Ervaringen met Copaxone

glatirameer

MS (multiple sclerose) (52 meningen)
Systemische sclerose (0 meningen)

Avonex (55 meningen)
Rebif (23 meningen)
Plegridy (14 meningen)
Pegasys (8 meningen)
Betaferon (3 meningen)

31-10-2016 | Vrouw | 44
MS (multiple sclerose)
Sinds 2001 gebruik ik Copaxone, heb zelf, in overleg met de neuroloog, voor dit medicijn gekozen. Het spreekt mij aan dat dit medicijn bestaat uit amino-zuren die, hoewel synthetisch gemaakt, lichaamseigen zijn. Daarom heb ik ook nauwelijks tot geen bijwerkingen, behalve wel eens wat last gehad van het prikken maar dat is in de loop der jaren over gegaan. Copaxone houdt he[lees meer...]t eigen immuunsysteem voor de gek, i.p.v. Het eigen myeline valt het immuunsysteem de Copaxone aan. Het immuunsysteem zelf wordt dus niet onderdrukt, zoals sommige andere MS-medicatie wel doet. Ik heb 16 jaar geleden de diagnose gekregen en ben sinds 7 jaar klachtenvrij, een recente MRI wees uit dat er geen enkele laesie bij is gekomen. Ik voel me fit en heb geen enkele beperking meer. Voor mij is Copaxone het ideale medicijn!

13-09-2016 | Vrouw | 49
MS (multiple sclerose)
In maart 2010 gediagnosticeerd en ben in januari 2011 begonnen. Bevalt goed, veel minder last van vermoeidheid, lichamelijke beperkingen zijn nagenoeg verdwenen dan wel stabiel. Geen schubs meer gehad. Heb mijn leven weer grotendeels teruggekregen.

07-09-2016 | Vrouw | 29
MS (multiple sclerose)
Sinds jan 2016 gebruik ik dagelijks 20 mg copaxone. Ik injecteer handmatig want ik vind de prikpen onhandig. Sinds het gebruik van de copaxone ben ik 10 kilo aangekomen en hou ik vocht vast. Daarom ga ik over naar een ander medicijn. Sindsdien 1 schub gehad. De jeuk/pijn na het prikken wordt naarmate je langer prikt steeds beter.

02-06-2016 | Vrouw | 24
MS (multiple sclerose)
Rond Dec 2015 begonnen met de injecties, in het begin vond ik het helemaal niks. Veel bijwerkingen vooral op het cognitieve gebied. Nu is het beter, het prikken is gewend en bijna geen bijwerkingen meer. Blij dat ik begonnen ben.

06-05-2016 | Vrouw | 54
MS (multiple sclerose)
Heb een jaar copaxone gespoten ondanks dat heftige schub gehad. Werd kaal op bepaalde plaatsen op mijn hoofd na ong half jaar. De spuiten vond ik zeer pijnlijk. Het gebruik was niet echt makkelijk vanwege de noodzaak steeds op andere plaatsen te moeten spuiten volgens een bepaald schema sommige plekken vond ik lastig bereikbaar en het feit dat ik diabeet ben en daar ook 4x[lees meer...] per dag voor moest spuiten maakte het alles bij elkaar niet echt prettig.

19-02-2016 | Vrouw | 46
MS (multiple sclerose)
Dit houd mijn ms volledig rustig en het gaat heel goed met mij. Geen enkele aanval /uitval meer gehad sinds ik dit gebruik. Injecteren is voor mij net als tandenpoetsen, hoort erbij en geen probleem.

25-06-2015 | Vrouw | 33

23-02-2015 | Vrouw | 45
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik copaxone nu 3 jaar en heb totaal geen shubs/ aanvallen meer gehad. Heb heel veel meer energie. Het gaat geweldig

09-01-2015 | Vrouw | 50
MS (multiple sclerose)
Ik Heb 22 jaar MS en gebruik 10 jaar Copaxone, geregeld heb ik dat ik waarschijnlijk een bloedvaatje raak, en een gevoel heb dat m'n hoofd opgeblazen word, heel akelig, tevens krijg ik dan buikpijn, na een paar minuutjes neemt het af. Ik vraag me toch vaak af, is dit goed voor me, heeft iemand hier ervaring mee?

17-03-2014 | Vrouw | 44
MS (multiple sclerose)
sinds ik spuit met copax geen aanval van ms meer gehad. wonderspul voor mij

09-03-2014 | Vrouw | 46
MS (multiple sclerose)
MS patiente sinds 1990, relapsing remitting, eerst behandeling met interferon beta in 1997 begonnen, slechte bloedwaarde in 2008, toen gestopt, na zwangerschap en schub in dec. 2009 met avonex begonnen. nu vaker last van blaasontsteking gevolgd door een pseudo=schub en ik weet niet, of dit aan avonex ligt. wie heeft er ervaring mee??

