Ervaringen met Efudix

fluorouracil

branden op de huid gesprongen lippen jeuk open wonden pijn

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

23-03-2024 | Vrouw | 62
Actinische keratose

gesprongen lippen open wonden pijn jeuk branden op de huid

Huid bleef heel lang steeds weer rood worden en vervellen, jeuk, branderig en pijnlijk, hardnekkige plekken, ook lippen meeredere keren moet behandelen

19-03-2024 | Vrouw | 55

gesprongen lippen

Zonneschade op mijn onderlip. Advies van Dermatoloog 3/4 weken smeren 2 maal daags. Maar als het stuk ging moest ik stoppen. Dit was na 9 dagen. Lip helemaal stuk, vocht en bloed eruit. Daarna met antibiotica zalf gesmeerd. Nu ziet het er weer prachtig uit. Ben benieuwd wat er op de controle afspraak uitkomt. Op een website van een buitenlandse dermatoloog kwam ik tegen d[lees meer...]at de crème op de lip max 10 dagen mag smeren en minimaal 7 dagen.

19-02-2024 | Vrouw | 71
Actinische keratose
Eerste week werd de ingesmeerde huid in het gezicht langzaamaan roder, na twee weken korstjes en vanaf stoppen na drie weken werd het een paar dagen erger, schrijnend en jeukend en veel korst vorming. Daarna antibioticum zalf gebruikt en werd het snel beter. Twee weken na stoppen met Edufix vrijwel niets meer te zien en mooie gladde nieuwe huid.

10-02-2024 | Man | 73
Actinische keratose
Kreeg veel opmerkingen wat heb jij nu na twee maanden nog steeds rood en velletjes

30-10-2023 | Vrouw | 68
Actinische keratose
Voor de derde keer in jaren , weer n kuur v 3 weken begonnen met Efudix voor mijn voorhoofd en decolleté, Slapeloze nachten door de jeuk, en s’ morgens opstaan met opgezetten ogen en flinke opgezette huid gevuld met vocht🤔onder beide ogen! Leek wel n boxer ,zei mijn man! Het werkt perfect, maar je moet er heel wat voor over hebben wat ellende betreft! Zal blij zijn d[lees meer...]at ik weer maanden verder ben en m’n huid weer normaal is!

30-05-2023 | Man | 44
Actinische keratose
Ik had een klein plekje zonneschade op m’n neus wat ook jeukte. Aangestipt door de huisarts maar het plekje kwam weer terug met wederom jeuk. Efudix voor 4 weken toegepast. Op eigen initiatief ruimer gesmeerd. Kwamen veel meer plekken tevoorschijn. Flinke jeuk, roodheid en korsten. Huid herstelde snel maar de roodheid is op sommige plekken nu na 8 weken nog niet weg ge[lees meer...]trokken. Het was even doorbijten maar het wel waard.

09-04-2023 | Vrouw | 65
fluorouracil (50)
Actinische keratose
Een paar keer eerder behandeld met stikstof. Had 1 plekje dat maar niet dicht wilde. I.o.m. dermatoloog 4 weken 2x daags deze crème gebruikt. Helaas geen effect . Wel nare bijwerkingen. Ik ben 5 dagen eerder gestopt met smeren en direct, de dagen erna, verdwenen de bijwerkingen gelukkig. * IK weet niet of de eerste bijwerking (maagdarmstelsel) door deze crème komt omdat [lees meer...]de rest van de bijbehorende bijwerkingen ontbreken. Is niet onderzocht. Krijg op korte termijn wel een darmonderzoek.

02-04-2023 | Vrouw | 62
Actinische keratose
Na een week smeren begonnen de eerste plekjes in mijn gezicht te prikken en te jeuken. Na vier weken was de huid kapot en kon ik stoppen. De korstjes waren pijnlijk, vooral die boven mijn lip, omdat die door het bewegen van mijn mond telkens kapot gingen. Het herstel van de huid ging heel snel: na een week waren de korstjes er al af en na anderhalve week vervellen de ple[lees meer...]kjes nog een beetje. Kortom: veel jeuk tijdens het smeren, maar een super snel herstel.

