categorie

Malaria

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Malaria

04-03-2024 | Vrouw | 53

zweetuitbarstingen diarree

Ik heb ze moeten slikken drie weken lang voor tanzania en zanzibar . De eerste pil thuis geen probleem alleen mijn zoon was snachts aan het spugen . Dag van aankomst slikdag 2 hing ik snachts over de pot en daarna begon de ellende alleen maar gelaxeerd niet dat het uit de pijpen liep maar wel 4 a 5 keer wc en mijn zoon had de zelfde symptomen de ene keer brei de andere k[lees meer...]eer als water. We waren met zijn vijfen en 2 hadden last vind ik best wel in percentage hoog . We zijn nu thuis vrijdag laatste pil geslikt het is nu maandag en we laxeren nog . Wel al vorige week de dokter ingelicht en we gaan het aankijken want ik woog 65 en nu 60 . Je kan de keuze maken om niet door te slikken en we zijn zeker wel geprikt door een mug . Maar als je malaria hebt kun je 4 van die pillen gaan slikken per dag. Ik zeg ik ga nooit meer naar een gebied waar je deze pillen moet slikken . De ellende vagen de mooie vakantie voor mij weg.

11-02-2024 | Vrouw | 32
Malaria
Voor mijn reis naar Kenia Malarone geslikt. De tabletten zijn goed door te slikken. Los van een opgezette buik, heb ik nergens last van gehad. Ik slik zelf citalopram, een antidepressivum, een ook dit ging prima.

01-02-2024 | Vrouw | 65
Toerisme Afrika

10-01-2024 | Man | 77
Malaria
Heb Lariam gebruikt in 1992 ivm reis naar Nieuw Guinea. Daar kreeg ik ernstige angstaanvallen. Nog nooit zoiets meegemaakt. Werd zo erg dat ik met spoed naar huis wou. Bij een tussenstop in Medan uit vliegtuig gehaald en naar hospitaal gebracht. Dacht echt dat ik doodging, hele lichaam schudde en hart ging tekeer. Na onderzoek teruggebracht naar vliegveld en ben ik eerste [lees meer...]klas naar Amsterdam gevlogen. 3 maanden thuis geweest durfde niet te slapen en allerhande klachten en psychoses. Langzamerhand werden aanvallen minder en kon werk weer hervatten. Maar tot op heden zo nu en dan nog steeds periodes van angst enz. Soms ook wel eens rare ideeen als ik op hoog punt sta.... Het zijn zeker de gevolgen van Lariam en nu 30 jaar geleden gebruikt. Misdadig middel en er zou compensatie gegeven moeten worden aan de gebruikers. Het zou een wondermiddel moeten zijn maar het was een ramp!!

26-12-2023 | Vrouw | 31
Malaria
Voor mijn reis naar Gambia werd mij geadviseerd om malaria pillen te nemen. Deze pillen zou de minste psychische bijwerkingen hebben. Eenmaal daar begreep ik dat het malaria (/regen) seizoen allang voorbij was. Ik ben toch door gegaan voor de zekerheid. De eerste paar dagen had ik namelijk nergens last van. Toen begon de buikpijn en werd de ontlasting met de dag dunner. Ik[lees meer...] had regelmatig last van vlagen van misselijkheid en heb één avond meerdere keren moeten overgeven. Sinds ik thuis ben, merk ik ook hoe warrig ik ben. Ik vergeet van alles, ben ontzettend snel moe en vaak duizelig/licht in mijn hoofd. Ik kan makkelijk 10 uur achter elkaar slapen en in de middag nog een uur of twee. De warrige dromen zijn opvallend maar niet problematisch gelukkig. Ik zal dit medicijn niet snel nog een keer gebruiken. Ik zou een volgende keer meer informatie opzoeken en alle risico's afwegen om een keuze te maken en niet blind het advies va de ggd persoon opvolgen:

25-11-2023 | Vrouw | 57
Darmproblemen - diarree
Echtgenoot en ik zes maanden aan de kwakkel met darmproblemen en vermoeidheid. Ontlastingsonderzoek toonde dientamoeba fragilis aan. Eerst metronidazol geprobeerd, werd ik beroerder van (moe, spruw, erge diarree). Toen was 'afwachten' het advies, huisarts raadpleegde o.a. een specialist die zei dat DF niet ziekmakend is. Ik heb een boel moeite moeten doen, maar uiteindelij[lees meer...]k wilde de huisarts gelukkig wel clioquinol voorschrijven. Al na twee dagen voelde ik me fitter, alleen hadden we allebei nog wel forse last van onze darmen. Nu, twee weken na de kuur, zijn we er wel van overtuigd dat de parasiet weg is. Ik ga gewoon weer 1 keer per dag naar de wc, in plaats van 4, en ik hoef ook niet meer te hollen of ervoor uit bed te komen. Onze darmen moeten nog iets verder herstellen, maar dat gaat ook de goede kant op. Lang leve clioquinol!

