Paniekaanvallen

Let op! Dit is slechts een deel van de meningen in deze groep.
Voor alle meningen ga naar: Angststoornis (1163)   Buspiron

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor paniekaanvallen

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: paniekaanvallen

16-04-2024 | Vrouw | 29
Paniekaanvallen

gewichtstoename verhoogde hoeveelheid zweten wazig zien slaperigheid elektrische schokken

Tijdens zomer 2017 op vakantie kreeg ik hevige paniekaanvallen waardoor ik nauwelijks naar buiten kon of naar een restaurant kon gaan. Ik kreeg hartkloppingen alsof ik dood zou gaan en ik begon te hyperventileren en te zweten. Ik heb dit niet eerder meegemaakt dus ik wist niet wat en waardoor het kwam. Ik was toen 22. Uiteindelijk naar psychiater gegaan omdat het erger wer[lees meer...]d. Ik kreeg de diagnose paniekaanval. Ik kreeg toen Paroxetine 10 mg voor 1 week en daarna 20 mg . In combinatie kreeg ik ook voor 1 week Medazepam 10mg. Het heeft mijn leven gered letterlijk. Ik voelde mij wel heel erg suf en slaperig. Ik kreeg gelukkig minder aanvallen. Alleen was ik nog wel aan het piekeren en heel angstig. Angst om weer paniekaanval te krijgen. Terug in NL overlegt met HA om het te verhogen naar 30mg . Dit ging goed ik kreeg sindsdien geen aanvallen meer. Wel voelde ik mij heel somber en nog steeds angstig. Weer verhoogd naar 40mg. Ik was weer de oude en weer vrolijk. Na een jaar begon de gewichtstoename . (Middels meer dan 20kg aangekomen) Afvallen lukte niet omdat ik antidepressiva slikte . Paar keer geprobeerd om af te bouwen maar dit lukte niet omdat ik terugval kreeg. Van 40 mg naar 30 mg ging prima gelukkig. Daarna slikte ik 20mg een tijdje. 20 mg naar 10 mg ging ook super goed. nu slik ik 0,5 mg voor 3 weken. Binnenkort afspraak bij HA om van 0,5 > 0,1 of 0,2 te slikken. Ik hoop dat ik voor de zomer na 7 jaar klaar ben met afbouwen. Ik merk wel dat ik veel zweet en last heb van lichamelijke schok . Maar dit hoort erbij denk ik... ik zou Paroxtine wel aanraden voor paniekaanvallen alleen. Bijwerkingen altijd goed lezen en overleg met je HA.

22-04-2023 | Vrouw | 32
Paniekaanvallen
Ik slik dit middel sinds 2015. Ik begon met een lage dosering en zit nu op 30mg. Tussendoor geprobeerd af te bouwen met druppels, maar al snel kwamen de paniekaanvallen terug. Ik slik inmiddels weer 30mg, maar ik merk dat je gewend raakt aan dit middel. Ik vermijd nog steeds situaties die paniekaanvallen kunnen uitlokken, omdat het toch niet voor 100% de angst weg neemt. E[lees meer...]igenlijk zou ophogen wat moeten doen, maar ik ben mij er bewust van dat alleen therapie waarschijnlijk de angst weg neemt. Ik zou dit middel wel aanraden, maar dan in combinatie met therapie.

06-05-2020 | Vrouw | 23
Paniekaanvallen
Neem zelf al x aantal maanden na vele voorgaande medicatie's nu alprazolam. Het enige middel dat voor mij ECHT werkt! Ik neem ongeveer 4 a 5mg per dag (meestal voor het slapengaan). Ik kreeg vorige zomer plots paniekaanvallen waarbij ik op die momenten niet kan slikken, het gevoel heb dat ik ga flauw vallen, hartkloppingen en duizeligheid. Na lang zoeken hier op uit ge[lees meer...]komen en dit werkt echt effectief! Aangezien mijn toch wel hoge dosis heb ik wel last als ik een paar dagen zonder val (volledig energieloos, angst voor een paniekaanval, droge ogen, zoute smaak in mond,..) Maar voor de rest een super middel en je slaapt als een roos!

