Ervaringen met Colchicine

Jicht (23 meningen)

Bojan Nikolik (02-07-2015)

07-09-2017 | Man | 46
Jicht
Ik slik de medicatie alleen wanneer ik de Jicht voel aankomen dit werk bij mij het best, allopurinol gebruik ik bijna dagelijks. Ik krijg de Jicht aanval ca. 2 x per jaar maar dan ook hevig ik ben dan 2 dagen thuis en dan gaat het weer.

26-04-2017 | Man | 40
colchicine (0,5mg)
Ik slik deze medicijnen nu 9 maanden. Tot nu toe werken de medicijnen goed ter preventie van pericarditis. Officieel is het medicijn niet goedgekeurd ter behandeling van pericarditis, maar cardiologen schrijven dit toch voor (er is geen alternatief). Ik heb al 4 keer pericarditis gehad, altijd in een periode dat ik het medicijn niet slikte. Geen bijwerkingen gelukkig, maa[lees meer...]r wel enige bezorgheid over mogelijke (nog onbekende) negatieve lange termijn effecten; b.v nierfunctie? kanker? (colchicine remt mobiliteit van witte bloedlichaampjes). Pericarditis kan leiden tot beschadiging van het hartzakje (verstijving), dus preventie ervan is wel belangrijk.

01-02-2017 | Vrouw | 44
colchicine (0,5mg)
Ik neem Colchicine nu al meer dan een jaar dagelijks. Dit voor de gewrichtspijnen en de aften die bij mijn ziekte horen. Op de aften werkt Colchicine wel enigszins maar op de gewrichten niet. Nu heb ik de laatste weken heel veel last van ernstige pijnen in mijn benen. Lijkt wel of er weefsel of spierafbraak gaande is. Ik weet niet of dit van de Colchicine komt. Ga dit[lees meer...] morgen navragen. Ik ben dus niet helemaal tevreden over dit medicijn voor mijn aandoening.

30-01-2017 | Man | 55
Jicht
Als ik pijn in een van mijn tenen of voeten krijg rode zwelling verder voorkomen. inname eerst 1 of 2 mg. daarna om de 2 uur een enkel pilletje totdat pijn mindert. dagen erna veel natte explosieve ontlasting. Als ik er snel bij ben de pijn werken direct beginnen kan het minder heftig doorzetten, maar altijd wel de ontlasting en plassen. Dit nu met 1mg pillen uit spanje we[lees meer...]rkt beter dan het voorschrift van de arts in nederland die maar de helft voorschreef. Herkenning van jicht heeft 2 jaar geduurd. Nu 5 jaar later lukt bestrijding beter, de dagelijkse Allopurinol had geen verbeterend effect. Gebruik ik niet meer. En geen rode wijn, rood vlees dat nog rosé is en dubbelfris framboos gaf ook aanval. vers fruit kan wel.

01-11-2016 | Man | 64
Ontsteking van het hartzakje
Na een ernstige pericarditis welke steeds terugkeerde, colchicine voorgeschreven door cardioloog 1 x gestopt, echter de pericarditis kwam na 3 dagen weer terug. Gebruik ook omeprazol (maagbeschermer) en en een betablocker. Na 2 jaar gebruik hele rare symptomen, geen gevoel op huid van benen, raar gevoel aan de voetzolen, in het donker als een dronkenman lopen, dit ging l[lees meer...]ater ook overdag, wazig zien, stemmingswisselingen (kort lontje), geheugen problemen. Neurologisch onderzoek leverde niets op. Via internet gekomen bij de stichting B12 tekort en hier alle symptomen gelezen welke ik had, en daar werd ook het verband gelegd met de colchicine en de omeprazol, deze hebben grote invloed op de vitamine B12 huishouding. Na overleg met de cardioloog direct gestopt met deze middelen en een kuur van B12 injecties opgestart.