17-10-2023 | Vrouw | 51
hydroxychloroquine
Systemische Lupus Erythematodes (SLE)
7 jaar geleden begonnen met plaquenil voor SLE. Een half jaar enorme buikpijn gehad na inname. Maar vrijwel direct gunstig resultaat wat ontstekingen betreft. Mijn haardos is gehalveerd en veel last van hartritmestoornissen, oorsuizen en slechter horen. Maar de pijn in mijn lijf was na 25 jaar verdwenen. De bijwerkingen nam ik op de koop toe. Mijn immunoloog was helaas n[lees meer...]iet zo strikt in het laten maken van oogcontroles . Ik slik deze medicatie van 2016-2023 en alleen een maal in 2018 en deze maand (oktober) oogcontroles gehad. Nu blijkt ik toxische macula te hebben aan mijn linker oog van de medicatie. Onmiddellijk moeten stoppen met plaquenil. Mijn oog probleem is onomkeerbaar. Ik ben in afwachting hoe mijn lichaam gaat reageren zonder plaquenil. Maar mijn behoud van zicht is me belangrijker. Hou zelf de vinger aan de pols wat je ogen betreft en eis steeds goede controle!

Nivaquine

28-09-2023 | Vrouw | 50
chloroquine
Malaria
Als kind enkele jaren in Congo gewoond. Elke dag nivaquine genomen tot 3 maanden na terug komst in België. Éen maand zonder nivaquine heb ik heel zware malaria gehad. Ik was toen 9 jaar. Een week op en af koorts tot 41.8°en zwaar ijlen. Tot 2 jaar nadien elke nacht nachtmerries hierover gehad. Diezelfde angsten heb ik heel mijn leven met mij meegedregen. Nu 50 en lijd er [lees meer...]nóg onder. Dit medicament onderdrukt de ziekte bij inname maar stop je ermee kan je toch malatia krijgen. Waarom wordt er zo weinig tot geen info gevonden van de gevolgen van medicatie en de ziekte op LANGE termijn ?!!! PS: ik was nog te jong om te weten of er bijwerkingen waren.

30-08-2023 | Vrouw | 59
hydroxychloroquine
Na een maand plaquenil te hebben gebruikt kreeg ik serieuze haaruitval. Dit medicijn was mij voorgeschreven na veelvuldig terugkerende pericarditis. Mijn hoofdhuid, gelaat en oren stonden precies in brand en jeuk. Na even in de zon te vertoeven leek het alsof ik verbrand was. Ik kreeg opvliegers en nachtzweten zoals ik nooit heb gehad. Mijn maag en buik was opgeblazen wat [lees meer...]een zeer onaangenaam gevoel was. Ik ben nu gestopt maar na enkele weken heb ik nog last van deze bijwerkingen. De periode dat ik Plaquenil nam bleef de ontsteking wel weg. Dit was van de cholera naar de pest.

26-08-2023 | Vrouw | 46
Malaria
2 weken naar Afrika geweest en dus 3 weken Malarone geslikt. Ik heb een burn-out met angstklachten dus ik vond het heel spannend om malarone te slikken vanwege alle bijwerkingen. Ik heb totaal geen bijwerkingen gehad. Ik heb ook aan de rest van de groep gevraagd of zij bijwerkingen hadden en niemand had ergens last van. De gids zei dat mensen soms in het begin wat leve[lees meer...]ndige dromen hebben, maar verder ook geen extreme dingen. Ik denk dat weinig mensen een positieve review geven, omdat je dat gewoon vergeet als alles goed gaat. Ik ben blij dat dit middel goed bevalt, nu kan ik meer mooie malaria bestemmingen bezoeken zonder zorgen. Voor mijn angstklachten neem ik altijd oxazepam mee, werkt snel en goed, maar heb het niet vaak nodig. Het idee dat ik het bij me heb is al voldoende geruststellend.

13-08-2023 | Vrouw | 32
Malaria
Ik kreeg in het begin vooral last van mijn maag en hoofdpijn met zweetaanvallen. Uiteindelijk begon na een paar dagen diarree. Uiteindelijk echt volledig water wat eruit kwam. Misselijk erbij. Ook wel beetje last van stemmingsproblemen en stemmingswisselingen. Vind het vervelend spul. Geen malaria gehad maar in Tanzania ook geen mug gezien. Mensen daar verklaarden ons voor[lees meer...] gek dat we het slikten. Ze zien in Noord Tanzania vrijwel geen malaria.

