kinine

Malaria (0 meningen)

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

04-01-2019 | Man | 38
kinine (120mg/ml)
Restless legs syndrome (rusteloze benen)
Na twee tot drie dagen verminderde of zelfs geen symptomen meer. Niet doornemen, enkel bij symptomen.

01-10-2016 | Vrouw | 49
kinine (200mg)
Beenkrampen
Ik kreeg dit zo'n 5 jaar geleden voorgeschreven door mijn neuroloog voor mijn nachtelijke beenkrampen en het helpt super! Voordien was ik een wrak van de slechte nachten en liep overdag rond als een cowboy ten gevolge van de nachtelijke krampen, maar hiermee slaap ik de ganse nacht door zonder krampen. Heb enkele maanden geprobeerd te stoppen om te zien of ik die nog nodig[lees meer...] had, maar vanaf de 2de nacht waren de krampen er weer in alle hevigheid... De huisarts verlengt steeds mijn voorschrift, ik vroeg hem zowel als de neuroloog of dit problemen kon veroorzaken op lange duur en beiden verzekerden me dat dit geen kwaad kon! Tot ik vandaan te horen krijg van de reumatoloog dat hiermee moet opgelet worden, dit kan problemen op het netvlies veroorzaken, normaal gezien moet je bij gebruik hiervan zeker 2-jaarlijks naar de oogarts ter controle!!! En hoogstwaarschijnlijk komen mijn regelmatig wazig zicht en af en toe suizende oren ook hierdoor. Ben nu bezig met een reeks onderzoeken bij de reumatoloog, maar wanneer ik terug mag voor de resultaten, vraag ik toch zeker of er iets anders kan helpen, ik heb zeker geen zin om mijn zicht in gevaar te brengen!

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum