Ervaringen met Ranitidine Tabletten

ranitidine

Terugroepactie groot deel maagzuurremmer ranitidine

College ter Beoordeling van Geneesmiddelen, 04-10-2021

Maagzuur (brandend) (12 meningen)
Maagzuur (11 meningen)
Reflux (6 meningen)
Maagklachten (5 meningen)
Middenrifsbreuk (4 meningen)
Maagontsteking (2 meningen)

Ranitidine, zowel generiek als merkmiddel Zantac, onderzocht op kankerverwekkend middel NDMA

Op verzoek van de Europese Commissie moet het EMA een onderzoek instellen naar ranitidine-geneesmiddelen nadat uit tests is gebleken dat sommige van deze producten een onzuiverheid bevatten die N-nitrosodimethylamine (NDMA) wordt genoemd. Ook de Amerikaanse registratie-autoriteiten, FDA, stellen een onderzoek in.

Ze adviseren momenteel niet het gebruik van ranitidine of Zantac direct te stoppen maar geven wel aan dat er alternatieven zijn die met de arts besproken kunnen worden.

redactie mijnmedicijn (13-09-2019)

08-07-2017 | Man | 53
ranitidine (300mg)
Maagbeschermer
eerst pantoprazol gebruikt,na een paar maanden bijverschijnselen,overgestapt op ranitidine(huisarts voorstel).eerste tijd ok,daarna in rap tempo slechter.(slapeloos,dodelijke vermoeidheid etc) gestopt,na paar dagen pijn in spieren weg,voel me veel beter.behelp me met rennie als noodzakelijk.

24-08-2020 | Vrouw | 64
ranitidine (300mg)
Maagbeschermer
Overgestapt van 40 mg Omeprazol naar Ranitidine omdat huisarts dat beter vond. Wel even wennen. Wat scherpere kruiden kan niet meer. Maar daarmee heb ik vrede. Helaas werd de Ranitidine in 2019 meen ik uit de handel,genomen, in ieder geval niet meer leverbaar. Nu gebruik ik Famotidine

02-08-2018 | Vrouw | 64
ranitidine (150mg)
Maagbeschermer
Zelf gebruikte ik al Zantac 75 mg maar erg duur, dus op advies apotheker en huisarts ranitidine voorgeschreven dan wel vergoed. Eerste merk ranitidine PCH ging prima, was 150 mg maar door de helft werkte ook goed. Volgende voorschrift kreeg ik ranitidine Accord omhulde tabl 150mg als preverentie middel ( goedkoper voor verzekering). Half tablet 75 mg werkte al niet, dus [lees meer...]heel tabl 2x per dag volgens voorschrift arts. Buik en maag zwol erg op, bovenbuikpijn en strak bandgevoel. Werd steeds erger. Gevoel of een steen in mijn maag steeds zwaarder werd. Kon niet meer op mijn buik of zijde slapen, steen in maag rolde mee. Maag werd steeds dikker, en kon niet alles meer eten. Maagzuur werd erger. Gestopt en na 2 dagen voelde ik mij al beter, steen was weg en na 1 week dikke buik en maag helemaal weg ook de bovenbuik pijn. !Zantac is duur en moet ik zelf betalen als maagbeschermer tegen mijn andere ( hart-) medicatie maar beter dat dan zo ziek.

27-12-2016 | Man | 64
ranitidine (150mg)
Maagbeschermer
in feite geen problemen mee gehad, enkel in het begin enkele dagen misselijk gevoel. Kreeg het begin Januari 2008 bij begin van zware chemo en stamceltransplantatie en ben dit blijven nemen onder impuls van mijn oncoloog ih ziekenhuis !