28-01-2013 | Vrouw | 36
MS (multiple sclerose)
Effectief tegen MS/schubs: ja. Echter, wegens de bijwerkinegn heb ik vandaag besloten te stoppen. MS is 4,5 jaar geleden bij mij vastgesteld. 2 jaar later en na 2 schubs ben ik Copaxone gaan gebruiken. Ik gebruik het nu dus 2,5 jaar. De bijwerkingen waren tot nu toe voor mij acceptabel: pijn op injectieplaatsen, harde schijven op injectieplaatsen, vergrote lymfeklieren[lees meer...] met name in liezen, 3 xIPIR. Echter, helaas heb ik daarnaast ook lypo-atrofie ontwikkeld. Huidtherapie (endermologie + tapen van spuitplekken) mag niet baten tot nu toe. Na advies van neuroloog, MS verpleegkundige en ervaringsdeskundigen, heb ik vandaag besloten te stoppen met Copaxone. Ik vind het erg spannend, want ik weet niet wat de MS doet. Ik overweeg nog te starten met Avonex, maar wil niet hals over kop op een ander paardenmiddel overstappen. Dit beslis ik na een maand met Copaxone gestopt te zijn...

06-10-2012 | Vrouw | 39
MS (multiple sclerose)
Sinds 25 juni 2012 gebruik ik Copaxone. Het prikken vond ik in het begin eng, maar later is het 'normaal'geworden. Waar ik sinds een maand wel last van heb is dat ik vaak kotsmisselijk ben en de neiging heb om over te geven. Ik weet niet of het door Copaxone komt...? Ook zit ik denk ik tegen een schub aan...Ik heb het gevoel dat er glas in mijn hand zit (bovenop mijn[lees meer...] hand) maar dat zit er niet. Misschien kan iemand mij iets vertellen over de misselijkheid (nee, ik ben echt niet zwanger) en of er mensen zijn die ondanks gebruik van Copaxone, toch een schub hebben gehad. Alvast bedankt

16-08-2012 | Vrouw | 38
MS (multiple sclerose)
Ik heb een allergie tegen senthetische stoffen daarom snap ik niet dat ik dit perse moest proberen ik krab me wezeloos en heb dagen na het spuiten nog opgezwollen spuitplek en harde schijven. Er zit een schema bij waar je je aan moet houden om niet iedere dag op de zelfde plek te moeten spuiten nu jeukt dus mijn hele lichaam word er helemaar gek van. Eerder gebruikte ik [lees meer...]interferon-bèta dat in de spier wordt geïnjecteerd (intramusculair - afkorting IM). Dit betreft één injectie per week. Het toedienen van interferon-bèta gebeurd via een injectie en de frequentie wordt mede bepaald door de plaats van de injectie. Daar ben ik accuut mee moeten stoppen na een halfjaar gebruikt te hebben omdat mijn lever functie ernstig verhoogd was.(zorgwekkend hoog volgens mijn neurologe) als het bovenstaande niet werkt naar behoren dan gebruik ik liever niks heb meer hinder dan dat ik niks doe blijf ook gewoon shubs ervaren en grote mate tremoren in de borststreek houden.

20-01-2012 | Vrouw | 55
glatirameer
Ik ben gediagnostiseerd met multiple sclerose in 2001. Na 3 aanvallen ben ik begonnen met copaxone gedurende 5 jaar en toen had ik er genoeg van me te prikken. Mijn neuroloog stelde voor een therapeutische pauze in te lassen voor een jaar en gedurende dat jaar had weer een aanval en nieuwe laesies. Ik ben dus weer begonnen met de behandeling die effectief lijkt te zijn om [lees meer...]nieuwe aanvallen te voorkomen, maar ik vind het heel moeilijk om te wisselen van plek waar ik me kan prikken dus ik prik me vaak op dezelfde plaats wat er voor zorgt dat ik meerdere harde knobbeltjes heb onder mijn huid.

15-12-2011 | Vrouw | 23
glatirameer
Het is nu 2.5 jaar geleden dat ik gediagnostiseerd ben met multiple sclerose. Ze hebben me als eerste behandeling interferon voorgeschreven en na 1 jaar, begonnen mijn bloedplaatjes af te nemen. Mijn neuroloog heeft me copaxone voorgeschreven, en nu lijken de bloedtests beter. En deze behandeling gaat heel goed met insuline aangezien ik diabeet ben.