dat is wel eens lastig want je MOET spuiten. Gelukkig werkt het medicijn wel goed. Ik heb geen problemen meer gehad sinds ik dit gebruik. Het doel heiligt de middelen dus. Wat ik erg jammer vind is dat ik nu over moet stappen op een preferent middel, dus met wel dezelfde stof naam, maar dan de goedkopere variant. Ben hier echt niet blij mee maar heb geen keus. Ik hoor graag of en welke ervaring anderen hebben met Glatirameer Mylan?

27-06-2018 | Man | 46
MS (multiple sclerose)
3 x per week zelf spuiten. In het begin wennen. Maar ben nu al 2 jaar zonder klachten. Ernst van de ziekte is niet verslechterd. enige irritante bijwerkingen zoals jeuk, spuit plekken. Verdwijnen naar 3 dagen weer.

04-04-2018 | Vrouw | 47
MS (multiple sclerose)
Zeer prettig om te injecteren, heeft bij mij wel een paar maanden nodig gehad om effect te merken. Wel vervelend zijn de harde schijven en de jeuk een dag na het prikken.

03-03-2017 | Vrouw | 37
MS (multiple sclerose)
Gebruik nu bijna 2 jaar copaxone en heb er eigenlijk nooit bijwerkingen van. Kan alleen echt niet in mijn benen prikken omdat ik dan allemaal blauwe plekken krijg dus die sla ik over. Verder heb ik eigenlijk nooit last van plekken ed. De werking van het medicijn is vaak een gewetens vraag. Heb ik sinds het gebruik nooit meer schubs gehad? Nee, afgelopen zomer nog zelfs.[lees meer...] Had dit voorkomen kunnen worden door de medicijnen? Denk het ook niet, de omstandigheden waren erg MS uitlokkend namelijk. Stress, warmte, weinig tot geen rust etc. etc. Feit is wel dat vorig jaar april de MRI geen nieuwe plekken liet zien. Dus onder normale omstandigheden, die niet MS uitlokkend werken, werkt de medicatie gewoon goed. De begeleiding door Care4MS is ook gewoon goed en het bezorgen van de medicatie ook.

26-02-2017 | Vrouw | 50
MS (multiple sclerose)
Gebruik het nu bijna 14 jaar naar volle tevredenheid. Het zit helemaal in mijn systeem om elke dag te prikken, vandaar geen overstap naar 3 keer per week. Heel in het begin een 3 tal heftige reacties gehad na het spuiten. MS blijft stabiel. Voordien had ik een aantal keer per jaar lichte schubs ( wat ik toen niet wist dat het schubs waren).

31-10-2016 | Vrouw | 44
MS (multiple sclerose)
Sinds 2001 gebruik ik Copaxone, heb zelf, in overleg met de neuroloog, voor dit medicijn gekozen. Het spreekt mij aan dat dit medicijn bestaat uit amino-zuren die, hoewel synthetisch gemaakt, lichaamseigen zijn. Daarom heb ik ook nauwelijks tot geen bijwerkingen, behalve wel eens wat last gehad van het prikken maar dat is in de loop der jaren over gegaan. Copaxone houdt he[lees meer...]t eigen immuunsysteem voor de gek, i.p.v. Het eigen myeline valt het immuunsysteem de Copaxone aan. Het immuunsysteem zelf wordt dus niet onderdrukt, zoals sommige andere MS-medicatie wel doet. Ik heb 16 jaar geleden de diagnose gekregen en ben sinds 7 jaar klachtenvrij, een recente MRI wees uit dat er geen enkele laesie bij is gekomen. Ik voel me fit en heb geen enkele beperking meer. Voor mij is Copaxone het ideale medicijn!

13-09-2016 | Vrouw | 49
MS (multiple sclerose)
In maart 2010 gediagnosticeerd en ben in januari 2011 begonnen. Bevalt goed, veel minder last van vermoeidheid, lichamelijke beperkingen zijn nagenoeg verdwenen dan wel stabiel. Geen schubs meer gehad. Heb mijn leven weer grotendeels teruggekregen.

25-06-2015 | Vrouw | 33

28-01-2013 | Vrouw | 36
MS (multiple sclerose)
Effectief tegen MS/schubs: ja. Echter, wegens de bijwerkinegn heb ik vandaag besloten te stoppen. MS is 4,5 jaar geleden bij mij vastgesteld. 2 jaar later en na 2 schubs ben ik Copaxone gaan gebruiken. Ik gebruik het nu dus 2,5 jaar. De bijwerkingen waren tot nu toe voor mij acceptabel: pijn op injectieplaatsen, harde schijven op injectieplaatsen, vergrote lymfeklieren[lees meer...] met name in liezen, 3 xIPIR. Echter, helaas heb ik daarnaast ook lypo-atrofie ontwikkeld. Huidtherapie (endermologie + tapen van spuitplekken) mag niet baten tot nu toe. Na advies van neuroloog, MS verpleegkundige en ervaringsdeskundigen, heb ik vandaag besloten te stoppen met Copaxone. Ik vind het erg spannend, want ik weet niet wat de MS doet. Ik overweeg nog te starten met Avonex, maar wil niet hals over kop op een ander paardenmiddel overstappen. Dit beslis ik na een maand met Copaxone gestopt te zijn...

22-01-2013 | Man | 58
MS (multiple sclerose)
sinds 05 2005 gediagnostiseerd r.r MS. Na een eerste kuur met solumedrol 14 maanden geen last toen weer een kuur die 16 maanden werkte!!! Nu inmiddels 11 kuren gehad waar ik van baalde ( symptoon behandeling ) dus 10 december vorig jaar overgestapt op copaxone met gebruik van de prikpen is dit 100% meegevallen eitje piep (Prik) . Geen last van bijwerkingen o.i.d. hoop d[lees meer...]at het zo blijft.