mRNA vaccins - de werking

mRNA-vaccins hebben stukjes genetisch materiaal genaamd mRNA in een speciale coating. Die coating beschermt het mRNA tegen enzymen in het lichaam die het anders zouden afbreken. mRNA kan het gemakkelijkst worden beschreven als instructies voor de cel om een ​​stukje van het "spike-eiwit" te maken dat uniek is voor SARS-CoV-2. Omdat slechts een deel van het eiwit wordt gemaakt, kan het de gevaccineerde persoon geen schade berokkenen. Eenmaal weergegeven op het celoppervlak, zorgt het eiwit of antigeen

ervoor dat het immuunsysteem antilichamen gaat produceren en T-cellen activeert om te vechten tegen wat het denkt dat een infectie is. Deze antilichamen zijn specifiek voor het SARS-CoV-2-virus, wat betekent dat het immuunsysteem is voorbereid.

mijnmedicijn (09-04-2021)

Snellere toegang tot vaccins door real-world monitoring

EMA bereidt zich voor op real-world monitoring van COVID-19-vaccins door de Universiteit Utrecht te contracteren om onderzoek te doen naar databronnen en methoden die gebruikt kunnen worden om de veiligheid, effectiviteit en dekking van COVID-19-vaccins in de klinische praktijk te monitoren zodra ze zijn goedgekeurd in de EU.

Het ACCESS-project (vACcine Covid-19 monitoring readinESS). De Universiteit Utrecht coördineert een publiek-academisch partnerschap van 22 Europese onderzoekscentra.De definitieve oplevering van het project is gepland voor eind 2020.

European Medicines Agency (EMA) (23-06-2020)

34 mogelijke vaccins in onderzoek

EMA is in gesprek geweest met ontwikkelaars van 34 potentiële COVID-19-vaccins (cijfer correct vanaf 15 juni 2020). Tijdlijnen voor de ontwikkeling van vaccins zijn moeilijk te voorspellen. Op basis van ervaringen uit het verleden schat het EMA dat het minstens een jaar kan duren voordat een vaccin tegen COVID-19 gereed is voor goedkeuring en in voldoende hoeveelheden beschikbaar is om wijdverbreid gebruik mogelijk te maken.

European Medicines Agency (EMA) (23-06-2020)

21-11-2021 | Vrouw | 33
Vaccinatie
Ik ben een gezonde, 33 jarige vrouw met normaal gesproken een bos krullen. In juli heb ik mijn tweede prik gehad, koortsig en moe geweest. In september is acuut 50% van mijn haar uitgevallen. Onderzoeken volgde. Ik ben kern gezond. Diagnose van dermatoloog: acuut telogeen effluvium. Dit is een reactie op medicijn of ziekte. Ik heb geen medicijn geslikt en ben ook niet ziek[lees meer...] geweest. Meer vrouwen hebben dit gehad van de vaccins. Het is vreselijk! Ik loop nu met raar statisch dons haar.

17-11-2021 | Vrouw | 36
COVID-19 mRNA Vaccin (2)
Reactie op vaccinatie
Ik heb op 18 juli 2021 mijn tweede vaccinatie gehad en sindsdien vreselijk belastende pijn op de prikplek die steeds erger wordt.

05-11-2021 | Vrouw | 58

23-10-2021 | Man | 28
COVID-19 mRNA Vaccin (0,3mg)
Reactie op vaccinatie
Ik heb onlangs veel twijfelen ook maar de gok genomen om mij te laten vaccineren. Wetend dat ik altijd slecht reageer op medicaties. Het prikje heb ik niet gevoeld. De eerste uren nergens last van. Tot ik de eerste nacht met knallende hoofdpijn wakker werd en nat van het zweet. Mijn lichaam was extreem moe en flink koortsig. Nu 3 dagen verder is de koorts weg maar de gew[lees meer...]richtspijn voornamelijk in ellebogen, rugwervels, heupen.. Dit had ik niet verwacht van een vaccin en ik twijfel om de 2e prik te doeb. Ik als fit persoon en nooit ziek heb op dit moment het uithoudingsvermogen van een opa. En ik vraag me sterk af of ik niet een enorme verkeerde keuze heb gemaakt en gewoon had moeten luisteren naar mijn onderbuik gevoel.