31-07-2023 | Vrouw | 21
Malaria
Ik heb 2 pillen geslikt van de Lariam. GGD vermeldde dat het goed is om dit eerst te testen voordat je deze een x aantal weken gaat slikken voor- tijdens en na je reis. Echter had ik bij de eerste pil geen bijwerkingen maar toen ik afgelopen zaterdag de tweede heb genomen helaas wel. De dagen erna had ik nergens zin in, slecht slapen door levendige nachtmerries, en angstig[lees meer...] tijdens het slapen. Verder was ik overdag ‘trillerig’ en zat niet lekker in mijn vel. Ik ga nu switchen naar de Malarone pil, hoop dat hierbij de bijwerkingen een stuk minder zijn.

12-06-2023 | Vrouw | 57
Reumatoïde artritis
Na 5 jaar op en af, zwelling en pijnlijke voeten links en/of rechts, diagnose reumatoïde artritis. Moest starten met Hydroxychloroquine 2 x daags. Eerste week alleen wat hoofdpijn (wat ik normaal nooit heb) 2e week begon ik mij emotioneel onstabieler te voelen. Ik ben altijd een positieve persoon maar dacht dat de diagnose mij uit evenwicht bracht. Begon negatief te denke[lees meer...]n en emotioneel labiel te reageren op kleine dingetjes. Ik was mezelf niet. Ondertussen werd ik met de dag zieker, ik kreeg diarree en heftige buikkrampen. Zo erg dat ik alleen maar kon liggen. Dit kon geen gewone bijwerking zijn waar ik even doorheen moest, dus gebeld net de reumatoloog en direct gestopt met het medicijn. Na 3 dagen was ik weer mezelf. Beter zo met een zere voet dat zo ziek met een zere voet. Deze week kijken naar alternatieven.

Hydroxychloroquine

12-06-2023 | Vrouw | 57
Hydroxychloroquine

02-04-2023 | Vrouw | 41
Reumatoïde artritis
RA sinds juni 2022. Handen, voeten, soms polsen en schouders.Na heftige bijwerkingen van alles tot nu toe over op plaquenil. Gewoon de originele, wel zelf betalen, maar de kosten vallen reuze mee. Kan over de effectiviteit nog niet zo veel zeggen, omdat ik het pas gebruik. Totaal geen bijwerkingen. Kanttekening: je kan er toxische macula van krijgen, deze is onomkeerbaar. [lees meer...]Reumatoloog gemaild hoe dat zit, want mijn schoonmoeder heeft macula en is in een paar jaar bijna blind nu. Waarschijnlijk ga ik over op een ander medicijn.

27-02-2023 | Vrouw | 37
Malaria
Een paar uur nadat ik deze pil geslikt had, werd ik steeds onrustiger. Op ten duur werd het het heftige paniekaanvallen. Ik ga vaak op reis en heb nooit angstige gevoelens gehad, maar altijd voorpret. Nu werd ik paranoia en was zo bang om te gaan waardoor ik mijn vakantie moest annuleren (op aanraden van de arts) Nooit meer deze troep!

14-02-2023 | Vrouw | 55
Malaria
Wij zijn met het hele gezin (6 volwassen personen) 15 dagen naar Tanzania / Zanzibar geweest en hebben Malarone geslikt ter bescherming van malaria. Wij hebben heel lang getwijfeld om het medicijn te slikken, aangezien er zoveel bijwerkingen zijn en wij hier best wel bang voor waren. Op aanraden van een tropenarts toch besloten om het te gaan slikken en de bijwerkingen z[lees meer...]ijn gelukkig meegevallen. Zelf heb ik last van slapeloosheid gehad, waardoor ik hooguit 3 uurtjes sliep maar ik ben sowieso een slechte slaper. 2 Gezinsleden hadden last van rare/enge dromen en diarree en 1 gezinslid is een aantal dagen misselijk geweest met hoofdpijn. De diarree kan natuurlijk ook van het eten etc. komen. Conclusie: wij zijn blij dat we het toch genomen hebben, want het krijgen van malaria is vele malen erger. Ik zou aanraden om het te nemen en als je er (erg) ziek van wordt, kun je altijd nog stoppen. De tropenarts vertelde ook nog dat de pillen nog steeds doorontwikkeld worden en de bijwerkingen veel milder zijn dan vroeger. Ik wilde mijn ervaring graag delen, omdat ik zelf erg bang was geworden door alle "nare verhalen" die er bestaan.