25-01-2020 | Vrouw | 31
Paniekaanvallen
Ik heb altijd wel stress gehad achteraf gezien maar laatst startte de echte paniekaanvallen. Hiervoor heb ik nu alprozalam gekregen. 4 weken starten met 2x 0.25 mg per dag. Arts heeft gezegd neem het dan sochtends om 9 uur en dan smiddags om 2 of 3 uur. Ik merk dat het op de eerste pil van de dag super goed gaat. Ik ben relaxed maar heb wel.geboeg energie en zin om van al[lees meer...]les te doen. Na de 2de pil van de dag ga ik gapen en vallen mn ogen bijna dicht. In de avond is het dan weer uitgewerkt en word ik weet drukker. Ik denk er aan om die 2de pil dus te halveren. Zijn er hier mensen die dit herkennen? Of ik kan die 2 de pil halveren en dan smiddags ene halve doen en savonds voor het slapen nog een halve. Ben benieuwd of iemand dit herkent.

27-10-2019 | Vrouw | 36
Paniekaanvallen
Wat een troep.ik zit op week 8 bij 6 weken is de dosis met 10 gr opgehoogd .het lijkt of ik een horrorfilm zit . Durf niet meer onder de mensen te komen ,wil het liefst alleen zijn.slaap slecht en word wakker met angst.zweethandjes en mijn leven staat gewoon stil er gaat een hele boel mis in mijn hoofd

Sertraline

24-09-2019 | Vrouw | 33
sertraline
Paniekaanvallen
Ik ben bijna 4 jaar geleden begonnen met setraline n.a V. Mijn paniekstoornis. Hier had ik had jaren last van maar het werd op een gegeven moment zo erg dat ik niet meer kon functioneren. Boodschappen doen was een hele grote issue geworden het liefst bleef ik veilig binnen. Maar ook thuis begon ik paniekaanvallen te krijgen zat vaak nachten op het balkon de hyperen en te [lees meer...]denken oke nu ga ik dood. Ik had toen nog 1 zoon en mijn huisarts heeft me verwezen naar de GGD 1ste lijnszorg voor cognitieve gedragstherapie, het heeft me toen der tijd niet geholpen miss lag het aan de methode of aan de psycholoog de aanvallen bleven continu op de loer en toen werd me geadviseerd om toch te beginnen aan dit medicijn om de scherpe randjes ervan af te halen. Ik ben begonnen met 25 mg omdat ik alleen van het idee om dit te gaan slikken al een paniekaanval kreeg met tranen in mijn ogen heb ik de eerste pil genomen in de avond wel met 5mg oxazepam erbij. De bijwerkingen tijdens het opbouwen was te handhaven ik kon wel gewoon werken. Bijwerkingen die ik toen had was extreem zweten vooral in de nacht, veel gapen, erg moe, verstopping en of diaree, misselijkheid en spiertrekkingen vooral bij mijn benen. Na enkele weken opgehoogd naar 50 mg dit ging op zich best oke niet heel veel erge bijwerkingen daarvan gehad. Het heeft zeker 3 maanden geduurd voordat ik voelde dat dit medicijn wat voor mij deed maar toen het eenmaal begon te werken voelde ik me super ik durfde weer normaal naar de stad toe en ontweek niks meer. De meeste bijwerkingen zoals het zweten de misselijkheid en spiertrekkingen verdwenen maar mijn libido was gezak onder het vriespunt en ik kreeg enorme eetbuien vooral koolhydraten. Ik ben dan ook zo een 15 kilo zwaarder geworden. Ik wilde er van af en ben op eigen houtje heeeel langzaam gaan afbouwen van 50 mg naar de 25mg heb hier zeker 8 maanden over gedaan en dat ging eigenlijk prima ik luisterde goed naar mijn lichaam. Alleen toen ik lager wilde gaan ging dit niet goed dus ben ik een jaar blijven hangen op de 25 mg ik heb veel laat weer van paniekgevoelens niet zo erg als voordat ik aan deze meds begon heb ook veel hoofdpijn en veel slechte dagen ik voel me dan gewoon wattig,licht in het hoofd. Ik ben nu over op de vloeibare versie om te kijken of ik zo kan afbouwen maar wel in combinatie met therapie ik hoop op die manier helemaal van de medicijnen af te komen en te leren omgaan met mijn paniek. De medicijnen hebben mij zeker geholpen in mijn slechte tijden ik kan niet anders zeggen, maar het lost niks op het onderdrukt. Het is een tijdelijke hulpmiddel!

