mRNA vaccins - de werking

mRNA-vaccins hebben stukjes genetisch materiaal genaamd mRNA in een speciale coating. Die coating beschermt het mRNA tegen enzymen in het lichaam die het anders zouden afbreken. mRNA kan het gemakkelijkst worden beschreven als instructies voor de cel om een ​​stukje van het "spike-eiwit" te maken dat uniek is voor SARS-CoV-2. Omdat slechts een deel van het eiwit wordt gemaakt, kan het de gevaccineerde persoon geen schade berokkenen. Eenmaal weergegeven op het celoppervlak, zorgt het eiwit of antigeen

ervoor dat het immuunsysteem antilichamen gaat produceren en T-cellen activeert om te vechten tegen wat het denkt dat een infectie is. Deze antilichamen zijn specifiek voor het SARS-CoV-2-virus, wat betekent dat het immuunsysteem is voorbereid.

mijnmedicijn (09-04-2021)

Snellere toegang tot vaccins door real-world monitoring

EMA bereidt zich voor op real-world monitoring van COVID-19-vaccins door de Universiteit Utrecht te contracteren om onderzoek te doen naar databronnen en methoden die gebruikt kunnen worden om de veiligheid, effectiviteit en dekking van COVID-19-vaccins in de klinische praktijk te monitoren zodra ze zijn goedgekeurd in de EU.

Het ACCESS-project (vACcine Covid-19 monitoring readinESS). De Universiteit Utrecht coördineert een publiek-academisch partnerschap van 22 Europese onderzoekscentra.De definitieve oplevering van het project is gepland voor eind 2020.

European Medicines Agency (EMA) (23-06-2020)

34 mogelijke vaccins in onderzoek

EMA is in gesprek geweest met ontwikkelaars van 34 potentiële COVID-19-vaccins (cijfer correct vanaf 15 juni 2020). Tijdlijnen voor de ontwikkeling van vaccins zijn moeilijk te voorspellen. Op basis van ervaringen uit het verleden schat het EMA dat het minstens een jaar kan duren voordat een vaccin tegen COVID-19 gereed is voor goedkeuring en in voldoende hoeveelheden beschikbaar is om wijdverbreid gebruik mogelijk te maken.

European Medicines Agency (EMA) (23-06-2020)

03-09-2021 | Vrouw | 25
COVID-19 mRNA Vaccin (0,5)
Vaccinatie
Van eerste vaccinatie alleen zere arm gehad. Van tweede vaccinatie wel ziek geweest. Verhoging/rillerig, pijn in arm en ontzettend hoofdpijn. Via huisarts medicijn tegen hoofdpijn gekregen, na 2 dagen was het wel minder.

29-06-2021 | Vrouw | 22
COVID-19 mRNA Vaccin (2)
Vaccinatie
Na de eerste spuit met Moderna had ik binnen twee uur last van algehele malaise en slecht slapen in de nacht, maar binnen 24 uur waren deze klachten voorbij. Wel langer last gehouden van een zere arm. Tweede spuit kwam harder binnen, maar duurde het langer voordat de klachten opkwamen. 's Avonds lichte maagklachten. 's Nachts koorts gekregen tot maximaal 39 °C en dit hiel[lees meer...]d voor bijna een dag aan. Daarbij ook hoofdpijn (ook uitstralend naar oor) en algehele malaise. Dag later geen koorts meer, wel zeer vermoeid. Nauwelijks last gehad van mijn arm, alleen een blauwe plek. Blij dat de klachten voorbij zijn en om volledig gevaccineerd te zijn.

24-06-2021 | Vrouw | 42
COVID-19 mRNA Vaccin (1)
Coronavirus
Ik lees huiverig de reacties van andere gevaccineerden en na eigen vaccinatie moet ik erkennen dat sommige ervaringen gewoon onwaar zijn. Verhalen over mis prikken zijn niet aan de orde, het is een klein prikje in de huid met uiterst dunne naald wat eigenlijk niet fout kan gaan. Er hoeft niet in een ader of zo geprikt te worden. Iedere gek kan deze spuit met de ogen dicht [lees meer...]in de eigen bovenarm/been zetten. Ik heb na de enting een klein beetje een stijve arm gehad dit was niet hinderlijk en na twee dagen over. Verdere bijwerkingen heb ik niet ervaren. Het schijnt dat je na de tweede prik wat meer bijwerkingen kunt hebben maar persoonlijk word ik daar niet huiverig van en vind ik het een fijn idee dat mijn lichaam weerstand biedt.

08-06-2021 | Vrouw | 42
Coronavirus
Vaccinatie is netjes gezet (niet verkeerd geprikt: geen blauwe plek). Meteen al veel pijn in de arm. Ik voelde de vaccinatie als een pijnlijk goedje in mijn arm meteen nadat het gezet was. Eerste paar uur nadat het gezet was wat lichthoofdig/ draaierig, maar niet noodzakelijk hier hulp voor te zoeken vond ik. Ca 6 ur later begonnen de symptomen van opgezette klieren in kaa[lees meer...]k en hals, oorpijn, hoofdpijn, misselijkheid en koorts. Toen heb ik pas online de mogelijke symptomen van specifiek moderna opgezocht. Mijn symptomen lijken in lijn te zijn met de bekende Moderna bijwerkingen. Pfizer heeft minder bijwerkingen. Ik had gehoopt Pfizer te krijgen en vooral nu ik zoveel bijwerkingen van moderna heb, vind ik dat natuurlijk nog meer jammer dat ik niet het geluk had om Pfizer te krijgen. Meestal heb ik geen of weinig bijwerkingen van een vaccinatie (veel reisvaccinaties gehad), dus ik had niet verwacht dat ik er zoveel last van zou hebben.

15-04-2021 | Man | 70
COVID-19 mRNA Vaccin
Geen bijwerkingen gehad; geen pijn, geen hoofdpijn, geen zwelling rond prikplek, geen misselijkheid, of iets dergelijks.

12-04-2021 | Man | 85

10-04-2021 | Man | 70
Afslanken - overgewicht

10-04-2021 | Vrouw | 35
COVID-19 mRNA Vaccin (5ml)
COPD
Allereerst voelde ik me net een lam dat naar het slachthuis ging,drukte v jewelste ( hoezo corona?!) Degene die de spuit zette wist van toeten noch blazen en prikte maar wat raak! Met als gevolg en vette blauwe plek! Ik kreeg daarna uitslag,hartkloppingen,duizelig en had overal pijn...heb dit zeker een maand lang gehad,met vermoeidheid nog es erbovenop...bedankt ggd,beda[lees meer...]nkt NL... Ik doe dit nooit meer!

09-04-2021 | Man | 51
COVID-19 mRNA Vaccin (100mg)
Vaccinatie
Dit was mijn eerste vaccinatie tegen het coronavirus. Ik heb eigenlijk nergens last van gehad, behalve van de normale stijve arm. Ik voelde het iets toen ik dezelfde dag nog op de injectieplek drukte, maar gelukkig was dat de volgende dag alweer weg.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (577) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (423) - Antibiotica - penicillines breedspectrum