Ervaringen met Colchicine

Jicht (23 meningen)

Bojan Nikolik (02-07-2015)

10-12-2010 | Vrouw
Ziekte van Behcet
De colchicine helpt goed tegen de aften. Bij mij minder goed tegen de overige klachten. ISoms word ik er suf van of krijg ik darmklachten.

04-10-2010 | Man
Jicht
Gebruik bij eerste symptomen diclofenac met meestal goed effect binnen 24 uur. Bij een ernstige aanval bleek dit onvoldoende en huisarts schreef colchicine voor, dit middel hielp na ca 36 uur maar veroorzaakte ernstige jeuk over het hele lichaam. Na 3 dagen gestopt met colchicine maar jeuk hield nog drie weken aan. Gebruik nu Alkal Life druppels, aantal aanvallen gelijk (c[lees meer...]a 10 per jaar) maar veel minder ernstig.

21-04-2010 | Man
goed

15-03-2010 | Vrouw
FMF

28-05-2009 | Man
Jicht
Als ik de jicht voelt opkomen neem ik dit medicijn direkt samen diclofinac en ik heb er veel baat bij. Ik gebruik deze medicijnen al gedurende tien jaar. Ik gebruik alleen als het nodig is.

18-01-2018 | Vrouw | 21
Bacteriële infectie
Behandeling voor pericarditis. Het heeft mij ontzettend geholpen. Na een week geen klachten meer. In het begin wel last gehad van ´traagheid´ maar kan ook komen door vermoeidheid ziekteproces. Ik zou dit middel best ter preventie elke dag willen slikken.

17-12-2012 | Man | 21
Jicht
Ben sinds kort erachter gekomen dat ik jicht heb, bij elke lichte pijnscheut gebruik ik meteen colchicine, meteen bij de eerste verschijnselen van een mogelijke aanval neem ik 1 pilletje in. Maar wanneer er urinezuur kristallen neerslaan op mijn gewrichten, voornamelijk grote teen, en ik 2 pillen colchicine inneem begint na een uur het diarree gevolgd met enorme misselij[lees meer...]kheid en braken. Het beste voor mij is wanneer ik er op tijd bij ben anders ben ik 3 á 4 doodziek van het slikken van colchicine. Maar het remt de jicht wel.

28-03-2021 | Vrouw | 24
colchicine (0,5mg)
Sinds maandag begonnen met 2 x per dag 1 stuk. Na 24 uur kreeg ik last van ongecontroleerde waterdunne diarree met bloed. Hier 3 dagen last van gehad. Op donderdag teruggaan naar 1 x per dag 1 stuk. Vanaf donderdag veel last van hoofdpijn en misselijkheid en verstopping qua ontlasting. Op de nacht van zaterdag en zondag erg misselijk en 2 keer gebraakt. Op zondag gestopt m[lees meer...]et colchicine. Had weinig effect op mijn aandoening, hyper IgD syndroom. Koorts bleef wel weg. Maar hielp niet tegen de buikpijn. Naar spul.

06-11-2020 | Man | 32
Jicht
Na 3 dagen wordt ik helaas erg ziek van dit medicijn. Overgeven, hondsberoerd en na ongeveer 1 uur na inname bonkende hoofdpijn voor ongeveer 1 uur lang. Helaas werd ik steeds zieker en zieker dat ik per direct moest stoppen van mijn arts. Tegen de jicht werkte het wel redelijk, na 2 dgn was de pijn velen malen minder.