19-09-2019 | Man | 27
Paniekaanvallen
Oxazepam heb ik altijd in huis sinds ik een moeilijk periode heb meegemaakt ( werk gerelateerd). Oxazepam heeft mij door deze moeilijke periode heen geholpen. Ik gebruik het nu nog alleen op sommigen momenten van stress en drukte in mijn hoofd. Het moet geen gewenning worden ik ben dus voorzichtig met inname van dit middel. Ook gebruik ik het heel af en toe voor het in sla[lees meer...]ap komen.

Venlafaxine

07-08-2019 | Man | 23
venlafaxine
Paniekaanvallen
In januari dit jaar naar de huisarts voor paniekaanvallen. Dit middel gekregen, veel bijwerkingen tijdens het opbouwen. Uiteindelijk werkte het minimaal en kwamen de klachten terug: dosering opgehoogd tot 75 mg. Dit gaf ernstige bijwerkingen: bewustzijn verliezen, duizeligheid en hoofdpijn. Besloten terug te gaan naar de oude dosering en nu volledig cold turkey gestopt. Te[lees meer...]gen alle adviezen in, maar was niet meer vol te houden! Was een flinke hel om doorheen te gaan, maar gelukkig gaat het nu de betere kant op. Vreselijk middel wat meer kwaad dan goed doet! Advies: ga hardlopen of andere sport, doe leuke dingen, maar blijf weg van de anti-despressiva (heb eerder paroxetine gebruikt, wat ook niet beviel)! Herkende mezelf op een gegeven moment gewoon niet meer!

21-03-2019 | Vrouw | 23
Paniekaanvallen
Wegens ik steeds onverklaar bare paniekaanvallen kreeg gaf de huisarts me dit mee om te proberen. Omdat de aanval zo lang duurde maar 2 genomen. Ik heb er wel door geslapen. Ik kreeg nadat ik 5 dagen achter elkaar gebruikt had emotiewisselingen , ik kreeg juist allemaal nare gedachtes die ik nooit tevoren heb gehad. Dus ik wou stoppen met het gebruik van dit medicijn na 3 [lees meer...]weken dit heeft mentaal echt veel moeite gekost. Alsof je lichaam het gevoel wil wat je krijgt door die pillen. Gelukkig ben ik ervan af en heb dus ook die klachten niet meer. Ben wel blij om te lezen dat dit medicijn anderen wel heeft geholpen !

26-02-2019 | Man | 59
Paniekaanvallen
Ik gebruik al heel lang oxazepam . Niet voor de lol ,maar nadat ik een paar keer kanker heb gehad , heb ik veel last van paniek/angst aanvallen. Vooral als ik weer voor controle moet. Nu gebruik ik al lang het merk AUROBINDO . Nu gaat deze fabrikant stoppen met oxazepam . vorig jaar was het 5maanden niet leverbaar nu helemaal niet meer. Ik heb nare ervaringen met ander m[lees meer...]erken .wat nu ? Het wordt tijd dat deze fabrikant geboycot wordt . Dus mensen gebruik geen aurobindo meer , ze nemen hun klanten niet serieus.

10-02-2019 | Vrouw | 29
Paniekaanvallen
Aantal dagen na het starten leek het erop dat de rust wat terugkeerde en ik mij wat beter ging voelen. Volgens psychiater helemaal het gewenste effect. Sinds 4 dagen veel huilbuien en somberheid. (Toen ook menstruatie begonnen na een miskraam) Afgelopen 2 dagen ontzettend gejaagd en veel paniek. Gelukkig heb ik nog oxazepam en neem ik nu 2 of 3 x pd 0.5 Mg, dat helpt me wa[lees meer...]t rustiger te worden en weer te relativeren. Aankomende week weer gesprek met psychiater, plan was om evt nog wat te verhogen. Zijn er mensen die dit herkennen? Dat het eerst beter leek te gaan maar angsten en onrust nog erger terugkomen??

