hydroxychloroquine

Reumatoïde artritis (34 meningen)
Lupus (14 meningen)
Gewrichtsontsteking (2 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)
Malaria (0 meningen)

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

05-07-2021 | Vrouw | 60
Reumatoïde artritis
Mijnervaring was dat iallws als verwarrend vond en dacht doodziek te Ijn voor ik her doorhad dat het wel eens aan dw planquw kon liggen

09-05-2021 | Man | 57
Reumatoïde artritis
veel bijwerkingen als je pech hebt zoals ik, ik hoop dat u meer geluk hebt met dit medicijn . na gebruik van 2 jaar hartritme stoornis en constant hoofdpijn ,blaasproblemen en onrust en oogproblemen, ,na overleg van mijn reumatoloog direct gestopt met dit medicijn, alleen gebruik van mtx dat ook hoofdpijn geeft gaat redelijk

09-04-2021 | Vrouw | 54
hydroxychloroquine (200mg)
Ik ben bijna overleden door deze medicatie. Die ik voorgeschreven kreeg door een dermatoloog. Mijn tong raakte zo opgezwollen dat ik bijna gestikt ben. Ik kon niet meer staan. De huisartsenpost nam het niet serieus en ik ben op het nippertje met de ambulance uit mijn huis gehaald, waarna ik een week in het ziekenhuis heb gelegen met 60 mg prednizon in een infuus. Door de z[lees meer...]wellingen is de huid van mijn voeten en handen eraf gevallen, herstel heeft ongeveer 4 maanden geduurd. Geur en reuk waren verdwenen door de aangetaste slijmvliezen, die zijn gelukkig na een maand weer teruggekomen. Omdat niemand mij kon vertellen waarom ik deze reactie was ontstaan, heb ik op eigen kosten een DNA-analyse laten maken, er bleek toen dat ik bepaalde enzymen wat minder heb, waardoor de medicatie niet goed verwerkt werd. Toen ik met dit verhaal bij dermatoloog, huisarts en apotheek kwam, was niemand geinteresseerd om dit op te slaan in het bestand. Men weet gewoon nog te weinig van DNA en dit soort effecten.

14-11-2020 | Vrouw | 70
Lupus
Sinds het gebruik van Plaquenil kon ik in 2012 de jarenlange medicatie van Prednisolon gaan afbouwen. Het medicijn werd mij geadviseerd door een immunoloog. Er was meteen effect zichtbaar: ik had minder symptomen en de lab. uitslagen verbeterden. Ik ben nu al heel wat jaren nagenoeg klachtenvrij. Slechts milde symptomen van Syndroom van Sjögren zoals vermoeidheid, droge [lees meer...]ogen, mond en keel. Ik gebruik nu slechts nog 2,5 mg Prednisolon.

07-05-2020 | Vrouw | 35
Ziekte van Lyme

15-03-2020 | Man | 80
Polymyalgia rheumatica

15-03-2020 | Man | 80
Reumatoïde artritis
Na een maand het medicijn te hebben gebruikt Uitslag en jeuk op het hoofd en het hele lichaam

14-02-2020 | Vrouw | 48
Lupus
Heb al. 24 jaar lupus en neem al 24 jaar plaquenil maar helaas ben ik al geopereerd aan mijn hart en heb nu al 6 jaar een pacemaker. De vraag is komt het nu alleen van mijn ziekte of alleen van de medicatie of van de beide daarom kan ik moeilijk oordelen over de medicatie en de artsen weten al even veel als ik ben nu 48 jaar en voel me redelijk goed er zijn erger gevallen

01-05-2019 | Vrouw | 47
Syndroom van Sjögren
Er is een zeldzame wisselwerking met het medicijn desmopressine. Mijn nieren kunnen door de plaquenil minder van de desmopressine opnemen. Veel en vaak plassen door verminderde opname van desmopressine.

24-02-2019 | Vrouw | 53
Lupus
Na 30 jaar zou ik geen plaquenil meer mogen slikken ivm vocht in het hartzakje. Bij navraag diverse nevrologen en cardiologen hadden ze hiervan nog nooit gehoord. Heeft iemand ervaring met deze bijwerking van de plaquenil?