24-12-2022 | Vrouw | 40
clioquinol
N.a.v. een opgeblazen gevoel en andere onverklaarbare kwaaltjes getest op parasiet. Hieruit kwam Dientamoebe fragilis. Volgens de huisarts zou dit niet eens de oorzaak van klachten hoeven te zijn. Echter wel medicatie voorgeschreven gekregen. Clioquinol, was de beste keuze volgens de huisarts. In het verleden was dit metronidazol maar dit bleek stukken minder effectief. Na[lees meer...] 10 dagen zonder bijwerkingen ben ik van alle problemen af. Super fijn ! Echter wilde ik wel dat de hele familie getest zou worden, i.v.m. nieuwe besmetting. Dit was volgens huisarts niet nodig. Toch aangedrongen en uiteindelijk bleek t hele gezin besmet. Kinderen kampten vaak met buikpijn en stinkende ontlasting en mijn man had last van maagzuur en brijige ontlasting. Doordat op dat moment een andere huisarts dienst had, kregen we metronidazol i.p.v. Clioquinol. Dit was voor kleine kinderen niet te doen zoveel moest hiervan worden ingenomen per dag. Ik heb dit geweigerd ook omdat t minder effectief blijkt. Uiteindelijk door andere huisarts cliquinol voorgeschreven gekregen. En iedereen is er van af, godzijdank ;)

27-11-2022 | Vrouw | 32
Malaria
Op dringend advies van de GGD opgehaald voor mijn reis naar west Afrika. Neem deze pillen echt in met een zware maaltijd anders word je onmiddellijk ziek: misselijk, diarree, (randje van) overgeven. Ik had vooral veel last van ongemak aan mijn darmen: diarree, kramp, opgeblazen buik. Ook hoofdpijn die lijkt op spanningshoofdpijn. Veel mensen klagen echter over enge, hele r[lees meer...]ealistische dromen; dat had ik niet - ik heb zelden zo lekker geslapen en durf bijna te zeggen dat dit voor mij een bijwerking was van deze pillen.

17-11-2022 | Vrouw | 51
Malaria
Preventief op aanraden GGD, vanwege 2 weken vakantie op Zanzibar, voorgeschreven gekregen. Direct na eerste inname (dag voor vertrek) de volgende ochtend al dunne ontlasting. Dit werd gaandeweg steeds erger. In tweede week alleen nog maar waterdunne ontlasting, blaren op lippen, maagpijn, enorme hoofdpijn. Doodziek teruggevlogen en kuur niet afgemaakt. Direct na thuisko[lees meer...]mst naar arts. Sprake van uitdroging, verstoorde leverfunctie vanwege de pillen en daardoor geel zien. Zowel de tweede week vakantie als de week na terugkomst flink ziek geweest en nu nog herstellende. Nooit meer die troep. Het voelde al vrij snel dat ik mijn lichaam aan het vergiftigen was, wat uiteindelijk ook het geval bleek te zijn.

04-11-2022 | Vrouw | 38
Reumatoïde artritis
Prima middel, helaas op de langere termijn voor mij niet meer effectief meer. Weinig bijwerkingen gehad..Beetje last van buikklachten en minder eetlust.

04-09-2022 | Vrouw | 50
clioquinol
Na een kuur metronidazol gekregen te hebben van de huisarts (verschrikkelijk! Na 5 dgn moeten stoppen, en blijkt ook niet effectief) een 10- daagse kuur Clioquinol gekregen. Tegen de Dintamoebes Fragilis. Het middel maakte mij misselijk, vermoeid maar bij een rustige week zonder afspraken, sporten iod is het te doen. Tevens heb ik er zo min mogelijk zetmeel, gluten en suik[lees meer...]ers bij gegeten, huisarts wist hier niets van maar op verschillende fora werd dit aangeraden! Test gedaan na de kuur en hij is na 12 weken weg! Nog steeds is mijn ontlasting zachter dan normaal, dus nu op zoek naar herstellende produkten van het darmslijmvlies.

14-06-2022 | Vrouw | 35

07-06-2022 | Vrouw | 53
Reumatoïde artritis
Ik heb het vorig jaar augustus 2021 voorgeschreven gekregen van de reumatoloog. Toen ben ik gediagnosticeerd met deze rot ziekte. Binnen 3 maanden kon ik zonder pijn mijn handen weer gebruiken ik kon niks meer. Na de zoveelste migraine aanval met aura ben ik er afgelopen zaterdag mee gestopt. Hopelijk kan ik het alleen af met de MTX. Want de bijwerkingen waren voor mij[lees meer...] niet meer te harden ik werd er echt belabberd van helaas.