21-01-2019 | Vrouw | 42
Paniekaanvallen
Tijdens mijn derde jaar studente aan de universiteit, kreeg ik voor het eerst wat ik later zou leren kennen als een paniekaanval. Vandaag, na een resem specialisten, psychologe, psychiaters, kwakzalvers, te hebben bezocht, en al even veel verschillende manieren uitgeprobeerd om van deze "vloek"af te geraken; in eerste instantie en met veel goede moed en vol van hoop zon[lees meer...]der medicatie. In mijn geval is het me niet gelukt om er op deze (te verkiezen, uiteraard) manier vanaf te geraken. Na een lange medicatiezoektocht die mij uiteindelijk bij alprazolam (Xanax) bracht, eindigde mijn 4 jaar durende helse zoeken naar het geheime wapen tegen deze vreselijke, allesomvattende, levensbepalende stoornis.

Propranolol

27-09-2018 | Vrouw | 38
propranolol
Paniekaanvallen
Ik zit momenteel in een moeilijke fase, heb daardoor veel paniekaanvallen met hartkloppingen. Die gaan niet volledig weg met dit pilletje, maar wel grotendeels, ik merk dat ik er echt rustiger van wordt en beter kan functioneren.

11-08-2018 | Vrouw | 27
Paniekaanvallen
Na 3 dagen aaneengesloten paniekaanvallen gehad te hebben en niet slapen, kreeg ik van de huisarts oxazepam 10mg. Ik was eerst bang om het in te nemen maar ik zag ook geen andere oplossing meer. De paniekaanvallen trokken rustig weg en ik heb als een roos geslapen die nacht. Ik slik het nu nog steeds bij paniekaanvallen en het werkt keer op keer weer. Een fijn middel voo[lees meer...]r korte termijn. Oxazepam is verslavend, slik het niet te lang.

22-03-2018 | Vrouw | 35
Paniekaanvallen
Na lang binnenzitten na operatie veel angsten om buiten te komen. Op weg naar psychose. Heeft me op de ergste moment er zeker door geholpen. Alleen vond ik de bijwerkingen die optraden wanneer ik wou stoppen of afbouwen zeer beangstigend. Heeft toch tweejaar geduurd voor ik er volledig mee kon stoppen.

Seroquel

15-02-2018 | Man | 36
quetiapine
Paniekaanvallen
seroquel is mijn medicijn... ik heb nu 400mg sávond's maar heerlijk om op te slapen...

25-08-2016 | Vrouw | 26
Paniekaanvallen
De eerste twee weken van dit medicijn slikken zijn niet leuk. Zoals al in de bijsluiter staat werden mijn angst en paniekgevoelens eerst erger. Daarnaast had ik last van een droge mond, moeheid, somberheid, overmatig zweten. In deze twee weken vroeg ik mij meerdere malen af waarom ik dit ooit ben gaan slikken. Maar na deze twee weken... wow! Ik voel mij zoveel beter... rus[lees meer...]tiger, ik durf dingen weer (zoals een treinreis maken, de supermarkt in, naar buiten, afspreken met vrienden buiten), die ik hiervoor niet meer deed vanwege de paniekaanvallen en de angst voor een paniekaanval. Ik ben begonnen de eerste twee weken met 1 tablet van 10mg en daarna 1 tablet van 20mg. Sinds die 20mg voel ik mij echt bijna weer de oude. Van te voren was ik heel bang voor de bijwerkingen en hoewel het er best veel en best heftig waren... is het nu allemaal waard gebleken. Ik ben zoveel rustiger..

Sertraline

11-09-2015 | Vrouw | 50
sertraline
Paniekaanvallen
Van de ene op de andere dag werd ik geconfronteerd met paniekaanvallen, zelfs met ambulance opgehaald. Een burn - out en paniekaanvallen, de ene na de andere en ineens werd de wijde wereld heel klein. Met Sertraline was ik binnen 14 dagen gekalmeerd, de paniekaanvallen bleven weg. Ik voelde wel iets opkomen maar het zakte dan weer af. Geen bijwerkingen gehad als in het [lees meer...]begin wat moe.

Brintellix

27-07-2015 | Vrouw | 53
vortioxetine

20-02-2015 | Vrouw | 29
Paniekaanvallen
Bij sporadisch gebruik werkt het middel effectief. Ik slaap er beter door en heb minder last van paniekaanvallen. Het zijn kleine tabletjes en dus makkelijk in te nemen. Door beide voorgaande redenen vind ik het ook een 'eng' geneesmiddel en makkelijk verslavend. Als bijwerking heb ik de dag erna vaak hoofdpijn/een zwaar hoofd en ben ik ietwat versuft, dat vind ik uitera[lees meer...]ard niet zo fijn.

