Glaucoom (4 meningen)

Lumigan (14 meningen)
Diamox (13 meningen)

18-12-2010 | Vrouw
Vocht achter het oog
Diamox tabletten op tintelingen in handen en vooral voeten en wat slecht slapen na geen bijwerkingen. Ik gebruik 3/4 tablet per dag anders heb ik constant tintelingen. Op de acetazolamide tabletten had ik veel bijwerkingen, vanaf het begin. Deze verergerden na een acute zenuwbehandeling bij de tandarts. Hij verzekerde mij dat het samen kon met de verdoving. Helaas werd de [lees meer...]allergische reactie op het middel niet herkend door de oogarts assistente en ben ik erg ziek geweest. Nu voor de tweede keer aan de diamox en nog geen heftige bijwerkingen(na 3 dagen). Het vocht trekt na een aantal weken gebruik goed weg uit mijn oog en het percentage zicht en helderheid verbeterd aanzienlijk! Graag reacties als er meer mensen zijn die verschil ervaren tussen acetazolamide (sandos) en diamox.

09-06-2010 | Man
Papiloedeem
mijn zoontje is 4 jaar, hij heeft dit nodig omdat hij papiloedeem heeft. Dit wordt veroorzaakt door te hoge hersendruk. De medicatie moet zorgen dat hij meer hersenvocht af gaat voeren. Als hij dit niet gebruikt kan hij blind worden. Hij slikt volgen mij een erg hoge dosering. 2x perdag 250 mg tablet. Bijwerkingen zijn voornamelijk dat hij zo'n kastplantje wordt. Soms ook [lees meer...]een paar uur per dag zeer afwezig Starend gedrag. Moe en tintelingen in zijn voetjes. zij eetlust ie erg slecht. Afleiden en elke keer toch maar wat in zijn mondje stoppen was vooral in het begin de enige manier. Toedienen van het medicijn doen wij in een spuitje gemengd met yokidrink. Want het smaakt zoooo smerig. Jammer dat het er niet al in vloeibare vorm is.

01-06-2010 | Man
Centrale Slaapapneu
Ik krijg Acetazolamide (Diamox) tegen mijn centrale slaapapneu. Het werkt daarvoor echt perfect en ik heb hierdoor geen klachten meer. De enige vervelende bijwerking is dat dit medicijn vocht afdrijft waardoor ik de nacht meestal niet doorkom zonder naar het toilet te moeten.

26-04-2010 | Vrouw
Longemfyceem
ik heb, sinds ik dit medicijn gebruik heel vaak tintelende vingers en wat ik nog vervelender vind is dat ik zo opgeblazen ben en bijna 13 kilo zwaarder in 5 maanden.

22-03-2010 | Man
Vocht achter netvlies ivm Uveitis
Door een chronische oogontsteking Uveitis intermediair zit er vocht achter mijn netvlies. Om dit vocht te doen afnemen slik ik dit middel. Ik slik maar een kwart van de tablet ivm de bijwerkingen. In het begin veel last van spier- en gewrichtspijn. Dit middel wordt ook gebruikt bij hoogteziekten omdat dan een andere ademhaling nodig is. Helaas werkt dit in een normale situ[lees meer...]atie niet altijd even gunstig. Ik ga erdoor hyperventileren mijn ademhaling zit hoog en is oppervlakkig als ik meer mg van dit middel slik. Ook krijg ik dan meer last van spier- en gewrichtspijn. Na verloop van tijd verminderen deze klachten. In het begin slikte ik een halve tablet wat het beste aansloeg en mijn zicht werd er door beter. Over het algemeen zijn de bijwerkingen best te doen.

14-01-2021 | Vrouw | 13
Idiopathische intracraniële hypertensie
Mijn dochter is hiermee gestart toen zij 11 was (nu net 13) en had al zeer snel verbetering op haar hersendruk/papiloedeem. In het begin had zij erg last van vermoeidheid/sufheid, maar dat verdween gelukkig na een paar weken. Nu is de papiloedeem (incl. de hoofdpijnen van de IIH) bijna weg en mogen we gaan afbouwen. Dit na ruim een jaar slikken. inmiddels is haar n[lees meer...]ierfunctie onder de norm gezakt (nog niet gevaarlijk laag, maar moet zeker in de gaten gehouden worden) en ligt haar kalium op het randje, wat de tintelingen verergerd. De vraag is of , na afbouwen/stoppen, de hersendruk goed gaat blijven. Ik sta niet te popelen om opnieuw te starten met dit middel. We gaan het meemaken...