27-08-2016 | Vrouw | 62
Ontsteking van het hartzakje
Pericarditis ontsteking hartzakje. Tot nog toe geen bijwerkingen, na weekje lijkt het beter met me tegaan.

05-07-2016 | Man | 40
Ontsteking van het hartzakje
Na diagnose van Pericarditis dit medicijn voorgeschreven gekregen. 1 x daags een dosis van 0.5mg voor een periode van 90 dagen om terugkeer van de ontsteking van het hartzakje tegen te gaan. Na een periode van 2 weken geen last van bijwerkingen en in combinatie met Ibuprofen ook vrijwel direct geen klachten meer die normaliter optreden bij Pericarditis (pijn op de borst, v[lees meer...]ooral bij liggen).

03-02-2016 | Man | 61
Jicht
colchicine helpt wel, maar erg diarree en misselijk, maar dat kan ook komen door mijn zwakke darmen.

06-11-2015 | Vrouw | 75
Jicht
Na 2 dgn midden in de nacht wakker van hevige pijn achter borstbeen. Dag later ineens straalmisselijk, gestopt met inname. Medicatie A was diclofenac 50 mgr 3 dgs 1 tabl. weinig resultaat kuur van 10 dgn. Begin datum 31-8-2015.

14-06-2015 | Man | 41
Ontsteking van het hartzakje
Ik merk weinig van de bijwerkingen, klachten zoals pijn op de borst en kortademigheid verdwenen snel na inname van colchicine had wel een combinatie met een NSAID (diclofynac).

02-03-2015 | Man | 50

29-09-2014 | Vrouw | 81
Jicht
helpt geweldig tegen jicht maar de bij werking is niet mis, spier afbraak erg pijnlijk zal wel weer goed komen maar kan nu niet veel.

19-12-2013 | Man | 52
colchicine (0,5mg)
Diagnose van mijn ziekte was Pericarditis, 14 dagen gebruikt klachten verdwenen gelijk, nadat ik gestopt was in combinatie met te weinig rust kreeg ik weer klachten. Na eerste tablet waren mijn klachten weer verdwenen moet nood gedwongen ook absolute rust houden. (Eerste 5 dagen tweemaal daags, daarna 30 dagen 1stuks. Ik ben dus zeer te spreken over dit middel wat e[lees meer...]igenlijk uitsluitend voor jicht klachten wordt gebruikt, maar sinds kort ook voor een ontstoken hart zakje (pericarditis)

17-12-2012 | Man | 21
Jicht
Ben sinds kort erachter gekomen dat ik jicht heb, bij elke lichte pijnscheut gebruik ik meteen colchicine, meteen bij de eerste verschijnselen van een mogelijke aanval neem ik 1 pilletje in. Maar wanneer er urinezuur kristallen neerslaan op mijn gewrichten, voornamelijk grote teen, en ik 2 pillen colchicine inneem begint na een uur het diarree gevolgd met enorme misselij[lees meer...]kheid en braken. Het beste voor mij is wanneer ik er op tijd bij ben anders ben ik 3 á 4 doodziek van het slikken van colchicine. Maar het remt de jicht wel.

02-07-2012 | Man | 51
Jicht
Bij opkomende jicht schrijft mijn arts direct twee pillen colchicine voor , en elk uur een pil, tot de jicht aanval heklemaal over is. De aanval is dan meestal binnen twee tot drie dagen over. Maar heb na een dag gebruik tot een dag na laatste gebruik van colchicine diaree als water.

06-08-2011 | Man | 50
Pericarditis
Ik heb een regelmatig terugkerende pericarditis (ontsteking aan het hartzakje). Hiervoor heb ik de voorgaande keren Ascal 600 gebruikt. Binnen 4 dagen zijn de klachten dan zo goed als weg. Nu heb ik er ook Colchicine bijgekregen. Dat is geen succes. Of de bijwerkingen van Colchicine zelf, of de wisselwerking met Simvastatine zorgen voor behoorlijke maag- en darmklachten.