16-01-2015 | Vrouw | 36
Paniekaanvallen
Mijn therapeut heeft me geadviseerd antidepressivum te proberen. Al een poos had ik last van paniekaanvallen bij het opstaan en ongeslapen nachten. na eerste week gebruik had ik er meteen baat bij. Rust in het hoofd, lekker doorslapen en vooral een goede bui overdag. Na een half jaar merk ik toch dat ik afval wat me helemaal niet blij maakt. daardoor werkt de medicatie s[lees meer...]terker op me in. S'ochtends kan ik moeilijk opstaan. het liefst zou tot 10 blijven liggen. maar op zich tevreden.

14-10-2014 | Man | 31
Paniekaanvallen
Al meer dan 10 jaar gebruik ik Paroxetine. Met goed resultaat: weinig of geen paniekaanvallen meer. Maar ik ben er wel behoorlijk van bijgekomen. En sinds een tweetal jaar ben ik overal op mijn lichaam onderhuidse vetbulten beginnen krijgen. Of het door dit middel komt? Iemand dezelfde ervaring?

03-01-2014 | Vrouw | 57
Paniekaanvallen
Sinds 2 dagen gebruik ik paroxetine 1e 5 dagen 10 mg. en dan naar 20 mg. Alleen ik krijg geen hap door m'n keel Is dit een bijwerking , die weer over gaat Heeft iemand hier ervaring mee

Xanax

25-05-2013 | Vrouw | 25
Paniekaanvallen
Na enkele weken regelmatig paniekaanvallen / hyperventilatie gehad te hebben en geen fan te zijn van de oxazepam heb ik van de huisarts xanax voorgeschreven gekregen. Nu bijna 2 weken hieraan, maar bijwerkingen en paniek lijken juist erger. Gevoel van verlamming, vervreemding, ongecontroleerde bewegingen, verlammend gevoel in mijn linker arm, warm gevoel in hoofd, deze bij[lees meer...]werkingen maken weer extra paniek. Vandaag besloten ze niet meer in te nemen. Fijn om soortgelijke ervaringen te lezen met deze medicatie!

Lexapro

12-04-2013 | Vrouw | 22
escitalopram
Paniekaanvallen
Het begon allemaal met een plotseling gevoel van ziek zijn. Ik dacht dat het griep was maar na 2 weken non stop overgeven en niet eten dwongen mijn ouders mij tot een doktersbezoek. Bij de dokter verwezen ze me door naar het ziekenhuis voor een bloedtest. Hier kwam niets uit. 2 weken later was de situatie zwaar verergerd. Ik at nauwelijks, voelde me vreemd in mijn hoofd, b[lees meer...]egon te spugen bij de gedachten aan voedsel en had enorme huilbuien. Hiernaast ontwikelde ik pleinvrees. In het ziekenhuis hadden ze alles al onderzocht en mijn gewicht was ernstig laag (44 kilo bij een lengte van 1.71). Op een forum las ik uiteindelijk de kenmerken van een burn out en paniekaanvallen. De tranen vloeide, ik herkende alle symptomen. Na een bezoek aan de huisarts werd mij lexapro voor geschreven. Hoewel ik er zwaar optegen was besloot ik dat het niet langer zo door kon gaan. De start met lexapro was zwaar maar na 2 weken merkte ik verbetering. Nu een paar jaar later heb ik voor de 2e keer besloten om af te bouwen. Ik neem sinds 4 dagen nog maar 2.5 mg en heb heftige afkickverschijnselen. Misselijk, braakneigingen, verlies van eetlust, heftig zweten en mijn hoofd voelt vol met watten. Ook huilbuien maken het er niet beter op. Maar ik weet dat ik moet volhouden ookal denk ik ieder uur aan opgeven. Op lange termijn zal het beter gaan en kan ik trots zijn dat ik mezelf ertoe gezet heb. Want artsen helpen je graag aan het medicijn..maar het eraf komen word nooit besproken!