09-02-2019 | Vrouw | 61
Reumatoïde artritis
Sinds heel lang last van AR, Vanalles geprobeerd, maar een jaar geleden is er Parkinson vasgesteld, ik was toen onder behandeling van Ledertrhexase, en dachten dat ik al die klachten had door dit geneesmiddelen, en dat was het ook niet ! Moeten stoppen met die Lederthexase, spijtig, want ik verdroeg ze goed, maar de ziekte van Parkinson kwam roet in het eten gooien, nu and[lees meer...]erhalve later dat ik Plaquenil (1x200mg/per dag) neem ben ik ganse tijd ziek ! Misselijk, raar in mijn hoofd, verschrikkelijke spierpijnen in benen en voeten, kan bijna niet meer lopen ! Het is verschrikkelijk ! Ook mijn huid is niet meer mooi, sta vol met uitslag en heb ook enorm veel problemen met mijn blaas, dokter denkt dat ik ineens urinezuur heb en dat ik daardoor opgezwollen voet en teen heb, hij voelt ook heel warm aan, ben dan ook koortsachtig, mijn man zegt dat ik na deze 6 weken moet stoppen, want het wordt alsmaar erger ! Ik weet het echt niet meer, ik ben radeloos, is er nog iemand met zulke problemen?

17-11-2018 | Vrouw | 46
Syndroom van Sjögren
Na week of 10 beģon de werking. Groepsgevoel, koorts verdween, vermoeidheid is minder, geen ontstekingen meer aan tenen en vingers gehad. Pijn gewrichten is minder. Droogte ogen mond neus zelfde gebleven

12-11-2018 | Vrouw | 55
hydroxychloroquine (200mg)
De ziekte van Jessner, dat duurde best lang voordat die uitslag er was (9 jaar) mede omdat het niet constant hevig aanwezig was. Sinds ik Plaquenil slik zijn de symptomen nog maar heel af en toe aanwezig. Ik slik dit middel nu ruim 1,5 jaar, heb expres de bijsluiter niet gelezen omdat je dan van alles denkt te voelen en ik moet zeggen dat ik totaal geen bijwerkingen erva[lees meer...]n heb. Het werkt beter dan alle andere zalfjes die ik daarvoor gebruikt hebt. Ik slik het 2 maal per dag na de maaltijd en ben er dus zeer tevreden over.

20-10-2018 | Vrouw | 46
hydroxychloroquine (200mg)
In het begin bij inname oorsuizen en licht duizelig. Dit trok snel weg. Na enkele weken voorbij. Na ruim twee maand werden de ontstekingen die sjogren aan mijn huid veroorzaakte minder en de koorts ging weg dit leverde meteen meer kwaliteit van leven op.

28-06-2018 | Man | 47
Artritis psoriatica

27-06-2018 | Vrouw | 48
Netelroos
Reeds november 2017 heb ik last van Urticaria. Ik wist direct wat het was aangezien ik dit 15 jaar geleden ook gehad hebt. Tot nu met medicatie zoals Bellozal 20 mg 2x per dag, cortisone nu 32 mg 1x per dag, Xolair 2 spuiten per maand. Na vele opstoten van Urticaria heeft de huidarts besloten om Plaquenil 200 mg bij te nemen. Eerst en vooral te beginnen met 2 weken 1 ta[lees meer...]blet per dag daarna 2 tabletten per dag tot ik vorige vrijdag terug voelde dat ik een opstoot kreeg. Ik had ook puistjes. Mijn eerste indruk was zweetpuistjes. Mijn rug jeukte en moest krabben. Ik dacht opstoot van Urticaria. Na 1 dag verdwijnen de vlekken weer. Zaterdag was mijn borststreek volledig in uitslag ook mijn rug. Ik had veel jeuk, voelde me niet lekker. Ik dachte toen nog steeds opstoot van Urticaria. Zondag nog erger ik in uitslag vanaf mijn dijen tot en met het hoofd. Bijna niet te houden van de jeuk. Toen wist ik dat dit geen opstoot was van Urticaria. Maandag huisdokter laten komen. Resultaat: nevenwerking Plaquenil. Tot slot Plaquenil stopzetten en cortisone verhogen van 8 mg naar 32 mg gedurende 3 dagen daarna geleidelijk afbouwen. Maandag cortisone 32 mg genomen met de rest van de medicatie die ik wel moest nemen. Dinsdag nog erger, was niet meer te verdragen. Dinsdag in de vooravond gebeld naar de huisdokter, moest direct contact opnemen met de huidspecialist. Mocht maar woensdag om 8 uur daar zijn. Ik dacht opname ziekenhuis.Tot vandaag wss nevenwerking van Pramipexole 0,18 mg 2x per dag. Afspraak gemaakt met de neuroloog. Wss kan ik deze week nog daarnaartoe. Hopelijk is dit de oorzaak. 27/07/2018