Ervaringen met Olanzapine

Bij  AngstX

Bipolaire stoornis (17 meningen)
Schizofrenie (4 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

15-02-2017 | Vrouw | 54
olanzapine (2,5mg)
Ik begon met 5 mg, en ben zo snel als ik kon naar 2,5 gegaan. Ik gebruikte ook 20 mg citalopram tegen depressie. Ik was enkele maanden op een kwart. Ging toen alle medicatie afbouwen. Ik kreeg meer onbestemde gevoelens en angst. Na enkele maanden met alles gestopt te zijn ben ik toch weer begonnen ca eind oktober. Eerst met 1,25 maar dat deed niet genoeg. Toen weer 2,5. Ik[lees meer...] was erg angstig. Het middel maakt wel rustiger maar ermee proberen te stoppen is voor mij een hel. Ik hoor heel graag ervaringen van mensen die het wel is gelukt. En hoe ze de ontwenningsverschijnselen hebben op kunnen vangen. Ik ben nu in de ochtenden verstijfd van angst en paniekerig. Gebruik ook nog 7,5 mg mirtazapine om rustiger te slapen. Ik word vroeg wakker (ca half 7, uur).

24-01-2017 | Man | 28
olanzapine (2,5mg)
Ik kreeg olanzapine voorgeschreven tegen angst door mijn psychiater toen ik in opname was. 3x 2,5mg daags. Nu neem ik nog steeds deze dosis, samen met 300mg efexor en 100mg trazolan per dag. Het werd rustiger en minder chaos in mijn hoofd, ik verloor mezelf veel minder in gedachten (doemscenario's, wantrouwen tegenover anderen). Ik weet nog dat ik blij was eindelijk eens b[lees meer...]evrijd te zijn van die vreselijke gedachtes. Maar ik begon te eten, vreten, non stop hongergevoel en geen verzadigingsgevoel meer. Ben er 20kg van aangekomen. Intussen neem ik olanzapine 3maand, nog steeds dezelfde dosis, het non-stop hongergevoel is weg. Oef! Ik merk terug wanneer mijn maag gevuld is met eten. Verder merk ik dat ik wat duizelig ben en wat moeheid. Wanneer ik stress ervaar merk ik terug dat ik mezelf terug wat verlies in gedachten, maar minder hevig als ervoor. Geen idee hoe lang ik dit nog verder moet blijven nemen, maar liever dit dan de angsten en de waanachtige toestanden.

13-10-2015 | Man | 31
olanzapine (5mg)
Dit middel heb ik voorgeschreven gekregen vanwege een angststoornis (5mg). Omdat je het niet te lang mag gebruiken, heb ik het sinds een week afgebouwd. Het mag gezegd worden dat het mij een tijdje rust heeft gegeven. Ik sliep 12 uur per dag, at heel veel en leefde helemaal in mijn eigen wereldje. Maar: sinds het afbouwen begonnen de problemen. Ik viel in een gat. Een heel[lees meer...] heel diep gat. Voel me vele malen slechter dan voor ik het gebruikte. Heb tot op de dag van vandaag extreme moeite om eraf te komen. De ontwenningsverschijnselen zijn echt extreem heftig. Ook word je er suïcidaal van. Misschien heb ik heel erg pech met deze ervaring. Maar ik wil anderen graag waarschuwen. Het middel heeft bij mij meer kapot gemaakt dan goed gedaan.

10-05-2015 | Man | 43
olanzapine (5mg)
Helpt bij aanval van lichte paniek of angst.

29-12-2014 | Man | 49
olanzapine (10mg)
(Red: uw vraag is verwijderd, als u zich niet beter gaat voelen met uw medicatie, kunt u het beste snel contact opnemen met uw arts (of een andere arts als dat u beter lijkt) om zo tot een goede behandeling te komen, waarmee u wel geholpen bent. Heel veel sterkte, het team van mijnmedicijn)

06-12-2014 | Vrouw | 56
olanzapine
Op mijn 22e raakte ik depressief door verschillende oorzaken. Door een (angst)psychose in 1986 raakte ik op 28-jarige leeftijd Arbeidsongeschikt. Ik slik nu nog steeds medicatie daardoor. Het begon met Orap, later Zyprexa en nu Olanzapine. Ik ben gestopt met autorijden omdat er op het doosje stond dat het de rijvaardigheid kan beïnvloeden. Mijn rijbewijs heb ik laten v[lees meer...]erlopen. Jaren heb ik erover gedaan om te begrijpen wat er met mij aan de hand was. Maar nog altijd slik ik dit medicijn. Een paar jaar geleden is het aantal mg. gegaan van 5 naar 2,5 mg (Olanzapine). Dit heb ik zelf gevraagd omdat ik steeds zo moe was/werd. Maar nu word ik gauw kwaad en bijna agressief, dat had ik eerst niet. Ook ben ik gauw emotioneel. Ik ben nooit getrouwd geraakt en ben altijd alleen gebleven en het valt me niet mee. Ik heb nergens zin in en ik vind het steeds moeilijker mijn huis bij te houden, ook al is het niet zo'n groot huis. Ik vind het moeilijk om om hulp te vragen en ik heb het gevoel dat men dat kinderachtig vindt. Ze denken dat ik het allemaal gemakkelijk kan redden. Maar het liefst zou ik ergens wonen, waar je een gezamenlijke huiskamer hebt, samen dingen zou kunnen doen en je je ook weer geheel kan terugtrekken in je eigen kamer en eventueel visite kan ontvangen. Ik ben gelovig, maar ondervind tot nu toe weinig steun vanuit onze parochie. Wat het medicijn zelf betreft, het heeft me nooit beter gemaakt. Op jonge leeftijd begon ik al met piekeren en ik heb nog vaak dat ik niet kan slapen omdat mijn gedachten maar door blijven gaan, over gebeurtenissen vanuit het verleden, of een (actueel) onderwerp, problemen op relationeel in familie. Ik kan dus uren over hetzelfde onderwerp blijven denken en ik slaap daardoor dan ook zeer slecht. Voorheen ging ik er dan nog wel eens uit om een kopje thee te drinken. Het klopt dat ik een zucht heb gekregen naar zoetigheid en koffie, een van de bijwerkingen van Olanzapine. Op dit moment lijk ik niet meer in staat te zijn om nog een goede structuur aan te brengen in mijn leven, vooral niet in mijn huis. Ik vind het frusterend. Ik ben erg op mezelf aangewezen. Men vindt mij anders en daarom moeilijk in de omgang.

01-01-2013 | Man | 42
Paniekaanvallen
neem al vele jaren 2mg akton,150 mg sertraline en 1mg risperdal,sinds een week gestopt met risperdal (bijwerkingen) en over gestapt naar olanzapine 5mg, zéér effectief,weinig bijwerkingen en is jaren geleden dat ik mij zo goed gevoeld heb,neem het wel s'avonds voor het slapen gaan. Ik vraag me wel af of dit op termijn schadelijk is voor je lichaam....