ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 1 van 4

12-10-2017

Lariam (mefloquine)

Toen ik jaren geleden naar Afrika reisde, slikte ik Lariam. Aanvankelijk was er niets aan de hand en ging alles goed. Na één week begonnen de eerste klachten, ik was heel huilerig, paniekerig, verstoorde gedachten, psychisch onwel. Niet gedacht dat het de Lariam kon zijn. Problemen met eten, slikken lukte niet meer. De bangigheid is nooit meer weggegaan, psychisch onwel zi[lees meer...]jn ook niet, regelmatig krijg ik nu nog - 20 jaar later - paniekaanvallen. De artsen kunnen niets vinden en denken eerder aan een burnout. Uiteindelijk gaven ze toe dat de hoeveelheid Lariam die ik toentertijd slikte waarschijnlijk blijvende schade aan mijn neurotransmitters en zenuwgestel heeft veroorzaakt.
29-07-2016

Malaria

Tijdens 3.5 maanden vrijwilligerswerk Lariam genomen. De laatste maand heb ik dit medicijn niet meer genomen. Zelf had ik behoorlijk wat nachtmerries en sliep ik daardoor minder, werd ik enorm moe. Deze klachten zijn ook pas begonnen eens ik in Malawi was, hoewel ik al 3 weken voordien was gestart met de therapie. Heb ook gezien en meegemaakt hoe een medereizigster in een[lees meer...] psychose raakte, met wanen en hallucinaties, was een gevaar voor zichzelf. Is terug naar huis moeten gerepatriëerd worden, onder begeleiding omdat het voor zichzelf niet veilig was! Op dat moment ben ik gestopt het de Lariam, vond het de moeite niet waard en had zelf ook wel wat slaapklachten. Ik nam sowieso ook andere maatregelen: lange broeken en lange mouwen 's avonds, onder een klamboe slapen, deet smeren...
04-05-2016

Malaria

Twee weken geleden ben ik in Gambia geweest, een gebied waar malaria voor komt. Omdat ik nogal last had van diaree bij gebruik van Malerone heb ik op advies van de huisarts Lariam geprobeerd. Netjes 3 weken voor mijn reis mee begonnen. De dag dat ik het pilletje in nam een beetje last van mijn darmen gehad maar dat viel eigenlijk wel mee. Maar na 4 weken begonnen bij mij d[lees meer...]e klachten pas, gelukkig was ik toen alweer terug uit Gambia. Ik heb erg last van drukkende hoofdpijn, licht in mijn hoofd, en het lijkt alsof alles als een waas voorbij gaat, vind het nu eng om in de auto te stappen omdat ik gewoon niet alert ben hierdoor. Ook ben ik erg moe, zelfs wanneer ik net wakker ben. Ik moet nog 2 pilletjes slikken maar denk dat ik deze over sla. Ben niet gestoken in Gambia doordat ik goed met deet heb gesmeerd en onder een klamboe heb geslapen.
25-04-2016

Malaria

Ik heb dit medicijn genomen voor mijn vakantie in het buitenland. Echter na het nemen van dit medicijn kreeg ik hoge koorts en last van me darmen. Na enige tijd kon ik alleen nog maar bloed ophoesten en moest ik met spoed naar het ziekenhuis gebracht worden.
17-02-2016

Malaria

Eerst Lariam in 1997 en later on 2014 Malarone gebruikt. Ik vind het allemaal troep, want werkt niet en/of ernstige bij werkingen. Met Lariam te slikken, kreeg ik toch 2 keer malaria waarvan 1 keer de Plasmodium Falcimparum. Met Malarone geen malaria gehad, maar ook daar humeurig, slecht slapen, hallucinaties, diarree... Na 2 weken gestopt met Malarone en binnen 2 dagen v[lees meer...]oelde ik mij veel fitter. De volgende 2 weken top gevoeld.
22-12-2013

Psychische klachten

Toen ik jaren geleden door Indonesie reisde, slikte ik Lariam. Aanvankelijk was er niets aan de hand en ging alles goed. Na twee a drie weken begonnen de eerste klachten, ik was heel huilerig, paniekerig, verstoorde gedachten, psychisch onwel, durfde op een gegeven moment nauwelijks de straat meer op of met mensen te praten. Maar dat ging ook weer over, er waren pieken en [lees meer...]dalen. Niet gedacht dat het de Lariam kon zijn. Ik heb dus braaf doorgeslikt, de kuur afgemaakt. De bangigheid is nooit meer weggegaan, psychisch onwel zijn ook niet, soms krijg ik nu nog - 18 jaar later - paniekaanvallen of durf ik soms de straat niet op, me in groepen te bewegen en blijf dan noodgedwongen thuis. De artsen kunnen niets vinden, ik was de onbevangen, vrolijkheid zelve. Dat is weg. Uiteindelijk gaven ze toe dat de hoeveelheid Lariam die ik toentertijd slikte waarschijnlijk blijvende schade aan mijn neurotransmitters en zenuwgestel heeft veroorzaakt. In de tussentijd heb ik veel gereisd, naar tropische bestemmingen, zonder malariatabletten maar met veel DEET en een geïmpregneerde klamboe. En voor de zekerheid, een hoge dosis doxycycline, antibiotica dus, mocht het toch fout gaan.
19-11-2013

Malaria

Ruim 3 maanden in Uganda geweest in een gebied met veel malaria. Ik heb me niet altijd tegen muggenbeten kunnen beschermen maar geen malaria gekregen terwijl zo'n 5 Ugandesen in mijn omgeving in deze periode wel voor malaria behandeld zijn. Ik ervoer wel vermoeidheid die mijns inziens niet evenredig was met het verwerken van de indrukken en de lichamelijke inspanning. Wel[lees meer...] in overeenstemming met mijn toegenomen slapeloosheid. Ook nu nog slechter slapen en grotere vermoeidheid. Ik heb nog 3 pillen te gaan!
18-09-2013

paniek - duizeligheid - moeheid
Pagina 1 van 4

Mirena (2005) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (817) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (420) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (420) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (352) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!