Ervaringen met Capecitabine

capecitabine

Dikkedarmkanker (3 meningen)
Slokdarmkanker (1 mening)
Dunne darmkanker (1 mening)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

29-11-2016 | Vrouw | 46
Dunne darmkanker
Ik ben vanaf begin februari 2016 bezig met kuren. Eerst was dit in infuusvorm en kreeg toen een combinatie met oxaliplatin/ folfox (=Capecitabine). Ik kreeg de oxaliplatin via het infuus en ging met een soort bidonnetje naar huis waar dus de folfox in zat. Na drie dagen kwam de thuiszorg me weer afkoppelen en na anderhalve week ging ik weer naar het ziekenhuis. Hiervan had[lees meer...] ik weinig bijwerkingen af en toe een halve dag ziek. Na enkele kuren (zo'n 9) kreeg ik last van zenuwpijn ( neuropathie) in mijn handen en voeten. Toen zijn we gestopt met de oxaliplatin. Krijg nu alleen nog folfox tabletten momenteel 2 x dgs 2000mg. Het is nog even zoeken naar de juiste dosering want ik heb last van mijn voeten (blaarvorming) en pijnlijke vingers door kloofjes die ontstaan. Sinds twee weken merk ik dat m'n energielevel gedaald is. Als ik me maar rustig hou gaat het prima maar bij inspanning merk ik dat ik minder conditie heb en eerder moe ben. Ik slik twee weken pillen en dan een week rust. Aan het eind van zo'n week ga ik weer naar het ziekenhuis. Daar kijken ze m'n bloedwaardes na of ik weer mag starten met de kuur. Tot nu toe heb ik iedere keer positieve ct uitslagen gehad. De uitgezaaide kanker op m'n buikvlies verminderd en dat is waar we het voor doen!

06-04-2022 | Vrouw | 51
capecitabine (500mg)
Gebruikt voor borstkanker (triple negative) Na 7 kuren mocht ik gelukkig stoppen. Ik gebruikte 2300mg per dag 2 weken 1 week rust. De laatste 3 weken waren niet te doen. Afwachten wat de toekomst mij gaat bieden🙏

10-12-2020 | Man | 54
Rectumkanker
na 7 dosis van 1800 mg per 12 uur zonder enige bijwerking plotseling kransslagader verkramping aanvallen die steeds sneller kwamen en minuten aanhielden. (lijkt op hartinfarct maar is het niet) een mega pijnlijke hel . Als ik niet naar SEH was gegaan had ik het niet kunnen navertellen. 48 uur aan de hartbewaking. gelukkig geen schade aan hart(spier) of aders. dire[lees meer...]ct gestopt. Dan maar operatie en stoma, maar nooit meer deze rotzooi in mijn lijf

05-08-2015 | Vrouw | 55
capecitabine (500mg)
Na 1,5 week al gestopt vanwege hartinfarct. Daarna nog 2x hartinfarct tot 1,5 jaar na dato. NB: 2x hartcatheterisatie lieten beide GEEN vernauwingen zien. Conclusie specialisten: bijwerking capecitabine. Nu (na bijna 3 jaar) nog steeds zeer pijnlijke aderen bij bloedprikken en infuus inbrengen.

24-10-2023 | Vrouw | 56
capecitabine (2150)
Borstkanker
Borstkanker (triple negatieve). Ben nu aan mijn laatste week bezig. 8 kuren gehad (2weken slikken, 1 week rust). Heb veel last van mijn handen en voeten. Doen pijn en veel kloven aan mijn vingers. En een hele vieze smaak vind niet alles meer lekker. Ben de laatste weken ook erg moe, in het begin geen last van gehad. Ook vaak duizeligheid. Maar voor de rest is het bij mij g[lees meer...]oed te doen. Ben wel blij dat het de laatste week is. En hopelijk verdwijnen dan al die bijwerkingen.