12-01-2023 | Vrouw | 59
Actinische keratose
Efudix ben ik nu aan het gebruiken op mijn onderlip eerste week zag ik niks na 6/8 dagen grote blaren zoals koortslip nu komt er vocht uit de blaren en worden korsten doordat mijn bovenlip soms mijn onderlip raakt is deze ook geïrriteerd nu na 12 dagen ga ik stoppen en kijken wat er gebeurt

04-01-2023 | Man | 76
Actinische keratose
Ik heb 4 weken efudix ,2keer daags op mijn kalen hoofd, en voorhoofd moeten smeren. Na 2weken begon ik op een kretenbol te lijken. Overal rode plekken, en lichte jeuk. Na 4weken met vaseline gaan smeren. Na 6 weken een luier gekocht, ik dacht dat ik baby billen had terug gekregen. Dus zo kan het ook verlopen, en ben uiters tevreden over het verloop en resultaat.

18-02-2022 | Vrouw | 65
Actinische keratose
Behandelen van handen en armen verliep prima, decolleté en gezicht was een ramp. Al na 7 dagen vuurrood, opgezwollen, open en bloederige wonden, vuurrood opgezwollen oog. Ik ben op advies van dermatoloog moeten stoppen. Een groot deel van mijn gezicht moet nog, hals ook nog. Nu komt de keratose op mijn handen in mijn decolleté na 3,5 maanden al weer opzetten. De zalf versp[lees meer...]reidde zich bij mij onderhuids, waardoor niet zichtbare zonneschade zonder daar gesmeerd te hebben geactiveerd werd tot vuurrode keratoseplekken. Zo kom ik van de regen in de drup.

17-01-2022 | Vrouw | 70
Actinische keratose
Mijn huid is zo dun, dat ik zeer extreem reageer op Efudix. Voor mij eigenlijk niet geschikt, maar werkt het beste. Heel naar agressief middel!

21-12-2021 | Vrouw | 50
Actinische keratose
Na diverse keren zowel basaal als plaveisel operatief te hebben laten verwijderen werd besloten de gehele decolleté en voorhoofd te behandelen met efudix. Eerste 2,5 week wel wat rood maar verder viel het mee. Uiteindelijk werd het allemaal vuurrood, korsten en enorme branderig en pijnlijk. De jeuk was ondanks dat nog het ergste. Na 4 weken gestopt en de genezing verliep w[lees meer...]onderbaarlijk snel. Na paar dagen werd de roodheid vele malen minder. Korstjes verdwenen, mede door de vaseline. Wel heel veel “vervelling” die gepaard ging met extreme jeuk. Die jeuk is om gek van te worden. Kwam een mooie huid uiteindelijk tevoorschijn.

24-10-2021 | Vrouw | 63
Actinische keratose
ik eb al jaren Actinische Keratose in mn gezicht plus Melaloom op hoofd. meleloom stuk van 7/5.5 weg gehaald. mooi genezen maar komen nog wat kleine plekjes terug dus ook die ingesmeeed ermee. nu nog 1 week volhouden moest 4 weken doen.is wel goed te doen alleen naar buiten gaan is lastig omdat als de zon schijnt en ik op een scoot mobile rij altijd wel wat zon op je[lees meer...] gezicht schijnt. ik hou angst vallig mn pet op en mn hand voor mn wang en neus terwijl ik rij. De vorige keer werden de rode plekken ook korstjes die er af vielen en het weer mooi er uit zag. helaas komt het steeds terug. dus ik denk dat het een levenslange bedoeling blijft, maar ik blijf positief. er zijn ergere vormen van kanker !!!

24-06-2021 | Vrouw | 63
Actinische keratose
Na 4 weken efudix te hebben gebruikt veel klachten in de herstelfase. Open wondjes in het gezicht, kloppende pijn, branderig en jeuk . Fusidinezuur moet gaan helpen, maar na 4 dagen nog geen resultaat. Grieperig gevoel en lichte koorts . Ben ook niet goed voorgelicht door de dermatoloog van het UMC.

08-04-2021 | Man | 66
Actinische keratose
creme op aanraden huisarts. 3 weken smeten, daarna wondjes met ontstekingscreme. verassing voor gezicht. deed aanvankelijk paar gerichte plekjes. door smeren manifesteerden er steeds meer rode plekken. Dus deze ook maar smeren. Maar nu komt het. In bijsluiter, fora en demathologensiyes syeefs niets over dat vage rode plekjes blijven gezien. De huisarts geeft ook vaag antwo[lees meer...]ord. Dermathologie ziekenhuis wil mij ook geen informatie geven. bot. enfin wie weet het? Of moet ik in herhaling de procedure opnieuw doen. Weer opname van vreemde stoffen in mijn bloed...