21-12-2017 | Vrouw | 21
acetazolamide (250mg)
Ik gebruik dit medicijn sinds 27 oktober. Er is bij mij 26 oktober de diagnose vastgesteld van een onbekende oorzaak voor het teveel aanmaken voor hersenvocht, waardoor ik enorm veel last had van migraine/hoofdpijn en lichtflitsen in mijn ogen. Sinds ik de medicijnen gebruik (2x oer dag een halve tablet) heb ik nergens last meer van. Wel heb ik soms nog last van de bij[lees meer...]werkingen, vooral tintelingen in mijn kleine tenen en hakken, soms een gek gevoel in mijn knieën, en ik ben nog steeds soms heel moe. Wel heb ik gemerkt dat dit al stukken minder is dan het begin.

09-05-2017 | Vrouw | 23
acetazolamide (250mg)
Ik gebruik deze medicijnen al meer dan twee maanden om ervoor te zorgen dat de hersenvocht die ik opbouw wordt afgevoerd, op een een of andere manier doet mijn lichaam dit niet meer zelf. De eerste werd ik er heel erg slaperig en langzaam van, ik kwam moeilijk uit bed en ik en de mensen om mij heen merkten ook dat mijn reactie vermogen en concentratie minder werden na 2 a [lees meer...]3 weken had ik overal tintelingen in mijn lichaam, voornamelijk in mijn handen, voeten, gezicht en lippen. Nu na 2 maanden gebruik merk ik nog weinig van de bij werkingen. De eerste maand voerde het niet genoeg vocht weg, waardoor ik tussendoor voor een ruggenprik moest, gelukkig is dat niet meer het geval en passen de medicijnen helemaal bij mn lichaam.

18-12-2015 | Vrouw | 23
acetazolamide (500mg)
Bacteriële infectie
Ik moest een half uurtje na het tegelijk innemen van 4 tabletten van 500mg 2 dagen overgeven. Kon niets binnenhouden en moest uiteindelijk stoppen met de kuur.

08-01-2013 | Vrouw | 24
acetazolamide
ik had een zwarte vlek in me gezichtsveld. na wat onderzoeken meteen opgenomen in het ziekenhuis en met de medicijnen begonnen. begon eerst met 2 keer 250mg maar dat deed weinig dus toen naar 2 keer 500mg verhoogt. dat ging niet goed want me lever die begon slechter te werken. ik moest er meteen weer mee stoppen. na een paar weken en heel wat LP was me lever weer herstelt.[lees meer...] de medicijnen zijn toen weer langzaam opgebouwd en zit nu weer op 2 keer 500mg per dag. ik heb vaak last van tintelingen in me hiel en als ik de kou in ga ook in me gezicht. ik vint het een heel irritand gevoel maar er valt mee te leven. vorige week tehoren gekregen dat me ogen weer goed zijn dus mischien mag ik beginnen met afbouwen

29-04-2021 | Vrouw | 29
acetazolamide (500mg)
Hersendruk is toegenomen, inmiddels 6 ruggenprik gehad en volgende week word ik opgenomen in ziekenhuis voor een onderzoek. De eerste 2 weken waren de bijwerkingen heftig. Ik weet even niet meer hoe ik mij moet voelen alsof barstend hoofdpijn een gewoonte is geworden. Ondanks alles heb ik alle vertrouwen in mezelf dat het goed gaat komen, maar soms voel ik mij niet gehoor[lees meer...]d. Vraag die continu gesteld wordt “ hoe voel je” ?

