Ervaringen met Efudix

fluorouracil

branden op de huid gesprongen lippen jeuk open wonden pijn

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

16-11-2018 | Man | 59
Actinische keratose
4 jaar gelden voor het eerst ondekt op mijn hoofd. Picato gebruikt was heftig maar snel herstel.Laatste 2 jaar Efudix, nu ook mijn gezicht. Eerst gedacht dat het enkele plekjes waren , maar Efudix detecteerde veel meer ( wat niet zichtbaar was) Ik ben zwaar getekend met vele korsten en jeuk. kan niet meer werken. Nu ook nog allergische reactie na ochtend insmeerbeurt: bult[lees meer...]en en vlekken op de gewrichten, voeten, stuitje,oksels, heupen die ontzettend jeuken , heel intens. Nog 2 weken smeren... pfffff

03-10-2018 | Vrouw | 45
Actinische keratose
De dermatoloog raadde aan losse plekjes te behandelen. Vanwege de problemen met blootstelling aan de zon ben ik pas na de zomer gestart met de behandeling. Omdat ik meeer dan een paar plekjes vermoedde heb ik mij gehele voorhoofd behandeld. Er bleken wel 50-60 plekjes op te lichten en roos te worden. Met een bandana is het gelukt om de zon-dagen door te komen. Zo gauw de [lees meer...]vellen erbij hingen gestopt met smeren. Herstel ging in twee weken.

19-02-2024 | Vrouw | 71
Actinische keratose
Eerste week werd de ingesmeerde huid in het gezicht langzaamaan roder, na twee weken korstjes en vanaf stoppen na drie weken werd het een paar dagen erger, schrijnend en jeukend en veel korst vorming. Daarna antibioticum zalf gebruikt en werd het snel beter. Twee weken na stoppen met Edufix vrijwel niets meer te zien en mooie gladde nieuwe huid.

02-04-2023 | Vrouw | 62
Actinische keratose
Na een week smeren begonnen de eerste plekjes in mijn gezicht te prikken en te jeuken. Na vier weken was de huid kapot en kon ik stoppen. De korstjes waren pijnlijk, vooral die boven mijn lip, omdat die door het bewegen van mijn mond telkens kapot gingen. Het herstel van de huid ging heel snel: na een week waren de korstjes er al af en na anderhalve week vervellen de ple[lees meer...]kjes nog een beetje. Kortom: veel jeuk tijdens het smeren, maar een super snel herstel.

04-01-2023 | Man | 76
Actinische keratose
Ik heb 4 weken efudix ,2keer daags op mijn kalen hoofd, en voorhoofd moeten smeren. Na 2weken begon ik op een kretenbol te lijken. Overal rode plekken, en lichte jeuk. Na 4weken met vaseline gaan smeren. Na 6 weken een luier gekocht, ik dacht dat ik baby billen had terug gekregen. Dus zo kan het ook verlopen, en ben uiters tevreden over het verloop en resultaat.

26-01-2021 | Man | 71
Actinische keratose
In gelaat en met name voorhoofd veel actinische keratose. Vier weken 2x daags smeren. In coronatijd weinig afspraken, dus uitermate geschikte periode. Tweede en derde week heftig rood gelaat. Hierna ( na 4e week) stoppen met smeren en allemaal korstjes die afschilferen met een mooi glad resultaat.

21-02-2020 | Vrouw | 68
Actinische keratose
Geduld wordt een schone zaak? De keratose zit vlakbij het oog zowel bij neusvleugel en onder het r.oog. Tere huid daar en moest het dus secuur aanbrengen: dun gesmeerd met pink topje. Iets ruimer aangebracht dan zichtbare keratose. 1e 2 wkn geen verschil maar toen kwamen er plekjes tevoorschijn die voorheen niet zichtbaar waren. Soort tovercrème dus. 3e week kwamen de [lees meer...]vieze gele pusachtige korsten, af en toe branderigheid en/of jeuk. Elke ochtend met lauw water gedept/schoongemaakt alvorens te smeren. Na 4 wkn moest ik stoppen en voor het eerst vaseline op de plekken gesmeerd en daardoor wat korsten losgelaten en dan zie je op paar wondjes na een hele tere huid, maar nog knalrood. De 1e nacht zónder creme een pijnlijk gevoel alsof het een verse schaafwond was, branderig en niet kunnen slapen. Koude compressie erop en dat hielp en daarna geen last meer. Vaseline ms slecht idee geweest en toch aan die korsten zitten pulken? Ik zie nu weer korstjes ontstaan en blijf er verder af, dus geduld geduld. Weinig de deur uitgeweest want onsmakelijk gezicht. Ik heb op bovenbeen een basaalcelcarcinoom en ook met Efudix behandeld, maar dat zit verborgen, taaie huid en af en toe jeukerig. Nog paar wkn wachten tot algehele resultaat en zie het nu met vertrouwen tegemoet. Op blog een geweldig verslag van dag tot dag met foto's van de patient gevonden. Aanrader en het gaf mij geruststelling al was het heftig. . Sterkte voor een ieder.

28-10-2019 | Man | 62
Actinische keratose
Nu 2 delen van de borst behandeld. Vanaf de 2e / 3e week wordt het gebied pijnlijk. Dan begint dus ook de tijd van slapeloosheid. Het steeds wakker worden van de pijn bij omdraaien in bed. Maar het resultaat is prachtig.