Xanax

06-04-2013 | Vrouw | 31
Paniekaanvallen
Als zo nodig medicatie werkt Xanax prima. Binnen een kwartiertje effect op lichamelijke reacties die paniek en angsten aanjagen. Doordat die afnemen, nemen ook de paniekklachten af. Ik sluit niet uit dat een positieve ervaring met xanax voor een placebo versterking zorgt, je dus al rustiger wordt van het idee dat je dat spul bij je hebt of zojuist hebt ingenomen. M.i. dus [lees meer...]belangrijk om ook de grens van je draagkracht te blijven opzoeken. Enige vervelende bijwerking bij 's nachts gebruik zijn evenwichtsproblemen die je normaal niet hebt, dus bij toiletbezoek voorzichtig want je valt zo met een vaart tegen de muur bij het opstaan. Dit effect verminderde trouwens als je het wat vaker gebruikt.

02-04-2013 | Vrouw | 44
Paniekaanvallen
Het gebruik van fluoxetine is goed gegaan. Het enige is dat ik bij de capsules last kreeg van een soort kramp in mijn slokdarm, heel pijnlijk! Met de oplosbare tabletten was dit voorbij. Nu ik na 10 jaar wil stoppen heb ik wel een probleem. Met fluoxetine kun je in een keer stoppen, maar dat is niet verstandig is mijn ervaring. Ik kreeg rare flitsen door mijn hoofd, ter ho[lees meer...]ogte van mijn oren als ik oogbewegingen maakte of mijn hoofd draaide. Dt verschijnsel kreeg ik pas na 6 weken gestopt te zijn. Na een 4 weken met deze zg. Brain zaps gelopen te hebben ben ik weer gestart. En weg waren de flitsende gevoelens. Nu langzaam afbouwen proberen ...

01-04-2013 | Vrouw | 22
Paniekaanvallen
Het heeft me uit mijn derealisatie/depersonalisatie gehaald in 2011, ik vond alleen dat ik er dik van werd, toen ben ik overgestapt op Venlafaxine. Had ook geen zin meer in sex. Droge mond. Zweten.

Dipiperon

07-03-2013 | Vrouw | 25
pipamperon
Paniekaanvallen
Ik kreeg Dipiperon voorgeschreven heb er denk ik een jaar ingenomen , Ik vertelde de behandelaar dat ik niet tegen drukte kon om me heen hebben en daarom voor alles weg liep, of ik moest zelf erg druk bezig zijn om de spanning te onderdrukken. Ik ben ermee gestopt omdat ik te veel slaap van kreeg . en als ik in agressie in aanmerking kwam werd de angst verdubbeld. O ja[lees meer...], ik ben van de ene dag na het ander ermee gestopt en nooit meer naar de docter geweest.

Imipramine

06-03-2013 | Vrouw | 48
imipramine
Paniekaanvallen
In voorjaar 2011 kreeg ik out of the blue last van paniekaanvallen, ik was toen 46. Het jaar ervoor had ik een burn out gehad en kampte nog steeds met veel moeheid. Ook was ik erg depressief geraakt omdat ik weer thuis kwam te zitten. Ik heb toen van mijn huisarts imipramine voorgeschreven gekregen en heb tegelijkertijd een EMDR behandeling gehad (zeer aan te raden bij p[lees meer...]aniek aanvallen!). Na de gewenningsperiode die bij mij 3 maanden duurde, en waarin ik erge last had van duizeligheid (gevaarlijk met autorijden) onbalans (viel tijdens de volley zo om) en slaperigheid, verdwenen de paniekklachten snel, en de depressieve klachten bleven beheersbaar. Na een jaar voelde ik mijn depressie-verdriet langzaam verdwijnen en kwam ik heel goed in mijn vel. Bijkomend voordeel: ik had minder last van mijn migraine. Achteraf bleken de paniekaanvallen te zijn getriggerd door overgangsverschijnselen, nl opvliegers. Raak dus niet te snel in paniek als het klamme zweet je uitbreekt ;-) Wat ik vervelend vond tijdens het slikken van het medicijn was de droge mond, en smaakverlies: alles smaakte anders. Ook ben ik wel wat kilo's aangekomen, maar dat alles stond niet in verhouding tot de winst die het medicijn me heeft gegeven.