Malarone

atovaquon / proguanil

Malaria (42 meningen)

18-10-2019

Malaria

Voor een reis die ik heb gemaakt heb ik ongeveer 6 weken lang Malarone moeten slikken. Het is makkelijk in te nemen als je hem niet vergeet. Ik nam het vaak in de middag bij een vette maaltijd. Het enige nadeel is dat ik hele erge nachtmerries heb gehad, mijn beste vrienden pleegden zelfmoord voor mijn neus en het leek allemaal heel echt. Hierdoor werd ik soms depressie[lees meer...]f en verdrietig wakker.. Naarmate de dag vorderde ging het wel weer. Soms ook nachten geen nachtmerries gehad, maar 8 van de 10 keer wel.. Ook af en toe wat hoofdpijn gehad, maar met een paracetemol erin ging het goed! Verder zonder bijwerkingen een prima medicijn, geen bijwerkingen gehad !
20-09-2019

Malarone (atovaquon / proguanil)

Minder mild als beschreven. Het komt blijkbaar zelden voor maar het is wel voorgekomen met helaas een fatale afloop
14-08-2019

Malaria

Geen bijwerkingen gehad. Innemen bij een vethoudende maaltijd is wel belangrijk. We hebben geen malaria gekregen.
07-02-2019

Malaria

Ik heb in het verleden vaak Malarone gebruikt en eigenlijk altijd zonder problemen afgezien van soms controleerbare diarree/gasvorming de eerste paar dagen van de kuur. De laatste 2 keer krijg ik echter richting het einde van de kuur (toen ik al weer thuis was) last van allergische reacties. De eerste keer bleef bij het bij 1 zwaar opgezwollen en daardoor pijnlijke hand[lees meer...]. Dit verdween weer na anderhalve dag en heb er daarna ook niet veel acht meer opgeslagen omdat het door van alles en nog wat veroorzaakt zou kunnen worden. De laatste keer begon de ellende met twee opgezwollen handen, daarna kwam er jeukende uitslag over het hele lichaam bij en uiteindelijk een zwaar opgezwollen gezicht (lippen, jukbeenderen, etc.). In overleg met de huisarts ben ik toen verder gestopt met de kuur waarna alle klachten binnen 2 dagen geheel verdwenen waren. Onlangs heb ik met een arts van de GGD hierover gesproken en het leek hem sterk dat deze allergische reactie van de malarone moet zijn geweest omdat ik dan al vanaf de eerste pil last zou moeten hebben gehad. Opgezwollen handen zijn volgens hem ook niet logisch en dat ik waarschijnlijk ergens anders - niet gerelateerd aan Malarone - allergisch voor zou zijn. Als ik andere verhalen hier lees twijfel ik hier echter wel aan, in ieder geval vwb de jeuk en het opgezwollen gezicht. Voor mijn eigen gemoedrust adviseerde hij in de toekomst echter wel Lariam te gebruiken wat - als ik de verhalen mag geloven - veel grotere troep is dan Malarone dus voor mij worden het in ieder geval voorlopig geen reisjes naar malariagebied meer.
03-02-2019

Malarone (atovaquon / proguanil)

Ik had vooraf vele horrorverhalen gelezen over de bijwerkingen van dit medicijn, en ik keek er erg tegenop om deze in te nemen tijdens onze reis in Kenia. Wij hebben echter totaal geen bijwerkingen gehad, echt niets van gemerkt. Wij namen het medicijn telkens ‘s avonds na het eten.
16-01-2019

Malarone (atovaquon / proguanil)

Veel negatieve berichten gelezen. Maar geen enkele bijwerking ondervonden.
24-10-2018

Malaria

Voor onze reis naar Uganda hadden we als preventie tegen malaria weer Malarone meegenomen. Dit hadden we al een paar keer eerder voorgeschreven gekregen en tot nu toe nog nooit ergens last van gehad. Na een paar dagen gebruik kreeg ik echter hevige jeukaanvallen en rode vlekken/bultjes. In eerste instantie weet ik dit aan insecten beten. Totdat ik nog eens de bijsluiter[lees meer...] las toen ik aan een volgend doosje moest beginnen. Ik ben toen, zonder overleg met de arts (dat gaat een beetje lastig als je geen bereik hebt) gestopt en na twee dagen werden de verschijnselen al een stuk minder. We zijn gisteren thuis gekomen en van de vlekken/bultjes is weinig meer te zien. Uiteraard heb ik wel de andere voorzorgsmaatregelen in acht genomen en zal ik in de gaten houden of ik verschijnselen krijg die op malaria zouden kunnen duiden.
23-04-2018

09-04-2018

Malaria

Preventieve medicatie tegen Malaria in Papua Nieuw Guinea. Ik heb slechts enkele onrustige nachten gehad, die alleen voorkwamen als ik het medicijn te lang na mijn maaltijd had ingenomen. Brandend maagzuur uitte zich ook in rugpijn en drukkende pijn op de borst en een lichte benauwdheid. Al met al waren die slechte nachten best vervelend als je gewoon je werk wil doen over[lees meer...]dag. Zoals je in andere verhalen leest kan ook Malarone sterke bijwerkingen hebben (maar in mindere mate dan Lariam). Verder weet je niet of het werkt als je geen malaria krijgt, want je kan ook gewoon niet besmet zijn (die kans is zeker in ZO Azië wat kleiner). Laat je goed voorlichten, zéker of preventie écht nodig is. Tip op basis van mijn ervaring: neem de medicijnen in samen met eten, of direct er na.
03-04-2018