02-09-2020 | Vrouw | 59
Borstkanker
Ze werken goed tegen kanker ! Maar ontzetten ziek was ik er van overgeven misselijk niet kunnen eten ontzettend moe 18 kilo afgevallen ! Kloven in handen en voeten ! Gestopt wegens ernstige complicatie,s

29-03-2016 | Man | 59
Slokdarmkanker
In 2012 werd er slokdarmkanker bij mij geconstateerd, na 25 bestralingen en 5 chemokuren eind dat jaar geopereerd. Geslaagde operatie en kwaliteit van leven terug. Eind 2015 voelde ik mij achteruitgaan, in 2016 onderzoeken laten starten en het bleek dat de slokdarmkanker terug is als uitzaaiingen in longen en lymfe. Nu dag en nachtopname voor chemo in ziekenhuis en vervol[lees meer...]gens thuis de kuur met Xeloda. Ik ga voor behoud van kwaliteit. Na twee dagen dit te hebben ingenomen is het mij onmogelijk om zelfs nog 500 m te wandelen. Het gevoel dat mijn longen eruit branden, misselijk wordt en moet overgeven. Van schouders tot vingertoppen en van heupen tot tenen doorvermoeiend en tintelend gevoel. Dan stop ik op advies van de specialist een paar dagen tot ik mij weer goed voel en kan dan ook weer alles en loop zelfs weer 7 kilometer. Zit in de tweede week van de kuur met dit middel en heb tweemaal moeten onderbreken.

02-02-2020 | Vrouw | 60
capecitabine (500mg)
Na 15 jaar uitzaaiingen in mijn botten .verschillende behandelingen gehad nu bezig met mijn 20e capecetabine kuur bezig. Ondanks veel bijverschijnselen ontzettend blij dat dit middel nog steeds zijn werk doet .en de groei van de kanker remt Elke dag is het genieten ook met de klachten .geniet van de kleine dingen en de vele lieve mensen om mij heen

15-09-2019 | Vrouw | 60
Borstkanker
Ik heb sinds 5 jaar uitgezaaide borstkanker in mijn botten en sinds dec vorig jaar in mijn lever.nu met 14e kuur bezig van 2 weken slikken en I week pauze . Ik hoop dat ik dit nog jaren vol mag houden

15-04-2016 | Man | 62
Dikkedarmkanker
Geen problemen met tabletten alleen tijdens rustweek 2 wkn tabt. 1 week rust. ontlasting erg dun, maar diarreeremmers helpen. Door chemo waarschijnlijk herseninfarct gehad, kan ook aan cholesterol liggen, moest aankomen dus teveel verkeerde voedsel genomen. Had darmkanker met uitzaaiingen nog niet weg, maar onder controle door tabletten.

13-08-2015 | Man | 65
Dikkedarmkanker
Bijwerkingen zijn per maand verschillend en variëren van kloofjes in de handen en huidvervellingen tot wisselende stoelgang en vervelling aan de voeten. Echter het is dragelijk en met enige zelf experimenteren t.a.v. zalven voor handen en voeten kun je ermee leven. Met homeopatische darmmiddeltjes kom je ook ver. Advies zoek zelf naar een oplossing en denk daarbij aan een[lees meer...]voudige oplossingen. Is het totaal niet meer uit te houden dan stoppen met medicatie.

29-05-2023 | Vrouw | 66
capecitabine (300)
Borstkanker
Gemetasteerde borstkanker, uitzaaiingen botten, long. Borstverwijderd, hormoontherapie, bestraling 20 jaar geleden. Nu immunotherapie

02-03-2023 | Vrouw | 67
Borstkanker
Bij capecitabine veel bijwerkingen, ook na doseringvermindering

10-01-2023 | Man | 70
Dikkedarmkanker
Ervaar nauwelijks bijwerkingen. Ook in de bloedwaardes geen afwijkingen. Heb de kuur preventief en heb nu drie van de 8 kuren ondergaan

02-05-2021 | Vrouw | 78
capecitabine (500mg)
1) in beginfase veel last van hand and footsyndrome.( tijdelijk stoppen. ) 2) na afslanken medicatie, minder bijwerkingen. Nagels lijken te misvormen!! Slik nu 3mnd capacitabine.