16-10-2021 | Vrouw | 50
COVID-19 mRNA Vaccin (0,5)
Heb al enige maanden een toon in mijn linkeroor. Vooral in de nacht heel vervelend omdat ik me er op ga focussen. Geen idee waar dat ineens vandaan kwam. Tot ik een post tegen kwam dat Corona en het vaccin deze bijwerkingen kan geven. Ik hoop dat het tijdelijk is.

06-08-2021 | Vrouw | 67
COVID-19 mRNA Vaccin (0.3ml)
COVID-19
Na een leven lang (60 jaar) Spanningshoofdpijn en Migraine gehad te hebben,weet ik niet wat mij nu overkomt! Ik heb namelijk nà de eerste injectie Gèèn Hoofdpijn meer!!! Ik ben ingeent op 14 Mei2021 en mijn tweede injectie was op 18 Juni, Meestal begon de hoofdpijn ,snachts en ging over in bonkende hoofdpijn,moest dan snel triptaan (Relpax) innemen om de Migraine te on[lees meer...]derdrukken, nu slaap ik gewoon heerlijk en wordt uitgerust wakker zonde hoofpijn, dusss ik kan het nog steeds niet geloven maar ben ontzettend blij, Hopelijk ben ik nu voorgoed van die nare hoofdpijn af.

08-07-2021 | Vrouw | 43
COVID-19 mRNA Vaccin (100)
Coronavirus
Gisteren gevaccineerd hoef er gelukkig maar 1 was eerder positief. 2 uur na prik hoofdpijn zeurend, vroeg naar bed. 2e dag pijn op de prikplek extreem moe alleen maar in bed.

18-06-2021 | Vrouw | 51
COVID-19 mRNA Vaccin
Ben 14 april 2021 Covid-19 positief getest na bezoek kapper en AH supermarkt, unsanks het niet druk was die avond. Voelde me verplicht om vaccin te nemen, omdat je vrijheid wordt beperkt om op vakantie buitenland te kunnen gaan of naar evenementen en naar je werkgever toe als werkzaamheden worden hervat na home office sinds maart 2020. Mensen die Corona positief zijn gete[lees meer...]st zijn dagen ziek. Ik was 4 dagen onwel en uitgeschakeld.

29-05-2021 | Vrouw | 45
Vaccinatie
Zeer veel schouder pijn na vaccinatie. 9 dagen verder en de pijn is niet uit te houden.

22-05-2021 | Man | 53
COVID-19 mRNA Vaccin
Na eerste prik behoorlijke pijn in de bovenarm, kon hem haast niet strekken. Na 24 uur lichte pijn. Moe, koud, beroerd. Gaat na de tweede dag beter. Op naar de tweede prik. Het voelt wel fijn dat ik gevaccineerd wordt.

10-04-2021 | Vrouw | 54
Coronavirus
heb het pfizer vaccin gekregen heb na de beide inentingen alleen last gehad van een pijnlijke plek op de arm

10-04-2021 | Vrouw | 43
COVID-19
Na de tweede prik 1 dag echt me beroerd gevoeld daarna weer beter. Wel sinds de prik last van af en toe minder zicht en hoofdpijn maar of dit door de prik komt weet ik niet zeker, voor die tijd had ik geen last van klachten met mijn zicht.

09-04-2021 | Man | 81
COVID-19 mRNA Vaccin (30ug)
Vaccinatie
Blij dat ik de eerste prik gehad heb, moest even 15 minuten wachten voordat de tweede afspraak voor over 4 weken gemaakt kon worden. Verder geen last gehad, alleen een beetje een stijve arm maar dat was binnen een dag over. Kijk uit naar de 2e injectie.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (577) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (423) - Antibiotica - penicillines breedspectrum