Malaria

Een dag voor vertrek naar Tanzania (safari) nam ik de eerste dosis in, in het vliegtuig voelde ik mij al psychisch beroerd door een soort geprikkeldheid. Binnen enkele dagen kreeg ik in Tanzania last van ernstige agitatie en suicidaliteit. Reisleiders brachten mij in Tanzania naar een politiebureau en reden weg, en lieten mij aan mijn lot over, ik vertelde toen al dat het[lees meer...] door die pillen kwam maar de reisleiding zei dat dit mogelijk is omdat Malarone zeer veilig is. Tanzaniaanse politie heeft zich op ee zeer goede wijze over mij ontfermd en mij naar Arusha gebracht naar een arts, die arts stopte Malarone en vertelde dat het middel ernstige bijwerkingen kan hebben zoals hallucinaties, agitatie en suicidaliteit. Ik werd naar een hotel gebracht en na enkele dagen voelde ik mij weer prima. Het reisgezelschap was niet meer te bereiken. Ik neem dit middel nooit meer. Ik heb geen malaria gekregen.
06-01-2018

Malarone (atovaquon / proguanil)

Op vakantie had ik de eerste week alleen af en toe wat dunnere ontlasting. De 10e dag kreeg ik het ineens erg koud terwijl het 35 graden was en rillingen. Daarna begonnen de klachten: erg misselijk duizelig, hoofdpijn, slap, moe, huiduitslag, diarree Terug in het vliegtuig erg paniekerig en benauwd terwijl ik GEK ben op vliegen dus dat was vreemd! Erg druk op mijn borst e[lees meer...]n onregelmatig hartslag bij vlagen. Ondanks kalmerende pilletjes die ik kreeg. Leek op hyperventilatie maar was het niet. Uitputting. Thuis doorslikken en steeds zieker. Kon bijna mezelf er niet toe zetten de kuur af te maken en telde echt bijna de uren af! Daarna langzaam herstelt maar duurde wel bijna 3 weken . Nog steeds best erg moe.
10-11-2017

Malarone (atovaquon / proguanil)

Bijwerkingen: duizeligheid, zachte ontlasting, hartkloppingen (soms), buikpijn.
01-11-2017

Malaria

Ik heb de pillen ingenomen als bescherming tegen malaria. Ik heb heel erg veel last gehad van bijwerkingen. Hallucinaties, enge dromen, diarree, duizeligheid, algehele verzwakking. Ik heb sinds die tijd nog steeds gezondheidsklachten. Er kan niet bewezen worden dat het door de pillen komt, het is immers allang uit mijn bloed, maar feit is dat de klachten er voor het inneme[lees meer...]n van de pillen niet waren, maar na het nemen van de pillen niet weg zijn gegaan. Ik ben op allerlei (tropische) ziekten getest, in diverse ziekenhuizen, maar er is niks gevonden. Let wel, mijn vriend slikte de pillen even lang als ik en tegelijkertijd maar heeft weinig last gehad van bijwerkingen, anders dan diarree.
19-07-2017

Malaria

Het valt niet mee de bijwerkingen!!! Niet zo onschuldig, als ze vertellen. Anders verkoop je ze niet.. 😂. Het is fijn om geen malaria te krijgen natuurlijk!! Wat heb ik mij rot gevoeld door die pillen.. Buikpijn, diarree, depressief, hoesten, keelpijn, gezwollen ogen en lippen en rillerig. Oftewel ziek.
15-07-2017

Malaria

Ziek geworden tijdens reis in Indonesië, symptomen leken op malaria. Opgenomen in het ziekenhuis, waar door een Australische arts werd medegedeeld dat de medicatie die ik nam troep is, weggegooid dienden te worden, niet noodzakelijk zijn in Indonesië en dat hij niet begreep waarom men in Nederland dit blijft voorschrijven. 3 dagen in het ziekenhuis gelegen tot met zware me[lees meer...]dicatie mijn witte bloedlichaampjes weer werden aangemaakt, de erge koorts weg waren en ik mijn voedsel weer binnen kon houden. Bloeddruk was nog steeds extreem laag. Mijn lichaam was leeg. Veel gewicht verloren en alle energie kwijt. Bij terug komst in Nederland nog 3 maanden in de ziektewet gelopen, omdat mijn lichaam zo'n zware klap had gekregen. Alleen slikken wanneer er volgens lokale artsen een hoge kans op malaria is. En anders niet!
29-03-2017

Malaria

Gebruikt tijdens vakantie ter preventie van Malaria. Inname 1x per dag tijdens maaltijd was erg eenvoudig. Totaal geen bijwerkingen en toch goed beschermd. Gebruik het dit jaar weer.

Amoxicilline (484) - Antibiotica - penicillines breedspectrum