16-02-2019 | Man | 35
Jicht
Na een zeer slechte levenstijl de afgelopen drie jaar (veel alcohol, droge worst, salami, verzadigde vetten, weinig sporten etc.. )Dit middel 3x daags voorgeschreven gekregen van de huisarts. Dit omdat het eerste keus middel diclofenac teveel andere nare bijwerkingen gaven. Opzich een zeer effectief middel tegen chronische jicht, alleen om de juiste dosering te bepalen is [lees meer...]het vaak nog lastig voor sommige specialisten etc.. gebruikelijk is de onderhoudsdosering 3 maal daags 0,5mg of 6x per week 0,5mg. Dit middel wordt ook voorgeschreven in combinatie met urinezuurverlagers (allopurinol, ferbuxostat etc..) voornamelijk de eerste 6 maanden. Maar goed. Ik gebruik dit middel "zo nu en dan" mocht ik weer een jichtaanval voelen opkomen (gelukkig door een andere levensstijl en dieet is het nu al 3 weken weg) en geloof me ik liep er maanden mee. Dan weer een aanval, dan weer weg, en ze werden steeds heftiger en heftiger.. Dus het roer moest om, en meteen merkte ik al dat de aanvallen steeds milder en milder werden totdat ze verdwenen (even afkloppen...) Wat ik nu veel gebruik om jichtaanvallen te voorkomen, is veel ongezoete biologische kersensap drinken, 1000mg vitamine c per dag en veel Omega 3 capsules, en iets meer koffie dan normaal. En ik moet zeggen, ik kan het natuurlijk niet bewijzen maar ik denk dat dit wel een soort remedie tegen jicht kan zijn of in iedergeval verlichting kan geven. Ik heb toevallig mijn urinezuurgehalte laten meten in mijn bloed en deze waren van 630 in 1 maand tijd naar 420 gegaan( moet ook ergens tussen de 200 en 420 liggen) dus ik ga de goede kant op. Maar goed lang verhaal kort, ik gun jicht mijn ergste vijand niet. Het is een ware HEL.

18-08-2020 | Vrouw | 38
Pericoronaire ontsteking

04-02-2020 | Vrouw | 39
colchicine (0,5mg)
Familiaire mediterrane koorts (FMF) is een ziekte die wordt gekenmerkt door hevige koortsperiodes. FMF valt onder de auto-inflammatoire aandoeningen.

07-06-2011 | Man | 39
Jicht
Ik voel altijd de aanval komen. De eerste verschijnsel is lichte pijn aan de zijkant van mijn grote teen. Ik neem meteen 1mg colchicine elke half uur, 3 keer de eerste dag, 2 keer de tweede dag, en 1 mg per dag de rest van de week. In algemeen blijft de pijn enkele dagen tot één week. Maar zo snel ik reageer zo beter het is.

26-04-2017 | Man | 40
colchicine (0,5mg)
Ik slik deze medicijnen nu 9 maanden. Tot nu toe werken de medicijnen goed ter preventie van pericarditis. Officieel is het medicijn niet goedgekeurd ter behandeling van pericarditis, maar cardiologen schrijven dit toch voor (er is geen alternatief). Ik heb al 4 keer pericarditis gehad, altijd in een periode dat ik het medicijn niet slikte. Geen bijwerkingen gelukkig, maa[lees meer...]r wel enige bezorgheid over mogelijke (nog onbekende) negatieve lange termijn effecten; b.v nierfunctie? kanker? (colchicine remt mobiliteit van witte bloedlichaampjes). Pericarditis kan leiden tot beschadiging van het hartzakje (verstijving), dus preventie ervan is wel belangrijk.

05-07-2016 | Man | 40
Ontsteking van het hartzakje
Na diagnose van Pericarditis dit medicijn voorgeschreven gekregen. 1 x daags een dosis van 0.5mg voor een periode van 90 dagen om terugkeer van de ontsteking van het hartzakje tegen te gaan. Na een periode van 2 weken geen last van bijwerkingen en in combinatie met Ibuprofen ook vrijwel direct geen klachten meer die normaliter optreden bij Pericarditis (pijn op de borst, v[lees meer...]ooral bij liggen).

14-06-2015 | Man | 41
Ontsteking van het hartzakje
Ik merk weinig van de bijwerkingen, klachten zoals pijn op de borst en kortademigheid verdwenen snel na inname van colchicine had wel een combinatie met een NSAID (diclofynac).