25-01-2022 | Vrouw | 17
Malaria
Ik moest deze slikken voor malaria ik ga naar tanzania voor een paar maanden deze pillen werden mij aangeraden ik ben nu gestopt en ga overstaplen op malarone want ik kreeg allemaal vage klachten waarvan ik denk dat ik zie hierdoor heb gekregen ik weet de effectiviteit niet want heb het gebruik nog voor dat ik naar tanzania ben afgekapt ik hoop dat malarone minder bijwerk[lees meer...]ingen geeft

30-12-2021 | Vrouw | 23
Malaria
Ik ben eerder teruggevlogen vanuit Tanzania, ik ben extreem ziek geworden en zelfs opgenomen in het ziekenhuis. Ik ben 7 kg afgevallen na 11 dagen Malarone te hebben geslikt. Ik was al mijn eetlust kwijt en kon geen geuren ruiken zonder braken. Ik heb vreselijke buikpijn gehad en diarree en nee hoor, geen voedselvergiftiging of buikgriep. Doktoren konden mij maar niet vert[lees meer...]ellen wat er met mij aan de hand was, paniekaanvallen en slapeloosheid gedurende mijn hele vakantie. Dit medicijn raad ik af voor 100%. Ik adviseer lange kleding te dragen en DEET te gebruiken als anti-mug middel. Ik ben normaal geen persoon die recensies achterlaat, maar Ik zal nooit meer reizen naar een subtropen gebied door de horror die ik heb meegemaakt na het gebruiken van deze pillen.

23-12-2021 | Vrouw | 61
Gewrichtsontsteking
Na 3 maanden gebruik plaquenil gong eerst goed samen met predniselon spuit. Nu na inname tablet hele zere vingers en hele, stijve vingers. Zware benen en zere rug. Moet er pijnstillersbij slikken. Veel jeuk op mijn hoofd.Volgende wwek overleg met reumaverpleegkundige

05-07-2021 | Vrouw | 60
Reumatoïde artritis
Mijnervaring was dat iallws als verwarrend vond en dacht doodziek te Ijn voor ik her doorhad dat het wel eens aan dw planquw kon liggen

09-05-2021 | Man | 57
Reumatoïde artritis
veel bijwerkingen als je pech hebt zoals ik, ik hoop dat u meer geluk hebt met dit medicijn . na gebruik van 2 jaar hartritme stoornis en constant hoofdpijn ,blaasproblemen en onrust en oogproblemen, ,na overleg van mijn reumatoloog direct gestopt met dit medicijn, alleen gebruik van mtx dat ook hoofdpijn geeft gaat redelijk

09-04-2021 | Vrouw | 54
hydroxychloroquine
Ik ben bijna overleden door deze medicatie. Die ik voorgeschreven kreeg door een dermatoloog. Mijn tong raakte zo opgezwollen dat ik bijna gestikt ben. Ik kon niet meer staan. De huisartsenpost nam het niet serieus en ik ben op het nippertje met de ambulance uit mijn huis gehaald, waarna ik een week in het ziekenhuis heb gelegen met 60 mg prednizon in een infuus. Door de z[lees meer...]wellingen is de huid van mijn voeten en handen eraf gevallen, herstel heeft ongeveer 4 maanden geduurd. Geur en reuk waren verdwenen door de aangetaste slijmvliezen, die zijn gelukkig na een maand weer teruggekomen. Omdat niemand mij kon vertellen waarom ik deze reactie was ontstaan, heb ik op eigen kosten een DNA-analyse laten maken, er bleek toen dat ik bepaalde enzymen wat minder heb, waardoor de medicatie niet goed verwerkt werd. Toen ik met dit verhaal bij dermatoloog, huisarts en apotheek kwam, was niemand geinteresseerd om dit op te slaan in het bestand. Men weet gewoon nog te weinig van DNA en dit soort effecten.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (6347)
Anticonceptie - overig (4483)
Cholesterol (3286)
Depressie - antidepressiva overig (3120)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2868)
ADHD - psychostimulantia (2538)
Pijn - morfine-achtigen (2518)
Verslavingsziekten (2309)
Pijn (2259)
Bloeddruk - betablokkers (1924)
Maagzuur - protonpompremmers (1782)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1719)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1665)
Anticonceptie - eenfase (1595)
Angststoornissen (1574)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1448)
Antibiotica - urineweginfectie (1279)
Depressie - antidepressiva TCA (1234)