mRNA vaccins - de werking

mRNA-vaccins hebben stukjes genetisch materiaal genaamd mRNA in een speciale coating. Die coating beschermt het mRNA tegen enzymen in het lichaam die het anders zouden afbreken. mRNA kan het gemakkelijkst worden beschreven als instructies voor de cel om een ​​stukje van het "spike-eiwit" te maken dat uniek is voor SARS-CoV-2. Omdat slechts een deel van het eiwit wordt gemaakt, kan het de gevaccineerde persoon geen schade berokkenen. Eenmaal weergegeven op het celoppervlak, zorgt het eiwit of antigeen

ervoor dat het immuunsysteem antilichamen gaat produceren en T-cellen activeert om te vechten tegen wat het denkt dat een infectie is. Deze antilichamen zijn specifiek voor het SARS-CoV-2-virus, wat betekent dat het immuunsysteem is voorbereid.

mijnmedicijn (09-04-2021)

Snellere toegang tot vaccins door real-world monitoring

EMA bereidt zich voor op real-world monitoring van COVID-19-vaccins door de Universiteit Utrecht te contracteren om onderzoek te doen naar databronnen en methoden die gebruikt kunnen worden om de veiligheid, effectiviteit en dekking van COVID-19-vaccins in de klinische praktijk te monitoren zodra ze zijn goedgekeurd in de EU.

Het ACCESS-project (vACcine Covid-19 monitoring readinESS). De Universiteit Utrecht coördineert een publiek-academisch partnerschap van 22 Europese onderzoekscentra.De definitieve oplevering van het project is gepland voor eind 2020.

European Medicines Agency (EMA) (23-06-2020)

34 mogelijke vaccins in onderzoek

EMA is in gesprek geweest met ontwikkelaars van 34 potentiële COVID-19-vaccins (cijfer correct vanaf 15 juni 2020). Tijdlijnen voor de ontwikkeling van vaccins zijn moeilijk te voorspellen. Op basis van ervaringen uit het verleden schat het EMA dat het minstens een jaar kan duren voordat een vaccin tegen COVID-19 gereed is voor goedkeuring en in voldoende hoeveelheden beschikbaar is om wijdverbreid gebruik mogelijk te maken.

European Medicines Agency (EMA) (23-06-2020)

08-06-2021 | Vrouw | 42
Coronavirus
Vaccinatie is netjes gezet (niet verkeerd geprikt: geen blauwe plek). Meteen al veel pijn in de arm. Ik voelde de vaccinatie als een pijnlijk goedje in mijn arm meteen nadat het gezet was. Eerste paar uur nadat het gezet was wat lichthoofdig/ draaierig, maar niet noodzakelijk hier hulp voor te zoeken vond ik. Ca 6 ur later begonnen de symptomen van opgezette klieren in kaa[lees meer...]k en hals, oorpijn, hoofdpijn, misselijkheid en koorts. Toen heb ik pas online de mogelijke symptomen van specifiek moderna opgezocht. Mijn symptomen lijken in lijn te zijn met de bekende Moderna bijwerkingen. Pfizer heeft minder bijwerkingen. Ik had gehoopt Pfizer te krijgen en vooral nu ik zoveel bijwerkingen van moderna heb, vind ik dat natuurlijk nog meer jammer dat ik niet het geluk had om Pfizer te krijgen. Meestal heb ik geen of weinig bijwerkingen van een vaccinatie (veel reisvaccinaties gehad), dus ik had niet verwacht dat ik er zoveel last van zou hebben.

15-04-2021 | Man | 70
COVID-19 mRNA Vaccin
Geen bijwerkingen gehad; geen pijn, geen hoofdpijn, geen zwelling rond prikplek, geen misselijkheid, of iets dergelijks.

12-04-2021 | Man | 85

10-04-2021 | Man | 70
Afslanken - overgewicht

10-04-2021 | Vrouw | 35
COVID-19 mRNA Vaccin (5ml)
COPD
Allereerst voelde ik me net een lam dat naar het slachthuis ging,drukte v jewelste ( hoezo corona?!) Degene die de spuit zette wist van toeten noch blazen en prikte maar wat raak! Met als gevolg en vette blauwe plek! Ik kreeg daarna uitslag,hartkloppingen,duizelig en had overal pijn...heb dit zeker een maand lang gehad,met vermoeidheid nog es erbovenop...bedankt ggd,beda[lees meer...]nkt NL... Ik doe dit nooit meer!

09-04-2021 | Man | 51
COVID-19 mRNA Vaccin (100mg)
Vaccinatie
Dit was mijn eerste vaccinatie tegen het coronavirus. Ik heb eigenlijk nergens last van gehad, behalve van de normale stijve arm. Ik voelde het iets toen ik dezelfde dag nog op de injectieplek drukte, maar gelukkig was dat de volgende dag alweer weg.

Thyrax Duotab (859) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (566) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (521) - Antibiotica - penicillines breedspectrum