21-04-2019 | Vrouw | 32
acetazolamide (250mg)
Ik heb precies dezelfde klachten en diagnose, een onbekende oorzaak van teveel aanmaak hersenvocht! Ik ben wel heel erg moe vooral eind van de dag. Ik gebruik deze medecijn al drie weken lang nu. Ben heel erg benieuwd hoe het nu met u gaat! Groetjes,

10-01-2019 | Vrouw | 32
Idiopathische intracraniële hypertensie
Anderhalf jaar geleden werd bij mij I.I.H. vastgesteld (Idiopathische intracraniële hypertensie, ook wel Pseudotumor Cerebri genaamd). Ik had al lange tijd hevige hoofdpijnen vergelijkbaar met migraine. Verschillende behandelingen en pijnstillers via specialisten (hoofdpijnpoli, expertisecentrum) boden geen oplossing. Uiteindelijk werd er een verhoogde hersendruk geconstat[lees meer...]eerd na uitvoeren van een lumbaalpunctie. De druk was 32, alarmerend hoog. Ik kreeg Diamox, maar het heeft een jaar geduurd voordat mijn lijf voldoende baat had bij dit middel, ik heb namelijk 6 lumbaalpuncties gehad in een jaar om overtollig hersenvocht af te voeren, ondanks de Diamox. Uiteindelijk behelp ik mij sinds een half jaar met 2x250 mg. per dag zonder lumbaalpuncties. Wel ben ik in afgelopen jaar afgevallen en leef ik gezonder en gebalanceerder dan voorheen. Nu hebben mijn vriend en ik een kinderwens en probeer ik heel geleidelijk aan de Diamox af te bouwen, door er met een pillensnijder een kwartje per week af te halen. De eerste week verliep prima, deze 2e week merk ik al verschil. De vraag is of dit ontwenning is, of dat ik afhankelijk ben van het middel om een gezonde hersendruk te behouden. Bij I.I.H. is namelijk onduidelijk of het weg gaat of niet. Diamox tijdens zwangerschap is mij door de huisarts en de neuroloog ten zeerste afgeraden. Ik krijg verder helaas geen antwoorden of andere opties. Heeft iemand tips of ervaring met afbouwen of zwangerschap na verhoogde intracraniële druk?

28-04-2017 | Vrouw | 38
Idiopathische intracraniële hypertensie
Voorgeschreven bij ernstig verhoogde hersendruk en papiloedeem, eerste halfjaar was verschrikkelijk. Veel last van bijwerkingen, tintelingen, duizelig, misselijk en ontzettend moe, kon hele dagen slapen. Toen het lichaam eraan gewend was werden de bijwerkingen minder en inmiddels weinig last meer van bijwerkingen.

09-03-2016 | Vrouw | 38
Ziekte van Menière
Ik kreeg Diamox voorgeschreven bij de ziekte van Ménière. Het is tot nu toe de enige vochtafdrijver die de druk in mijn binnenoor kon verminderen... maar slechts voor beperkte tijd (ongeveer twee weken, daarna kwam de druk terug). Erg vervelend zijn de tintelingen in handen en voeten, maar in mijn geval nog erger: oorsuizen / tinnitus. Ik had dit al - net als gevolg van de[lees meer...] ziekte van Ménière - en op korte tijd is dit fel verergerd. Blijkt een gekend neveneffect te zijn van Diamox.

14-08-2014 | Vrouw | 40
Oogontsteking
Sinds 3 wkn slik ik 2 x een halve tablet ivm vocht achter het netvlies. Daarvoor zat ik al maanden op 2 x een kwart. Omdat mn "goede" oog nu ook een actieve ontsteking heeft is de hoeveelheid verhoogd. Ik heb altijd tintelingen in mn vingers, hakken, gezicht, tong, tanden, tenen, hoofd, knieën. Het is gelukkig niet allemaal tegelijk maar een aantal komen wel tegelijk. Voo[lees meer...]r met kou of wrijving met de handen gaan mn vingers tintelen. Daarnaast ben ik vaak moe heb ik last van mn spieren en hyperventilatie door dit middels waardoor ik me weer licht in mn hoofd voel en onvast op mn benen sta en me trillerig voel. Zeer irritant en beperkend in t dagelijks leven. Ik zou graag mensen horen met dezelfde bijwerkingen. Inmiddels slik ik wat calium er bij in de hoop dat het dan iets beter wordt.

Thyrax Duotab (862) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (573) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (526) - Antibiotica - penicillines breedspectrum